Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelerde ve Hemşirelik Öğrencilerinde Benlik Saygisi ile Mesleki Benlik Saygisinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 29 Issue: 6, 407 - 413, 15.01.2021
https://doi.org/10.17942/sted.862520

Abstract

Amaç: Bu çalışma hemşireler ve hemşirelik bölümü öğrencilerinde benlik saygısı ve mesleki benlik saygısının incelenmesi amacıyla kesitsel tipte yapılmış bir araştırmadır.
Materyal-Metot: Araştırma Haziran 2016 – Eylül 2017 tarihleri arasında Ağrı Devlet Hastanesi’nde çalışan 92 hemşire ile ve Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu’nda öğrenim gören 99 öğrencinin katılımıyla yürütülmüştür. Veriler, Tanıtıcı Özellikler Bilgi Formu, Arıcak Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği ve Rosenberg Benlik Saygısı Envanterinin D–1 (Benlik Saygısı) alt boyutu kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hemşirelerin ve öğrenci hemşirelerin Rosenberg Benlik Saygısı Alt Boyutu puan ortalamalarının yüksek olduğu, hemşirelerin benlik saygısının, evli olanlarda istatistiksel açıdan anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Yine her iki grubunda mesleki benlik saygısı puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu, öğrenci hemşirelerin mesleki benlik saygısı puan ortalamasının, insanlara yardım etmeyi sevdiği için mesleği tercih edenlerde ve başarı düzeyi çok iyi olanlarda, istatistiksel açıdan anlamlı derecede yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca mesleki benlik saygısı ile benlik saygısı arasında istatiksel açıdan negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır.
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde benlik saygısının medeni durumdan, mesleki benlik saygısının mesleği seçme nedeninden etkilendiği belirlendi. Ayrıca benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı arasında negatif yönde istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğu bulundu. Araştırma sonucunun genellenebilmesi için bu tip bir araştırma farklı koşullardaki illerde ve daha büyük gruplarda yapılmalıdır.

Supporting Institution

YOK

Project Number

YOK

References

  • 1. Erden M, Akman Y. Eğitim Psikolojisi: Gelişim, Öğrenme, Öğretme. 21. Baskı. Ankara, Arkadaş Yayınevi, 2014;235-65.
  • 2. Şener D, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F. Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2011;1(3):12-6.
  • 3. Körükçü Ö. Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi 2011;4(2):77-85.
  • 4. Arıcak T, Dilmaç B. Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2003;3(1):1-8.
  • 5. Sasat S, Burnard P, Edwards D, Naiyapatana W, Hebden U et al. Self-esteem and student nurses: A cross-cultural study of nursing students in Thailand and the UK. Nurs Health Sci 2002;4(1-2):9–14.
  • 6. Irmak M. İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin mesleki benlik saygılarının belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, T.C. İstanbul Sabahhatin Zaim Üniversitesi 2015;25-26.
  • 7. Erbil N, Bostan Ö. Ebe ve hemşirelerde iş doyumu, benlik saygısı ve etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;7(3):56-66.
  • 8. Dursun Ö, Çuhadar C, Tanyeri T. Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014;35(1):131-42.
  • 9. Uslusoy E. Gürdoğan E. Kurt D. Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;7(1):29-35.
  • 10. Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010;3(2):78–85.
  • 11. Kahriman I. Examination of the self-esteem and the assertiveness of the students at school of health in Karadeniz Technical University in terms of some variables. Cumhuriyet University School of Nursing Journal 2005;9:24-32.
  • 12. Yilmaz FT, Sabancıoğulları S, Kumsar AK. Motivation in the first year of nursing education: It’s relationship with professional self-concept, self-esteem. Arch Nurs Pract Care 2016;2(1):50-6.
  • 13. Edwards D, Burnard P, Bennett K, Hebden U. A longitudinal study of stress and self esteem in student nurses. Nurse Educ Today. 2010;30(1):78–84.
  • 14. Giri R, Mukhopadhyay A, Mallik S, Sarkar S, Debnath A, Patra P. A study on self concept and adjustment of auxiliary nursing and midwifery (revised) students in a selected school of nursing, Purulia, West Bengal. J Indian Med Assoc 2012;110(7):485–7.
  • 15. Fouda E. Sleem W. Mohammed h. nursing image as a profession and self –esteem among secondary school students in Dakahlia governorate. IOSR Journal of Nursing and Health Science. 2016;5(5):65-75. 16. Sarı K. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevgilerinin ve mesleki benlik saygılarının profesyonellik değişkenleri açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi 2016;39.
  • 17. Balat G, Akman B. Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. F.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 2004;14(2):175-84.
  • 18. Ortacıoğlu S. Profesyonel müzik eğitimi alan öğrencilerinin benlik saygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017;21(1):187-96.
  • 19. Cebeci F. Kardiyovasküler hastalıklarda depresyonun önlenmesi, saptanması ve tedaviye yönlendirilmesinde hemşirenin rolü. Türkiye Klinikleri-Journal of Cardiovascular Sciences 2007;19:86-9.
  • 20. Şirin A, Kavak O, Ertem G. Doğumhane stajına çıkan öğrencilerin durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2003;7:27-32.
  • 21. Burnard P, Hebden U, Edwards D. Self-esteem and student nurses: An account of a descriptive study. Nursing and Health Sciences 2001;3:9–13.
  • 22. Özkan İ, Özen A. Öğrenci hemşirelerde boyun eğici davranışlar ve benlik saygısı arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2008;7(1):53-58.
  • 23. Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2009;16:22-33.
  • 24. Baloğlu N, Karadağ E, Çalışkan N, Korkmaz T. İlköğretim öğretmenlerinin mesleki benlik saygısı ve iş doyumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006:7(2):345–58.
  • 25. Kutlu M. Soğukpınar E. Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. E-International Journal of Educational Research 2015;6(1):84-101.
Year 2020, Volume: 29 Issue: 6, 407 - 413, 15.01.2021
https://doi.org/10.17942/sted.862520

Abstract

Project Number

YOK

References

  • 1. Erden M, Akman Y. Eğitim Psikolojisi: Gelişim, Öğrenme, Öğretme. 21. Baskı. Ankara, Arkadaş Yayınevi, 2014;235-65.
  • 2. Şener D, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F. Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2011;1(3):12-6.
  • 3. Körükçü Ö. Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi 2011;4(2):77-85.
  • 4. Arıcak T, Dilmaç B. Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2003;3(1):1-8.
  • 5. Sasat S, Burnard P, Edwards D, Naiyapatana W, Hebden U et al. Self-esteem and student nurses: A cross-cultural study of nursing students in Thailand and the UK. Nurs Health Sci 2002;4(1-2):9–14.
  • 6. Irmak M. İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin mesleki benlik saygılarının belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, T.C. İstanbul Sabahhatin Zaim Üniversitesi 2015;25-26.
  • 7. Erbil N, Bostan Ö. Ebe ve hemşirelerde iş doyumu, benlik saygısı ve etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;7(3):56-66.
  • 8. Dursun Ö, Çuhadar C, Tanyeri T. Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014;35(1):131-42.
  • 9. Uslusoy E. Gürdoğan E. Kurt D. Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;7(1):29-35.
  • 10. Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010;3(2):78–85.
  • 11. Kahriman I. Examination of the self-esteem and the assertiveness of the students at school of health in Karadeniz Technical University in terms of some variables. Cumhuriyet University School of Nursing Journal 2005;9:24-32.
  • 12. Yilmaz FT, Sabancıoğulları S, Kumsar AK. Motivation in the first year of nursing education: It’s relationship with professional self-concept, self-esteem. Arch Nurs Pract Care 2016;2(1):50-6.
  • 13. Edwards D, Burnard P, Bennett K, Hebden U. A longitudinal study of stress and self esteem in student nurses. Nurse Educ Today. 2010;30(1):78–84.
  • 14. Giri R, Mukhopadhyay A, Mallik S, Sarkar S, Debnath A, Patra P. A study on self concept and adjustment of auxiliary nursing and midwifery (revised) students in a selected school of nursing, Purulia, West Bengal. J Indian Med Assoc 2012;110(7):485–7.
  • 15. Fouda E. Sleem W. Mohammed h. nursing image as a profession and self –esteem among secondary school students in Dakahlia governorate. IOSR Journal of Nursing and Health Science. 2016;5(5):65-75. 16. Sarı K. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevgilerinin ve mesleki benlik saygılarının profesyonellik değişkenleri açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi 2016;39.
  • 17. Balat G, Akman B. Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. F.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 2004;14(2):175-84.
  • 18. Ortacıoğlu S. Profesyonel müzik eğitimi alan öğrencilerinin benlik saygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017;21(1):187-96.
  • 19. Cebeci F. Kardiyovasküler hastalıklarda depresyonun önlenmesi, saptanması ve tedaviye yönlendirilmesinde hemşirenin rolü. Türkiye Klinikleri-Journal of Cardiovascular Sciences 2007;19:86-9.
  • 20. Şirin A, Kavak O, Ertem G. Doğumhane stajına çıkan öğrencilerin durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2003;7:27-32.
  • 21. Burnard P, Hebden U, Edwards D. Self-esteem and student nurses: An account of a descriptive study. Nursing and Health Sciences 2001;3:9–13.
  • 22. Özkan İ, Özen A. Öğrenci hemşirelerde boyun eğici davranışlar ve benlik saygısı arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2008;7(1):53-58.
  • 23. Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2009;16:22-33.
  • 24. Baloğlu N, Karadağ E, Çalışkan N, Korkmaz T. İlköğretim öğretmenlerinin mesleki benlik saygısı ve iş doyumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006:7(2):345–58.
  • 25. Kutlu M. Soğukpınar E. Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. E-International Journal of Educational Research 2015;6(1):84-101.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Orijinal Research
Authors

Ela Varol This is me 0000-0002-9273-4882

Ayşe Berivan Bakan 0000-0002-0052-9890

Şenay Karadağ Arlı 0000-0002-8231-3857

Project Number YOK
Publication Date January 15, 2021
Published in Issue Year 2020 Volume: 29 Issue: 6

Cite

Vancouver Varol E, Bakan AB, Karadağ Arlı Ş. Hemşirelerde ve Hemşirelik Öğrencilerinde Benlik Saygisi ile Mesleki Benlik Saygisinin İncelenmesi. JCME. 2021;29(6):407-13.