Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi

Year 2023, Volume: 6 Issue: 3, 391 - 397, 01.07.2023
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1272760

Abstract

Kişilerin duygularını denetleyebilmesi, değiştirilebilmesi ve kontrol edilebilmesi, bireylerin deneyimledikleri problemlerle daha kolay bir şekilde başa çıkabilmelerini sağlamaktadır. Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin duygu düzenleme becerilerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Kesitsel, tanımlayıcı bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini, bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören, araştırmaya katılmayı kabul eden ve veri toplama formlarını eksiksiz dolduran öğrenciler oluşturmuştur (n=560). Verilerin toplanmasında Sosyodemografik Veri Formu ve Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Duyguları düzenleyebilmenin, katılımcıların, %86,40’ı kişilerin ruh sağlığına, %87,70’i hastanın hemşirelik bakımına, %89,50’si hastanın tedavisine etkisinin iyi olacağını düşündüğünü belirtmiştir. Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği ölçek toplam puan ortalaması 67,37±14,98 ve ölçeğin Cronbach's Alpha katsayısı 0,87 bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin tamamına yakınının duyguları düzenleyebilmenin kişilerin ruh sağlığına olumlu etkisinin olacağını ve hemşirelik mesleğinde duygu düzenleme becerisinin önemli olduğunu düşündükleri belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinden, 21 yaş ve üzeri olan, dördüncü sınıfta okuyan, duygu düzenleme kavramını bilen ve duygu düzenlemeyle ilgili eğitim alanların duygu düzenleme beceri puanlarının daha yüksek olduğu ve bu sonucu istatistiksel yönden anlamlı olduğu saptanmıştır (P<0.05). Hemşirelik öğrencilerinin duygu düzenleme becerilerini yükseltecek eğitimler verilmesi, başka hemşirelik programları ve sağlıkla ilişkili diğer bölüm öğrencileriyle de benzer çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Supporting Institution

TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı, 2021 yılı 1. Dönem

Project Number

1919B012102661

Thanks

Çalışmaya katılan tüm öğrenci hemşire arkadaşlarımıza, MSKÜ İstatistik Ofisi’ne, Doç. Dr. Eralp DOĞU’ya ve Araş. Gör. Muhammet Oğuzhan YALÇIN’a teşekkür ederiz.

References

  • Akbulut Ö. 2021. Çok değişkenli ve farklı ölçekli araştırmalarda örneklem büyüklüğünün tespiti. JASP, 4(2): 199-215. DOI: 10.51970/jasp.946399.
  • Altan Sarıkaya N, Taş Ç, Akgün N. 2021. Klinik deneyim yaşayan hemşirelik öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüklerinin incelenmesi. OTSBD, 6(2): 191-200. DOI: 10.26453/otjhs.840812.
  • Arslan İ. 2017. Hemşirelerde duygu yönetme beceri düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, pp: 77.
  • Ateş B, Sağar ME. 2021. Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve duygu düzenleme becerilerinin internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı rolü. EARDE, 7(1): 87-102. DOI: 10.29065/usakead.887799.
  • Baysan Arabacı L, Ayakdaş Dağlı D, Taş G. 2018. Madde kullanım bozukluklarında duygu düzenleme güçlüğü ve hemşirelerin rol ve sorumlulukları. Bağımlılık Derg, 19(1): 10-16.
  • Berking M, Znoj H. 2008. Development and validation of a self-report measure for the assessment of Emotion Regulation Skills (SEK-27). Z Psychiatr Psychol Psychother, 56: 141-152. DOI: 10.1024/1661-4747.56.2.141.
  • Beycan Ekitli G. 2019. Müzikte ritim çalışmalarıyla bütünleştirilmiş Gross Duygu Düzenleme Modeli’nin öğrenci hemşirelerin öfke ifadesi ve tarzlarına etkisi. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, Türkiye, pp: 99.
  • Blanco-Donoso LM, Garrosa E, Demerouti E, Moreno-Jiménez B. 2017. Job resources and recovery experiences to face difficulties in emotion regulation at work: A diary study among nurses. IJSM, 24(2): 107–134. DOI: 10.1037/str0000023.
  • Çam MO, Soylu TG. 2021. Duygu düzenleme ve psikiyatri hemşireliğine yansımaları. Perspect Psychiatr Care, 13(2): 192-206. DOI: 10.18863/pgy.756948.
  • Dubert CJ, Schumacher AM, Locker L, Gutierrez AP, Barnes VA. 2016. Mindfulness and emotion regulation among nursing students: Investigating the mediation effect of working memory capacity. Mindfulness, 7(5): 1061–1070. DOI: 10.1007/s12671-016-0544-6.
  • Duman N, Yılmaz SA, Umunç Ş, İmre, Y. 2019. Üniversite öğrencilerinde duygudurum düzenleme ve öfke. IBAD, 4(1): 1-9. DOI: 10.21733/ibad.505283.
  • Erdem Z, Dilekler Aldemir İ. 2022. Genç yetişkinler ve bakım verenlerinin duygu düzenleme strateji kullanımları: Nitel bir inceleme. Nesne, 10 (23): 45-77DOI: 10.7816/nesne-10-23-04.
  • Gamsız Tunç Ö, Dursun A. 2021. Genç yetişkinlere yönelik duygu düzenleme müdahaleleri: sistematik gözden geçirme. IHEAD, 6(2): 191-212. DOI: 10.17679/inuefd.951530.
  • İnceman Kara F, Güven M. 2019. Duygu düzenlemeyle ilgili deneysel çalışmaların incelenmesi: Sistematik bir derleme. J Int Social Res, 12(68): 913-922. DOI: 10.17719/jsir.20193878.
  • Jung Y, Sohn YW, Kim MY. 2018. Emotion regulation and job stress: The mediating effect of relationship quality in the US and Korean samples. Curr Psychol, 39: 1106-1115. DOI: 10.1007/s12144-018-9997-1.
  • Öncü Öner T, Can Ş. 2018. Sağlıkta biyoistatistiksel uygulamalar. İKÇÜSBFD, 3(1): 39-45.
  • Radkovsky A, McArdle JJ, Bockting CLH, Berking M. 2014. Successful emotion regulation skills application predicts subsequent reduction of symptom severity during treatment of majör depressive disorder. J Consul Clin Psychol, 82: 248-262. DOI: 10.1037/a0035828.
  • Rugancı RN, Gençöz T. 2010. Psychometric properties of a Turkish version of the difficulties in emotion regulation scale. J Clin Psychol, 66: 442-455. DOI: 10.1002/jclp.20665.
  • Scheibe S, Moghimi D. 2019. Age and context effects in daily emotion regulation and well-being at work. Work Aging Retire, 7(1): 31-45. DOI: 10.1093/workar/waz014.
  • Söğütlü Y, Söğütlü L, Göktaş SŞ. 2021. Relationship of COVID-19 Pandemic with anxiety, anger, sleep and emotion regulation in healthcare professionals. J Contemp Med, 11(1): 41-49. DOI: 10.16899/jcm.804329.
  • Ştefan CA, Avram J. 2018. The multifaceted role of attachment during preschool: Moderator of its indirect effect on empathy through emotion regulation. Early Child Dev Care, 188(1): 62-76. DOI: 10.1080/03004430.2016.1246447.
  • TDK. 2023. Türk Dil Kurumu: Duygu. URL: https://sozluk.gov.tr/ (erişim tarihi: 03 Ocak 2023).
  • Temizel EA, Dağ İ. 2014. Stres veren yaşam olayları, bilişsel duygu düzenleme stratejileri, depresif belirtiler ve kaygı düzeyi arasındaki ilişkiler, Klinik Psikiyatri, 17(1): 7-17.
  • Üstdağ D. 2022. Üniversitede eğitim gören Z kuşağı gençlerinin sosyal medya bağımlılığı ve duygu düzenleme becerilerinin çeşitli̇ değişkenlere göre incelenmesi̇. Eurasian Acad Sci Soc Sci J, 45: 129-159. DOI: 10.29228/mukatcad.22.
  • Vatan S, Kâhya YO. 2018. Duygu düzenleme becerileri ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Derg, 19(2): 192-201. DOI: 10.5455/apd.260322.
  • Wirtz CM, Radkovsky A, Ebert DD, Berking M. 2014. Successful application of adaptive emotion regulation skills predicts the subsequent reduction of depressive symptom severity but neither the reduction of anxiety nor the reduction of general distress during the treatment of major depressive disorder. PLoS One, 9(10): 01-13.e108288. DOI: 10.1371/journal.pone.0108288.
  • Zhao JL, Li XH, Shields J. 2019. Managing job burnout: The effects of emotion regulation ability, emotional labor, and positive and negative affect at work. Int J Stress Manag, 26(3): 315-320. DOI: 10.1037/str0000101.

Determining the Emotion Regulation Skills of Nursing Students

Year 2023, Volume: 6 Issue: 3, 391 - 397, 01.07.2023
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1272760

Abstract

The fact that people can control, change and control their emotions enables individuals to cope with the problems they experience more easily. This research was conducted to determine the emotion regulation skills of nursing students. It is a cross-sectional, descriptive study. The sample of the study consisted of students who were studying in the nursing department of a state university, who agreed to participate in the research, and filled out the data collection forms completely (n=560). Socio-demographic Data Form and Emotion Regulation Skills Scale were used to collect data. It was stated that 86.40% of the participants thought that being able to regulate emotions would have a good effect on the mental health of the individuals, 87.70% on the nursing care of the patient, and 89.50% on the patient's treatment. Emotion Regulation Skills Scale mean total score was 67.37±14.98 and Cronbach's Alpha coefficient of the scale was 0.87. It was determined that almost all of the students participating in the study thought that being able to regulate emotions would have a positive effect on the mental health of individuals and that emotion regulation skills were important in the nursing profession. It was determined that among the nursing students who are 21 years of age and older, studying in the fourth grade, knowing the concept of emotion regulation and receiving education on emotion regulation, the emotion regulation skill scores were higher and this result was statistically significant (P<0.05). It is recommended to provide trainings that will increase the emotion regulation skills of nursing students, and to conduct similar studies with other nursing programs and other health-related department students.

Project Number

1919B012102661

References

  • Akbulut Ö. 2021. Çok değişkenli ve farklı ölçekli araştırmalarda örneklem büyüklüğünün tespiti. JASP, 4(2): 199-215. DOI: 10.51970/jasp.946399.
  • Altan Sarıkaya N, Taş Ç, Akgün N. 2021. Klinik deneyim yaşayan hemşirelik öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüklerinin incelenmesi. OTSBD, 6(2): 191-200. DOI: 10.26453/otjhs.840812.
  • Arslan İ. 2017. Hemşirelerde duygu yönetme beceri düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, pp: 77.
  • Ateş B, Sağar ME. 2021. Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve duygu düzenleme becerilerinin internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı rolü. EARDE, 7(1): 87-102. DOI: 10.29065/usakead.887799.
  • Baysan Arabacı L, Ayakdaş Dağlı D, Taş G. 2018. Madde kullanım bozukluklarında duygu düzenleme güçlüğü ve hemşirelerin rol ve sorumlulukları. Bağımlılık Derg, 19(1): 10-16.
  • Berking M, Znoj H. 2008. Development and validation of a self-report measure for the assessment of Emotion Regulation Skills (SEK-27). Z Psychiatr Psychol Psychother, 56: 141-152. DOI: 10.1024/1661-4747.56.2.141.
  • Beycan Ekitli G. 2019. Müzikte ritim çalışmalarıyla bütünleştirilmiş Gross Duygu Düzenleme Modeli’nin öğrenci hemşirelerin öfke ifadesi ve tarzlarına etkisi. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, Türkiye, pp: 99.
  • Blanco-Donoso LM, Garrosa E, Demerouti E, Moreno-Jiménez B. 2017. Job resources and recovery experiences to face difficulties in emotion regulation at work: A diary study among nurses. IJSM, 24(2): 107–134. DOI: 10.1037/str0000023.
  • Çam MO, Soylu TG. 2021. Duygu düzenleme ve psikiyatri hemşireliğine yansımaları. Perspect Psychiatr Care, 13(2): 192-206. DOI: 10.18863/pgy.756948.
  • Dubert CJ, Schumacher AM, Locker L, Gutierrez AP, Barnes VA. 2016. Mindfulness and emotion regulation among nursing students: Investigating the mediation effect of working memory capacity. Mindfulness, 7(5): 1061–1070. DOI: 10.1007/s12671-016-0544-6.
  • Duman N, Yılmaz SA, Umunç Ş, İmre, Y. 2019. Üniversite öğrencilerinde duygudurum düzenleme ve öfke. IBAD, 4(1): 1-9. DOI: 10.21733/ibad.505283.
  • Erdem Z, Dilekler Aldemir İ. 2022. Genç yetişkinler ve bakım verenlerinin duygu düzenleme strateji kullanımları: Nitel bir inceleme. Nesne, 10 (23): 45-77DOI: 10.7816/nesne-10-23-04.
  • Gamsız Tunç Ö, Dursun A. 2021. Genç yetişkinlere yönelik duygu düzenleme müdahaleleri: sistematik gözden geçirme. IHEAD, 6(2): 191-212. DOI: 10.17679/inuefd.951530.
  • İnceman Kara F, Güven M. 2019. Duygu düzenlemeyle ilgili deneysel çalışmaların incelenmesi: Sistematik bir derleme. J Int Social Res, 12(68): 913-922. DOI: 10.17719/jsir.20193878.
  • Jung Y, Sohn YW, Kim MY. 2018. Emotion regulation and job stress: The mediating effect of relationship quality in the US and Korean samples. Curr Psychol, 39: 1106-1115. DOI: 10.1007/s12144-018-9997-1.
  • Öncü Öner T, Can Ş. 2018. Sağlıkta biyoistatistiksel uygulamalar. İKÇÜSBFD, 3(1): 39-45.
  • Radkovsky A, McArdle JJ, Bockting CLH, Berking M. 2014. Successful emotion regulation skills application predicts subsequent reduction of symptom severity during treatment of majör depressive disorder. J Consul Clin Psychol, 82: 248-262. DOI: 10.1037/a0035828.
  • Rugancı RN, Gençöz T. 2010. Psychometric properties of a Turkish version of the difficulties in emotion regulation scale. J Clin Psychol, 66: 442-455. DOI: 10.1002/jclp.20665.
  • Scheibe S, Moghimi D. 2019. Age and context effects in daily emotion regulation and well-being at work. Work Aging Retire, 7(1): 31-45. DOI: 10.1093/workar/waz014.
  • Söğütlü Y, Söğütlü L, Göktaş SŞ. 2021. Relationship of COVID-19 Pandemic with anxiety, anger, sleep and emotion regulation in healthcare professionals. J Contemp Med, 11(1): 41-49. DOI: 10.16899/jcm.804329.
  • Ştefan CA, Avram J. 2018. The multifaceted role of attachment during preschool: Moderator of its indirect effect on empathy through emotion regulation. Early Child Dev Care, 188(1): 62-76. DOI: 10.1080/03004430.2016.1246447.
  • TDK. 2023. Türk Dil Kurumu: Duygu. URL: https://sozluk.gov.tr/ (erişim tarihi: 03 Ocak 2023).
  • Temizel EA, Dağ İ. 2014. Stres veren yaşam olayları, bilişsel duygu düzenleme stratejileri, depresif belirtiler ve kaygı düzeyi arasındaki ilişkiler, Klinik Psikiyatri, 17(1): 7-17.
  • Üstdağ D. 2022. Üniversitede eğitim gören Z kuşağı gençlerinin sosyal medya bağımlılığı ve duygu düzenleme becerilerinin çeşitli̇ değişkenlere göre incelenmesi̇. Eurasian Acad Sci Soc Sci J, 45: 129-159. DOI: 10.29228/mukatcad.22.
  • Vatan S, Kâhya YO. 2018. Duygu düzenleme becerileri ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Derg, 19(2): 192-201. DOI: 10.5455/apd.260322.
  • Wirtz CM, Radkovsky A, Ebert DD, Berking M. 2014. Successful application of adaptive emotion regulation skills predicts the subsequent reduction of depressive symptom severity but neither the reduction of anxiety nor the reduction of general distress during the treatment of major depressive disorder. PLoS One, 9(10): 01-13.e108288. DOI: 10.1371/journal.pone.0108288.
  • Zhao JL, Li XH, Shields J. 2019. Managing job burnout: The effects of emotion regulation ability, emotional labor, and positive and negative affect at work. Int J Stress Manag, 26(3): 315-320. DOI: 10.1037/str0000101.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing, Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Ummahan Miray Kanber 0000-0001-8035-7365

Havva Akpınar 0000-0002-6309-8135

Project Number 1919B012102661
Early Pub Date June 12, 2023
Publication Date July 1, 2023
Submission Date March 29, 2023
Acceptance Date May 13, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Kanber, U. M., & Akpınar, H. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi. Black Sea Journal of Health Science, 6(3), 391-397. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1272760
AMA Kanber UM, Akpınar H. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi. BSJ Health Sci. July 2023;6(3):391-397. doi:10.19127/bshealthscience.1272760
Chicago Kanber, Ummahan Miray, and Havva Akpınar. “Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi”. Black Sea Journal of Health Science 6, no. 3 (July 2023): 391-97. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1272760.
EndNote Kanber UM, Akpınar H (July 1, 2023) Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi. Black Sea Journal of Health Science 6 3 391–397.
IEEE U. M. Kanber and H. Akpınar, “Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi”, BSJ Health Sci., vol. 6, no. 3, pp. 391–397, 2023, doi: 10.19127/bshealthscience.1272760.
ISNAD Kanber, Ummahan Miray - Akpınar, Havva. “Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi”. Black Sea Journal of Health Science 6/3 (July 2023), 391-397. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1272760.
JAMA Kanber UM, Akpınar H. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi. BSJ Health Sci. 2023;6:391–397.
MLA Kanber, Ummahan Miray and Havva Akpınar. “Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi”. Black Sea Journal of Health Science, vol. 6, no. 3, 2023, pp. 391-7, doi:10.19127/bshealthscience.1272760.
Vancouver Kanber UM, Akpınar H. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Belirlenmesi. BSJ Health Sci. 2023;6(3):391-7.