Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Hizmet Akademisyenlerinin Orduda Sosyal Hizmete İlişkin Düşünceleri ve Türkiye’de Orduda Sosyal Hizmet Alanının Sosyal Hizmet Eğitimindeki Yeri ve Geleceği

Year 2019, Volume: 30 Issue: 2, 538 - 554, 30.05.2019
https://doi.org/10.33417/tsh.572220

Abstract

Bu çalışmada, sosyal hizmet akademisyenlerinin orduda
sosyal hizmete ilişkin düşünceleri ve Türkiye’de orduda sosyal hizmet alanının
sosyal hizmet eğitimindeki yerine ve geleceğine ilişkin bir çerçeve çizilmesi
amaçlanmaktadır. Araştırma, Yükseköğretim Kurumu’na bağlı olarak en az lisans
düzeyinde eğitim vermekte olan sosyal hizmet bölümlerinde görev yapan sosyal
hizmet akademisyenleri ile tam sayım yöntemi benimsenerek yürütülmüş bir
çalışmadır. Araştırmada katılımcılardan yapılandırılmış bir anket formu aracılığıyla
veriler toplanmıştır. Bu kapsamda, katılımcıların sosyo-demografik bilgilerinin
yanı sıra orduda sosyal hizmet alanına ve sosyal hizmet eğitiminde orduda
sosyal hizmet alanının yerine ilişkin düşüncelerini ölçmeye yönelik sorular
sorulmuştur. Araştırmanın verileri, 2018 yılında 15 Mart ve 15 Haziran
tarihleri arasında elde edilmiş olup veri işleme ve çözümleme aşaması SPSS 22.0
aracılığıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların %93’ünün orduda
sosyal hizmet alanını sosyal hizmet disiplini açısından önemli olarak
nitelendirdiği görülmektedir. Bununla birlikte, katılımcıların %87’sinin orduda
sosyal hizmet alanının sosyal hizmet eğitiminde yer almasına ilişkin olumlu
düşüncelere sahip olduğu tespit edilmiştir. Sosyal hizmet disiplini, insanların
iyilik halini geliştirmeyi amaçlar ve bu nedenle insanın var olduğu her ortamda
bulunmalıdır. Orduda sosyal hizmet alanının var olması ve gelişmesi için de
bilgi temelinin güçlendirilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla sosyal hizmet
akademisyenlerinin bu konuyla ilgili harekete geçmesinin ve orduda sosyal
hizmet alanının sosyal hizmet eğitim müfredatlarında yer almasının önemli
olduğu düşünülmektedir. 

References

  • Aktaş, A. M. (2002). Orduda Sosyal Hizmet. Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Dergisi, 1(1), 97-107.
  • Alptekin, K., Topuz, S. ve Zengin, O. (2017). Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminde Neler Oluyor? Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • American Red Cross. (2018). About Clara Barton | Red Cross Founder | American Red Cross. 1 28, 2018 tarihinde http://www.redcross.org/about-us/who-we-are/history/clara-barton adresinden alındı
  • CSWE. (2010). Advanced Social Work Practice in the Military. Council on Social Work Education.
  • Daley, J. G. (2003). Military Socail Work: A Multi-Country Comparison. International Social Work, 46(4), 437-448.
  • Freedman, H. L. (1944). First Aid to Mental Casualities. Mental Hygiene, 186-213.
  • IFSW. (2014). Global Definition of Social Work. 06 2017, 08 tarihinde International Federation of Social Workers: http://ifsw.org/policies/definition-of-social-work adresinden alındı
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
  • Onat, Ü. (Ed.). (2005). Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2017). ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. 07 04, 2018 tarihinde http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/OSYS/LYS/TABLO-3_12072017.xls adresinden alındı
  • Özdemir, U. (2018). Psikiyatrik Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Şahin, F. ve Sakarya, H. (2018). Silahlı Kuvvetlerde Sosyal Hizmetin Tarihi, Gelişimi ve İşlevleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 81-90.
  • Şen, B. (2016). Sosyal Hizmet ve Silahlı Kuvvetler. A. İ. Çoban, B. Karakuş, A. Özdemir, M. Z. Yanardağ, & M. C. Aktan içinde, 8. Ulusal Sosyal Hizmetler Kongresi Türkiye'de Sosyal Politikanın Dönüşümü: Yerelleşme ve Sosyal Hizmetler (s. 164-180). Ankara, Türkiye: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkez Yayını Yayın No: 28.
  • Tufan, A. B. (2005). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yeni Lisans Programı. Ü. Onat içinde, Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar (s. 14-26). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
  • Tufan, A. B., Sayar, Ö. Ö. ve Koçyıldırım, G. (2009). Sosyal Bir Hak Olarak Sosyal Hizmet. Uluslararası Sosyal Haklar Sempozyumu Bildiri Kitabı, (s. 76-86). Antalya.
  • Uyar, M. ve Erickson, E. J. (2017). Osmanlı Askeri Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • VA. (2017, 06 18). History -VA History- About VA. 01 28, 2018 tarihinde https://www.va.gov/about_va/vahistory.asp adresinden alındı
  • Yükseköğretim Kurumu. (2012). Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı (ÖYP). 10 23, 2018 tarihinde http://www.yok.gov.tr/web/oyp/oyp-tarihce adresinden alındı

Opinions of Social Work Academicians’ on Military Social Work and The Place and Future of Military Social Work in Social Work Education in Turkey

Year 2019, Volume: 30 Issue: 2, 538 - 554, 30.05.2019
https://doi.org/10.33417/tsh.572220

Abstract

In this study, it is
aimed to draw a framework of social work academicians’ opinions about military
social work and the place and future of military social work in social work
education in Turkey. The research is carried out by adopting full counting method
with the social work academicians working in the social work departments
providing the minimum undergraduate level education in accordance with the
Council of Higher Education. Data were collected from the participants through
a structured questionnaire. In this context, in addition to socio-demographic
information of the participants, questions were asked to measure the opinions
of military social work area and the position of the military social work area
in social work education. The data of the study were obtained in 2018 between
March 15 and June 15 and the data processing and analysis phase was performed
by SPSS 22.0. As a result of the study, it is seen that 93% of the participants
described the military social work area as important in terms of social work
discipline. In addition to this, it was found that 87% of the participants had
positive thoughts about the military social work area to take part in social
work education. The discipline of social work aims to improve the well-being of
people and therefore must be present in every area where human being exists.
The knowledge base should be strengthened for the existence and development of
social service area in the army. Therefore, it is important that social work
academicians should take action and the social work area in the army should be
included in the social service education curricula. 

References

  • Aktaş, A. M. (2002). Orduda Sosyal Hizmet. Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Dergisi, 1(1), 97-107.
  • Alptekin, K., Topuz, S. ve Zengin, O. (2017). Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminde Neler Oluyor? Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • American Red Cross. (2018). About Clara Barton | Red Cross Founder | American Red Cross. 1 28, 2018 tarihinde http://www.redcross.org/about-us/who-we-are/history/clara-barton adresinden alındı
  • CSWE. (2010). Advanced Social Work Practice in the Military. Council on Social Work Education.
  • Daley, J. G. (2003). Military Socail Work: A Multi-Country Comparison. International Social Work, 46(4), 437-448.
  • Freedman, H. L. (1944). First Aid to Mental Casualities. Mental Hygiene, 186-213.
  • IFSW. (2014). Global Definition of Social Work. 06 2017, 08 tarihinde International Federation of Social Workers: http://ifsw.org/policies/definition-of-social-work adresinden alındı
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
  • Onat, Ü. (Ed.). (2005). Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2017). ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. 07 04, 2018 tarihinde http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/OSYS/LYS/TABLO-3_12072017.xls adresinden alındı
  • Özdemir, U. (2018). Psikiyatrik Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Şahin, F. ve Sakarya, H. (2018). Silahlı Kuvvetlerde Sosyal Hizmetin Tarihi, Gelişimi ve İşlevleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 81-90.
  • Şen, B. (2016). Sosyal Hizmet ve Silahlı Kuvvetler. A. İ. Çoban, B. Karakuş, A. Özdemir, M. Z. Yanardağ, & M. C. Aktan içinde, 8. Ulusal Sosyal Hizmetler Kongresi Türkiye'de Sosyal Politikanın Dönüşümü: Yerelleşme ve Sosyal Hizmetler (s. 164-180). Ankara, Türkiye: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkez Yayını Yayın No: 28.
  • Tufan, A. B. (2005). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yeni Lisans Programı. Ü. Onat içinde, Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar (s. 14-26). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
  • Tufan, A. B., Sayar, Ö. Ö. ve Koçyıldırım, G. (2009). Sosyal Bir Hak Olarak Sosyal Hizmet. Uluslararası Sosyal Haklar Sempozyumu Bildiri Kitabı, (s. 76-86). Antalya.
  • Uyar, M. ve Erickson, E. J. (2017). Osmanlı Askeri Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • VA. (2017, 06 18). History -VA History- About VA. 01 28, 2018 tarihinde https://www.va.gov/about_va/vahistory.asp adresinden alındı
  • Yükseköğretim Kurumu. (2012). Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı (ÖYP). 10 23, 2018 tarihinde http://www.yok.gov.tr/web/oyp/oyp-tarihce adresinden alındı
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Articles
Authors

Hakan Sakarya 0000-0002-4945-2716

Fatih Şahin 0000-0003-4171-0722

Publication Date May 30, 2019
Submission Date February 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 30 Issue: 2

Cite

APA Sakarya, H., & Şahin, F. (2019). Sosyal Hizmet Akademisyenlerinin Orduda Sosyal Hizmete İlişkin Düşünceleri ve Türkiye’de Orduda Sosyal Hizmet Alanının Sosyal Hizmet Eğitimindeki Yeri ve Geleceği. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 30(2), 538-554. https://doi.org/10.33417/tsh.572220