In this study, it is aimed to determine the relationship between the empowering
leadership behavior levels of high school administrators and the psychological
resilience of teachers. Relational survey model was used in the research. The
universe of the research consists of 1265 branch teachers working in a total of 45
schools, 43 Anatolian and 2 Science High Schools in the city center of Batman in
the 2020-2021 academic year. The data obtained from 318 teachers were analyzed
in the research. In this research, “empowering leadership scale” and
“psychological resilience scale” were used. As a result of the research, it was
determined that high school administrators' perceptions of empowering leadership
behaviors were at a "good level". It was observed that teachers' own perceptions of
their resilience were at a "moderate level. As a result of the correlation analysis
made in the research, it was found that there is a positive and moderately
significant relationship between the empowering leadership behaviors of school
administrators and the psychological resilience levels of teachers. In addition, as a
result of the regression analysis, the empowering leadership behaviors of school
administrators in general significantly predicted level of the psychological
resilience of teachers.
Bu çalışmada, lise yöneticilerinin güçlendirici liderlik davranış düzeyleri ile
öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin belirlenmesi
amaçlanmaktadır. İlişkisel tarama modeli kullanılarak araştırma
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2020-2021 öğretim yılında Batman
ilinin merkezindeki 43 Anadolu ve 2 Fen Lisesi olmak üzere toplam 45 okulda
görev yapan 1265 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, 318
öğretmenden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bu araştırmada, “Güçlendirici
Liderlik Ölçeği”, “Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan
araştırma sonucunda, lise yöneticilerinin güçlendirici liderlik davranışlarına
ilişkin öğretmen algılarının "iyi düzeyde" olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin
psikolojik dayanıklılıklarına ilişkin kendi algılarının "orta düzeyde" olduğu
belirlenmiştir. Araştırmada yapılan korelasyon analizi sonucunda, okul
yöneticilerin güçlendirici liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik
dayanıklılık düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki
olduğu saptanmıştır. Ayrıca yapılan regresyon analizi sonucunda ise, genel olarak
okul yöneticilerinin güçlendirici liderlik davranışları öğretmenlerin psikolojik
dayanıklılık düzeylerini anlamlı bir şekilde yordamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |