Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ SİTELERİNİ KULLANIM AMAÇLARININ İNCELENMESİ

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 165 - 186, 30.06.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.698683

Abstract

Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal ağ sitelerini kullanım nedenlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döne-minde Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Erbaa Meslek Yüksekokulu ve Erbaa Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda farklı programlarda öğrenim gören 319 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Karal ve Kokoç (2010) tarafından geliştirilen Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amacı Ölçeği ile toplanmıştır. Katılımcıların sosyal ağ sitelerini en çok hangi amaçlar için kullandıkları; cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, öğrenim görülen programın yer aldığı bilim dalı (Sosyal, Teknik ve Sağlık Bilimleri), sosyal ağ sitelerini kullanım yılı ve sosyal ağ sitelerinde günlük ortalama geçirilen zaman değişkenine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, katılımcıların öncelikli olarak sosyal ağ uygulamalarını sosyal etkileşim-iletişim kurmak amacıyla kullandıkları yönündedir. Ayrıca katılımcıların sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarının cinsiyet, bölüm, kullanım yılı ve sosyal ağ sitelerinde günlük ortalama geçirilen zamana göre anlamlı bir farklılık gösterirken, sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği ortaya konmuştur.

References

  • Alemdar, M. Y., İşbilen, D., Demirel, K. ve Telli, N.G. (2017). Özçekim davranışı narsisizm göstergesi olabilir mi? özçekim ve narsisizm arasındaki ilişkiyi tanımlamaya yöne-lik nitel bir araştırma. Global Media Journal, 8 (15), 71-97.
  • Alışır, A. (2012). Genetiği bozulmuş imgeler. http://www.fotografdergisi.com/genetigi-bozulmus-imgeler, 13 Aralık 2019.
  • Baker, R. K. and White, K. M. (2010). Predicting adolescents’ use of social networking sites from an extended thery of planned behaviour perspective. Computers in Human Behavior, 26, 1591-1597.
  • Balman, F. ve Karataş, A. (2012). Lise öğrencilerinin internet ortamında sosyal paylaşım sitelerini kullanım amaçları ve sosyal paylaşım unsurları. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1 (1), 498-504.
  • Boyd, D. M. ve Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definiton, history and scholars-hip. Journal of Computer Mediated Communication. 13, 210-230.
  • Brandtzæg, P.B. ve Heim, J. (2009). Why people use social networking sites. In A. A. Ozok ve P. Zaphiris (Ed.).Online Communities. 143-152.
  • Diener, E. (2009). Subjective well-being, the science of well-being. Social İndicators Rese-arch Series, 37, 11-58.
  • Ellison, N. B.; Steinfield, C. and Lampe, C. (2007). The benefits of facebook “friends”: social capital and collage students’ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12, 1143-1168.
  • Filiz, O., Erol, O., Dönmez F. İ. ve Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenme-si. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3 (2), 17-28.
  • Gosling, S.D., A. A. Augustine, Vazire, S., Holtzman, N. ve Gaddis, S. (2011). Manifestati-ons of personality in online social network: self-reported facebook-related beha-viors and observable profile information. Cyberpsychology. Behavior and Social Networking, 14 (9), 483-488.
  • Gökçearslan, Ş. ve Alper, A. (2015). The effect of locus of control on learners' sense of community and academic success in the context of online learning communities. The Internet and Higher Education, 27, 64-73.
  • Horzum, M. B., Ayas, M. ve Çakır Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlı-lığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (30), 76-88.
  • İşman, A., Buluş, B. ve Yüzüncüyıl, K. B. (2016). Sosyalleşmenin dijitale dönüşümü ve dijital benliğin sunumu. TRT Akademi Hakemli Dergi, 1 (2), 608-619.
  • Kang, Y. S. and Lee, H. (2010). Understanding the role of an IT artifact in online service continuance: an extendet perspective of user satisfaction Computers in Human Behavior 26(3), 353-364.
  • Kaplan A. M. ve Haenlein, M. (2009). The fairyland of second life: about virtual social worlds and how to use them. Bus Horiz, 52 (6), 563–572.
  • Karaçelik, Y. (2019). Sosyal medya ağlarında makro ve mikro şöhretler üzerinden fotoğraf paylaşımlarının eleştirel incelenmesi: instagram örneği. Yayımlanmamış Yük-sek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karagülle, A.E. (2015). Günümüzde değişen mahremiyet algısının sosyal ağlar bağlamın-da incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karal, H.ve Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçla-rını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Türk Bilgisayar ve Matema-tik Eğitimi Dergisi, 1 (3), 251-263.
  • Kırık, A. M. (2013). Gelişen Web Teknolojileri ve Sosyal Medya Bağımlılığı. Büyükaslan, A ve. Kırık, A.M. (Ed.). Sosyalleşen Birey: Sosyal Medya. Konya: Çizgi Yay. Klieber, P. (2009). Document classification through data mining social media networks. https://digital.archives.stetson.edu/digital/collection/ Research/id/2062), Stethan University, Florida, 14 Aralık 2019.
  • Kneidinger, B. (2010). Facebook und co: eine soziologische analyse von ınteraktions for-men in online social networks (1. aufl). vs research. Wiesbaden: vs Verlag für So-zialwissenschaften.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal ağ sitesi kullanıcılarının motivasyonları: facebook üzerinde bir araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 7 (2), 58-81.
  • Krämer, N. C. ve Winter, S. (2008). Impression management 2.0: the relationship of self-esteem, extraversion, self-efficacy, and self-presentation within social networking sites. Journal of Media Psychology, 20, 106-116.
  • Krause, H.V., Baum, K. ve Baumann, A. (2019). Unifying the detrimental and beneficial effects of social network site use on self-esteem: a systematic literature re-view. Media Psychology. 1-38.
  • Kwon, O. and Wen, Y. (2010). An empirical study of the factors affecting social network service use. Computer in Human Behavior. 26, 254-263.
  • Lee, S. Y. ve Jang, K. (2019). Antecedents of impression management motivations on social network sites and their link to social anxiety. Media Psychology, 22 (6), 890-904.
  • Lin, C. P. and Bhattacherjee, A. (2008). Elucidating İndividual İntention to Use İnteractive İnformation Technologies: The Role of Network Externalities. İnternational Jo-urnal of Electronic Commerce, 13, 85-108.
  • Malkoç, A. (2011). Öznel iyi oluş müdahale programının üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Masic, I. ve Sivic, S. (2011). Social networks in education of health professionals in bosnia and herzegovina–the role of pubmed/medline in ımprovement of medical scien-ces. Acta Informatica Medica, 19 (4), 196-202.
  • Oradini, F. ve Saunders, G. (2008). The use of social networking by students and staff in higher education. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.520. 772&rep=rep1&type=pdf, 12 Aralık 2019.
  • Otrar, M. ve Argın, F.S. (2014). Öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının kullanım alışkanlıkları bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 1-13.
  • Öztürk, M. ve Akgün, Ö. E. (2012), Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kul-lanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakar-ya University Journal of Education, 2 (3), 49-67.
  • Pawell, J. (2009). 33 Million peaple in the room: how to create, influence, and run a suc-cessful business with social networking. FT Press. NJ.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A. ve Calvert, S. L. (2009). College students’ social networking experiences on facebook. Journal of Applied Developmental Psycho-logy, 30 (3), 227-238.
  • Sağlam, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıklarının incelenmesi, muğla meslek yüksekokulu öğrencileri üzerinde bir araştırma. Uluslararası Türk Bilim Dergisi, 25 (2), 126-149.
  • Sağlam, M. (2019). Medya ve tüketici davranışları; üniversite öğrencileri üzerinde bir nitel araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Der-gisi, 2 (1), 35-61.
  • Sağlam, M. ve Topsümer, F. (2019). Üniversite öğrencilerinin dijital oyun oynama nedenleri-ne ilişkin nitel bir çalışma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, 485-504.
  • Sepetci, T. (2017). Dijital oyunlar, dijital oyuncular: karşı hegemonya pratikleri ve sosyal etkileşim. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi SBE.
  • Sezgin, S., Erol, O., Dulkadir, N. ve Karakaş, A. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri (böte) öğrencilerinin facebook kullanım amaçları ve eğitsel bağlamda kullanımı ile ilgili görüşleri: makü örneği. 11thInternational Educational Technology Conference.
  • Siibak, A. (2009). Constructing The self through the photo selection - visual impression management on social networking websites. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. Cyberpsychology 3, 1-9 https://cyberpsychology.eu/article/view/4218, 12 Aralık 2019.
  • Sledgianowski, d. and Kulviwat, S. (2009). Using social network sites: the effects of play-fulness, critical mass and trust in a hedonic context. Journal of Computer İnfor-mation Systems, 49, 74-83.
  • Tosun, N. (2016). Meslek lisesi öğrencilerinin sosyal ağ kullanma alışkanlıkları ve sosyal ağ kullanımına ilişkin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 114-149.
  • Tuzgöl Dost, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri. Yayımlanma-mış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türkdoğan, T. (2010). Üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyinin öznel iyi oluş düzeyini yordamadaki rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vural, B. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 5 (20), 3348-3382.
  • Ying, M. (2012). Sosyal medya platformları üzerinden pazarlama ve bu mecrayı etkin kullanan sektörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 165 - 186, 30.06.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.698683

Abstract

References

  • Alemdar, M. Y., İşbilen, D., Demirel, K. ve Telli, N.G. (2017). Özçekim davranışı narsisizm göstergesi olabilir mi? özçekim ve narsisizm arasındaki ilişkiyi tanımlamaya yöne-lik nitel bir araştırma. Global Media Journal, 8 (15), 71-97.
  • Alışır, A. (2012). Genetiği bozulmuş imgeler. http://www.fotografdergisi.com/genetigi-bozulmus-imgeler, 13 Aralık 2019.
  • Baker, R. K. and White, K. M. (2010). Predicting adolescents’ use of social networking sites from an extended thery of planned behaviour perspective. Computers in Human Behavior, 26, 1591-1597.
  • Balman, F. ve Karataş, A. (2012). Lise öğrencilerinin internet ortamında sosyal paylaşım sitelerini kullanım amaçları ve sosyal paylaşım unsurları. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1 (1), 498-504.
  • Boyd, D. M. ve Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definiton, history and scholars-hip. Journal of Computer Mediated Communication. 13, 210-230.
  • Brandtzæg, P.B. ve Heim, J. (2009). Why people use social networking sites. In A. A. Ozok ve P. Zaphiris (Ed.).Online Communities. 143-152.
  • Diener, E. (2009). Subjective well-being, the science of well-being. Social İndicators Rese-arch Series, 37, 11-58.
  • Ellison, N. B.; Steinfield, C. and Lampe, C. (2007). The benefits of facebook “friends”: social capital and collage students’ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12, 1143-1168.
  • Filiz, O., Erol, O., Dönmez F. İ. ve Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenme-si. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3 (2), 17-28.
  • Gosling, S.D., A. A. Augustine, Vazire, S., Holtzman, N. ve Gaddis, S. (2011). Manifestati-ons of personality in online social network: self-reported facebook-related beha-viors and observable profile information. Cyberpsychology. Behavior and Social Networking, 14 (9), 483-488.
  • Gökçearslan, Ş. ve Alper, A. (2015). The effect of locus of control on learners' sense of community and academic success in the context of online learning communities. The Internet and Higher Education, 27, 64-73.
  • Horzum, M. B., Ayas, M. ve Çakır Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlı-lığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (30), 76-88.
  • İşman, A., Buluş, B. ve Yüzüncüyıl, K. B. (2016). Sosyalleşmenin dijitale dönüşümü ve dijital benliğin sunumu. TRT Akademi Hakemli Dergi, 1 (2), 608-619.
  • Kang, Y. S. and Lee, H. (2010). Understanding the role of an IT artifact in online service continuance: an extendet perspective of user satisfaction Computers in Human Behavior 26(3), 353-364.
  • Kaplan A. M. ve Haenlein, M. (2009). The fairyland of second life: about virtual social worlds and how to use them. Bus Horiz, 52 (6), 563–572.
  • Karaçelik, Y. (2019). Sosyal medya ağlarında makro ve mikro şöhretler üzerinden fotoğraf paylaşımlarının eleştirel incelenmesi: instagram örneği. Yayımlanmamış Yük-sek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karagülle, A.E. (2015). Günümüzde değişen mahremiyet algısının sosyal ağlar bağlamın-da incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karal, H.ve Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçla-rını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Türk Bilgisayar ve Matema-tik Eğitimi Dergisi, 1 (3), 251-263.
  • Kırık, A. M. (2013). Gelişen Web Teknolojileri ve Sosyal Medya Bağımlılığı. Büyükaslan, A ve. Kırık, A.M. (Ed.). Sosyalleşen Birey: Sosyal Medya. Konya: Çizgi Yay. Klieber, P. (2009). Document classification through data mining social media networks. https://digital.archives.stetson.edu/digital/collection/ Research/id/2062), Stethan University, Florida, 14 Aralık 2019.
  • Kneidinger, B. (2010). Facebook und co: eine soziologische analyse von ınteraktions for-men in online social networks (1. aufl). vs research. Wiesbaden: vs Verlag für So-zialwissenschaften.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal ağ sitesi kullanıcılarının motivasyonları: facebook üzerinde bir araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 7 (2), 58-81.
  • Krämer, N. C. ve Winter, S. (2008). Impression management 2.0: the relationship of self-esteem, extraversion, self-efficacy, and self-presentation within social networking sites. Journal of Media Psychology, 20, 106-116.
  • Krause, H.V., Baum, K. ve Baumann, A. (2019). Unifying the detrimental and beneficial effects of social network site use on self-esteem: a systematic literature re-view. Media Psychology. 1-38.
  • Kwon, O. and Wen, Y. (2010). An empirical study of the factors affecting social network service use. Computer in Human Behavior. 26, 254-263.
  • Lee, S. Y. ve Jang, K. (2019). Antecedents of impression management motivations on social network sites and their link to social anxiety. Media Psychology, 22 (6), 890-904.
  • Lin, C. P. and Bhattacherjee, A. (2008). Elucidating İndividual İntention to Use İnteractive İnformation Technologies: The Role of Network Externalities. İnternational Jo-urnal of Electronic Commerce, 13, 85-108.
  • Malkoç, A. (2011). Öznel iyi oluş müdahale programının üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Masic, I. ve Sivic, S. (2011). Social networks in education of health professionals in bosnia and herzegovina–the role of pubmed/medline in ımprovement of medical scien-ces. Acta Informatica Medica, 19 (4), 196-202.
  • Oradini, F. ve Saunders, G. (2008). The use of social networking by students and staff in higher education. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.520. 772&rep=rep1&type=pdf, 12 Aralık 2019.
  • Otrar, M. ve Argın, F.S. (2014). Öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının kullanım alışkanlıkları bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 1-13.
  • Öztürk, M. ve Akgün, Ö. E. (2012), Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kul-lanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakar-ya University Journal of Education, 2 (3), 49-67.
  • Pawell, J. (2009). 33 Million peaple in the room: how to create, influence, and run a suc-cessful business with social networking. FT Press. NJ.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A. ve Calvert, S. L. (2009). College students’ social networking experiences on facebook. Journal of Applied Developmental Psycho-logy, 30 (3), 227-238.
  • Sağlam, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıklarının incelenmesi, muğla meslek yüksekokulu öğrencileri üzerinde bir araştırma. Uluslararası Türk Bilim Dergisi, 25 (2), 126-149.
  • Sağlam, M. (2019). Medya ve tüketici davranışları; üniversite öğrencileri üzerinde bir nitel araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Der-gisi, 2 (1), 35-61.
  • Sağlam, M. ve Topsümer, F. (2019). Üniversite öğrencilerinin dijital oyun oynama nedenleri-ne ilişkin nitel bir çalışma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, 485-504.
  • Sepetci, T. (2017). Dijital oyunlar, dijital oyuncular: karşı hegemonya pratikleri ve sosyal etkileşim. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi SBE.
  • Sezgin, S., Erol, O., Dulkadir, N. ve Karakaş, A. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri (böte) öğrencilerinin facebook kullanım amaçları ve eğitsel bağlamda kullanımı ile ilgili görüşleri: makü örneği. 11thInternational Educational Technology Conference.
  • Siibak, A. (2009). Constructing The self through the photo selection - visual impression management on social networking websites. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. Cyberpsychology 3, 1-9 https://cyberpsychology.eu/article/view/4218, 12 Aralık 2019.
  • Sledgianowski, d. and Kulviwat, S. (2009). Using social network sites: the effects of play-fulness, critical mass and trust in a hedonic context. Journal of Computer İnfor-mation Systems, 49, 74-83.
  • Tosun, N. (2016). Meslek lisesi öğrencilerinin sosyal ağ kullanma alışkanlıkları ve sosyal ağ kullanımına ilişkin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 114-149.
  • Tuzgöl Dost, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri. Yayımlanma-mış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türkdoğan, T. (2010). Üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyinin öznel iyi oluş düzeyini yordamadaki rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vural, B. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 5 (20), 3348-3382.
  • Ying, M. (2012). Sosyal medya platformları üzerinden pazarlama ve bu mecrayı etkin kullanan sektörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Murat Sağlam 0000-0001-8036-7942

Abdullah Balcı 0000-0002-3205-0067

Mesut Ardıç 0000-0002-6630-0669

Publication Date June 30, 2020
Submission Date March 10, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Sağlam, M., Balcı, A., & Ardıç, M. (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ SİTELERİNİ KULLANIM AMAÇLARININ İNCELENMESİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 165-186. https://doi.org/10.30561/sinopusd.698683
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).