Childhood period is a vital opportunity period for learing with experiencing and developing age related skills to enhance social participation with participation to dily life and learn that they are part of the community. So that brings out the importance of developing the highest level of performance skills of children with any limitation in body functions and structure, activity or participation with multidisciplinary / interdisciplinary / transdisciplinary rehabilitation interventions and services. Habilitation understanding and studies for children facing developmental risks identified as a disadvantaged group are developing rapidly in our country as well as in the world. In this review, it is aimed that professionals from different disciplines working as a team aiming to develop children’s capacity in different performance areas and to ensure their social / social participation by developing new skills for children with activity and participation limitations and also in this study the client-centered habilitation practices additional to family and caregivers educations for children with different physical, social and institutional environmental features discussed in detail.
Çocukluk dönemi; tüm çocuklar için, deneyim öğrendiği ve yaşı ile
uyumlu günlük yaşam aktivitelerine katılım yolu ile sosyal katılım
becerilerinin geliştiği ve toplumun bir parçası olduklarını öğrendikleri önemli
bir fırsat dönemidir. Bu nedenle, herhangi bir yapı ve fonsiyon bozukluğu ile
aktivite ve katılım kısıtlılığı gösteren çocukların; en üst seviye performans
becerilerini ortaya çıkarmalarına yardımcı olabilecek
multidipliner/interdipliner/transdisipliner rehabilitasyon müdahalelerine ve
hizmetlere en erken dönemde ulaşabilmelerinin, çocukların toplumsal katılım
becerilerinin geliştirilebilmesi için çok önemli olduğu bilinmektedir.
Dezavantajlı bir grup olarak tanımlanan gelişimsel riskler ile karşı karşıya
kalan çocuklara yönelik habilitasyon anlayışı ve çalışmaları dünyada olduğu
gibi ülkemizde de hızla gelişme göstermektedir. Bu derlemede, aktivite ve
katılım kısıtlılığı gösteren çocuklara yönelik yeni beceri gelişimi ile farklı
performans alanlarında kapasitelerini geliştirerek toplumsal/sosyal katılımlarının
sağlanmasını hedefleyen, farklı disiplinlerden profesyonellerin ekip olarak
çalıştığı; çocuk merkezli, aile ve bakım verenler ile çocuğun içerisinde
bulunduğu fiziksel, sosyal ve kurumsal çevresel faktörlerin farklı boyutları ile
detaylı olarak ele alındığı, çocuklara yönelik habilitasyon uygulamalarının
incelenmesi amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Rehabilitation |
Journal Section | Collection |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International