Simülasyona dayalı öğretimin en önemli aşaması “Çözümleme”dir. Çözümleme oturumunda ana hedef katılımcının kendi performanslarını gözden geçirmeleri ve simülasyon sırasında elde ettikleri kazanımlarının farkına varmalarıdır. Bu çalışma “Çözümleme Deneyim Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik Güvenirliği” ni yapmak amacıyla metodolojik olarak yapıldı. Çalışmanın evrenini 2017-2018 yılında İstanbul’da bulunan bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrenciler (N=303) oluşturdu. Çözümleme Deneyim Ölçeğinin içerik geçerliliği, yapı geçerliliği, iç tutarlılık güvenilirliği test edildi. Ölçeğin total Cronbach alfa düzeyi “Çözümleme Deneyimi” için 0.948 olup, “Maddelerin Önemi” için ise 0.951’dır. Test-tekrar test sınıf içi korelasyon katsayısı (ICC) 0,999 idi (p<0,001). Çözümleme Deneyim Ölçeği’nin Türkçe versiyonu Türk toplumundaki öğrencilerde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçektir.
The most important phase of simulation-based learning is “debriefing”. The main purpose of a debriefing session is to have participants review their own performances and identify the attainments they achieved during the simulation. This study performed the validity and reliability test of the Turkish version of the “Debriefing Experience Scale”. The universe of the study consisted of students (N=303) from the Nursing Department of a university during the 2017–2018 academic year. Content validity, construct validity, and internal consistency reliability of the Debriefing Experience Scale were tested. The Cronbach’s alpha level of the scale was found to be 0.948 for “Experience with Debriefing” and 0.951 for “Importance of item”. The test-retest intraclass coefficient (ICC) was 0.999 (p<0.001). The Turkish version of the Debriefing Experience Scale is a valid and reliable scale and can be applied to students in Turkish Society.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | August 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |