Objective: The objective of this study was to evaluate midwifery students’ perceptions on the value of their profession.
Methods: This cross-sectional study was conducted face to face with 100 midwifery students, between January and June 2020, using the Student Information Form and the Professional Values of Midwives’ Scale.
Results: The individual mean score of the participants in Professional Values of Midwives’ Scale was 125.88 ± 24.28. It was observed that there was a statistically significant difference between the mean Professional Values of Midwives’ Scale scores of the first-grade students and the fourthgrade students, and the Professional Values of Midwives’ Scale scores of the fourth-grade students were higher than the first-grade students. The students who chose midwifery as a career “at the request of their family” had statistically significantly lower Professional Values of Midwives’ Scale mean scores than those who did not.
Conclusion: The perceptions of professional values among midwifery students were positive; however, they ranged by grade level. The most essential aspect in choosing a profession was “loving the profession,” while students who prefer a profession “at the request of their family” have poorer professional value evaluations. It is recommended to conduct studies with large samples evaluating the factors affecting the professional value perceptions of students and to develop midwifery education curricula in a way that will improve their professional value perception.
Amaç: Bu çalışmanın amacı ebelik öğrencilerinin profesyonel değerlerine ilişkin algılarını değerlendirmektir.
Yöntemler: Bu kesitsel çalışma Ocak-Haziran 2020 tarihleri arasında 100 ebelik öğrencisi ile Öğrenci Bilgi Formu ve Ebelerin Mesleki Değerleri Ölçeği kullanılarak yüz yüze yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların EPDÖ’nden aldıkları bireysel puan ortalaması 125,88 ± 24,28 idi. 1. sınıf öğrencilerinin EPDÖ puan ortalamaları ile 4. sınıf öğrencilerinin EPDÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu ve 4. sınıf öğrencilerinin EPDÖ puanlarının 1. sınıflara göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ebeliği “ailesinin isteği üzerine” tercih eden öğrencilerin EPDÖ ortalama puanları, diğer nedenlerle seçenlere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha düşük olarak belirlendi.
Sonuç: Ebelik öğrencilerinin mesleki değer algıları sınıf düzeyine göre değişmekle birlikte iyi bir düzeydedir Meslek seçiminde en önemli unsur “mesleği sevmek” iken, “ailesinin isteği üzerine” mesleği tercih eden öğrencilerin profesyonel değer düzeyleri daha düşüktür. Öğrencilerin profesyonel değer algılarını etkileyen faktörlerin değerlendirildiği geniş örneklemli çalışmaların yapılması ve ebelik eğitimi müfredatlarının profesyonel değer algılarını geliştirecek şekilde geliştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 7, 2023 |
Submission Date | October 3, 2022 |
Acceptance Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License