Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 9 - 16, 26.04.2019

Abstract

Giriş:
Günümüzde
teknolojinin gelişmesi ile birlikte bilgisayar ve internet hayatın
vazgeçilmezleri haline gelmiştir. İnternet teknolojisinde en son yenilik ise,
sosyal ağ siteleridir. Sosyal ağların sağlık iletişimi alanında kullanılmaya
başlanması ile sağlık iletişimi alanında yeni bir dönem başlamıştır.



Amaç:
Bu araştırma ebe ve hemşirelerin sosyal ağ siteleri ve bilgisayar kullanma
amaçları ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
amacıyla planlanmıştır.



Yöntem:
Kesitsel-tanımlayıcı bir araştırmadır. Şubat 2018-Aralık 2018 tarihleri
içerisinde bir eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan, araştırmaya kabul
edilme kriterlerine uyan tüm ebe ve hemşireler çalışmanın evrenini
oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında
literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından geliştirilen ve
24 sorudan oluşan anket formu, İletişim
Becerileri Ölçeği-Yetişkin Formu (İBÖ-YF) ve Sosyal Ağların Kullanım Amaçları
Ölçeği
kullanılmıştır.
Araştırma
verileri SPSS 23.0 paket programında analiz edilmiştir.



Bulgular:
Araştırmaya katılanların yaş ortalaması 32,6±8,9’dır (min:17, max:55).
Araştırmaya katılanların %26,6’sını ebeler, %70,6’sını hemşireler
oluşturmaktadır. Araştırmaya katılanların
İletişim
Becerileri Ölçeği-Yetişkin Formu (İBÖ-YF) ve Sosyal Ağların Kullanım Amaçları
ölçek ortalama puanları X:
104,1592-X: 111,2353
olarak bulunmuştur. Araştırmaya katılan ebelerin sosyal ağ kullanım amaç
ortalama puanları X: 101,6585, hemşirelerin sosyal ağ kullanım amaç ortalama
puanları X: 114,3945 ve sağlık memurlarının sosyal ağ kullanım amaç ortalama
puanları X: 121,0000 olarak bulunmuştur. Araştırmaya katılanların sosyal ağ
kullanma durumu ile iletişim becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir ilişki bulunmuş olup (x2: 4,978 p: 0,026) gruplar arası da
farkın istatiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur (F: 5,111 p: 0,025).



Sonuç: Geleneksel iletişim yöntemlerden farklı olarak sosyal ağlar
karşılıklı etkileşim alanlarıdır. Bu nedenlerle sağlık alanında sosyal ağların
olumlu özelliklerinden faydalanılmasının ebe ve hemşirelik mesleğini
geliştirici yönde etkileyeceği düşünülmektedir. 

References

  • Aşcı, Ö., Hazar, G., Yılmaz, M. (2015). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6, 160-165.
  • Bacaksız, F.E., Tuna, R., Seren A.K.H. (2018). Sanal kaytarmaya karşı evde çalışma: hemşire akademisyenler üzerinde bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11,3, 241-249.
  • Bingöl, G., Demir, A. (2011). Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi ,26, 152-59.
  • Bugay, A., Korkut O., F. (2016). İletişim becerilerinin yordayıcıları: Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı, benlik saygısı, dışa dönüklük ve cinsiyet. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 , 542-554.
  • Ceylan, E.D., & Atalar, A.D. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 98-115. doi: 10.17679/inuefd.334154.
  • Correa, T., Hinsley, W. A., Zuniga, D.G.H. (2010). Who interacts on the web?: the intersection of users’ personality and social media use. Computers in Human Behavior, 26, 247-253.
  • Cüceloğlu D. (2005). Yeniden İnsan İnsana. 34. Basım. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Çalışır, G. (2015). Kişilerarası iletişimde kullanılan bir araç olarak sosyal medya: Gümüşhane üniversitesi iletişim fakültesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Humanities Science,10, 3, 115-144.
  • Diker, Z., Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanım amaçlarına yönelik bir araştırma: safranbolu meslek yüksekokulu örneği. Journal of Research in Education and Teaching, 5 ,1,376-386.
  • Erci, B., Çokbekler, N., Işık, K. (2017). Aile sağlığı merkezlerinde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, 7,1,49-53.
  • Erigüç, G., Şener, T., Eriş, Ş. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16, 46-65.
  • Engelberg, E., Sjöberg, L. (2004). Internet use, social skills, and adjustment. Cyber Psychology & Behavior, 7,1, 41- 47.
  • Gülbahçe, Ö. (2010). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atatürk Journal of Physical Education and Sport Sciences, 12:12-22.
  • Hussain, I. (2012). A Study to evaluate the social media trends among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciencesi, 64, 639-645.
  • Karadağ, M., Işik, O., Cankul, H.İ., ve ark. (2015). Hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,17,1, 160-179.
  • Kaya, H., Turan, N., Hasanoğlu, Ö., ve ark. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin sosyal ağ sitelerini kullanma amacı ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 40, .17-31.
  • Kumcağız, H., Yılmaz, M., Çelik, B.S., ve ark. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi, 38,49-5.
  • Korkut, O. F., Demirbaş, Ç.N. (2017). Yetişkinlerde kişilik özelliklerine göre iletişim. 18-21 Ekim 2017 tarihlerinde gerçekleştirilen I. Uluslarası Akademik Çalışmalar Kongresi’mde sözlü sunulan bildiri. https://www.inescongress.com/.
  • Malloy, P., Virani, R., Kelly, K., et al. (2010). Beyond bad news: communication skills of nursesin palliative care. Journal of Hospice And Pallıatıve Nursing, 12,3, 166-174.
  • Mendi, B. (2015). Sağlık iletişiminde sosyal medyanın kullanımı: dünyadaki ve türkiye’deki uygulamalar, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11,44, 275-290.
  • Mendi, B., Oğuz, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin sosyal medyayı kullanim özellikleri bağlamında incelenmesi: bir vakif üniversitesindeki sağlık bilimleri öğrencileri üzerinde değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Degisi, 6, 666-690.
  • Mullan, B.A, Kothe, E.J. (2010). Evaluating a nursing communication skills training course: The relationships between self-rated ability, satisfaction, and actual performance. Nurse Education in Practice,10: 374-378.
  • Shirazi, M., Pour, A. B., Ghaffari, P. et.al. (2016). The relationship between internet addiction and depression in nursing students of larestan school of nursing and gerash paramedical school. Journal of Obstetrics, Gynecology & Cancer Research, 1, 1, 7148.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve ark. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim,7,4, 23-32.
  • Şahin, Z.A., Özdemir, F.K. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. JAREN, 1,1, 1-7.
  • Şen, H.T., Yılmaz, F.T., Ünüvar, Ö.P. (2013).Hizmet içi eğitim hemşirelerinin iletişim beceri düzeyleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4,1, 13-20.
  • Temel, M., Şişman, F.N. (2017). İletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin sanal ve kişilerarası ilişkilerine etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4, 171-179. doi: 10.17681/hsp.297738.
  • Turgut, M., Kutlu, G., Mut, S. (2018). Sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerileri ile sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 6,1, 185-205.
  • Ulutaşdemir, N., Verim, E., Bakır, E. ve ark (2017). Geleceğin sağlık profesyonellerinde internet bağımlılığının yaşam kaliteleri üzerine etkisi. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 48, 2, 1-5.
  • Usluel, K.Y., Demir, Ö., Çınar, M.( 2014). sosyal ağların kullanım amaçları ölçeği. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 5, 1-18.
  • Üzel, N., Özbaltacı, S.(Çev. Ed.). Beyazova,U.(T. Ed.).(2017). Bağlanma. Ankara: Modern Tıp Kitepevi.
  • Vural, A. Z. B., Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 20,5, 3348-3382.
  • Zywica, J., Danowski, J.(2008). The faces of facebookers: investigating social enhancement and social compensation hypotheses; predicting facebook and offline popularity from sociability and selfesteem, and mapping the meanings of popularity with semantic networks. Journal of Computer-Mediated Communication, 14,1, 1-34.
Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 9 - 16, 26.04.2019

Abstract

References

  • Aşcı, Ö., Hazar, G., Yılmaz, M. (2015). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6, 160-165.
  • Bacaksız, F.E., Tuna, R., Seren A.K.H. (2018). Sanal kaytarmaya karşı evde çalışma: hemşire akademisyenler üzerinde bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11,3, 241-249.
  • Bingöl, G., Demir, A. (2011). Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi ,26, 152-59.
  • Bugay, A., Korkut O., F. (2016). İletişim becerilerinin yordayıcıları: Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı, benlik saygısı, dışa dönüklük ve cinsiyet. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 , 542-554.
  • Ceylan, E.D., & Atalar, A.D. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 98-115. doi: 10.17679/inuefd.334154.
  • Correa, T., Hinsley, W. A., Zuniga, D.G.H. (2010). Who interacts on the web?: the intersection of users’ personality and social media use. Computers in Human Behavior, 26, 247-253.
  • Cüceloğlu D. (2005). Yeniden İnsan İnsana. 34. Basım. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Çalışır, G. (2015). Kişilerarası iletişimde kullanılan bir araç olarak sosyal medya: Gümüşhane üniversitesi iletişim fakültesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Humanities Science,10, 3, 115-144.
  • Diker, Z., Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanım amaçlarına yönelik bir araştırma: safranbolu meslek yüksekokulu örneği. Journal of Research in Education and Teaching, 5 ,1,376-386.
  • Erci, B., Çokbekler, N., Işık, K. (2017). Aile sağlığı merkezlerinde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, 7,1,49-53.
  • Erigüç, G., Şener, T., Eriş, Ş. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16, 46-65.
  • Engelberg, E., Sjöberg, L. (2004). Internet use, social skills, and adjustment. Cyber Psychology & Behavior, 7,1, 41- 47.
  • Gülbahçe, Ö. (2010). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atatürk Journal of Physical Education and Sport Sciences, 12:12-22.
  • Hussain, I. (2012). A Study to evaluate the social media trends among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciencesi, 64, 639-645.
  • Karadağ, M., Işik, O., Cankul, H.İ., ve ark. (2015). Hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,17,1, 160-179.
  • Kaya, H., Turan, N., Hasanoğlu, Ö., ve ark. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin sosyal ağ sitelerini kullanma amacı ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 40, .17-31.
  • Kumcağız, H., Yılmaz, M., Çelik, B.S., ve ark. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi, 38,49-5.
  • Korkut, O. F., Demirbaş, Ç.N. (2017). Yetişkinlerde kişilik özelliklerine göre iletişim. 18-21 Ekim 2017 tarihlerinde gerçekleştirilen I. Uluslarası Akademik Çalışmalar Kongresi’mde sözlü sunulan bildiri. https://www.inescongress.com/.
  • Malloy, P., Virani, R., Kelly, K., et al. (2010). Beyond bad news: communication skills of nursesin palliative care. Journal of Hospice And Pallıatıve Nursing, 12,3, 166-174.
  • Mendi, B. (2015). Sağlık iletişiminde sosyal medyanın kullanımı: dünyadaki ve türkiye’deki uygulamalar, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11,44, 275-290.
  • Mendi, B., Oğuz, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin sosyal medyayı kullanim özellikleri bağlamında incelenmesi: bir vakif üniversitesindeki sağlık bilimleri öğrencileri üzerinde değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Degisi, 6, 666-690.
  • Mullan, B.A, Kothe, E.J. (2010). Evaluating a nursing communication skills training course: The relationships between self-rated ability, satisfaction, and actual performance. Nurse Education in Practice,10: 374-378.
  • Shirazi, M., Pour, A. B., Ghaffari, P. et.al. (2016). The relationship between internet addiction and depression in nursing students of larestan school of nursing and gerash paramedical school. Journal of Obstetrics, Gynecology & Cancer Research, 1, 1, 7148.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve ark. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim,7,4, 23-32.
  • Şahin, Z.A., Özdemir, F.K. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. JAREN, 1,1, 1-7.
  • Şen, H.T., Yılmaz, F.T., Ünüvar, Ö.P. (2013).Hizmet içi eğitim hemşirelerinin iletişim beceri düzeyleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4,1, 13-20.
  • Temel, M., Şişman, F.N. (2017). İletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin sanal ve kişilerarası ilişkilerine etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4, 171-179. doi: 10.17681/hsp.297738.
  • Turgut, M., Kutlu, G., Mut, S. (2018). Sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerileri ile sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 6,1, 185-205.
  • Ulutaşdemir, N., Verim, E., Bakır, E. ve ark (2017). Geleceğin sağlık profesyonellerinde internet bağımlılığının yaşam kaliteleri üzerine etkisi. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 48, 2, 1-5.
  • Usluel, K.Y., Demir, Ö., Çınar, M.( 2014). sosyal ağların kullanım amaçları ölçeği. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 5, 1-18.
  • Üzel, N., Özbaltacı, S.(Çev. Ed.). Beyazova,U.(T. Ed.).(2017). Bağlanma. Ankara: Modern Tıp Kitepevi.
  • Vural, A. Z. B., Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 20,5, 3348-3382.
  • Zywica, J., Danowski, J.(2008). The faces of facebookers: investigating social enhancement and social compensation hypotheses; predicting facebook and offline popularity from sociability and selfesteem, and mapping the meanings of popularity with semantic networks. Journal of Computer-Mediated Communication, 14,1, 1-34.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing, Health Care Administration
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Tuğba Yılmaz Esencan 0000-0002-8748-0793

Ayça Demir Yıldırım

Cansu Arslan This is me

Publication Date April 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz Esencan, T., Demir Yıldırım, A., & Arslan, C. (2019). Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 1(1), 9-16.
AMA Yılmaz Esencan T, Demir Yıldırım A, Arslan C. Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. UHSJN. April 2019;1(1):9-16.
Chicago Yılmaz Esencan, Tuğba, Ayça Demir Yıldırım, and Cansu Arslan. “Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 1, no. 1 (April 2019): 9-16.
EndNote Yılmaz Esencan T, Demir Yıldırım A, Arslan C (April 1, 2019) Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 1 1 9–16.
IEEE T. Yılmaz Esencan, A. Demir Yıldırım, and C. Arslan, “Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, UHSJN, vol. 1, no. 1, pp. 9–16, 2019.
ISNAD Yılmaz Esencan, Tuğba et al. “Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 1/1 (April 2019), 9-16.
JAMA Yılmaz Esencan T, Demir Yıldırım A, Arslan C. Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. UHSJN. 2019;1:9–16.
MLA Yılmaz Esencan, Tuğba et al. “Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, vol. 1, no. 1, 2019, pp. 9-16.
Vancouver Yılmaz Esencan T, Demir Yıldırım A, Arslan C. Bir Kamu Hastanesinde Ebe Ve Hemşirelerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. UHSJN. 2019;1(1):9-16.

University of Health Sciences Journal of Nursing’s content is licensed under a Creative Commons Lisansı Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.