Giriş: Gestasyonel diyabet mellitus (GDM), maternal ve neonatal sağlığı tehdit eden ciddi bir problemdir. 24-28. gestasyonel haftalarda oral glukoz tolerans testi (OGTT) yaptırılması önerilmektedir. Son zamanlarda gebelerin GDM taramasına ilişkin algıları ve tercihleri medyada yer alan haberlerden etkilenebilmektedir. Bu çalışmada gebelerin GDM taramasına ilişkin farkındalıkları ve medyanın test yaptırma tercihlerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı bu araştırma, Haziran-Aralık 2017 tarihleri arasında Ankara’da bir eğitim araştırma hastanenin gebe polikliniğine gebeliğinin ilk 28 gestasyonel haftalarında başvuran toplam 111 gebe ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Veri Toplama Formu” kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 22.00 ile analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde ve ortalama+standart sapma kullanılmıştır.
Bulgu: Araştırmaya katılan gebelerin yaş ortalaması 29.72 (±5.78)’dir ve %45,9’unun ilk gebeliğidir. Katılımcıların %87.4’ü OGTT’ni bildiğini, %87.2’si önceki gebeliğinde OGTT yaptırdığını ifade etmiştir. Önceki gebelikte OGTT yaptırmadığını belirten gebeler (%12.7) “gerek görmedim, istemedim, zararlı olduğunu düşündüğüm için yaptırmadım” şeklinde gerekçelerini belirtmiştir. Gebelerin %64’ü OGGT‘ne ilişkin bilgi aldığını ve bilgi kaynaklarının en fazla doktor (%34.2), internet (%26.1) ve hemşire (%13.5) olduğunu belirtmişlerdir. Gebelerin %35.1’i televizyon programları sağlık ile ilgili kararlarımı etkiler veya biraz etkiler şeklinde ifade etmiştir. Gebelerin %40.5’i OGTT gerekli olduğunu, %65.8’i OGTT’nin diyabet hastalığının belirlenmesinde kullanıldığını belirtmiştir. Gebelerin % 7.2’si OGTT’nin bebeğine ve %5.4’ü kendisine zarar verebileceğini belirtmiştir. Gebelerin %40.5’i ise medyada OGTT’ye ilişkin yer alan haberlerin kafasını karıştırdığını ve %27’si mevcut gebeliklerinde OGTT yaptırmayacağını belirtmiştir.
Sonuç: Gebelerin OGTT’ne ilişkin bilgi ve farkındalık durumlarının yeterli düzeyde olmadığı, medyanın OGTT yaptırma karar ve tercihleri etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Hiç bir kurumdan destek alınmamıştır.
yok
Introduction: Gestational diabetes mellitus (GDM) is a serious problem that threatens maternal and neonatal health. It is recommended to have an oral glucose tolerance test (OGTT) at 24-28 weeks of gestation. Recently, perceptions and preferences of pregnant women about GDM screening may be affected by the news in the media. In this study, it was aimed to determine the awareness of pregnant women about GDM screening and the effect of the media on their test preferences.
Material and Method: This descriptive study was conducted with a total of 111 pregnant women who applied to the pregnancy outpatient clinic of an education and research hospital in Ankara between June and December 2017 and who were admitted in the first 28 weeks of gestation. “Data Collection Form” created by the researchers was used to collect the data. Research data were analyzed by SPSS 22.00. Number, percentage and mean+standard deviation were used for descriptive statistics.
Finding: The average age of pregnant women participating in the study is 29.72 (± 5.78) and 45.9% of them are their first pregnancy. 38.7% of the participants stated that they have diabetes mellitus diagnosed in their family. 12.6% of the participants stated that they do not know OGTT. They were asked whether they had OGTT before and 12.7% stated that they did not do it with statements such as "I did not see it, I did not want it and I did not do it because I thought it was harmful". 64% of all participants stated that they received information about this test and 34.2% stated that the source of information was doctor, 26.1% internet and 13.5% nurse. 38.7% of the pregnant women stated that they watch TV for 1-2 hours a day, and 28.8% for 2-4 hours. Participants stated that TV programs can affect their health-related decisions, albeit a little. Pregnant women were asked about their decision to have OGTT, 17.1% of them stated that they would not have OGTT.
Conclusion: It was determined that the knowledge and awareness of pregnant women about OGTT was not at the desired level, and the media affected their decision-making a little.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | December 1, 2021 |
Acceptance Date | May 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 4 |
Creative Commons License
Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.