Objective: Breastfeeding is essential for mother and baby health. An effective breastfeeding counseling ensures a healthy breastfeeding period. Midwives must learn comprehensively in their undergraduate education to gain all the necessary qualifications for this counseling. This study, it is aimed to compare the effect of breastfeeding counseling courses given to undergraduate students of the midwifery department on pre-and post-education information situations.
Methods: The study was conducted in an experimental, single group pre-test-post-test design. This study was conducted with 91 students studying at a university from January to December 2020. Two hours of lessons per week were given for 14 weeks. A course included breast anatomy and physiology, breastfeeding methods, positions, breastfeeding indications, and contraindications. In the analysis of the information obtained, significance was accepted as p<0.05.
Results: Many of the participants are in the third grade, on average 21 years old, and 93.3% of them have not received breastfeeding counseling training before. It was determined that breastfeeding training should be given during pregnancy and breastfeeding counseling should be given as a separate course in the curriculum.
Conclusion: In this study, it was concluded that breastfeeding counseling should be given as a separate course in undergraduate education. Thus, effective training can be provided in their professional lives.
The authors would like to thank the students who participated in our study.
Amaç: Emzirme anne ve bebek sağlığı için çok önemlidir. Etkili bir emzirme danışmanlığı, sağlıklı bir emzirme dönemi sağlar. Ebelerin gerekli tüm nitelikleri kazanabilmeleri için lisans eğitimlerinde kapsamlı bir şekilde emzirme danışmanlığını öğrenmelidirler. Bu çalışmada, ebelik bölümü lisans öğrencilerine verilen emzirme danışmanlığı derslerinin eğitim öncesi ve sonrası bilgi durumlarına etkisinin karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Yöntemler: Araştırma deneysel, tek grup ön test-son test tasarımlı yürütüldü. Bu çalışma Ocak-Aralık 2020 tarihleri arasında bir üniversitede öğrenim gören 91 öğrenci ile gerçekleştirildi. 14 hafta boyunca haftada iki saat ders verildi. Ders, meme anatomisi ve fizyolojisi, emzirme yöntemleri, pozisyonları, emzirme endikasyonları ve kontrendikasyonları konularını içerdi. Elde edilen verilerin analizinde anlamlılık p<0,05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Katılımcıların çoğu üçüncü sınıfta olup, ortalama 21 yaşındadır ve %93,3'ü daha önce emzirme danışmanlığı eğitimi almamıştır. Gebelikte emzirme eğitimi verilmesinnı gerekli olduğu ve müfredatta emzirme danışmanlığının ayrı bir ders olarak verilmesi gerektiği belirlendi.
Sonuç: Bu çalışmada, lisans eğitiminde emzirme danışmanlığının ayrı bir ders olarak verilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Böylece meslek hayatlarında etkili bir eğitim verilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma Makele |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2021 |
Acceptance Date | November 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 1 |