Lisansüstü Tez Konusuna Karar Vermede Danışman Deneyimleri: Nitel Bir İnceleme
Year 2021,
Volume: 1 Issue: 3, 163 - 171, 17.12.2021
Burcu Cengiz
Dilay Açıl
Ayşe Çal
Zühal Bahar
Abstract
Bu çalışmada lisansüstü eğitimde danışmanlarin tez konusuna karar verme deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.Bu çalışma niteliksel çalışma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma tasarımında planlanmıştır. Veriler yapılandırılmış form ile elde edilmiş; kod ve temalar içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Katılımcıların (n=12) tamamının kadın; %75’inin evli; yaş ort. 39.58±5.08; %83.3’ünün doktor öğretim üyesi; akademik ortamda çalışma süresinin ort. 14±4.69 yıl; klinik deneyiminin ort. 3.58±2.63 yıl olduğu belirlenmiştir. Danışmanlar hemşirelik ile ilişkili toplam 7 alanda yl ve doktora eğitimi sürdürmektedir. Öğrencinin ilgi alanı; danışmanın yetkinliği; araştırma konusunun mesleki gelişime katkısı, öğrencinin öğrenme istekliliği olmak üzere 4 ana temadan ve bunlarla ilişkili alt temalar ortaya çıkmıştır. Lisansüstü eğitim sürecinin kaliteli ve verimli geçebilmesi özellikle öğrencinin zaman yönetimi; özgün konular ile ilgili yaratıcılığı ve danışmanın uygun yönlendirmesi ile ilişkilendirilebilir. Hemşirelik lisansüstü eğitim sürecinin hem danışman hem de öğrenci gözüyle değerlendirilmesi önerilmektedir.
References
- 1. Akbulut, H. I., Çepni, S., & Şahin, Ç. (2013). Doktora Tez Sürecinde Karşilaşilan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 50-69.
- 2. Akgün, Ö. E., & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yeterliliklerinin Danışman Görüşlerine Dayalı Olarak Incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti Örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 131-144.
- 3. Akyüz, M., Yilmaz, F. T., & Aldemir, K. (2020). Zaman Yönetim Becerilerinin Akademik Başari Ile Ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 414-424.
- 4. Ali, P., Watson, P., Dhingra, K. (2016) Postgraduate research students’ and their supervisors’ attitudes towards supervision. International Journal of Doctoral Studies, 11. Pp. 227-241. Issn 1556-8881
- 5. Bahçeci, F., & Uşengül, L. (2018). Yüksek Lisans Ve Doktora Öğrencilerinin Tez Konusu Belirleme Kriterlerinin Incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 85-96.
- 6. Denis, C., Colet, N. R., & Lison, C. (2019). Doctoral Supervision In North America: Perception And Challenges Of Supervisor And Supervisee. Higher Education Studies, 9(1), 30-39.
- 7. Doğan, Ö. (2018). Zaman Yönetimi ve Akademik Başarı Ilişkisi: Artvin Çoruh Üniversitesi, Hopa Iktisadi Ve Idari Bilimler Fakültesinde Bir Uygulama. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 149-174.
- 8. Galdino, M. J. Q., Martins, J. T., Haddad, M. D. C. F. L., Robazzi, M. L. D. C. C., & Birolim, M. M. (2016). Burnout Syndrome Among Master’s And Doctoral Students In Nursing. Acta Paul Enferm., 29(1), 100-106.
- 9. Gonzalez-Ocampo, G., & Castello, M. (2018). Writing In Doctoral Programs: Examining Supervisors’ Perspectives. Higher Education, 76(3), 387-401.
- 10. Günay, D. (2018). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Ve Lisansüstü Eğitime Felsefi Bir Bakış. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(2), 71-88.
- 11. ÖSYM. (2021). Yüksek öğrenim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10.06.2021)
- 12. ORPHEUS. (2021). https://orpheus-med.org/ (Erişim Tarihi: 10.06.2021)
- 13. Hu, Y., Van Der Rijst, R.M., Van Veen, K., Verloop, N. (2016). The purposes and processes of master's thesis supervision: a comparison of Chinese and Dutch supervisors. Higher education research & development, 35(5), 910-924.
- 14. İlter, I. Akademik Başarı, Lisansüstü eğitim farkındalığı ve lisansüstü eğitim niyeti arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2020, 53(1), 117-156.
- 15. Kapucu, S., & Bulut, H. (2019). Turkish Public University Students' Views On The Quality Of Phd Education In Nursing. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 84-90.
- 16. Karadağ, E., Danişman, Ş., Dulay, S., Bayir, Ö. Ö., & Tekel, E. (2018). Eğitim Fakültesi Araştırma Görevlilerinin Zorlu Akademik Yolculukları: Doktora Tez Süreci. Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 103-112.
- 17. Karadağ, N., & Özdemir, S. (2017). Türkiye De Doktora Eğitimi Sürecine Ilişkin Öğretim Üyelerinin Ve Doktora Öğrencilerinin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 267-281.
- 18. Karaman, S., Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
- 19. Koskenoja, M. (2019). Factors Supporting And Preventing Master Thesis Progress In Mathematics And Statistics--Connections To Topic And Supervisor Selection. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 183-195.
- 20. Lei, S. A. (2009). Strategies For Finding And Selecting An Ideal Thesis Or Dissertation Topic: A Review Of Literature. College Student Journal, 43(4), 1324-1333.
- 21. Özen, F., Altunbay, M. (2021). Öğrencilerin lisansüstü eğitimden beklentileri ile ders ve danışman seçme süreçlerini etkileyen etmenler: bir şehir üniversitesi örneği. Journal Of Higher Education/Yüksekögretim Dergisi, 11(1).
- 22. Seçkin M, Aypay A, Apaydın Ç. (2014). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin akademik danışmanlık hakkındaki görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 28-35.
- 23. Thomas, E., Magilvy, J.K. Qualitative rigor or research validity in qualitative research. Journal for Specialists in Pediatric Nursing. 2011; 16: 151-155.
- 24. Yıldırım, A., Şimşek, H. Qualitative research methods in the social sciences. 8. Ed., Ankara: Seckin Publishing Company, 2008 .
Year 2021,
Volume: 1 Issue: 3, 163 - 171, 17.12.2021
Burcu Cengiz
Dilay Açıl
Ayşe Çal
Zühal Bahar
References
- 1. Akbulut, H. I., Çepni, S., & Şahin, Ç. (2013). Doktora Tez Sürecinde Karşilaşilan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 50-69.
- 2. Akgün, Ö. E., & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yeterliliklerinin Danışman Görüşlerine Dayalı Olarak Incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti Örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 131-144.
- 3. Akyüz, M., Yilmaz, F. T., & Aldemir, K. (2020). Zaman Yönetim Becerilerinin Akademik Başari Ile Ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 414-424.
- 4. Ali, P., Watson, P., Dhingra, K. (2016) Postgraduate research students’ and their supervisors’ attitudes towards supervision. International Journal of Doctoral Studies, 11. Pp. 227-241. Issn 1556-8881
- 5. Bahçeci, F., & Uşengül, L. (2018). Yüksek Lisans Ve Doktora Öğrencilerinin Tez Konusu Belirleme Kriterlerinin Incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 85-96.
- 6. Denis, C., Colet, N. R., & Lison, C. (2019). Doctoral Supervision In North America: Perception And Challenges Of Supervisor And Supervisee. Higher Education Studies, 9(1), 30-39.
- 7. Doğan, Ö. (2018). Zaman Yönetimi ve Akademik Başarı Ilişkisi: Artvin Çoruh Üniversitesi, Hopa Iktisadi Ve Idari Bilimler Fakültesinde Bir Uygulama. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 149-174.
- 8. Galdino, M. J. Q., Martins, J. T., Haddad, M. D. C. F. L., Robazzi, M. L. D. C. C., & Birolim, M. M. (2016). Burnout Syndrome Among Master’s And Doctoral Students In Nursing. Acta Paul Enferm., 29(1), 100-106.
- 9. Gonzalez-Ocampo, G., & Castello, M. (2018). Writing In Doctoral Programs: Examining Supervisors’ Perspectives. Higher Education, 76(3), 387-401.
- 10. Günay, D. (2018). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Ve Lisansüstü Eğitime Felsefi Bir Bakış. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(2), 71-88.
- 11. ÖSYM. (2021). Yüksek öğrenim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10.06.2021)
- 12. ORPHEUS. (2021). https://orpheus-med.org/ (Erişim Tarihi: 10.06.2021)
- 13. Hu, Y., Van Der Rijst, R.M., Van Veen, K., Verloop, N. (2016). The purposes and processes of master's thesis supervision: a comparison of Chinese and Dutch supervisors. Higher education research & development, 35(5), 910-924.
- 14. İlter, I. Akademik Başarı, Lisansüstü eğitim farkındalığı ve lisansüstü eğitim niyeti arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2020, 53(1), 117-156.
- 15. Kapucu, S., & Bulut, H. (2019). Turkish Public University Students' Views On The Quality Of Phd Education In Nursing. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 84-90.
- 16. Karadağ, E., Danişman, Ş., Dulay, S., Bayir, Ö. Ö., & Tekel, E. (2018). Eğitim Fakültesi Araştırma Görevlilerinin Zorlu Akademik Yolculukları: Doktora Tez Süreci. Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 103-112.
- 17. Karadağ, N., & Özdemir, S. (2017). Türkiye De Doktora Eğitimi Sürecine Ilişkin Öğretim Üyelerinin Ve Doktora Öğrencilerinin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 267-281.
- 18. Karaman, S., Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
- 19. Koskenoja, M. (2019). Factors Supporting And Preventing Master Thesis Progress In Mathematics And Statistics--Connections To Topic And Supervisor Selection. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 183-195.
- 20. Lei, S. A. (2009). Strategies For Finding And Selecting An Ideal Thesis Or Dissertation Topic: A Review Of Literature. College Student Journal, 43(4), 1324-1333.
- 21. Özen, F., Altunbay, M. (2021). Öğrencilerin lisansüstü eğitimden beklentileri ile ders ve danışman seçme süreçlerini etkileyen etmenler: bir şehir üniversitesi örneği. Journal Of Higher Education/Yüksekögretim Dergisi, 11(1).
- 22. Seçkin M, Aypay A, Apaydın Ç. (2014). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin akademik danışmanlık hakkındaki görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 28-35.
- 23. Thomas, E., Magilvy, J.K. Qualitative rigor or research validity in qualitative research. Journal for Specialists in Pediatric Nursing. 2011; 16: 151-155.
- 24. Yıldırım, A., Şimşek, H. Qualitative research methods in the social sciences. 8. Ed., Ankara: Seckin Publishing Company, 2008 .