Background: Evidence-based practice is the transformation of rapidly increasing research in nursing science and the results of these research into practice in clinics.Evidence-based practices have become a new alternative to nurses' search for authority to gain autonomy. Aim: This study was aimed to determine the attitudes of nurses towards evidence-based nursing practices. Method:The sample of the study, which was planned as descriptive, consisted of 92 volunteers working at foundationuniversity hospital. The research was carried out between February-April 2019. Data were collected with ‘Sociodemographic Information Form’ and ‘Evidence Based Nursing Attitude Scale’. Frequency, Kruskall Wallis test and Z test were used in the analysis of the data. Result: 21.7% of nurses were undergraduate, 82.6% were working under 10 years, 91.3% did not follow scientific publications, 88% were not members of professional associations. It was determined that 53.3% did not take evidence-based practice courses in education, 88% did not participate in scientific research and 62% did not receive in-service training for evidence-based practice in their institution. The total average scores of nurses' attitudes towards' Evidence Based Nursing' were found 51.33 ± 5.18. It was determined that there was a significant difference between nurses' education levels, duration of employment, in-service training, participation in scientific research, and taking an evidence-based practice courses (p ˂ .05). Conclusion: Nurses' attitudes towards evidence-based nursing were found to be moderate. It was concluded that the nurses believed in the usefulness of evidence-based practices, but evidence-based beliefs did not cause behavioral changes in practice. Considering the results of the research; Including evidence-based practices in in-service training programs for nurses, establishing evidence-based practice committees in hospitals, training mentor nurses, and employing more undergraduate and graduate nurses in hospitals may be suggested.
Giriş: Kanıta dayalı uygulama, hemşirelik biliminde hızla artan araştırmaların ve araştırma sonuçlarının, klinik uygulamaya dönüştürülmesidir. Kanıta dayalı uygulamalar hemşirelerin otonomi kazanmaları için gerekli yetki arayışlarına yeni bir alternatif olmuştur. Amaç: Bu çalışmada, hemşirelerin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlandı. Yöntem: Tanımlayıcı olarak planlanan çalışmanın örneklemini, İstanbul’da bir vakıf üniversitesi hastanesinde çalışan 92 hemşire oluşturdu. Araştırma Şubat-Nisan 2019 tarihleri arasında yürütüldü. Verilerin toplanmasında Sosyodemografik Bilgi Formu ve ‘Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği’ kullanıldı, verilerin analizinde frekans, Kruskall Wallis testi ve Z skoru kullanıldı. Bulgular: Hemşirelerin %21.7’si lisans mezunu olduğu, %82.6’sının 10 yıldan az çalıştığı, %91.3’ünün bilimsel yayınları takip etmediği, %88’inin mesleki derneğe üye olmadığı, %53.3’ünün kanıta dayalı uygulama dersi almadığı, %88’inin bilimsel araştırmaya katılmadığı ve %62’sinin kanıta dayalı uygulamaya yönelik hizmet içi eğitim almadığı belirlendi. Hemşirelerin ‘Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği’ toplam puan ortalaması 51.33 ± 5.18 bulundu. Öğrenim düzeyi, görev süresi, hizmet içi eğitim, bilimsel araştırmaya katılım ve kanıta dayalı uygulama dersi alma durumları arasında anlamlı fark olduğu tespit edildi (p ˂ 0.05). Sonuç: Hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumları orta düzeyde bulunmuştur. Hemşirelerin kanıta dayalı uygulamaların yararlılığına inandıkları fakat kanıta dayalı inancın uygulamada davranış değişikliğine yol açmadığı sonucuna ulaşıldı. Araştırma sonuçları göz önüne alındığında; hemşirelere yönelik hizmet içi eğitim programlarında kanıta dayalı uygulamalara yer verilmesi, hastanelerde kanıta dayalı uygulama komitelerinin kurulması ve mentör hemşirelerin yetiştirilmesi, hastanelerin lisans ve lisansüstü hemşireleri daha fazla istihdam etmeleri önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 2 |
E-Journal of Dokuz Eylul University Nursing Faculty was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus.