Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaratıcı Dramaya Temellendirilmiş Çocuk Cinsel İstismarını Önleme Programı: Bir Uygulama Planı Örneği

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 2, 246 - 254, 15.04.2022
https://doi.org/10.46483/deuhfed.963453

Öz

Çocuk cinsel istismarında temel hedef istismarın önlenmesidir. Bu makalede okul öncesi çocuklarda cinsel istismarı önlemeye yönelik yaratıcı dramaya temellendirilerek hazırlanan “Bedenim Benim Özelimdir Eğitim Programının” uygulama planı örneği verilmiştir. Son yıllarda aktif olarak kullanılmaya başlanan yaratıcı dramanın özellikle okul öncesi dönem çocuklarında yaratıcı düşünmeyi teşvik etme, öğrenilenlerin kalıcı olmasını sağlama, dil ve iletişim becerileri kazanma, kendine güven duyma, karar verme becerileri kazanma ve bildiklerini hayata geçirebilme gibi birçok yararının olduğu bilinmektedir. Bu makalenin çocuk cinsel istismarını önlemek için bu alanda çalışan tüm eğitim, sağlık çalışanları ve ebeveynlere önemli bir kaynak olacağı düşünülmektedir

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • 1. Lynas J, Hawkins R. Fidelity in school-based child sexual abuse prevention programs: A systematic review. Child Abuse & Neglect 2017;72:10-21.
  • 2. World Health Organization. Child maltreatment 2017 [Available from: https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/child/Child_maltreatment_infographic_EN.pdf
  • 3. Turkey Statistical Institute. Report on Children at Risk in Turkey 2019 [Available from: https://www.tocev.org.tr/Uploads/Documents/TOCEV%20Rapor%5B2%5D.pdf?fp=2608929755.
  • 4. Citak Tunc G, Gorak G, Ozyazicioglu N, Ak B, Isil O, Vural P. Preventing child sexual abuse: Body safety training for young children in Turkey. Journal of Child Sexual Abuse 2018;27(4):347-64.
  • 5. Kenny M, Wurtele SK, Alonso L. Evaluation of a personal safety program with Latino preschoolers. Journal of Child Sexual Abuse 2012;21(4):368-85.
  • 6. Kenny MC, Wurtele SK. Preschoolers’ knowledge of genital terminology: A comparison of English and Spanish speakers. American Journal of Sexuality Education 2008;3(4):345-54.
  • 7. Wurtele SK, Kenny MC. Normative sexuality development in childhood: Implications for developmental guidance and prevention of childhood sexual abuse. Counseling and Human Development 2011;43(9):1-24.
  • 8. Wurtele SK. Preventing sexual abuse of children in the twenty-first century: Preparing for challenges and opportunities. Journal of Child Sexual Abuse 2009;18(1):1-18.
  • 9. Levine JA, Dandamudi K. Prevention of child sexual abuse by targeting pre-offenders before first offense. Journal of Child Sexual Abuse 2016;25(7):719-37.
  • 10. Akyol AK. Okul öncesi eğitimde drama ve öğretmenin rolü. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;1(1):105-16.
  • 11. Erdem AÜ, Aydos EH, Gönen M. Okul öncesi eğitim ortamlarında yaratıcı drama kullanımı: Öğretmenler ve öğretmen adayları perspektifinden bir inceleme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 2017;14(1):409-24.
  • 12. Ulutaş A. Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2011(6):232-42.
  • 13. Kenny MC, Wurtele SK. Children's abilities to recognize a “good” person as a potential perpetrator of childhood sexual abuse. Child Abuse & Neglect 2010;34(7):490-5.
  • 14. Wurtele SK. The body safety training workbook: A personal safety program for parents to teach their children 2007 [Available from: http://www.cebc4cw.org/program/body-safety-training-workbook/detailed.
  • 15. Zhang WJ, Chen JQ, Feng YN, Li JY, Liu CF, Zhao XX. Evaluation of a sexual abuse prevention education for Chinese preschoolers. Res Social Work Prac. 2014;24(4):428-36.
  • 16. Kemer D, İşler Dalgıç A. Effectiveness of sexual abuse prevention training program developed by creative drama for preschoolers: An experimental study. Journal of Child Sexual Abuse 2022;31(1):9-32.
  • 17. Adıgüzel Ö. Eğitimde yaratıcı drama. 2. Baskı. İstanbul: Yapı kredi yayınları; 2018. p.1-438.
  • 18. Önder A. Yaşayarak öğrenme İçin eğitici drama. 10.Basım ed. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2016.
  • 19. Brassard MR, Fiorvanti CM. School‐based child abuse prevention programs. Psychology in the Schools 2015;52(1):40-60.
  • 20. Kenny MC, Capri V, Ryan EE, Runyon MK. Child sexual abuse: from prevention to self‐protection. Child Abuse Review: Journal of the British Association for the Study and Prevention of Child Abuse and Neglect 2008;17(1):36-54.
  • 21. Zwi KJ, Woolfenden SR, Wheeler DM, O'Brien TA, Tait P, Williams KW. School-based education programmes for the prevention of child sexual abuse. Cochrane Database Syst Rev. 2007;18(3):CD004380.
  • 22. Kemer D. Okul öncesi çocuklarda cinsel istismarı önlemeye yönelik yaratıcı drama yöntemiyle geliştirilen bedenim benim özelimdir eğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi [Doktora Tezi]. Antalya, Türkiye: Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2020.

Child Sexual Abuse Prevention Program Based on Creative Drama: An Example of an Implementation Plan

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 2, 246 - 254, 15.04.2022
https://doi.org/10.46483/deuhfed.963453

Öz

The main goal in child sexual abuse is to prevent abuse. In this article, an example of the implementation plan of the "My Body is My Special Training Program", which is based on creative drama to prevent sexual abuse in preschool children, is given. It is known that creative drama, which has been actively used in recent years, has many benefits such as encouraging creative thinking in preschool children, ensuring that what is learned is permanent, gaining language and communication skills, self-confidence, gaining decision-making skills and realizing what they know. It is thought that this article will be an important resource for all education, health professionals and parents working in this field to prevent child sexual abuse.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • 1. Lynas J, Hawkins R. Fidelity in school-based child sexual abuse prevention programs: A systematic review. Child Abuse & Neglect 2017;72:10-21.
  • 2. World Health Organization. Child maltreatment 2017 [Available from: https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/child/Child_maltreatment_infographic_EN.pdf
  • 3. Turkey Statistical Institute. Report on Children at Risk in Turkey 2019 [Available from: https://www.tocev.org.tr/Uploads/Documents/TOCEV%20Rapor%5B2%5D.pdf?fp=2608929755.
  • 4. Citak Tunc G, Gorak G, Ozyazicioglu N, Ak B, Isil O, Vural P. Preventing child sexual abuse: Body safety training for young children in Turkey. Journal of Child Sexual Abuse 2018;27(4):347-64.
  • 5. Kenny M, Wurtele SK, Alonso L. Evaluation of a personal safety program with Latino preschoolers. Journal of Child Sexual Abuse 2012;21(4):368-85.
  • 6. Kenny MC, Wurtele SK. Preschoolers’ knowledge of genital terminology: A comparison of English and Spanish speakers. American Journal of Sexuality Education 2008;3(4):345-54.
  • 7. Wurtele SK, Kenny MC. Normative sexuality development in childhood: Implications for developmental guidance and prevention of childhood sexual abuse. Counseling and Human Development 2011;43(9):1-24.
  • 8. Wurtele SK. Preventing sexual abuse of children in the twenty-first century: Preparing for challenges and opportunities. Journal of Child Sexual Abuse 2009;18(1):1-18.
  • 9. Levine JA, Dandamudi K. Prevention of child sexual abuse by targeting pre-offenders before first offense. Journal of Child Sexual Abuse 2016;25(7):719-37.
  • 10. Akyol AK. Okul öncesi eğitimde drama ve öğretmenin rolü. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;1(1):105-16.
  • 11. Erdem AÜ, Aydos EH, Gönen M. Okul öncesi eğitim ortamlarında yaratıcı drama kullanımı: Öğretmenler ve öğretmen adayları perspektifinden bir inceleme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 2017;14(1):409-24.
  • 12. Ulutaş A. Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2011(6):232-42.
  • 13. Kenny MC, Wurtele SK. Children's abilities to recognize a “good” person as a potential perpetrator of childhood sexual abuse. Child Abuse & Neglect 2010;34(7):490-5.
  • 14. Wurtele SK. The body safety training workbook: A personal safety program for parents to teach their children 2007 [Available from: http://www.cebc4cw.org/program/body-safety-training-workbook/detailed.
  • 15. Zhang WJ, Chen JQ, Feng YN, Li JY, Liu CF, Zhao XX. Evaluation of a sexual abuse prevention education for Chinese preschoolers. Res Social Work Prac. 2014;24(4):428-36.
  • 16. Kemer D, İşler Dalgıç A. Effectiveness of sexual abuse prevention training program developed by creative drama for preschoolers: An experimental study. Journal of Child Sexual Abuse 2022;31(1):9-32.
  • 17. Adıgüzel Ö. Eğitimde yaratıcı drama. 2. Baskı. İstanbul: Yapı kredi yayınları; 2018. p.1-438.
  • 18. Önder A. Yaşayarak öğrenme İçin eğitici drama. 10.Basım ed. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2016.
  • 19. Brassard MR, Fiorvanti CM. School‐based child abuse prevention programs. Psychology in the Schools 2015;52(1):40-60.
  • 20. Kenny MC, Capri V, Ryan EE, Runyon MK. Child sexual abuse: from prevention to self‐protection. Child Abuse Review: Journal of the British Association for the Study and Prevention of Child Abuse and Neglect 2008;17(1):36-54.
  • 21. Zwi KJ, Woolfenden SR, Wheeler DM, O'Brien TA, Tait P, Williams KW. School-based education programmes for the prevention of child sexual abuse. Cochrane Database Syst Rev. 2007;18(3):CD004380.
  • 22. Kemer D. Okul öncesi çocuklarda cinsel istismarı önlemeye yönelik yaratıcı drama yöntemiyle geliştirilen bedenim benim özelimdir eğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi [Doktora Tezi]. Antalya, Türkiye: Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı; 2020.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Derleme
Yazarlar

Duygu Kemer 0000-0002-6909-8961

Ayşegül İşler Dalgıç 0000-0001-8448-0483

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kemer, D., & İşler Dalgıç, A. (2022). Yaratıcı Dramaya Temellendirilmiş Çocuk Cinsel İstismarını Önleme Programı: Bir Uygulama Planı Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 15(2), 246-254. https://doi.org/10.46483/deuhfed.963453

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.

349202.svg        14839           wp-logo.png          ici2.png           Scopus_logo.svg 

       

      

Creative Commons License
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.