Research Article
BibTex RIS Cite

Ebeveyn Reddi Algısı Yüksek Olan Ergenlerin Bazı Sosyodemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 33 - 56, 25.06.2018

Abstract

Bu araştırmada ebeveynleri tarafından reddedilen lise öğrencilerinin
şiddet eğilimine yönelmeleri ele alınmıştır. Araştırmaya disiplin
kurullarından şiddet gerekçeli ceza alan 43 ve random seçilen 102 öğrenci
katılmıştır. Bunlardan 62’si kız ve 83’ü erkek olmak üzere toplamda
145 lise öğrencisi katılmıştır. Bireyin gelişiminde çok önemli bir dönüm
noktası olan ergenlik döneminde ebeveyn kabul ya da red davranışlarının
incelenmesi önem kazanmaktadır. Ebeveyn Kabul-Red Kuramı (EKAR),
çocuklukta algılanan kabullenilme veya reddedilmenin çocuğun genel
uyumuna etkilerinin araştırıldığı sosyalizasyon kuramıdır. Ailenin geliri,
ebeveynlerin eğitim düzeyi, şiddetle karşılaşılan ortam, aile içi şiddet
gibi sosyo-demografik değişkenler ele alınmıştır. Şiddet gerekçeli disiplin
cezası alan öğrenciler hiç ceza almayan öğrencilere göre ebeveynlerini
tarafından ihmal ve kayıtsızlık düşüncelerine sahiptirler. Ebeveynlerinin
kendisini kabul ettiğini düşünen çocukların reddedilen çocuklara göre
daha uyumlu oldukları tespit edilmiştir.

References

  • Altun, S. A., Güneri, O. Y., Baker, Ö. E. (2006). Basındaki Yansımaları ile Okulda Şiddet. School Violence: Reflections from the Printed Media. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 12-21. Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Marry Ainsworth. Developmental Psychology. 28, 5, 759 - 775. Çetin, Ö. (2005). Suçlu ve normal ergenlerde algılanan anne-baba kabul ve reddi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Dahlberg, L. L. (1998). Youth violence in the United States: Major trends, risk factors, and prevention approaches. American Journal of Preventive Medicine, 14(4), 259-271. Değirmencioğlu, S. M. (2006). Toplumsal, kültürel ve inanca dayalı kökenler ışığında okulda şiddet. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu. (105-119). 20-21 Mayıs Ankara: Eğitim Sen Yayınları. Dodge, K. A., Newman, J. P. (1981). Biased decision-making processes in aggressive boy. Journal of Abnormal Psychology, 90 (4), 375-379. Durmuş, E., Gürgan, U. (2003). Lise öğrencilerinin şiddet ve saldırganlık eğilimleri. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özetleri. Karakaya, E. (2008). Endüstri meslek lisesi öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin çok yönlü olarak değerlendirilmesi, İstanbul ili Avrupa yakası örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Kaya, F. (2009). Lise Öğrencilerinde Saldırgan Davranışların Ortaya Çıkışına Katkıda Bulunan Faktörlerin Araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Khaleque, A., Rohner, R. P. (2002). Perceived Parental AcceptanceRejection and Psychological Adjustment: A Meta-Analysis of Cross-Cultural and Intracultural Studies, Journal of Marriage and Family, 64, 54-64. Kitahara, M. (1987). Perception of parental acceptance and rejection among Swedish university students. Child Abuse & Neglect, 11, 223-227. Kula, E. (2008). Endüstri meslek lisesi örgencilerinin umutsuzluk düzeyleri ve saldırganlık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Larsen, D., Dehle, C. (2007). Rural adolescent aggressıon and parental emotıonal support. Adolescence, 42 (165) Spring, 25-50. Levin, I., Trost, J. (1992). Understanding the concept of family, Family Relations, 41. Lopez, E. E., Olaizola, J. H., Ferrer, B. M., Ochoa, G. M. (2006). Agressive and nonaggressive rejected students: an analysis of their differences. Psychology in the Schools, 43 (3), 387-400. Marsh, I. (2000). Sociology-making sense of society (2nd ed.) . London: Prentice Hall. Pasternak, R., Guy, A. (2015). The effect of parental discipline stly on mothers’perceptions of social skills and learning motivation, British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 6(2), 108-121. Rohner, R. P. (1986). The Warmth dimension: Foundations of parental acceptance rejection theory. Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc. Semiz, C. (1998). Aile içi ilişkiler ve çocuk, III. Aile Şurası Tebliğleri, T.C. Devlet Bakanlığı, Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara. Şahan, M. (2007). Lise Öğrencilerinde Saldırganlığı Yordayan Bazı Değişkenlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Thomas, S. P., Smith, H. (2004). School Connectedness, Anger Behaviors, and Relationships of Violent and Nonviolent American Youth. Perspectives in Psychiatric Care, 40 ( 4), 135-138. Tremblay, R. E., Nagin, D. S., Seguin, J. R., Zoccolillo, M., Zelazo, P. D., Boivin, M., Perusse, D., Japel, C. (2004). Physical aggression during early childhood: trajectories and predictors. Pediatrics, 114(1), e43-e50. Yalçın, D. (2004). Ailelerinden algıladıkları destek düzeyleri farklı lise öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 33 - 56, 25.06.2018

Abstract

References

  • Altun, S. A., Güneri, O. Y., Baker, Ö. E. (2006). Basındaki Yansımaları ile Okulda Şiddet. School Violence: Reflections from the Printed Media. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 12-21. Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Marry Ainsworth. Developmental Psychology. 28, 5, 759 - 775. Çetin, Ö. (2005). Suçlu ve normal ergenlerde algılanan anne-baba kabul ve reddi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Dahlberg, L. L. (1998). Youth violence in the United States: Major trends, risk factors, and prevention approaches. American Journal of Preventive Medicine, 14(4), 259-271. Değirmencioğlu, S. M. (2006). Toplumsal, kültürel ve inanca dayalı kökenler ışığında okulda şiddet. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu. (105-119). 20-21 Mayıs Ankara: Eğitim Sen Yayınları. Dodge, K. A., Newman, J. P. (1981). Biased decision-making processes in aggressive boy. Journal of Abnormal Psychology, 90 (4), 375-379. Durmuş, E., Gürgan, U. (2003). Lise öğrencilerinin şiddet ve saldırganlık eğilimleri. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özetleri. Karakaya, E. (2008). Endüstri meslek lisesi öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin çok yönlü olarak değerlendirilmesi, İstanbul ili Avrupa yakası örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Kaya, F. (2009). Lise Öğrencilerinde Saldırgan Davranışların Ortaya Çıkışına Katkıda Bulunan Faktörlerin Araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Khaleque, A., Rohner, R. P. (2002). Perceived Parental AcceptanceRejection and Psychological Adjustment: A Meta-Analysis of Cross-Cultural and Intracultural Studies, Journal of Marriage and Family, 64, 54-64. Kitahara, M. (1987). Perception of parental acceptance and rejection among Swedish university students. Child Abuse & Neglect, 11, 223-227. Kula, E. (2008). Endüstri meslek lisesi örgencilerinin umutsuzluk düzeyleri ve saldırganlık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Larsen, D., Dehle, C. (2007). Rural adolescent aggressıon and parental emotıonal support. Adolescence, 42 (165) Spring, 25-50. Levin, I., Trost, J. (1992). Understanding the concept of family, Family Relations, 41. Lopez, E. E., Olaizola, J. H., Ferrer, B. M., Ochoa, G. M. (2006). Agressive and nonaggressive rejected students: an analysis of their differences. Psychology in the Schools, 43 (3), 387-400. Marsh, I. (2000). Sociology-making sense of society (2nd ed.) . London: Prentice Hall. Pasternak, R., Guy, A. (2015). The effect of parental discipline stly on mothers’perceptions of social skills and learning motivation, British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 6(2), 108-121. Rohner, R. P. (1986). The Warmth dimension: Foundations of parental acceptance rejection theory. Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc. Semiz, C. (1998). Aile içi ilişkiler ve çocuk, III. Aile Şurası Tebliğleri, T.C. Devlet Bakanlığı, Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara. Şahan, M. (2007). Lise Öğrencilerinde Saldırganlığı Yordayan Bazı Değişkenlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Thomas, S. P., Smith, H. (2004). School Connectedness, Anger Behaviors, and Relationships of Violent and Nonviolent American Youth. Perspectives in Psychiatric Care, 40 ( 4), 135-138. Tremblay, R. E., Nagin, D. S., Seguin, J. R., Zoccolillo, M., Zelazo, P. D., Boivin, M., Perusse, D., Japel, C. (2004). Physical aggression during early childhood: trajectories and predictors. Pediatrics, 114(1), e43-e50. Yalçın, D. (2004). Ailelerinden algıladıkları destek düzeyleri farklı lise öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Fatih Karaboğa

Engin Eker

Publication Date June 25, 2018
Submission Date February 14, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Karaboğa, F., & Eker, E. (2018). Ebeveyn Reddi Algısı Yüksek Olan Ergenlerin Bazı Sosyodemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Aydın İnsan Ve Toplum Dergisi, 4(1), 33-56.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)