Objective: To define the view of final year nursing and midwifery students towards domestic violence against women during pregnancy.Method: 124 students 88 nursing, 36 midwifery completed a questionnaire developed by researchers. Data were presented as frequency distribution, and chi-square test was used for statistical analysis.Results: Students found the training they receive in the following topics inadequate: people who apply legal sanctions against domestic violence 50.8% of students surveyed , the legal rights of the victims of domestic violence 49.2% , domestic violence intervention 31.5% , and frequency and importance of the issue of violence in pregnancy 29.0% . On the other hand 38.7% of the students found their training to be adequate with regard to violence frequency and importance in pregnancy, violence during pregnancy and maternal and fetal health effects 53.2% , and postpartum violence during pregnancy in mothers and their effects on infant health 51.6% . 98.4% of the students agreed that “forcing women to bear a child unwillingly is a form of violence”, 83.1% agreed that “the sex of the unborn baby can expose pregnant women to violence”, 90.3% agreed that “determining the risk of violence to pregnant women during prenatal care is an important duty of health personnel”, 87.9% agreed that “more time should be given to the issue of violence during pregnancy in the training of health personnel “, and 48.4% agreed that “the severity of the problem of violence during pregnancy is ignored”.Conclusion: The majority of students agreed that during their training, importance should be given to potential situations that could lead to a pregnant woman’s exposure to violence, and how health personnel can easily diagnose these situations. However, during the training of the students said that they receive inadequate information about usually domestic violence, and in particular violence during pregnancy
Amaç: Bu çalışma son sınıf hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin gebelikte kadına yönelik şiddetle ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Yöntem: Çalışmanın örneklemini 124 son sınıf öğrenci 88 hemşirelik, 36 ebelik öğrencisi oluşturmuş ve veriler araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan bir soru formu ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi, yüzde dağılımları ve ki-kare testi kullanılarak yapılmış ve yorumlanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %50.8’i aile içi şiddet AİŞ uygulayan kişiye yönelik yasal yaptırımlar, %49.2’si AİŞ mağdurunun yasal hakları, %31.5’i AİŞ’ye müdahale ve %29.0’ı gebelikte şiddet sıklığı ve önemi konularında eğitimleri süresince aldıkları bilgiyi yetersiz bulmuşlardır. Diğer taraftan öğrencilerin %38.7’si gebelikte şiddet sıklığı ve önemi, %53.2’si gebelikte şiddetin anne ve fetal sağlığa etkileri, %51.6’sı gebelikte şiddetin doğum sonu anne ve bebek sağlığına etkileri konularında eğitimleri süresince aldıkları bilgiyi yeterli bulmuşlardır. Öğrencilerin %98.4’ü “kadının istemediği halde çocuk doğurmaya zorlanması bir şiddet türüdür”, %83.1’i “bebeğin cinsiyetinin kız ya da erkek olması gebelik döneminde kadının şiddete maruz kalmasına neden olabilir”, %90.3’ü “prenatal bakım sırasında gebe kadının şiddete uğrama riskini belirlemek sağlık personellerinin önemli görevlerinden biridir”, %87.9’unun “sağlık personelinin mesleki eğitiminde gebelikte şiddet konusuna daha fazla yer verilmelidir” ve %48.4’ünün ise “gebelikte şiddet sağlık personelinin göz ardı ettiği bir sorundur” ifadelerine katıldıkları belirlenmiştir. Sonuç: Öğrencilerin çoğunluğu, gebelik döneminde kadının şiddete maruz kalmasına neden olabilecek olası durumları, sağlık personelinin gebe kadının yaşadığı şiddeti erken tanılamada önemli bir yere sahip olduğunu ifade etmektedirler. Ancak öğrencilerin eğitimleri sırasında genelde AİŞ ve özelde gebelikte şiddet konusunda yeterli bilgi almadıkları söylenebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Issue: 4 |