Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ GÜDÜLENME DÜZEYLERİ

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 10 - 15, 30.04.2012

Abstract


AMAÇ: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.


YÖNTEMLER: Tanımlayıcı tipte planlanan bu araştırmanın evrenini Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulunda öğrenim gören 585 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçme yoluna gidilmemiş tüm evrene ulaşılmaya çalışılmıştır. Ancak öğrencilerin devamsızlık, araştırmaya katılmayı kabul etmeme ve anketleri eksik doldurmalarından dolayı araştırma 100 öğrenci ile tamamlanmıştır.Birinci bölümde öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ve mesleğe ilişkin tutumlarını ortaya koymak amacıyla hazırlanan 9 soru, ikinci bölümde ise; 24 sorudan oluşan Acat ve Köşgeroğlu tarafından geliştirilen “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği” yer almıştır.


BULGULAR: Araştırmaya katılan öğrencilerin %88’i kız, %25’i 1. sınıf ve %79’u hemşireliği 1-10. sırada tercih etmiştir. Öğrencilerin %25’inin hemşireliği tercih etme nedeni insanlara yardım etmek iken %11’inin üniversiteye giriş puanının düşük olması, %57’sinin mezun olduğunda kolay iş bulabileceğini düşünmesi, %7’sinin ise ailesi istediği içindir. Araştırmanın sonucunda hemşirelik öğrencilerinin içsel güdülenme düzeyinin yüksek (2,48 ±0,787), dışsal güdülenme düzeyinin ortalamanın üzerinde (2,06 ±0,751) olduğu saptanmıştır. Hemşire öğrencilerin cinsiyete, ailede sağlık çalışanının olup olmamasına göre, toplumun hemşireliğe bakış açısına ve öğrencilerin hemşirelik eğitiminden beklentileri açısından güdülenme düzeylerinde anlamlı bir farklılık görülmezken (p>0,05); sınıfa, tercih sırasına, mezuniyet sonrası hemşirelik yapma durumuna, hemşireliği tercih etme nedenine ve öğrencilerin hemşireliği tanımlamaları doğrultularında anlamlı bir farklılık (p<0,05) görülmüştür.


SONUÇ: Araştırma sonucunda; hemşirelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin geliştirilmeye ihtiyacı olduğunu ortaya koydu. Ortaöğretim düzeyinde hemşirelik mesleğine yönelik tanıtım programlarının hazırlanıp sunulması, hemşirelik mesleğini benimsemeyen ve yapmayı düşünmeyen ancak ilgili bölümde eğitim gören adaylara olumlu meslek imajı için yeni programlar düzenlenebilir.


References

  • 1. Koç Z, Sağlam Z. Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(3):1-11.
  • 2. Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirliği ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010;3(2):78-85.
  • 3. Ertem H. Ortaöğretim Öğrencilerinin Kimya Derslerine Yönelik Güdülenme Tür (İçsel Ve Dışsal) ve Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006, Balıkesir.
  • 4. Gençay ÖA, Gençay S. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2007;17: 241-253.
  • 5. Deci EL, Ryan RM. Self-determination theory and the facilitation of instrinsic motivation, social development,and well-being. American Psychologis 2000;55:68-78.
  • 6. Onuk Ö. Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Öğretmenliğe Güdülenmeleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007, Ankara.
  • 7. Cüceloğlu D: İnsan ve Davranışı, 12. Basım, s.229-235, Remzi Kitabevi, (2003).
  • 8. Karip E: Çatışma Yönetimi. 3. Baskı, s.119, Pegem A Yayıncılık, (2003).
  • 9. Acat MB, Demirel S. Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Yönetimi 2002;3:312–329.
  • 10. Ünlü H. Öğrenci gözü ile hemşirelik eğitimi ve araştırma. II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyumu “Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz?” Kongresi Kitabı, HEMAR-G Derneği, Ankara: Odak Ofset, 2004. 91- 94.
  • 11. Acat BM, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2006;7(4):204-210.
  • 12. İflazoğlu A, Tümkaya S. Öğretmen adayların güdülenme düzeyleri ile drama dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2008:23(1):61-73.
  • 13. Taşpınar F, Dündar S, Özutku H. İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının iş görenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi: Ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 2007;2:105-119.
  • 14. Civci H, Şener E Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2012;5 (4):142-149.
  • 15. Güllerci H, Oflaz F. Ambulans ve acil bakım teknikerliği eğitimi alan öğrencilerin öğrenme stil ve stratejilerinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2010;52: 112-120.
  • 16. Kapıkıran Ş, Özgüngör S. Ergenlerin sosyal destek düzeylerinin akademik başarı ve güdülenme düzeyi ile ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2009;16(1):21-30.

THE PROFESSIONAL MOTIVATION OF NURSING STUDENT

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 10 - 15, 30.04.2012

Abstract


OBJECTIVE: This study was conducted to determine the level of professional motivation of nursing students.


METHODS: The universe of this survey planned descriptive Sakarya University, 585 students have been studying in the School of Health. In the study sample selection was not made in the way the whole universe was designed to achieve. However, students absenteeism, participation in research not to accept and surveys fill in the missing because of research with 100 students tamamlanmıştır.birinc in chapter students' socio-demographic characteristics and professional attitudes reveals prepared to nine questions, the second section; Consisting of 24 questions developed by Acat and Köşgeroğl "Motivational Resources and Problems Scale" has taken place.



RESULTS: Students who participated in the study, 88% of girls and 25% and 79% of 1st class 1-10 nursing. As a result, a high level of intrinsic motivation of prospective nurses (2.48 ± 0.787), above the average of the level of extrinsic motivation (2.06 ± 0.751) was detected. Nurse candidates' gender, family history of health workers depending on whether the community's nursing perspective and students from nursing education expectations in terms of motivation levels, a significant difference is not observed (p> 0.05); classes, in order of preference, the nursing make to the state, nursing reasons for choosing to and nursing students a meaningful difference in the direction of identification (p <0.05) was observed.


CONCLUSION: Our findings need to develop nursing students' motivation level is revealed. At the secondary level of preparation and presentation of promotional programs for the nursing profession, the nursing profession and do not intend to adopt the relevant section but positive professional image to candidates studying for the new programs can be arranged.


References

  • 1. Koç Z, Sağlam Z. Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(3):1-11.
  • 2. Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirliği ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010;3(2):78-85.
  • 3. Ertem H. Ortaöğretim Öğrencilerinin Kimya Derslerine Yönelik Güdülenme Tür (İçsel Ve Dışsal) ve Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006, Balıkesir.
  • 4. Gençay ÖA, Gençay S. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2007;17: 241-253.
  • 5. Deci EL, Ryan RM. Self-determination theory and the facilitation of instrinsic motivation, social development,and well-being. American Psychologis 2000;55:68-78.
  • 6. Onuk Ö. Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Öğretmenliğe Güdülenmeleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007, Ankara.
  • 7. Cüceloğlu D: İnsan ve Davranışı, 12. Basım, s.229-235, Remzi Kitabevi, (2003).
  • 8. Karip E: Çatışma Yönetimi. 3. Baskı, s.119, Pegem A Yayıncılık, (2003).
  • 9. Acat MB, Demirel S. Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Yönetimi 2002;3:312–329.
  • 10. Ünlü H. Öğrenci gözü ile hemşirelik eğitimi ve araştırma. II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyumu “Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz?” Kongresi Kitabı, HEMAR-G Derneği, Ankara: Odak Ofset, 2004. 91- 94.
  • 11. Acat BM, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2006;7(4):204-210.
  • 12. İflazoğlu A, Tümkaya S. Öğretmen adayların güdülenme düzeyleri ile drama dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2008:23(1):61-73.
  • 13. Taşpınar F, Dündar S, Özutku H. İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının iş görenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi: Ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 2007;2:105-119.
  • 14. Civci H, Şener E Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2012;5 (4):142-149.
  • 15. Güllerci H, Oflaz F. Ambulans ve acil bakım teknikerliği eğitimi alan öğrencilerin öğrenme stil ve stratejilerinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2010;52: 112-120.
  • 16. Kapıkıran Ş, Özgüngör S. Ergenlerin sosyal destek düzeylerinin akademik başarı ve güdülenme düzeyi ile ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2009;16(1):21-30.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Lütfiye Gül Köksal This is me

Afife Yurttaş

Publication Date April 30, 2012
Submission Date October 3, 2014
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Köksal, L. G., & Yurttaş, A. (2012). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ GÜDÜLENME DÜZEYLERİ. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 10-15.

International Peer Reviewed Journal

The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.