Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri

Year 2017, Volume: 10 Issue: 2, 88 - 99, 20.08.2017
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766

Abstract

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik bölümünde öğrenim
gören öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemlerinin
belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Yöntem: Bu araştırma bir Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde
öğrenim gören 531 öğrenciden gönüllülük ilkesi gereği araştırmaya katılmayı
kabul eden 280 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma verileri “Öğrenci
Hemşirelerde Stres Yaratan Durumlara İlişkin Bilgi Formu” ve “Stresle Başa Etme
Tarzları Ölçeği’’ kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde
yüzdelik, ortalama, ortanca, Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri
kullanıldı. Bulgular: Çalışmaya
katılan öğrenci hemşirelerin %58,3’ü 20 yaş ve üzerinde olup yaş ortalaması
21,0±2,0’dir. Öğrenci hemşirelerin klinik alandaki strese neden olan faktörleri
incelendiğinde; %50,7’si öğretim elemanlarının bakım planı konusundaki
ısrarı/sıkıştırma davranışında bulunma, %63,2’si hastaların öğrenci hemşireye
güvenmemeleri, %43,6’sı öğrencilerin klinik uygulamalarda hata yapma korkusu,
%44,6’sının sınav kaygısı nedeniyle stres yaşadıkları belirlendi. Ayrıca
öğrenci hemşirelerin %26,8’inin üniversitede sosyal etkinliklerin olmaması ve
%22,5’inin ise yakınlarının hemşireliğe yönelik olumsuz ön yargısından dolayı
stres yaşadıkları belirlenmiştir. Öğrenci hemşirelerin stresle başa çıkma
tarzları içerisinde en fazla kendine güvenli yaklaşım ve sosyal destek arama
yöntemini kullandıkları saptandı. Sonuç:
Bu araştırmada öğrenci hemşirelerin eğitim sürecinde, klinik ortamda ve öğrenci
yakınlarının hemşireliğe yönelik olumsuz ön yargısından dolayı stres
yaşadıkları belirlenmiştir. Öğrenci hemşirelerin bu stresleri tanımaları ve
stresle başetme becerileri kazanmasında hemşire akademisyenlerin görev ve sorumluluklarının
olması gerekmektedir.

References

  • 1. Engin E. Anksiyete Bozuklukları. In: Çam O. Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. 1. Baskı., İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık, 2014: 277-331.
  • 2. Akman S. Stresin Nedenleri ve Açıklayıcı Kuramlar. Türk Psikoloji Bülteni 2004; 34-35, 40-55.
  • 3. Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres, Biyo-Psiko-Sosyal Cevap ve Stresle Başetme Davranışları Ölçeklerinin Türkçe'ye Uyarlanması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2015;6(1):15-25.
  • 4. Karaca A., Yıldırım N., Ankaralı H., Açıkgöz F.., Akkuş D. Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2014; 16(2): 29-40.
  • 5. Zyga S. Stress in Nursing Students. International Journal of Caring Sciences 2013; 6(1): 1-2.
  • 6. Jabien Labrague L. Stress, Stressors, and Stress Responses of Student Nurses in a Government Nursing School. Health Science Journal, 2013; 7(4): 424-435.
  • 7. Pryjmachuk S, Richards DA. Mental health nursing students differ from other nursing students: some observations from a study on stress and coping. Int J Ment Health Nurs 2007;16 (6):390-402
  • 8. Alzayyat A, Almaraira OA, Al-helih YM. Stress and Coping Among Nursing Students During Their Practical Education in Psychiatric Settings: A Literature Review. Global Advanced Research Journal of Medicine and Medical Science 2015; 4(5): 240-247.
  • 9. Timmins F, Kaliszer M. Aspects of nurse education programmes that frequently cause stress to nursing students fact finding sample survey. Nurse Educ Today 2002; 22(-): 203-211.
  • 10. Deary IJ, Watson R, Hogston RA. longitudinal cohort study of burnout and attrition in nursing students. J Adv Nurs. 2003; 43: 71–8.
Year 2017, Volume: 10 Issue: 2, 88 - 99, 20.08.2017
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766

Abstract

References

  • 1. Engin E. Anksiyete Bozuklukları. In: Çam O. Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. 1. Baskı., İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık, 2014: 277-331.
  • 2. Akman S. Stresin Nedenleri ve Açıklayıcı Kuramlar. Türk Psikoloji Bülteni 2004; 34-35, 40-55.
  • 3. Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres, Biyo-Psiko-Sosyal Cevap ve Stresle Başetme Davranışları Ölçeklerinin Türkçe'ye Uyarlanması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2015;6(1):15-25.
  • 4. Karaca A., Yıldırım N., Ankaralı H., Açıkgöz F.., Akkuş D. Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2014; 16(2): 29-40.
  • 5. Zyga S. Stress in Nursing Students. International Journal of Caring Sciences 2013; 6(1): 1-2.
  • 6. Jabien Labrague L. Stress, Stressors, and Stress Responses of Student Nurses in a Government Nursing School. Health Science Journal, 2013; 7(4): 424-435.
  • 7. Pryjmachuk S, Richards DA. Mental health nursing students differ from other nursing students: some observations from a study on stress and coping. Int J Ment Health Nurs 2007;16 (6):390-402
  • 8. Alzayyat A, Almaraira OA, Al-helih YM. Stress and Coping Among Nursing Students During Their Practical Education in Psychiatric Settings: A Literature Review. Global Advanced Research Journal of Medicine and Medical Science 2015; 4(5): 240-247.
  • 9. Timmins F, Kaliszer M. Aspects of nurse education programmes that frequently cause stress to nursing students fact finding sample survey. Nurse Educ Today 2002; 22(-): 203-211.
  • 10. Deary IJ, Watson R, Hogston RA. longitudinal cohort study of burnout and attrition in nursing students. J Adv Nurs. 2003; 43: 71–8.
There are 10 citations in total.

Details

Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Mualla Yılmaz

Zeliha Yaman This is me

Semra Erdoğan

Publication Date August 20, 2017
Submission Date January 13, 2017
Acceptance Date May 3, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, M., Yaman, Z., & Erdoğan, S. (2017). Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 88-99. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766
AMA Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S. Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. August 2017;10(2):88-99. doi:10.26559/mersinsbd.285766
Chicago Yılmaz, Mualla, Zeliha Yaman, and Semra Erdoğan. “Öğrenci hemşirelerde Stres Yaratan Durumlar Ve Baş Etme yöntemleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, no. 2 (August 2017): 88-99. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766.
EndNote Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S (August 1, 2017) Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 2 88–99.
IEEE M. Yılmaz, Z. Yaman, and S. Erdoğan, “Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri”, Mersin Univ Saglık Bilim derg, vol. 10, no. 2, pp. 88–99, 2017, doi: 10.26559/mersinsbd.285766.
ISNAD Yılmaz, Mualla et al. “Öğrenci hemşirelerde Stres Yaratan Durumlar Ve Baş Etme yöntemleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/2 (August 2017), 88-99. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766.
JAMA Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S. Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. 2017;10:88–99.
MLA Yılmaz, Mualla et al. “Öğrenci hemşirelerde Stres Yaratan Durumlar Ve Baş Etme yöntemleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 10, no. 2, 2017, pp. 88-99, doi:10.26559/mersinsbd.285766.
Vancouver Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S. Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. 2017;10(2):88-99.

Cited By












MEU Journal of Health Sciences Assoc was began to the publishing process in 2008 under the supervision of Assoc. Prof. Gönül Aslan, Editor-in-Chief, and affiliated to Mersin University Institute of Health Sciences. In March 2015, Prof. Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz undertook the Editor-in Chief position and since then he has been in charge.

Publishing in three issues per year (April - August - December), it is a multisectoral refereed scientific journal. In addition to research articles, scientific articles such as reviews, case reports and letters to the editor are published in the journal. Our journal, which has been published via e-mail since its inception, has been published both online and in print. Following the Participation Agreement signed with TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park in April 2015, it has started to accept and evaluate online publications.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by Turkey Citation Index since November 16, 2011.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by ULAKBIM Medical Database from the first issue of 2016.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by DOAJ since October 02, 2019.

Article Publishing Charge Policy: Our journal has adopted an open access policy and there is no fee for article application, evaluation, and publication in our journal. All the articles published in our journal can be accessed from the Archive free of charge.

154561545815459

Creative Commons Lisansı
This work is licensed with Attribution-NonCommercial 4.0 International.