Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Hizmet Uzmanlarının Mesleki Uygulama Düzeylerinin Belirlenmesi

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 196 - 208, 29.12.2021

Abstract

Çalışmanın amacı, sosyal hizmet uzmanlarının çalışma alanlarında bireyle (mikro), grupla (mezzo) ve toplumla (makro) sosyal hizmet uygulama düzeylerini incelemektir. Bu çalışma kesitsel ve tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini 160 sosyal hizmet uzmanı oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu aracılığıyla 01 Eylül- 31 Aralık 2019 tarihleri arasında online olarak toplanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgularda; çalışmaya katılan sosyal hizmet uzmanlarının tamamına yakınının çalıştıkları birimlerde mikro düzeyde çalışmalar gerçekleştirdikleri, katılımcıların yarısının mezzo düzeyde uygulama deneyimlerinin olmadığı ve katılımcıların çoğunluğunun makro düzeyde uygulama yapmadıkları belirlenmiştir. Grup ve toplum çalışması yapılmamasının nedenleri arasında, çalışılan alanın grup ve toplum çalışmasına uygun olmadığı ve iş yoğunluğu nedeniyle grup çalışması yapılamadığı belirlenmiştir. Ayrıca grup ve toplum çalışması yapmak için kendini mesleki açıdan yetersiz bulan ve sosyal hizmet lisans eğitiminin yetersiz olması nedeniyle grup ve toplum çalışması yapamadığını belirten sosyal hizmet uzmanları bulunmaktadır. Çalışmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda sosyal hizmet lisans eğitiminde grupla ve toplumla çalışma becerileri kazandırabilmesi yönünde sosyal hizmet müfredatını işlevsel hale getirebilecek çalışmaların yapılması ve konu ile ilgili daha kapsamlı veriler elde etmeye yönelik nitel çalışmaların yapılması önerilmektedir.

References

  • Abramovitz, M. (1998). Social work and social reform: An arena of struggle. Social Work, 43(6), 512-526.
  • Abramovitz, M. ve Sherraden M. S. (2016) Case to cause: Back to the future, Journal of Social Work Education, 52 (1), 89-98.
  • Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). Dünyada sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14 (1), 1-19.
  • Alptekin, K., Topuz, S. ve Zengin, O. (2017). Türkiye’de sosyal hizmet eğitiminde neler oluyor? Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • Apgar, D. (2018). Social Work ASWB, Clinical Exam Guide A Comprehensive Study Guide for Success. 2. Baskı, New York: Springer Publishing Company.
  • Austin, M.J., Coombs, M. ve Barr, B. (2005). Community-centered clinical practice, Journal of Community Practice, 13 (4), 9-30.
  • Bağcı, Ş. E. (2015). Sosyal hizmet uzmanlarının işyerindeki informal öğrenmelere ilişkin görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 26 (1), 89-109.
  • Berkün, S. (2010). Sosyal hizmet uzmanlarının çalışma hayatında karşılaştıkları mesleki sorunlar: Bursa örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 99-109.
  • Birnbaum, M.L. ve Wayne, J. (2000) Group work in foundation generalist education, Journal of Social Work Education, 36 (2), 347-356.
  • Bulut, I. (2003). A generalist approach in social work education in Turkey. Social Work& Society. 1(1), 128-137.
  • Danış, M. Z. (2007). Sosyal hizmet mesleği ve disiplininde sosyal politikanın yeri ve Önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18 (2). 51-74.
  • Duyan V. ve Özgür Bayır, Ö. (2016). Sosyal Hizmete Giriş. Öğrenciler ve Uygulayıcılar İçin Bir Rehber. 1. Baskı. Ankara: Sosyal Çalışma Yayınları.
  • Fernando, R. (2018). I love the profession, but hate where I work: Remembering the value of organizations in social work practice. Reflections: Narratives of Professional Helping, 24(1), 45–55.
  • Forde C. ve Lynch D. (2014). Critical practice for challenging times: Social workers’ engagement with community work. British Journal of Social Work, 44, 2078–2094.
  • Hardana, D. (2013). Interpersonal social work skills for community practice. Springer Publishing Company; I. Edition.
  • Kara, Y. (2019). Makro sosyal hizmet çerçevesinde sivil toplum kuruluşlarının önemi. Sosyal Bilimler Degisi, 4 (2), 155-169.
  • Karataş, K., Demiröz, F. ve İçağasıoğlu Çoban, A. (2002). Sosyal hizmet uzmanlarının Türkiye’deki sosyal hizmet eğitimine ilişkin değerlendirmeleri. Karataş K. ve İl S. (ed.), Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeniden Yapılanma I. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayınları, 59-79.
  • Keçeci, G. (2017). Makro sosyal hizmet uygulamasında kullanılan modeller, teknikler ve sosyal hizmet uzmanlarının rolleri. Toplum ve Sosyal Hizmet. 28 (1). 187-201.
  • LaRocque, S. E. (2017). Group work education in social work: A review of the literature reveals possible solutions. Journal of Socıal Work Education, 53 (2), 276–285.
  • Lightfoot, E., Nienow, M., Kao Nou L. Colburn M.G. ve Petri, A. 2016). Insights on professional ıdentification and licensure from community practice social workers. Journal of Community Practice, 24 (2), 123–146.
  • Miller, S. E., Tice, C. J. ve Harnek Hall, D. M. (2008). The generalist model: Where do the micro and macro converge? Advances in Social Work, 9, 79–90.
  • Özbesler, C. ve Çoban, A. İ. (2010). Hastane ortamında sosyal hizmet uygulamaları: Ankara örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(2), 31-46.
  • Özge, Ö. (2010). Çokkültürcü sosyal hizmet: Eleştirel bir bakış. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21 (2), 89-104.
  • Sheafor, W.B. ve Horejsi, C.J. (2014). Sosyal hizmet uygulaması temek teknikler ve ilkeler. Edt. Baran Çiftçi D., 1. Basım, Ankara: Nika.
  • Smith Rotabi, K. (2007). Ecological Theory Origin from Natural to Social Science or Vice Versa? A Brief Conceptual History for Social Work. Advances in Social Work, 8 (1), 113-129.
  • Teigiser, K.S. (2009). Field note: New approaches to generalist field education, Journal of Social Work Education, 45 (1), 139-146.
  • Tekin, M., ve Uludağ, A. (2020). Sağlık Alanında Çalışan Sosyal Hizmet Uzmanlarının Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi, Tıbbı Sosyal Hizmet, 15 (1), 10-22.
  • Westcott, H. L. (1992). The cognitive interview—a useful tool for social workers?. The British Journal of Social Work, 22 (5), 519-533.
  • Wodarski, J.S. ve Feit M. D. (2012). Social group work practice: An evidence-based approach. Journal of Evidence-Based Social Work, 9: 414–420.
  • Zastrow, C. (2014). Sosyal Hizmete Giriş. Ed: Baran Çiftçi D, 2. Basım, Ankara: Nika.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28 (1), 47-68.
Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 196 - 208, 29.12.2021

Abstract

References

  • Abramovitz, M. (1998). Social work and social reform: An arena of struggle. Social Work, 43(6), 512-526.
  • Abramovitz, M. ve Sherraden M. S. (2016) Case to cause: Back to the future, Journal of Social Work Education, 52 (1), 89-98.
  • Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). Dünyada sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14 (1), 1-19.
  • Alptekin, K., Topuz, S. ve Zengin, O. (2017). Türkiye’de sosyal hizmet eğitiminde neler oluyor? Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • Apgar, D. (2018). Social Work ASWB, Clinical Exam Guide A Comprehensive Study Guide for Success. 2. Baskı, New York: Springer Publishing Company.
  • Austin, M.J., Coombs, M. ve Barr, B. (2005). Community-centered clinical practice, Journal of Community Practice, 13 (4), 9-30.
  • Bağcı, Ş. E. (2015). Sosyal hizmet uzmanlarının işyerindeki informal öğrenmelere ilişkin görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 26 (1), 89-109.
  • Berkün, S. (2010). Sosyal hizmet uzmanlarının çalışma hayatında karşılaştıkları mesleki sorunlar: Bursa örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 99-109.
  • Birnbaum, M.L. ve Wayne, J. (2000) Group work in foundation generalist education, Journal of Social Work Education, 36 (2), 347-356.
  • Bulut, I. (2003). A generalist approach in social work education in Turkey. Social Work& Society. 1(1), 128-137.
  • Danış, M. Z. (2007). Sosyal hizmet mesleği ve disiplininde sosyal politikanın yeri ve Önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18 (2). 51-74.
  • Duyan V. ve Özgür Bayır, Ö. (2016). Sosyal Hizmete Giriş. Öğrenciler ve Uygulayıcılar İçin Bir Rehber. 1. Baskı. Ankara: Sosyal Çalışma Yayınları.
  • Fernando, R. (2018). I love the profession, but hate where I work: Remembering the value of organizations in social work practice. Reflections: Narratives of Professional Helping, 24(1), 45–55.
  • Forde C. ve Lynch D. (2014). Critical practice for challenging times: Social workers’ engagement with community work. British Journal of Social Work, 44, 2078–2094.
  • Hardana, D. (2013). Interpersonal social work skills for community practice. Springer Publishing Company; I. Edition.
  • Kara, Y. (2019). Makro sosyal hizmet çerçevesinde sivil toplum kuruluşlarının önemi. Sosyal Bilimler Degisi, 4 (2), 155-169.
  • Karataş, K., Demiröz, F. ve İçağasıoğlu Çoban, A. (2002). Sosyal hizmet uzmanlarının Türkiye’deki sosyal hizmet eğitimine ilişkin değerlendirmeleri. Karataş K. ve İl S. (ed.), Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeniden Yapılanma I. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayınları, 59-79.
  • Keçeci, G. (2017). Makro sosyal hizmet uygulamasında kullanılan modeller, teknikler ve sosyal hizmet uzmanlarının rolleri. Toplum ve Sosyal Hizmet. 28 (1). 187-201.
  • LaRocque, S. E. (2017). Group work education in social work: A review of the literature reveals possible solutions. Journal of Socıal Work Education, 53 (2), 276–285.
  • Lightfoot, E., Nienow, M., Kao Nou L. Colburn M.G. ve Petri, A. 2016). Insights on professional ıdentification and licensure from community practice social workers. Journal of Community Practice, 24 (2), 123–146.
  • Miller, S. E., Tice, C. J. ve Harnek Hall, D. M. (2008). The generalist model: Where do the micro and macro converge? Advances in Social Work, 9, 79–90.
  • Özbesler, C. ve Çoban, A. İ. (2010). Hastane ortamında sosyal hizmet uygulamaları: Ankara örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(2), 31-46.
  • Özge, Ö. (2010). Çokkültürcü sosyal hizmet: Eleştirel bir bakış. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21 (2), 89-104.
  • Sheafor, W.B. ve Horejsi, C.J. (2014). Sosyal hizmet uygulaması temek teknikler ve ilkeler. Edt. Baran Çiftçi D., 1. Basım, Ankara: Nika.
  • Smith Rotabi, K. (2007). Ecological Theory Origin from Natural to Social Science or Vice Versa? A Brief Conceptual History for Social Work. Advances in Social Work, 8 (1), 113-129.
  • Teigiser, K.S. (2009). Field note: New approaches to generalist field education, Journal of Social Work Education, 45 (1), 139-146.
  • Tekin, M., ve Uludağ, A. (2020). Sağlık Alanında Çalışan Sosyal Hizmet Uzmanlarının Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi, Tıbbı Sosyal Hizmet, 15 (1), 10-22.
  • Westcott, H. L. (1992). The cognitive interview—a useful tool for social workers?. The British Journal of Social Work, 22 (5), 519-533.
  • Wodarski, J.S. ve Feit M. D. (2012). Social group work practice: An evidence-based approach. Journal of Evidence-Based Social Work, 9: 414–420.
  • Zastrow, C. (2014). Sosyal Hizmete Giriş. Ed: Baran Çiftçi D, 2. Basım, Ankara: Nika.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28 (1), 47-68.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ayten Kaya Kılıç 0000-0001-7884-7111

Hasan H. Tekin 0000-0002-6300-4098

Publication Date December 29, 2021
Acceptance Date December 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Kaya Kılıç, A., & Tekin, H. H. (2021). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Mesleki Uygulama Düzeylerinin Belirlenmesi. Sosyal Çalışma Dergisi, 5(2), 196-208.
Creative Commons License
Turkish Journal of Social Work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, datasets, graphics, and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.