Purpose: This research has been done with the aim of determining to determine the the factors that affect the choice of profession of nursing students.Methods: The research has been done between the dates of 1-30 May 2016. The target population of the research is 750 students who study in a High School of Health and participants of the research are 501 students who accept participating in the study. In data collection, a form of introductive characteristics prepared by researchers and Scale of Choice of Profession in Nursing SCPN have been used. In data evaluation, SPSS 20.0 program has been used and average, percentage, independent samples t-test have been implemented.Results: The average age of the students is 20.82±1.68, 66.9% of them are female. 65.7% of them have stated that they have chosen the profession of nursing intentionally and 52.3% of them have stated that nursing has been their first choice. While there is a significant difference between the point of Professional Conformity which is a sub-dimension of the Scale of Choice of Profession in Nursing and the desire of changing the department of the students and the situation of profession adoption p=. 000 , any significant difference hasn’t been found between related variables and point averages of Vital Reasons subdimension p>0.05 . When the distribution of scale items according to the gender is examined, the first three statements which are effective in choice of profession for both genders are “I always want to help people % 36.4 ”, “People around me say that I will be a good nurse % 30.2 ” and “I think that If you are a nurse, you can’t be unemployed % 26.2 ”.Conclusion: It can be stated according to the research findings that students adopt the profession of nursing and they think that nursing is appropriate for them
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma 1–30 Mayıs 2016 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini bir Sağlık Yüksekokulu’nda öğrenim gören 750 öğrenci, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul eden 501 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan tanıtıcı özellikler formu ve Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği HMSÖ kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20,0 programı kullanılmış, analizinde ortalama, yüzdelik, bağımsız gruplar t testi uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,82±1,68, %66,9’u kızdır. Hemşirelik mesleğini %65,7’si isteyerek seçtiğini ve %52,3’ü ilk tercihi olduğunu belirtmiştir. Öğrencilerin çoğunun %74,3 bölümünden memnun oldukları, hemşirelik mesleğini benimsedikleri %77,6 ve bölümünü değiştirmek istemedikleri %67,3 belirlenmiştir. Öğrencilerin bölüm değiştirme istekleri ve mesleği benimseme durumları ile Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği alt boyutu olan Mesleki Uygunluk puanı arasındaki fark anlamlı olarak bulunurken p=. 000 ; ilgili değişkenler ile Yaşamsal Nedenler alt boyutu puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır p>0,05 . Ölçek maddelerinin cinsiyete göre dağılımı incelendiğinde; her iki cinsiyette de meslek seçiminde etkili olan ilk üç ifade sırasıyla “Her zaman insanlara yardım etmek istemişimdir %36,4 ”, “Çevremdeki insanlar iyi bir hemşire olacağımı söylerler %30,2 ” ve “Hemşirelikte işsiz kalınmayacağını düşünüyorum %26,2 ” olarak belirlenmiştir. Sonuç: Araştırma bulgularından, öğrencilerin hemşirelik mesleğini benimsedikleri ve kendilerine uygun buldukları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Issue: 1 |