This study aimed to explore the acquisition of manual ability and participation performance in individuals with cerebral palsy (CP) in the context of classification systems. In other words, the aim was to determine whether the three representatives of functional status in individuals with CP differed according to manual ability and participation outcomes. Seventy-one individuals (mean 12.4 SD 2.3 years; 38 boys and 33 girls) diagnosed with CP were enrolled. The functional status of the study participants was defined using the Manual Ability Classification System (MACS), Gross Motor Function Classification System Expanded &Revised (GMFCS-E&R), and Communication Function Classification System (CFCS). Manual ability and participation outcomes were documented using the ABILHAND-Kids and Child and Adolescent Scales of Participation (CASP), respectively. Post-hoc tests demonstrated that individuals with high MACS and GMFCS-E&R levels had higher scores on the ABILHAND-Kids and CASP than those with low MACS and GMFCS-E&R levels (I>II>III, P<0.0001). Likewise, individuals in CFCS I scored better on both the ABILHAND-Kids and CASP than those in CFCS III (I>III, P<0.001). In contrast, ABILHAND-Kids and CASP scores were similar in individuals classified as CFCS I-II or CFCS II-III (P>0.05). Finally, multiple regression analyses revealed that MACS and GMFCS-E&R strongly predicted manual ability (MACS:65%; GMFCS-E&R: 23%) and participation outcomes (MACS: 46%-62%; GMFCS-E&R: 57%-68%). Knowledge from MACS and GMFCS-E&R can provide insight into the manual ability and participation outcomes of individuals with CP.
Bu çalışmanın amacı, sınıflandırma sistemleri bağlamında Serebral Palsili (SP) bireylerde el becerisi ve katılım performansı kazanımlarını araştırmaktı. Başka bir anlatımla, SP'li bireylerde fonksiyonel durumun üç temsilcisinin el becerisi ve katılım sonuçlarına göre farklılık gösterip göstermediğini görmek amaçlandı. Çalışmaya SP tanısı konulmuş 71 kişi (ortalama 12.4 SS 2.3 yıl; 38 erkek ve 33 kız) alındı. Çalışma katılımcılarının fonksiyonel durumları El Becerileri Sınıflandırma Sistemi (EBSS), Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi-Genişletilmiş&Düzenlenmiş (KMFSS-G&D) ve İletişim Becerileri Sınıflandırma Sistemi (İFSS) kullanılarak belirlendi. El becerisi ve katılım sonuçları, sırasısyla ABILHAND-Kids anketi ve Çocuk ve Adölesan Katılım Ölçeği (CASP) kullanılarak belgelendi. Post-hoc testleri, yüksek EBSS ve KMFSS-G&D seviyelerine sahip bireylerin, düşük MACS ve GMFCS-E&R seviyelerine sahip kişilere kıyasla ABILHAND-Kids ve CASP'ta daha yüksek puanlar aldıklarını göstermiştir (I>II>III, P<0.0001). Benzer şekilde, İFSS I'deki bireyler hem ABILHAND-Kids hem de CASP' ta İFSS III' tekilere kıyasla daha iyi puan aldılar (I>III, P<0.001). Aksine, İFSS I-II veya İFSS II-III olarak sınıflandırılan bireylerde ABILHAND-Kids ve CASP skorları benzerdi (P>0.05). Son olarak, çoklu regresyon analizleri EBSS ve KMFSS-G&D’nin el becerisini (EBSS: %65; KMFSS-G&D: %23) ve katılım sonuçlarını (EBSS: %46-%62; KMFSS-G&D: %57-%68) güçlü bir şekilde öngördüğünü ortaya koydu. EBSS ve KMFSS-G&D’den elde edilen bilgiler, SP'li bireylerde el becerisi ve katılım sonuçları hakkında fikir verebilir
The study protocol was approved by the Ethical Board at Muş Alparslan University (approval number: 26.11.2021-30767).
Yok
The authors would like to thank the participating children and their families/legal guardians for their generous support in carrying out the study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physiotherapy |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | December 26, 2023 |
Acceptance Date | February 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |