Research Article
BibTex RIS Cite

THE SURVEY ON THE HABITS OF ADOLOSCENTS’ PLAYING COMPUTER GAME AND THE PROCESS OF SOCIALIZATION (THE CASE OF KÜTAHYA)

Year 2014, SPECIAL ISSUE OF KÜTAHYA, 21 - 32, 30.11.2014

Abstract

The
transition of individual from childhood to adulthood as long as containing all
the developmental characteristics of period
between the ages of 12-25 is called as adolescence. Gaining the individual's
personality, winning the preparation of a particular social environment, in the
process of integration into society is called socialization. In the
socialization of the individual, family, neighbors, friends, teachers and mass
media are effective. Nowadays, computer games have crucial roles in the lives
of adolescents. The main purpose of this study is to investigate 13-14 age
group adolescent’s habits of playing computer games and their socialization
process. To collect data, a questionnaire has been applied to the 365 seventh
and eighth grade secondary school students which are selected from Kütahya
province. According to the findings, playing computer games more than 2 hours a
day has been caused the socialization problems. According to experts, more than
2 hours a day playing computer games to those who are called as an addict. In
this study, the decrease in the quality of life of adolescents’ addiction to
computer games, family and friends have lead to failures in communication
conflicts and lessons. However, less than 2 hours a day playing computer games
according to age and adolescents have fun and make a positive contribution to
development was observed. It is possible to prevent adolescents’ addiction to
computer games with the joint efforts of parents, educators and officials.

References

  • Afacan, H. H. (2001). Toplum Bilimi. Konya: Turhan Kitabevi Yayınları.
  • Akınoğlu, O. (2002). Eğitim ve Sosyalleşme Açısından İnternet Kullanımı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte Toplumsal Uyum Sorunları, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Der gisi, Cilt:7, Sayı:1. Aydın, B. ve Sarı, V.S. (2011), İnternet Addiction Among Adolescents: The Role of Self-Esteem, Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, pp. 3500-3505.
  • Bingöl, Y. ve Tanrıver, N. (2011), Bilgi Çağında Değişen Sosyal Hareketler: Sanal Eylemler, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, Yılı: 2011 Cilt:6 Sayı:1 s:131-141.
  • Can, N. (2008). Gençlik Sorunlarında Medyanın Etkisi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2, Yıl:2008, s:62-76.
  • Coşgun, M. (2012). Gençlerin Kimlik Gelişimi ve Sosyalleşme Sürecine Televizyon Dizilerinin Etkisi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı:28.
  • Dönmezer, S. (1984). Sosyoloji, Ankara: 8. Baskı, Savaş Yayınları.
  • Egemen, A., Yılmaz, Ö. ve Akil, İ. (2004), Oyun, Oyuncak ve Çocuk, ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, Yıl:2004, Sayı:5(2), s: 39-42.
  • Erekmekçi, M. ve Fidan, Ş. (2012), Oyun Tasarım Platformları: Oyunun Eğitim ve Kültüre Etkisi, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Yıl: 2012, Cilt:1, Sayı:1.
  • Erikson EH. (1968). Identity: Youth and Crisis, New York: Norton.
  • Erikson EH. (1965). Childhood and Society, New York: Norton.
  • Erkal, E. M. (2006). Sosyoloji (Toplum Bilimi), İstanbul: Der Yayınları.
  • Fichter, J. (1994). Sosyoloji Nedir, çev: Çelebi Nilgün, Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Günüç, S. ve Do ğan, A. (2013). The Relations Between Turkish Adolescents’ İnternet Addiction, Their Perceived Social Support and Family Activities, Computers in Human Behavior, 29 , pp. 2197-2207.
  • Kır, İ. (2011). Toplumsal Bir Kurum Olarak Ailenin İşlevleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:10 Sayı:36 (381-404), http://www.e-sosder.com/dergi/36381-404.pdf, (27 Şubat 2013).
  • Kök, M., Koçyiğit, S. ve Tuğluk, M., (2007). Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:16, s: 324-342.
  • Özdemir, M. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Aile Değerleri ve Medyanın Aile Değerlerine Etkisi Hakkındaki Görüşleri,(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, O., Özdemir, P. G., Kadak, M. T. ve Nasıro ğlu, S. (2012). Kişilik Gelişimi, psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry Yıl: 2012, Sayı: 4(4), s:566-589.
  • Özgüven, M. (1996). Toplum Bilimlerine Giriş, Bursa: Ekin Kitabevi,
  • Özpolat, A. (2010). Ailede Demokratik Sosyalleşme, Aile ve Toplum Dergisi, sayı: Ocak, Şubat, Mart 2010, s. 9-24.
  • Pepe, K. (2011). A Study on Playing of Computer Games, Class Success and Attitudes of Parents to Primary School Students, Educational Research and Reviews, Vol 6 (9), pp. 657-663.
  • Şen, M. (2011). Türkiye’de Ergen Profili, Aile ve Toplum Dergisi, Ekim Kasım Aralık 2011, yıl:12, cilt:7 sayı:27 s.89-102.
  • Tarhan, N. (2007). Makul Çözüm – Aileİçi İletişim Rehberi, İstanbul: 8.Baskı, Timaş Yayınları.
  • Turkle, S. (2011). Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other, New York: Basic Books. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜ İK), (2013). Ocak Mart Bülteni, http://www.tuik.gov.t r/PreHaberBultenleri.do?id=10880, (01Mart 2013).
  • Yavuzer, H. (2007). Çocuk Psikolojisi,İstanbul: 30. Baskı, Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, S.ve Ertem, Ü. (2006). Ergenlik Döneminde Psiko-Sosyal Sorunlar ve Depresyon, Aile ve Toplum Dergisi, Yıl: 8 Cilt:3 Sayı:9.

ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)

Year 2014, SPECIAL ISSUE OF KÜTAHYA, 21 - 32, 30.11.2014

Abstract

Bireyin,
çocukluktan yetişkinliğe geçiş döneminde
tüm gelişimsel özelliklerini içeren 12-25 yaş arası sürece ergenlik denilmektedir.
Bireylerin kişilik kazanarak belli bir sosyal çevreye hazırlanması, toplumla
bütünleşme sürecine de sosyalleşme denir. Bireyin sosyalleşmesinde, ailesi, komşuları,
arkadaşları, öğretmenleri ve kitle iletişim araçları etkilidir. Bilgisayar
oyunları, ergenlerin hayatlarını, arkadaşlık ve aile ilişkilerini, iletişimlerini
sürekli değiştirmektedir. Bu çalışmada, 13-14 yaş grubu ergenlerin bilgisayar
oyunlarını oynama alışkanlıkları ve sosyalleşme süreçleri irdelenmiştir. Araştırmada
veri toplamak amacıyla, Kütahya ilinde örneklem olarak seçilen 36 5 yedinci ve
sekizinci sınıf ortaokul öğrencisine anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara
göre, günde 2 saatten fazla bilgisayar oyunu oynayan ergenlerin aile, okul ve
arkadaşlık ilişkilerinde sosyalleşme sorunları yaşadıkları görülmüştür. Uzmanlara
göre günde 2 saatten fazla bilgisayar oyunu oynayanlara bağımlı denilmektedir.
Bu araştırmada da bilgisayar oyunlarına bağımlı ergenlerin yaşam kalitelerinde
düşme, aile ve arkadaş iletişiminde çatışmalar ve ders başarısızlıkları görülmüştür.
Ancak, günde 2 saatten az ve yaşına uygun bilgisayar oyunu oynayan ergenlerin eğlenceli
vakit geçirdiği ve gelişimlerine olumlu katkı sağladığı saptanmıştır.
Ergenlerin bilgisayar oyunlarına bağımlılığını önlemek, anne-babalar, eğitimciler
ve yetkililerin ortak çabası ile mümkündür.

References

  • Afacan, H. H. (2001). Toplum Bilimi. Konya: Turhan Kitabevi Yayınları.
  • Akınoğlu, O. (2002). Eğitim ve Sosyalleşme Açısından İnternet Kullanımı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte Toplumsal Uyum Sorunları, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Der gisi, Cilt:7, Sayı:1. Aydın, B. ve Sarı, V.S. (2011), İnternet Addiction Among Adolescents: The Role of Self-Esteem, Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, pp. 3500-3505.
  • Bingöl, Y. ve Tanrıver, N. (2011), Bilgi Çağında Değişen Sosyal Hareketler: Sanal Eylemler, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, Yılı: 2011 Cilt:6 Sayı:1 s:131-141.
  • Can, N. (2008). Gençlik Sorunlarında Medyanın Etkisi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2, Yıl:2008, s:62-76.
  • Coşgun, M. (2012). Gençlerin Kimlik Gelişimi ve Sosyalleşme Sürecine Televizyon Dizilerinin Etkisi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı:28.
  • Dönmezer, S. (1984). Sosyoloji, Ankara: 8. Baskı, Savaş Yayınları.
  • Egemen, A., Yılmaz, Ö. ve Akil, İ. (2004), Oyun, Oyuncak ve Çocuk, ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, Yıl:2004, Sayı:5(2), s: 39-42.
  • Erekmekçi, M. ve Fidan, Ş. (2012), Oyun Tasarım Platformları: Oyunun Eğitim ve Kültüre Etkisi, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Yıl: 2012, Cilt:1, Sayı:1.
  • Erikson EH. (1968). Identity: Youth and Crisis, New York: Norton.
  • Erikson EH. (1965). Childhood and Society, New York: Norton.
  • Erkal, E. M. (2006). Sosyoloji (Toplum Bilimi), İstanbul: Der Yayınları.
  • Fichter, J. (1994). Sosyoloji Nedir, çev: Çelebi Nilgün, Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Günüç, S. ve Do ğan, A. (2013). The Relations Between Turkish Adolescents’ İnternet Addiction, Their Perceived Social Support and Family Activities, Computers in Human Behavior, 29 , pp. 2197-2207.
  • Kır, İ. (2011). Toplumsal Bir Kurum Olarak Ailenin İşlevleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:10 Sayı:36 (381-404), http://www.e-sosder.com/dergi/36381-404.pdf, (27 Şubat 2013).
  • Kök, M., Koçyiğit, S. ve Tuğluk, M., (2007). Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:16, s: 324-342.
  • Özdemir, M. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Aile Değerleri ve Medyanın Aile Değerlerine Etkisi Hakkındaki Görüşleri,(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, O., Özdemir, P. G., Kadak, M. T. ve Nasıro ğlu, S. (2012). Kişilik Gelişimi, psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry Yıl: 2012, Sayı: 4(4), s:566-589.
  • Özgüven, M. (1996). Toplum Bilimlerine Giriş, Bursa: Ekin Kitabevi,
  • Özpolat, A. (2010). Ailede Demokratik Sosyalleşme, Aile ve Toplum Dergisi, sayı: Ocak, Şubat, Mart 2010, s. 9-24.
  • Pepe, K. (2011). A Study on Playing of Computer Games, Class Success and Attitudes of Parents to Primary School Students, Educational Research and Reviews, Vol 6 (9), pp. 657-663.
  • Şen, M. (2011). Türkiye’de Ergen Profili, Aile ve Toplum Dergisi, Ekim Kasım Aralık 2011, yıl:12, cilt:7 sayı:27 s.89-102.
  • Tarhan, N. (2007). Makul Çözüm – Aileİçi İletişim Rehberi, İstanbul: 8.Baskı, Timaş Yayınları.
  • Turkle, S. (2011). Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other, New York: Basic Books. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜ İK), (2013). Ocak Mart Bülteni, http://www.tuik.gov.t r/PreHaberBultenleri.do?id=10880, (01Mart 2013).
  • Yavuzer, H. (2007). Çocuk Psikolojisi,İstanbul: 30. Baskı, Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, S.ve Ertem, Ü. (2006). Ergenlik Döneminde Psiko-Sosyal Sorunlar ve Depresyon, Aile ve Toplum Dergisi, Yıl: 8 Cilt:3 Sayı:9.
There are 27 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Koçak

Ziya Köse

Publication Date November 30, 2014
Published in Issue Year 2014 SPECIAL ISSUE OF KÜTAHYA

Cite

APA Koçak, H., & Köse, Z. (2014). ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi21-32.
AMA Koçak H, Köse Z. ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Published online November 1, 2014:21-32.
Chicago Koçak, Hüseyin, and Ziya Köse. “ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, November (November 2014), 21-32.
EndNote Koçak H, Köse Z (November 1, 2014) ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21–32.
IEEE H. Koçak and Z. Köse, “ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, pp. 21–32, November 2014.
ISNAD Koçak, Hüseyin - Köse, Ziya. “ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. November 2014. 21-32.
JAMA Koçak H, Köse Z. ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;:21–32.
MLA Koçak, Hüseyin and Ziya Köse. “ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014, pp. 21-32.
Vancouver Koçak H, Köse Z. ERGENLERİN BİLGİSAYAR OYUNU OYNAMA ALIŞKANLIKLARI VE SOSYALLEŞME SÜREÇLER İ ÜZER İNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014:21-32.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.