Research Article
BibTex RIS Cite

PREMENSTRUAL SENDROM YAŞAYAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YAKINMALARINI AZALTMAYA YÖNELİK KÜLTÜREL UYGULAMALARI

Year 2021, Volume: 9 Issue: 2, 755 - 769, 25.06.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.833166

Abstract

Bu çalışma, premenstrual sendrom yaşayan hemşirelik bölümü öğrencilerinin, yakınmalarını azaltmaya yönelik uyguladıkları kültürel uygulamaları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte gerçekleştirilen bu çalışmanın evrenini bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören kadın öğrenciler oluşturmuştur. Örneklem hesabına gidilmeden çalışmaya katılmaya gönüllü olan öğrenciler araştırmaya dâhil edilmiştir. Veriler, etik kurul izni alındıktan sonra 1-15 Haziran 2020 tarihleri arasında çevrim içi olarak toplanmıştır (evrenin %93.1’ine ulaşıldı). Verilerin toplanmasında ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Premenstrual Yakınma Soru Formu’ kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, sayı, yüzde, ortalama, standart sapma ve ki-kare testi kullanılmıştır. Analizlerin yorumlanmasında %95 güven düzeyi ve 0.05 hata payı dikkate alınmıştır. Premenstrual dönemde öğrencilerin %76.4’ünün gerginlik/anksiyete, %72.7’sinin şişkinlik, %70.8’inin yorgunluk/halsizlik, %60.2’sinin ağrı semptomlarının olduğu ve öğrencilerin %53.2’sinin yakınmalarını azaltmak amacıyla kültürel uygulamalardan yararlandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri premenstrual dönemde kültürel uygulama kullanımını etkilemezken, bu dönemdeki yakınmalar kültürel uygulama kullanımını etkilemektedir. Öğrencilerde premenstrual dönemdeki yakınmalar sık görülen sorunlardır ve yakınmalara yönelik kültürel uygulamalar sıklıkla kullanılmaktadır. Bu dönemde yakınmaların kontrolüne yönelik kanıt temelli kültürel uygulamaların kullanımı konusunda bilgi ve danışmanlık sağlanmalıdır.

Supporting Institution

Destekleyen herhangi bir kurum veya kuruluş yoktur.

Project Number

Herhangi projeden üretilmemiştir.

References

  • Aba, Y. A., Ataman, H., Dişsiz, M., Sevimli, S. (2018). Genç kadınlarda premenstrual sendrom, fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi. Journal of Academic Research in Nursing, 4(2), 75-82.
  • Arıöz, A., Ege, E. (2013). Premenstrüel sendrom sorunu olan üniversite öğrencilerinde, semptomların kontrolü ve yaşam kalitesinin artırılmasında eğitimin etkinliği. Genel Tıp Dergisi, 23(3), 63-69.
  • Arslantaş, H., Abacigil, F., Çinakli, Ş. (2018). Relationship between premenstrual syndrome and basic personality traits: a cross-sectional study. Sao Paulo Medical Journal, 136(4), 339-345.
  • Cha, C., Nam, S. J. (2016). Premenstrual symptom clusters and women’s coping style in Korea: happy healthy 20s application study. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 37(3), 91-100.
  • Cheng, H. F., Lin, Y. H. (2011). Selection and efficacy of self-management strategies for dysmenorrhea in young Taiwanese women. Journal of clinical nursing, 20(7-8), 1018-1025.
  • Çakır Koçak, Y, Sevil, Ü. (2015). Kadın doğum kliniklerinde yatan hastalara kültürlerarası yaklaşım. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 52-61.
  • Durgun, H., Uzunsoy, E., Tümer, A., Huysuz, K. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile dünya vatandaşlığı için karakter ve değerler algıları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(2), 87-95.
  • Eğicioğlu, H., Coşar, E., Kundak, Z., Pektaş, M., Köken, G. (2015). Premenstrüel sendromun yaşam kalitesine olan etkileri, sosyodemografik özelliklerle ilişkili mi?. Jinekoloji Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 12(1), 10-17.
  • Farrokh-Eslamlou, H., Oshnouei, S., Heshmatian, B., Akbari, E. (2015). Premenstrual syndrome and quality of life in Iranian medical students. Sexual & Reproductive Healthcare, 6(1), 23-27.
  • Fuentes, M., Lent, K. (2019). Culture, health, function, and participation among American Indian and Alaska Native children and youth with disabilities: An exploratory qualitative analysis. Archives of physical medicine and rehabilitation, 100(9), 1688-1694.
  • Giavazzi, F., Petkov, I., Schiantarelli, F. (2019). Culture: Persistence and evolution. Journal of Economic Growth, 24(2), 117-154.
  • Green, L. J., O’Brien, P. M. S., Panay, N., Craig, M. (2017). Management of premenstrual syndrome. BJOG, 124, 73-105.
  • Güvenç, G., Kılıç, A., Akyüz, A., Üstünsöz, A. (2012). Premenstrual syndrome and attitudes toward menstruation in a sample of nursing students. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 33(3), 106-111.
  • Karout, N., Hawai, S. M., Altuwaijri, S. (2012). Prevalence and pattern of menstrual disorders among Lebanese nursing students. EMHJ-Eastern Mediterranean Health Journal, 18(4), 346-352.
  • Meydanlıoğlu, A. (2019). Kültürogram kullanılarak bir ailenin kültüre duyarlı hemşirelik girişimlerinin planlanması: Olgu sunumu. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 6(2), 132-140.
  • Nisar, N., Zehra, N., Haider, G., Munir, A. A., Sohoo, N. A. (2008). Frequency, intensity and impact of premenstrual syndrome in medical students. J Coll Physicians Surg Pak, 18(8), 481-4.
  • Ölçer, Z., Bakır, N., Aslan, E. (2017). Üniversite öğrencilerinde kişilik özelliklerinin premenstrual şikâyetlere etkisi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 30-37.
  • Öztürk, S., Tanrıverdi, D., Erci, B. (2011). Premenstrual syndrome and management behaviours in Turkey. The Australian Journal of Advanced Nursing, 28(3), 54-60.
  • Panay, N. (2011). Management of premenstrual syndrome: evidence-based guidelines. Obstetrics, Gynaecology & Reproductive Medicine, 21(8), 221-228.
  • Pehlivan, S., Yıldırım, Y., Fadıloğlu, Ç. (2013). Kanser, kültür ve hemşirelik. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(4), 168-174.
  • Pilver, C. E., Kasl, S., Desai, R., Levy, B. R. (2011). Exposure to American culture is associated with premenstrual dysphoric disorder among ethnic minority women. Journal of Affective Disorders, 130(1-2), 334-341.
  • Ruhi, D., Meenal, K. (2014). Prevalence of dysmenorrhea among girl students in a medical college. PJMS, 4, 49-51.
  • Sakar, T., Özkan, H., Saraç, M. N., Atabey, K., Nazbak, M. (2015). Öğrencilerin menstruasyon dönemindeki kültürel davranış ve uygulamaları. Turkısh Famıly Physıcıan, 6(3), 114-123.
  • Terkeş, N., Bektaş, H. (2013). Hemşirelik eğitiminde ve uygulamalarında kültür. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 9(1), 60-67.
  • Tolossa, F. W., Bekele, M. L. (2014). Prevalence, impacts and medical managements of premenstrual syndrome among female students: cross-sectional study in college of health sciences, Mekelle University, Mekelle, Northern Ethiopia. BMC women's health, 14(1), 52-61.
  • Uslay Keskin, T., Yeşilfidan, D., Adana, F., Okyay, P. (2016). Aydın Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde perimenstrüel şikâyetler ve başa çıkma yöntemleri. TAF Prev Med Bull, 15(5), 382-388.
  • Uzuner, L. A., Yüksel Koçak, D. (2019). Üniversite öğrencilerinde premenstrüal sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Nobel Med, 15(3), 24-32.
  • Yonkers, K. A., Simoni, M. K. (2018). Premenstrual disorders. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 218(1), 68-74.
  • Zhu, X., Proctor, M., Bensoussan, A., Wu, E., Smith, C. A. (2007). Chinese herbal medicine for primary dysmenorrhoea. Cochrane Database of Systematic Reviews, 4, 1-18.

Cultural Practices Aimed at Reducing the Symptoms of University Students Who Experience at Premenstrual Syndrome

Year 2021, Volume: 9 Issue: 2, 755 - 769, 25.06.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.833166

Abstract

This study was conducted to determine the cultural practices of nursing students who experience the premenstrual syndrome to reduce their complaints. The study population of this descriptive type research consists of the female students studying in the nursing department of a university. The study was carried out with the students who agreed to participate in the research voluntarily, without any sample selection. The data were collected online between June 1st and 15th, 2020, after obtaining the approval of the ethics committee (reached 93.1% of the population). The 'Personal Information Form' and the 'Premenstrual Symptoms Questionnaire' were used in the collection of the data. In the evaluation of the data, the number, percentiles, average, standard deviation and chi-square test were used. In the interpretation of the analyses, 95% confidence level and 0.05 error margin was taken into account. It was determined that 76.4% of the students was nervous/anxious, 72.7% had swelling, 70.8% had symptoms of fatigue/exhaustion, 60.2% had symptoms of pain, and 53.2% of the students benefited from cultural practices in order to reduce their complaints. While the socio-demographic characteristics of the students did not affect the use of cultural practices in the premenstrual period, the complaints during this period affects the use of cultural practices. Complaints in students during the premenstrual period are common problems and cultural practices for these complaints are frequently used. Information and advice should be provided on the use of evidence-based cultural practices for the control of the complaints during this period.

Project Number

Herhangi projeden üretilmemiştir.

References

  • Aba, Y. A., Ataman, H., Dişsiz, M., Sevimli, S. (2018). Genç kadınlarda premenstrual sendrom, fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi. Journal of Academic Research in Nursing, 4(2), 75-82.
  • Arıöz, A., Ege, E. (2013). Premenstrüel sendrom sorunu olan üniversite öğrencilerinde, semptomların kontrolü ve yaşam kalitesinin artırılmasında eğitimin etkinliği. Genel Tıp Dergisi, 23(3), 63-69.
  • Arslantaş, H., Abacigil, F., Çinakli, Ş. (2018). Relationship between premenstrual syndrome and basic personality traits: a cross-sectional study. Sao Paulo Medical Journal, 136(4), 339-345.
  • Cha, C., Nam, S. J. (2016). Premenstrual symptom clusters and women’s coping style in Korea: happy healthy 20s application study. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 37(3), 91-100.
  • Cheng, H. F., Lin, Y. H. (2011). Selection and efficacy of self-management strategies for dysmenorrhea in young Taiwanese women. Journal of clinical nursing, 20(7-8), 1018-1025.
  • Çakır Koçak, Y, Sevil, Ü. (2015). Kadın doğum kliniklerinde yatan hastalara kültürlerarası yaklaşım. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 52-61.
  • Durgun, H., Uzunsoy, E., Tümer, A., Huysuz, K. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile dünya vatandaşlığı için karakter ve değerler algıları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(2), 87-95.
  • Eğicioğlu, H., Coşar, E., Kundak, Z., Pektaş, M., Köken, G. (2015). Premenstrüel sendromun yaşam kalitesine olan etkileri, sosyodemografik özelliklerle ilişkili mi?. Jinekoloji Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 12(1), 10-17.
  • Farrokh-Eslamlou, H., Oshnouei, S., Heshmatian, B., Akbari, E. (2015). Premenstrual syndrome and quality of life in Iranian medical students. Sexual & Reproductive Healthcare, 6(1), 23-27.
  • Fuentes, M., Lent, K. (2019). Culture, health, function, and participation among American Indian and Alaska Native children and youth with disabilities: An exploratory qualitative analysis. Archives of physical medicine and rehabilitation, 100(9), 1688-1694.
  • Giavazzi, F., Petkov, I., Schiantarelli, F. (2019). Culture: Persistence and evolution. Journal of Economic Growth, 24(2), 117-154.
  • Green, L. J., O’Brien, P. M. S., Panay, N., Craig, M. (2017). Management of premenstrual syndrome. BJOG, 124, 73-105.
  • Güvenç, G., Kılıç, A., Akyüz, A., Üstünsöz, A. (2012). Premenstrual syndrome and attitudes toward menstruation in a sample of nursing students. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 33(3), 106-111.
  • Karout, N., Hawai, S. M., Altuwaijri, S. (2012). Prevalence and pattern of menstrual disorders among Lebanese nursing students. EMHJ-Eastern Mediterranean Health Journal, 18(4), 346-352.
  • Meydanlıoğlu, A. (2019). Kültürogram kullanılarak bir ailenin kültüre duyarlı hemşirelik girişimlerinin planlanması: Olgu sunumu. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 6(2), 132-140.
  • Nisar, N., Zehra, N., Haider, G., Munir, A. A., Sohoo, N. A. (2008). Frequency, intensity and impact of premenstrual syndrome in medical students. J Coll Physicians Surg Pak, 18(8), 481-4.
  • Ölçer, Z., Bakır, N., Aslan, E. (2017). Üniversite öğrencilerinde kişilik özelliklerinin premenstrual şikâyetlere etkisi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 30-37.
  • Öztürk, S., Tanrıverdi, D., Erci, B. (2011). Premenstrual syndrome and management behaviours in Turkey. The Australian Journal of Advanced Nursing, 28(3), 54-60.
  • Panay, N. (2011). Management of premenstrual syndrome: evidence-based guidelines. Obstetrics, Gynaecology & Reproductive Medicine, 21(8), 221-228.
  • Pehlivan, S., Yıldırım, Y., Fadıloğlu, Ç. (2013). Kanser, kültür ve hemşirelik. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(4), 168-174.
  • Pilver, C. E., Kasl, S., Desai, R., Levy, B. R. (2011). Exposure to American culture is associated with premenstrual dysphoric disorder among ethnic minority women. Journal of Affective Disorders, 130(1-2), 334-341.
  • Ruhi, D., Meenal, K. (2014). Prevalence of dysmenorrhea among girl students in a medical college. PJMS, 4, 49-51.
  • Sakar, T., Özkan, H., Saraç, M. N., Atabey, K., Nazbak, M. (2015). Öğrencilerin menstruasyon dönemindeki kültürel davranış ve uygulamaları. Turkısh Famıly Physıcıan, 6(3), 114-123.
  • Terkeş, N., Bektaş, H. (2013). Hemşirelik eğitiminde ve uygulamalarında kültür. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 9(1), 60-67.
  • Tolossa, F. W., Bekele, M. L. (2014). Prevalence, impacts and medical managements of premenstrual syndrome among female students: cross-sectional study in college of health sciences, Mekelle University, Mekelle, Northern Ethiopia. BMC women's health, 14(1), 52-61.
  • Uslay Keskin, T., Yeşilfidan, D., Adana, F., Okyay, P. (2016). Aydın Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde perimenstrüel şikâyetler ve başa çıkma yöntemleri. TAF Prev Med Bull, 15(5), 382-388.
  • Uzuner, L. A., Yüksel Koçak, D. (2019). Üniversite öğrencilerinde premenstrüal sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Nobel Med, 15(3), 24-32.
  • Yonkers, K. A., Simoni, M. K. (2018). Premenstrual disorders. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 218(1), 68-74.
  • Zhu, X., Proctor, M., Bensoussan, A., Wu, E., Smith, C. A. (2007). Chinese herbal medicine for primary dysmenorrhoea. Cochrane Database of Systematic Reviews, 4, 1-18.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Deniz Sümeyye Yorulmaz 0000-0001-7115-5673

Havva Karadeniz 0000-0001-7482-7789

Project Number Herhangi projeden üretilmemiştir.
Publication Date June 25, 2021
Submission Date November 29, 2020
Acceptance Date March 26, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). PREMENSTRUAL SENDROM YAŞAYAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YAKINMALARINI AZALTMAYA YÖNELİK KÜLTÜREL UYGULAMALARI. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 755-769. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.833166