BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 18 Issue: 2, 87 - 93, 25.06.2015
https://doi.org/10.17049/ahsbd.14001

Abstract

The  Opinions  of  Nurses  Graduated  From  Faculty  About  Bachelor’s  Degree  Education  and  Affected  Factors Objective: This descriptive research was made to investigate the opinions of nurses graduated from faculty  about  bachelor’s  degree  education. Methods: The study was conducted between the dates of July 01 2014 and September 26 2014 on nurses who graduated from a faculty of nursing (n=125) and who participated (n=116) to the study. In collecting data, “Graduate   Introduction   Form”   and   “Bachelor’s   Degree   Education   Scale   for   Evaluation”   were   used.   To  conduct the study, written consent was taken from Scientific Ethic Committee and Faculty of Nursing. T test and ANOVA were used in analyzing data. Results: The   total   score   mean   of   Bachelor’s   Degree   Education   Scale   for   Evaluation   of   graduated  nurses  was  97.37±20.04.  The    mean  score  for  the  subscale  of  the  quality  which  will  gain  by  the  students after graduating was determine as 35.88±6.04, for the subscale of contents of the course was 10.19±2.06, for the subscale of presenting of the courses was 21.24±4.99, subscale of the characteristics of educators was 21.82±4.84 and for the subscale of the quality of the practices was 14.32±2.97. Besides it was found a statistically  meaningful  differences  according  to  “opinions  of  family   related  to  nursing  profession”,   “thinking  that   graduated   from   faculty   of   nursing   is   an   privilege”,   “opinions   of   graduates that interships programs is useful”  and  the  mean  score  of  the  subscales  (p<0.05).  It  was  not  found  any  differences  between  the  mean  score  of the subscales according to gender, residential place of family, and voluntary selection of nursing. Conclusions: As   a   result,   we   can   say   that   graduated   nurses   evaluated   their   education   as   “"over  medium / fairly good"

References

  • Balcı Yangın H, Kırca N. Antalya Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 2(1): 78- 94.
  • Çelikkalp Ü, Aydın A, Temel M. Bir Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Aldıkları Eğitime ilişkin Görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3(2): 2-14
  • Dunn SV, Hansford B. Undergraduate Nursing Students' Perceptions Of Their Clinical Learning Environment. Journal of Advanced Nursing 1997; 25(6): 1299-306.
  • Heslop L, McIntyre M, Ives G. Undergraduate Student Nurses' Expectations And Their Self-Reported Preparedness For The Graduate Year Role. Journal of Advanced Nursing 2001; 36(5): 626-34.
  • Karadağ G, Parlar Kılıç S, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin 2013; 12(6): 665-72.
  • Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik Eğitimi ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006; 1(3): 2- Khorshid L, Eşer İ, Zaybak A, Yapucu Ü, Çınar Ş. Mezun Hemşirelerin Lisans Eğitimini Değerlendirmelerine İlişkin Bir Ölçek Çalışması. Çınar Dergisi 2006; 10 (1): 13-19.
  • Khorshid L, Eşer İ, Zaybak A, Yapucu Güneş Ü, Çınar Ş. Hemşirelik Yüksek Okulu Mezunlarının Aldıkları Lisans Eğitimine İlişkin Görüşleri, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2007; 3(1): 1-14.
  • Mailloux CG. The Extent To Which Students’ Perceptions Of Faculties’ Teaching Strategies, Students’ Context, And Perceptions Of Learner Empowerment Predict Perceptions Of Autonomy In BSN Students. Nurse Education Today 2006; 26(7): 578–85.
  • Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Internlik Programına Ilişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. DEUHYO ED 2012; 5(1): 16-22.
  • Sabancıoğulları S, Doğan S. Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine Ilişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri. İ.Ü.F.N. Hem. Derg. 2012; 20(3): 184-92.
  • Tosun N, Oflaz F, Akyüz A, Kaya T, Yava A, Yıldız D ve ark. Hemşirelik Yüksek Okulu Öğrencilerinin Intörn Eğitim Programından Beklentileri ile Program Sonunda Kazanım ve Önerilerinin Değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2008; 50(3): 164-71.
  • Ulusoy H, Arslan Ç, Öztürk N, Bekar M. Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Memnuniyet Düzeylerinin Saptanması. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3(2): 16-24.

FAKÜLTE MEZUNU HEMŞİRELERİN LİSANS EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN VE ETKİLEYEN ETMENLERİN İNCELENMESİ

Year 2015, Volume: 18 Issue: 2, 87 - 93, 25.06.2015
https://doi.org/10.17049/ahsbd.14001

Abstract

Amaç: Bu tanımlayıcı çalışma, bir fakülteden mezun olan hemşirelerin lisans eğitimine ilişkin
görüşlerinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma 01.07.2014-26.09.2014 tarihleri arasında bir üniversitenin Hemşirelik Fakültesi
2013-2014 mezunları (n:125 )olan, araştırmaya katılmak isteyen 116 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Verilerinin
toplanmasında “Mezun Tanıtım Formu” ve “Lisans Eğitimini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırmanın yapılabilmesi için Etik Kurul’dan, Hemşirelik Fakültesinden ve mezun hemşirelerden yazılı izin
alınmıştır. Verilerin analizinde t testi ve ANOVA kullanılmıştır.
Bulgular: Mezunların lisans eğitimini değerlendirme ölçeği toplam puan ortalaması 103.48±17.63
olarak bulunmuştur. Ölçeğin alt boyut puan ortalamaları ise “Öğrenciye Kazandırılacak Nitelik” boyutu için
35.88±6.04, “Ders İçerikleri” boyutu için 10.19±2.06, “Derslerin Sunuluşu” boyutu için 21.24±4.99, Eğitimci
Özellikleri” boyutu için 21.82±4.84, “Uygulamaların Niteliği” boyutu için 14.32±2.97 olarak saptanmıştır.
Bununla birlikte, ailenin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin, öğrencinin hemşirelik fakültesinden mezun
olmanın ayrıcalık olduğuna ve intörnlük programının yararlı olduğuna ilişkin görüşlerinin ölçek alt boyut
puanlarını etkilediği belirlenmiştir (p0.05).
Sonuç: Sonuç olarak mezunların aldıkları lisans eğitimini “ortanın üzerinde/oldukça iyi” olarak
nitelendirdikleri söylenebilir

References

  • Balcı Yangın H, Kırca N. Antalya Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 2(1): 78- 94.
  • Çelikkalp Ü, Aydın A, Temel M. Bir Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Aldıkları Eğitime ilişkin Görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3(2): 2-14
  • Dunn SV, Hansford B. Undergraduate Nursing Students' Perceptions Of Their Clinical Learning Environment. Journal of Advanced Nursing 1997; 25(6): 1299-306.
  • Heslop L, McIntyre M, Ives G. Undergraduate Student Nurses' Expectations And Their Self-Reported Preparedness For The Graduate Year Role. Journal of Advanced Nursing 2001; 36(5): 626-34.
  • Karadağ G, Parlar Kılıç S, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin 2013; 12(6): 665-72.
  • Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik Eğitimi ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006; 1(3): 2- Khorshid L, Eşer İ, Zaybak A, Yapucu Ü, Çınar Ş. Mezun Hemşirelerin Lisans Eğitimini Değerlendirmelerine İlişkin Bir Ölçek Çalışması. Çınar Dergisi 2006; 10 (1): 13-19.
  • Khorshid L, Eşer İ, Zaybak A, Yapucu Güneş Ü, Çınar Ş. Hemşirelik Yüksek Okulu Mezunlarının Aldıkları Lisans Eğitimine İlişkin Görüşleri, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2007; 3(1): 1-14.
  • Mailloux CG. The Extent To Which Students’ Perceptions Of Faculties’ Teaching Strategies, Students’ Context, And Perceptions Of Learner Empowerment Predict Perceptions Of Autonomy In BSN Students. Nurse Education Today 2006; 26(7): 578–85.
  • Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Internlik Programına Ilişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. DEUHYO ED 2012; 5(1): 16-22.
  • Sabancıoğulları S, Doğan S. Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine Ilişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri. İ.Ü.F.N. Hem. Derg. 2012; 20(3): 184-92.
  • Tosun N, Oflaz F, Akyüz A, Kaya T, Yava A, Yıldız D ve ark. Hemşirelik Yüksek Okulu Öğrencilerinin Intörn Eğitim Programından Beklentileri ile Program Sonunda Kazanım ve Önerilerinin Değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2008; 50(3): 164-71.
  • Ulusoy H, Arslan Ç, Öztürk N, Bekar M. Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Memnuniyet Düzeylerinin Saptanması. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3(2): 16-24.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nurten Alan

Leyla Khorshıd

Publication Date June 25, 2015
Submission Date December 5, 2014
Published in Issue Year 2015 Volume: 18 Issue: 2

Cite

Vancouver Alan N, Khorshıd L. FAKÜLTE MEZUNU HEMŞİRELERİN LİSANS EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN VE ETKİLEYEN ETMENLERİN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;18(2):87-93.

Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547