BibTex RIS Cite

HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 0 - 0, 27.02.2015

Abstract

Giriş ve Amaç: Dünyada, yüksek kan basıncı (YKB) kronik hastalıklar ve ölümler için majör risk faktörlerinin başında gelmektedir. Araştırmanın amacı, hipertansiyon (HT) hastalarına HT ile ilgili verilen eğitimin YKB kontrolü üzerine olan etkisini incelemektir. 

Yöntem: Bu bir müdahale araştırmasıdır. Araştırma, 2013 yılında Yozgat il merkezindeki Aile Sağlığı Merkezlerine (ASM) başvuran, HT hastaları arasında yapılmıştır. Araştırma, sözlü onam vererek araştırmaya katılmayı kabul eden n=241 kişi ile yapılmıştır. Kişilerin kan basıncı (KB) ölçülüp, sonra bu kişilere YKB’nin nasıl kontrol edilebileceği hakkında ferdi eğitim verilmiştir. Eğitimden bir ay sonra aynı kişilerin KB’si tekrar ölçülmüştür.

Bulgular: Araştırmaya katılanların %53.9’u kadın, %86.7’si 50 yaş ve üzerinde, %46.9’u obezdir. HT hastalarının eğitim öncesinde %32’sinin HT’si kontrol altında değilken, eğitimden bir ay sonrasında bu oran %21.2’ye düşmüştür (p<0.05). Müdahale sonrasında, HT’si kontrol altında olmayanların sistolik kan basıncı (SKB) ve diastolik kan basıncı (DKB) ortalamaları sırasıyla 14.03 mmHg ve 6.49 mmHg bir düşüş gösterirken (p<0.05), HT’si kontrol altında olanların SKB ve DKB ortalamalarında bir değişim olmamıştır (p>0.05).

Sonuç: HT’nin kontrol altına alınmasında, hemşireler tarafından yapılan bireysel eğitimin etkili olduğu görülmektedir. Aile hekimleri ve özellikle de hemşireler tarafından HT hastalarının izlenmesi, bilgi eksikliği ve davranış değişikliği konularında eğitim ve danışmanlık verilmesi önerilmektedir.

Anahtar kelimeler: Hipertansiyon; Kontrol; Sağlık eğitimi; Hemşireler

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 0 - 0, 27.02.2015

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Journal Section Original Research
Authors

Mahmut Kılıç

Tuğba Uzunçakmak This is me

Publication Date February 27, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Kılıç, M., & Uzunçakmak, T. (2015). HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ. Bozok Tıp Dergisi, 5(1).
AMA Kılıç M, Uzunçakmak T. HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ. Bozok Tıp Dergisi. February 2015;5(1).
Chicago Kılıç, Mahmut, and Tuğba Uzunçakmak. “HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ”. Bozok Tıp Dergisi 5, no. 1 (February 2015).
EndNote Kılıç M, Uzunçakmak T (February 1, 2015) HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ. Bozok Tıp Dergisi 5 1
IEEE M. Kılıç and T. Uzunçakmak, “HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ”, Bozok Tıp Dergisi, vol. 5, no. 1, 2015.
ISNAD Kılıç, Mahmut - Uzunçakmak, Tuğba. “HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ”. Bozok Tıp Dergisi 5/1 (February 2015).
JAMA Kılıç M, Uzunçakmak T. HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ. Bozok Tıp Dergisi. 2015;5.
MLA Kılıç, Mahmut and Tuğba Uzunçakmak. “HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ”. Bozok Tıp Dergisi, vol. 5, no. 1, 2015.
Vancouver Kılıç M, Uzunçakmak T. HİPERTANSİYON HAKKINDAKİ EĞİTİMİN HİPERTANSİYON KONTROLÜNE ETKİSİ. Bozok Tıp Dergisi. 2015;5(1).
Copyright © BOZOK Üniversitesi - Tıp Fakültesi