Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN AFETE MÜDAHALE ÖZ-YETERLİLİK DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 45 - 49, 18.09.2021

Öz

Giriş: Hemşireler, afetlerden etkilenen insanların bakımın- da çeşitli pozisyonlarda roller alırlar. Hemşirelik öğrenci- lerinin olası afetlere karşı hazırlıklarının okul eğitimleri sırasında başlaması farkındalıklarının ve bilgi düzeylerinin artması açısından önemlidir.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin afete müda- hale öz-yeterlilik durumlarının değerlendirilmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tiptedir. Araştırma, Mart-Nisan 2021 tarihleri arasında İstanbul ilinde bulunan bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören 147 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirildi. Verilerin toplan- masında sosyo-demografik soru formu ve Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Çalışmamızda, Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeği toplam puan ortalaması 65,06±15,98 olarak bu- lundu. Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeği toplam puan ortalaması dördüncü sınıf öğrencilerinde daha yüksek ol- duğu saptandı. Afet yönetimiyle ilgili ders veya eğitim alan öğrencilerin toplam puan ortalaması, almayan öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu görüldü (t=7,913; p<0,001). Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeğinin puan ortalaması ile yaş arasında pozitif yönde korelasyon istatistiksel olarak anlamlı bulundu (r=0,392; p<0,001).
Sonuç: Bu çalışmanın sonucunda, afet yönetimi dersi alan öğrencilerin afete müdahale öz-yeterlilik durumlarının daha iyi olduğu görüldü.

Kaynakça

  • 1. Koca B, Çağan Ö, Türe A. Validity and Reliability Study of the Turkish Version of the Disaster Response Self-Ef- ficacy Scale in Undergraduate Nursing Students. ACU Sağlık Bil Derg. 2020;11(3):515-521.
  • 2. Bektaş Akpınar N, Aşkın Ceran M. Afetlerle İlgili Gün- cel Yaklaşımlar ve Afet Hemşiresinin Rol ve Sorumlu- lukları. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2020;1(1):28-40.
  • 3. Jang I, Kim J, Lee J, Seo Y. Educational needs and disas- ter response readiness: A cross‐sectional study of clinical nurses. J Adv Nurs. 2021;77(1):189-197.
  • 4. Veenema TG, Griffin A, Gable AR, MacIntyre L, Simons RN, Couig MP, Walsh Jr JJ, Lavin RP, Dobalian A, Lar- son E. Nurses as leaders in disaster preparedness and response-a call to action. Journal of Nursing Scholars- hip. 2016;48(2):187-200.
  • 5. Evans CA, Baumberger-Henry M. Readiness: How Pre- pared Are You? J Emerg Nurs. 2014;40(5):448-452.
  • 6. Tzeng W-C, Feng H-P, Cheng W-T, et al. Readiness of hospital nurses for disaster responses in Taiwan: A cross-sectional study. Nurse Educ Today. 2016;47:37-42.
  • 7. Kalanlar B, Kubilay G. Afet Hemşireliği Eğitimi ve Afet Öncesinde Afet Hemşiresinin Görevleri. DEUHFED. 2015;8(2):77-85.
  • 8. Usher K, Mayner L. Disaster nursing: A descriptive sur- vey of Australian undergraduate nursing curricula. Aust- ralas Emerg Nurs J. 2011;14(2):75-80.
  • 9. Schmidt CK, Davis JM, Sanders JL, Chapman LA, Cis- co MC, Arlene R Hady. EXPLORING Nursing Students’ Level of Preparedness for Disaster Response. Nurs Educ Perspect. 2011;32(6):380-383.
  • 10. Li H-Y, Bi R-X, Zhong Q-L. The development and ps- ychometric testing of a Disaster Response Self-Efficacy Scale among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2017;59:16-20.
  • 11. Yahaya A, Ramli J, Yahaya N, Yen GS. Correlation Between Self-Esteem, Coping Difficulties, Self-Efficacy, And Illness Symptoms towards Supported Education For Students With Psychiatric Disabilities. Procedia - Soc Behav Sci. 2010;7:642-651.
  • 12. Hisar K, Yurdakul A. Bir Üniversitenin Hemşirelik Öğ- rencilerinin Afetlerde Sağlık Hizmetleri ile ilgili Bilgi- lerinin Değerlendirilmesi. MAKÜ Sag Bil Enst Derg. 2015;3(2):54-65.
  • 13. Huh S-S, Kang H-Y. Effects of an educational program on disaster nursing competency. Public Health Nurs. 2019;36(1):28-35.
  • 14. Maeda T, Kotera S, Matsuda N, D. Edwards G. Disas- ter Readiness among Nurses in Japan: Current Status Following the Great East Japan Earthquake. Int J Nurs. 2020;3(1).
  • 15. Arbon P, Ranse J, Cusack L, et al. Australasian emergen- cy nurses’ willingness to attend work in a disaster: A sur- vey. Australas Emerg Nurs J. 2013;16(2):52-57.
  • 16. Nazli NNNN, Sipon S, Radzi HM. Analysis of Training Needs in Disaster Preparedness. Procedia - Soc Behav Sci. 2014;140:576-580.

ASSESSMENT OF NURSING STUDENTS' SELF-EFFICIENCY IN DISASTER RESPONSE

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 45 - 49, 18.09.2021

Öz

Introduction: Disasters nurses play an important role in a variety of positions in the care of people who affected by disasters. Especially, it is an issue that is extremely important for nursing students in disaster preparedness. Objective: This research was conducted to evaluate the self-efficacy of nursing students in disaster response. Method: This research was a cross-sectional study. The research was carried out with 147 nursing students studying at a foundation university in Istanbul between March and April 2021. Socio-demographic question form and Disaster Response Self-Efficacy Scale were used to collect data. Results: In our study, the total score average of the Disaster Response Self-Efficacy Scale was found to be 65.0615.98. Total scores of the Disaster Response Self-Efficacy Scale were found to be higher in fourth grade students. It was observed that the total average score of the students who took a course or training on disaster management was statistically significantly higher than the students who did not (t=7.913; p=0.000). There was a statistically significant positive correlation between the mean score of the Disaster Response Self-Efficacy Scale and age (r=0.392; p=0.000). Conclusion: As a result of this study, it was observed that the students taking disaster management course had better disaster response self-efficacy.

Kaynakça

  • 1. Koca B, Çağan Ö, Türe A. Validity and Reliability Study of the Turkish Version of the Disaster Response Self-Ef- ficacy Scale in Undergraduate Nursing Students. ACU Sağlık Bil Derg. 2020;11(3):515-521.
  • 2. Bektaş Akpınar N, Aşkın Ceran M. Afetlerle İlgili Gün- cel Yaklaşımlar ve Afet Hemşiresinin Rol ve Sorumlu- lukları. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2020;1(1):28-40.
  • 3. Jang I, Kim J, Lee J, Seo Y. Educational needs and disas- ter response readiness: A cross‐sectional study of clinical nurses. J Adv Nurs. 2021;77(1):189-197.
  • 4. Veenema TG, Griffin A, Gable AR, MacIntyre L, Simons RN, Couig MP, Walsh Jr JJ, Lavin RP, Dobalian A, Lar- son E. Nurses as leaders in disaster preparedness and response-a call to action. Journal of Nursing Scholars- hip. 2016;48(2):187-200.
  • 5. Evans CA, Baumberger-Henry M. Readiness: How Pre- pared Are You? J Emerg Nurs. 2014;40(5):448-452.
  • 6. Tzeng W-C, Feng H-P, Cheng W-T, et al. Readiness of hospital nurses for disaster responses in Taiwan: A cross-sectional study. Nurse Educ Today. 2016;47:37-42.
  • 7. Kalanlar B, Kubilay G. Afet Hemşireliği Eğitimi ve Afet Öncesinde Afet Hemşiresinin Görevleri. DEUHFED. 2015;8(2):77-85.
  • 8. Usher K, Mayner L. Disaster nursing: A descriptive sur- vey of Australian undergraduate nursing curricula. Aust- ralas Emerg Nurs J. 2011;14(2):75-80.
  • 9. Schmidt CK, Davis JM, Sanders JL, Chapman LA, Cis- co MC, Arlene R Hady. EXPLORING Nursing Students’ Level of Preparedness for Disaster Response. Nurs Educ Perspect. 2011;32(6):380-383.
  • 10. Li H-Y, Bi R-X, Zhong Q-L. The development and ps- ychometric testing of a Disaster Response Self-Efficacy Scale among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2017;59:16-20.
  • 11. Yahaya A, Ramli J, Yahaya N, Yen GS. Correlation Between Self-Esteem, Coping Difficulties, Self-Efficacy, And Illness Symptoms towards Supported Education For Students With Psychiatric Disabilities. Procedia - Soc Behav Sci. 2010;7:642-651.
  • 12. Hisar K, Yurdakul A. Bir Üniversitenin Hemşirelik Öğ- rencilerinin Afetlerde Sağlık Hizmetleri ile ilgili Bilgi- lerinin Değerlendirilmesi. MAKÜ Sag Bil Enst Derg. 2015;3(2):54-65.
  • 13. Huh S-S, Kang H-Y. Effects of an educational program on disaster nursing competency. Public Health Nurs. 2019;36(1):28-35.
  • 14. Maeda T, Kotera S, Matsuda N, D. Edwards G. Disas- ter Readiness among Nurses in Japan: Current Status Following the Great East Japan Earthquake. Int J Nurs. 2020;3(1).
  • 15. Arbon P, Ranse J, Cusack L, et al. Australasian emergen- cy nurses’ willingness to attend work in a disaster: A sur- vey. Australas Emerg Nurs J. 2013;16(2):52-57.
  • 16. Nazli NNNN, Sipon S, Radzi HM. Analysis of Training Needs in Disaster Preparedness. Procedia - Soc Behav Sci. 2014;140:576-580.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Bülbül

Yayımlanma Tarihi 18 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Bülbül E. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN AFETE MÜDAHALE ÖZ-YETERLİLİK DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Acil Yardım ve Afet Bilimi Dergisi. Eylül 2021;1(2):45-49.