Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 3, 251 - 256, 30.09.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.590562

Öz

ÖZET:



Amaç: Acil
servisler Türkiye nüfusunun üzerinde bir başvuru yükü altındadır. Bu sebeple
acil servislerde hastalara verilen hizmet kalitesindeki düşüş toplumun ciddi
bir kesimini etkileyecektir. Aynı zamanda yüksek başvuru sayıları ciddi bir
mali bir yükü de beraberinde getirecektir. Ayrıca, çalışanlarda meydana gelen
tükenmişlik ve sağlık personeline yönelik şiddet diğer önemli olaylardır. Bu ve
benzer nedenler ele alındığında ‘Acil servis yoğunluğu’ ciddi bir halk sağlığı
sorunu haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı acil tıp kliniğine başvuran ve acil müdahale ihtiyacı olmayan
hastaların gözünden acil servislere bakış açılarını ve aciliyet algısını
değerlendirmek, acil servislerin uygun olmayan kullanımı için analitik bir
değerlendirme yapmaktır. Yöntem; 4
ay boyunca İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Atatürk Eğitim ve Araştırma
Hastanesine başvuran, acil müdahale ihtiyacı olmayan, 919 hasta çalışmaya dahil
edilmiştir. Bulgular: Eğitim
durumları incelendiğinde ise, katılımcıların %14,5’inin herhangi bir eğitim
almadıkları görüldü. %7,5’u ilkokul, %7,9 ortaokul, %65,8’i lise,
%4,2’siüniversite düzeyinde eğitim almıştı. Acil servilere başvuruları öncesi
her hangi bir sağlık kuruluşuna başvurular sorgulandığında hastaların
%28.3’ünün başka bir acil servisten hastanemiz acil servisine başvurdukları
görüldü. Hastaların %17’si aile hekimleri tarafından, %28.4’ü polikliniklerden,
%7’si medyadaki bilgilendirmeler sonrasında acil servislere başvurduklarını
ifade ettiler. %15,6’sı herhangi bir değerlendirme gereksinimi duymadan acil
müdahale ihtiyacının olduğunu düşünerek acil servise başvurduklarını
söylediler. Sonuç: Hastaların
aciliyet algısında yanıldıkları ve eğitim düzeyi ne olursa olsun acil
servisleri amaçları dışında kullandıklarını gözlemledik.

Kaynakça

  • 1. www.oecd.org/tax/revenue-statistics-2522770x.htm10
  • 2. rapor.saglik.gov.tr/istatistik/rapor
  • 3. Trzeciak S, Rivers EP. Emergency department overcrowding in the United States: an emerging threat to patient safety and public health. Emerg Med J. 2003 Sep;20 (5):402-5
  • 4. I-Min Chiu, Yan-Ren Lin, Yuan-Jhen Syue, Chia-TeKung, Kuan-Han Wu, Chao-Jui Li The influence of crowding on clinical practice in the emergency department; The American Journal of Emergency Medicine. Volume 36, Issue 1, January 2018, Pages:56-60 https://doi.org/10.1016/j.ajem.2017.07.011
  • 5. Moukarzel A., Michelet P., Durand A., Sebbane M., Bourgeois S., Markarian T., at al. Burnout Syndrome among Emergency Department Staff: Prevalence and Associated Factors BioMed Research International Volume;2019, Article. ID:6462472, https://doi.org/10.1155/2019/6462472
  • 6. Rasha F., Abdellah1, Khaled M.; Salama Prevalence and risk factors of workplace violence against health care workers in emergency department in Ismailia, Egypt. Pan African Medical Journal. 2017;26:21. doi:10.11604/pamj.2017.26.21.10837
  • 7. Natasha J., Clifford S., Fox A. R., O’Connell J., Gardner G;. The impact of nurse practitioner services on cost, quality of care, satisfaction and waiting times in the emergency department: A systematic review International Journal of Nursing Studies. Volume 52, Issue 1, January 2015, Pages 421-435 https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.07.006
  • 8. Edirne T, Edirne y., Atmaca B., Keskin S. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Servis Hastalarının Özellikleri. Van Tıp Dergisi: 15 (4):107-111, 2008
  • 9. Ersel M., Karcıoğlu Ö., Yanturalı S., Yürüktümen A, Sever M., Tunç M.A.; Bir Acil Servisin Kullanım Özellikleri ve Başvuran Hastaların Aciliyetinin Hekim ve Hasta Açısından Değerlendirilmesi Turkish Journal of Emergency Medicine Issue: 2006, Volume 6, Issue 1 Page: 025-035
  • 10. www.who.int/ageing/projects/age
  • 11. Erdem, R. ve Prinçci, E., (2003), “Sağlık Hizmetlerinde Kullanım ve Kullanımı Etkileyen Faktörler”, O. M. Ü. Tıp Dergisi, 20(1): 39-46.12. Afilalo M, Guttman A, Colacone A, et al. Emergency Department Use and Misuse. J Emerg Med. 1995;13(2):259-264
  • 13. Aydın T., Akköse Aydın Ş, Köksal Ö., Özdemir F., Kulaç S, Mehtap B,. Uludag Üniversitesi Tip Fakültesi Hastanesi Acil Servisine Başvuran Hastaların Özelliklerinin ve Acil Servis Çalışmalarının Değerlendirilmesi. JAEM 2010:163-8. doi:10.5152/jaem.2010.006
  • 14. Erenler AK, Akbulut S, Guzel M, Cetinkaya H, Karaca A, Turkoz B, Baydin A. Reasons for Overcrowding in the Emergency Department: Experiences and Suggestions of an Education and Research Hospital. Turk J Emerg Med. 2016 Feb 26;14(2):59-63. doi: 10.5505/1304.7361.2014.48802
  • 15. Köksal Ö.; Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Acil Servisine Başvuran Hastaların Özelliklerinin ve Acil Servis Çalışmalarının Değerlendirilmesi Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi, Acil Tıp Anabilim Dalı, Görükle Yerleşkesi, Bursa, Akademik acil tıp dergisi 10.5152/jaem.2010.006
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı, Çevre Sağlığı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Umut Payza 0000-0002-5297-1066

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Payza, U. (2020). Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 251-256. https://doi.org/10.34087/cbusbed.590562
AMA Payza U. Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları. CBU-SBED. Eylül 2020;7(3):251-256. doi:10.34087/cbusbed.590562
Chicago Payza, Umut. “Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, sy. 3 (Eylül 2020): 251-56. https://doi.org/10.34087/cbusbed.590562.
EndNote Payza U (01 Eylül 2020) Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 3 251–256.
IEEE U. Payza, “Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları”, CBU-SBED, c. 7, sy. 3, ss. 251–256, 2020, doi: 10.34087/cbusbed.590562.
ISNAD Payza, Umut. “Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/3 (Eylül 2020), 251-256. https://doi.org/10.34087/cbusbed.590562.
JAMA Payza U. Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları. CBU-SBED. 2020;7:251–256.
MLA Payza, Umut. “Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 3, 2020, ss. 251-6, doi:10.34087/cbusbed.590562.
Vancouver Payza U. Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı Ve Hastaların Bakış Açıları. CBU-SBED. 2020;7(3):251-6.