Bu araştırmanın amacı kolonoskopi uygulanan hastaların işlem sürecinden memnuniyet durumlarını belirlemektir. Tanımlayıcı tipteki araştırma bir üniversitesi hastanesinin (Edirne, Türkiye) kolonoskopi ünitesinde 01 Mart 2019 – 30 Temmuz 2019 tarihleri arasında kolonoskopi uygulanan 129 hastanın katılımıyla gerçekleştirildi. Çalışma öncesinde etik kurul izni ve hastalardan gönülllü olurları alınmıştır. Veri toplamada “Kolonoskopi Memnuniyet Anketi” kullanıldı. Ankette puan aralığı 0-10 idi. Veriler SPSS 22.0 bilgisayar programı ile Ki-Kare ve Spearman korelasyon analizi kullanılarak analiz edildi. Hastaların yaş ortalamalarının 54,5±15,9 yıl, %55,8’inin (n=72) erkek, %61,2’sinin (n=79) ilköğretim mezunu olduğu belirlendi. Hastaların genel memnuniyet puan ortalamaları 6,7±1,7 olarak bulundu. Cinsiyetin, kolonoskopi yapılma zamanının ve deneyiminin genel memnuniyet puan ortalamalarının etkilediği belirlendi (p<0.05). Çalışmada kolonoskopi uygulanan hastaların süreçten genel olarak memnun oldukları belirlenmiştir. Kolonoskopi uygulanacak hastalarda hasta memnuniyetinin arttırılması için hasta bakımında özellikle ilk kez kolonoskopi uygulanacak hastaların süreç hakkında daha özenli bilgilendirilmelerini, hasta bakımında özellikle tolere edilebilirliği daha iyi olan bağırsak hazırlığı uygulamalarının tercih edilmesini ve işlem günü ünitede bekleme sürelerinin kısaltılmasını önermekteyiz.
Yok
Yok
Aim: The purpose of this study was to determine the satisfaction status of patients undergoing colonoscopy.
Material and Methods: This descriptive study was conducted between March 1 - July 30, 2019, at the colonoscopy unit of a university hospital (Edirne, Turkey) with 129 patients. Prior to the study, ethical permission and voluntary consent of the patients were obtained. Colonoscopy Satisfaction Questionnaire was used for data collection. Questionnaire was scored between 0-10. Data were analyzed using Chi-square and Spearman correlation analysis with SPSS 22.0 computer program.
Results: The mean age of the patients was 54.5 ± 15.9 years, 55.8% (n = 72) were male and 61.2% (n = 79) were graduated from primary school. The mean overall satisfaction score was found to be 6.7 ± 1.7 points. It was determined that gender, time of colonoscopy and experience were affected by the overall satisfaction score averages (p <0.05).
Conclusion: In the study, it was determined that patients who undergoing colonoscopy were generally satisfied with the process. In order to increase satisfaction of patients undergoing colonoscopy, we recommend that patients who undergo colonoscopy for the first time should be informed more carefully about the process, bowel preparation procedures with better tolerability should be preferred among the patient care and waiting times in the unit on the day of the colonoscopy procedure should be shortened.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | January 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.