Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Alanındaki Üniversite Öğrencilerinde İletişim Becerileri ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 42 - 55, 28.06.2020

Öz

İnsan ilişkilerinin çok önemli olduğu sağlıkla ilişkili meslek gruplarında iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısının yüksek olması mesleki uyum, hasta ve çalışan memnuniyeti için bir gerekliliktir. Araştırmanın amacı bir üniversitede tıp, hemşirelik ve ebelik bölümlerinde okuyan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri, mesleki benlik saygısı ve aralarındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada 815 üniversite öğrencisine İletişim Becerileri Envanteri (İBE) ve Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği (MBSÖ) uygulanmıştır. Öğrencilerin İBE toplam puanı 141,98±16,21 ve MBSÖ toplam puanı 108,83±21,47 olarak belirlenmiştir. Okunan bölümlere göre İBE puanları arasında anlamlı bir fark görülmemiştir (p>0,05). MBSÖ puanının tıp fakültesi öğrencilerinde hemşirelik ve ebelik öğrencilerine, ebelik öğrencilerinde ise hemşirelik öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür (p<0,001). İBE ve MBSÖ toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmasa da (p> 0,05) MBSÖ toplam puanı ile İBE Bilişsel ve Davranışsal alt boyutları arasında pozitif yönde, Duygusal alt boyutu arasında negatif yönde ilişki (p<0,05) tespit edilmiştir. Sonuçlar göz önüne alındığında; sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini ve mesleki benlik saygısını geliştirmek için bu sorunlara dayalı atılganlık eğitimi, psikoeğitimi ve drama eğitimini içine alan eğitimler ve düzenli faaliyetler yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Aricak, O.T., Dilmac B. (2003). Investigation of self-esteem with professional of self-esteem levels a number of variables in terms of psychological counseling and guidance students. Journal of Social Sciences Trakya University, 3(1), 1–8. Baghcheghi, N., Koohestani, H. R., Rezaei, K. (2011). A comparison of the cooperative learning and traditional learning methods in theory classes on nursing students' communication skill with patients at clinical settings. Nurse Education Today, 31(8), 877-882. Bednar RL, Wells MG, Peterson SR. (1989). Self-esteem: Paradoxes and innovations in clinical theory and practice. Washington, DC: American Psychologial Association. Bingöl, G., Demir, A. (2011). Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi, 26(4), 152-159. Carmel, S. (1997). The professional self-esteem of physicians scale, structure, properties, and the relationship to work outcomes and life satisfaction. Psychological Reports, 80(2), 591-602. Cengiz, M., Demirbag, B. C., Yiıldizlar, O. (2018). The Effect of Mobbing in Workplace on Professional Self-Esteem of Nurses. International Journal of Caring Sciences, 11(2), 1241-1246. Cesur, B., Pınar, Ş. E., Yurtsal, Z. B., Aksoy, Ö. D., Uçar, T., & Erkek, Z. Y. (2018). The Relationship Between Emotional Literacy Levels and Communication Skills of Midwifery Students. Sakarya Tıp Dergisi, 8(1), 108-116. Elkin, N., Karadağlı, F., Barut, Y. (2016). Sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri düzeyleri ve ilişkili değişkenlerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 70-80. Erigüç, G., Şener, T., Hüseyin, E. R. İ. Ş. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1), 45-65. Ersanlı, K., Balcı, S. (1998). İletişim Becerileri Envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(10), 7-12. Ferreira, M., Silva, D., Pires, A., Sousa, M., Nascimento, M., & Calheiros, N. (2016). Clinical skills and communication in nursing students. In 2nd International Conference on Health and Health Psychology.51-60. Fırat Kılıç, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Stresi ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 5(1), 49-59. Gurdogan, E. P., Uslusoy, E. C., Kurt, S., & Yasak, K. (2016). Comparison of the self esteem and communication skills at the 1st and senior year nursing students. International Journal of Caring Sciences, 9(2), 496-502. Hargie, O., Boohan, M., McCoy, M., Murphy, P. (2010). Current trends in Communication Skills Training in UK schools of medicine. Medical teacher, 32(5), 385-391. Irmak, M. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin mesleki benlik saygılarının belirlenmesi- Determination of primary and secondary school teachers’ professional self-esteem (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı). Kılıç, T., Topuz, R. (2015). Hastalarla iletişimin, hasta memnuniyetine etkisi: özel, devlet ve üniversite hastanesi karşılaştırılması. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 9(1), 78-97. Kıssal, A., Kaya, M., Koç, M. (2016). Hemşirelik ile beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. ACU Sağlık Bil Derg 2016(3):134-141. Koponen, J., Pyörälä, E., Isotalus, P. (2014). Communication skills for medical students: Results from three experiential methods. Simulation & Gaming, 45(2), 235-254. Kumcağız, H., Yılmaz, M., Çelik, S. B., & Avcı, İ. A. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi, 38(1), 49-56. Kutlu, M., Soğukpınar, B. U. E. (2015). Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 84-101. McCorry, L., Mason, J. (2019). Communication skills for the healthcare professional. Lippincott Williams & Wilkins. Olthuis, G., Leget, C., Dekkers, W. (2007). Why hospice nurses need high self-esteem. Nursing Ethics, 14(1), 62-71. Özen Bekar, E., Konuk Şener, D., Yılmaz, Ç., Cangür, Ş. (2017). Hemşire ve sosyal çalışmacıların mezuniyet öncesi ve sonrası mesleki benlik saygılarının değerlendirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 4(2), 50-55 Pandey, R. A., Chalise, H. N. (2015). Self-esteem and academic stress among nursing students. Kathmandu University medical journal, 13(4), 298-302. Ramasamy, R., Murugaiyan, S. B., Shalini, R., Vengadapathy, K. V., Gopal, N. (2014). Communication skills for medical students–an overview. J Contemp Med Edu, 2(2), 134-40. Räty, L., Gustafsson, B. (2006). Emotions in relation to healthcare encounters affecting self-esteem. Journal of Neuroscience Nursing, 38(1), 42-50. Sampthirao, P. (2016). Self concept and interpersonal communication. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 177-189. Şener, D. K., Karaca, A., Açıkgöz, F., Süzer, F. (2011). Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 12-16. Tabassum, F., Asghar-Ali, M., & Bibi, F. (2011). Comparison of professional self esteem of public and private teachers. International Journal of Humanities and Social Science, 1(18), 301-304. Türken, H., Es, B., & Çalım, S. İ. (2016). Öğrenci ebelerin duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4). Uslusoy, E. Ç., Gürdoğan, E. P., Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35.

Sağlık Alanındaki Üniversite Öğrencilerinde İletişim Becerileri ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 42 - 55, 28.06.2020

Öz

İnsan ilişkilerinin çok önemli olduğu sağlıkla ilişkili meslek gruplarında iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısının yüksek olması mesleki uyum, hasta ve çalışan memnuniyeti için bir gerekliliktir. Araştırmanın amacı bir üniversitede tıp, hemşirelik ve ebelik bölümlerinde okuyan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri, mesleki benlik saygısı ve aralarındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada 815 üniversite öğrencisine İletişim Becerileri Envanteri (İBE) ve Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği (MBSÖ) uygulanmıştır. Öğrencilerin İBE toplam puanı 141,98±16,21 ve MBSÖ toplam puanı 108,83±21,47 olarak belirlenmiştir. Okunan bölümlere göre İBE puanları arasında anlamlı bir fark görülmemiştir (p>0,05). MBSÖ puanının tıp fakültesi öğrencilerinde hemşirelik ve ebelik öğrencilerine, ebelik öğrencilerinde ise hemşirelik öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür (p<0,001). İBE ve MBSÖ toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmasa da (p> 0,05) MBSÖ toplam puanı ile İBE Bilişsel ve Davranışsal alt boyutları arasında pozitif yönde, Duygusal alt boyutu arasında negatif yönde ilişki (p<0,05) tespit edilmiştir. Sonuçlar göz önüne alındığında; sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini ve mesleki benlik saygısını geliştirmek için bu sorunlara dayalı atılganlık eğitimi, psikoeğitimi ve drama eğitimini içine alan eğitimler ve düzenli faaliyetler yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Aricak, O.T., Dilmac B. (2003). Investigation of self-esteem with professional of self-esteem levels a number of variables in terms of psychological counseling and guidance students. Journal of Social Sciences Trakya University, 3(1), 1–8. Baghcheghi, N., Koohestani, H. R., Rezaei, K. (2011). A comparison of the cooperative learning and traditional learning methods in theory classes on nursing students' communication skill with patients at clinical settings. Nurse Education Today, 31(8), 877-882. Bednar RL, Wells MG, Peterson SR. (1989). Self-esteem: Paradoxes and innovations in clinical theory and practice. Washington, DC: American Psychologial Association. Bingöl, G., Demir, A. (2011). Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi, 26(4), 152-159. Carmel, S. (1997). The professional self-esteem of physicians scale, structure, properties, and the relationship to work outcomes and life satisfaction. Psychological Reports, 80(2), 591-602. Cengiz, M., Demirbag, B. C., Yiıldizlar, O. (2018). The Effect of Mobbing in Workplace on Professional Self-Esteem of Nurses. International Journal of Caring Sciences, 11(2), 1241-1246. Cesur, B., Pınar, Ş. E., Yurtsal, Z. B., Aksoy, Ö. D., Uçar, T., & Erkek, Z. Y. (2018). The Relationship Between Emotional Literacy Levels and Communication Skills of Midwifery Students. Sakarya Tıp Dergisi, 8(1), 108-116. Elkin, N., Karadağlı, F., Barut, Y. (2016). Sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri düzeyleri ve ilişkili değişkenlerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 70-80. Erigüç, G., Şener, T., Hüseyin, E. R. İ. Ş. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1), 45-65. Ersanlı, K., Balcı, S. (1998). İletişim Becerileri Envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(10), 7-12. Ferreira, M., Silva, D., Pires, A., Sousa, M., Nascimento, M., & Calheiros, N. (2016). Clinical skills and communication in nursing students. In 2nd International Conference on Health and Health Psychology.51-60. Fırat Kılıç, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Stresi ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 5(1), 49-59. Gurdogan, E. P., Uslusoy, E. C., Kurt, S., & Yasak, K. (2016). Comparison of the self esteem and communication skills at the 1st and senior year nursing students. International Journal of Caring Sciences, 9(2), 496-502. Hargie, O., Boohan, M., McCoy, M., Murphy, P. (2010). Current trends in Communication Skills Training in UK schools of medicine. Medical teacher, 32(5), 385-391. Irmak, M. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin mesleki benlik saygılarının belirlenmesi- Determination of primary and secondary school teachers’ professional self-esteem (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı). Kılıç, T., Topuz, R. (2015). Hastalarla iletişimin, hasta memnuniyetine etkisi: özel, devlet ve üniversite hastanesi karşılaştırılması. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 9(1), 78-97. Kıssal, A., Kaya, M., Koç, M. (2016). Hemşirelik ile beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. ACU Sağlık Bil Derg 2016(3):134-141. Koponen, J., Pyörälä, E., Isotalus, P. (2014). Communication skills for medical students: Results from three experiential methods. Simulation & Gaming, 45(2), 235-254. Kumcağız, H., Yılmaz, M., Çelik, S. B., & Avcı, İ. A. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi, 38(1), 49-56. Kutlu, M., Soğukpınar, B. U. E. (2015). Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 84-101. McCorry, L., Mason, J. (2019). Communication skills for the healthcare professional. Lippincott Williams & Wilkins. Olthuis, G., Leget, C., Dekkers, W. (2007). Why hospice nurses need high self-esteem. Nursing Ethics, 14(1), 62-71. Özen Bekar, E., Konuk Şener, D., Yılmaz, Ç., Cangür, Ş. (2017). Hemşire ve sosyal çalışmacıların mezuniyet öncesi ve sonrası mesleki benlik saygılarının değerlendirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 4(2), 50-55 Pandey, R. A., Chalise, H. N. (2015). Self-esteem and academic stress among nursing students. Kathmandu University medical journal, 13(4), 298-302. Ramasamy, R., Murugaiyan, S. B., Shalini, R., Vengadapathy, K. V., Gopal, N. (2014). Communication skills for medical students–an overview. J Contemp Med Edu, 2(2), 134-40. Räty, L., Gustafsson, B. (2006). Emotions in relation to healthcare encounters affecting self-esteem. Journal of Neuroscience Nursing, 38(1), 42-50. Sampthirao, P. (2016). Self concept and interpersonal communication. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 177-189. Şener, D. K., Karaca, A., Açıkgöz, F., Süzer, F. (2011). Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 12-16. Tabassum, F., Asghar-Ali, M., & Bibi, F. (2011). Comparison of professional self esteem of public and private teachers. International Journal of Humanities and Social Science, 1(18), 301-304. Türken, H., Es, B., & Çalım, S. İ. (2016). Öğrenci ebelerin duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4). Uslusoy, E. Ç., Gürdoğan, E. P., Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Bilimleri
Bölüm Caucasian Journal of Science
Yazarlar

Handan Çiftçi 0000-0003-2471-4350

Fadime Kaya 0000-0002-7352-0387

Nihal Bostancı 0000-0001-5580-4960

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2020
Kabul Tarihi 21 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çiftçi, H., Kaya, F., & Bostancı, N. (2020). Sağlık Alanındaki Üniversite Öğrencilerinde İletişim Becerileri ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Caucasian Journal of Science, 7(1), 42-55.

dizin1.png dizin2.png dizin3.png  dizin5.png dizin6.png dizin7.png