Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 11 - 16, 16.10.2018
https://doi.org/10.30720/ered.394475

Öz

Amaç: Bu çalışma, sağlık alanına rehabilitasyon ve yönetim
alanlarında farklı katkılar veren iki mesleğin (Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
ve Sağlık Yönetimi) lisans öğrencilerinin özgecilik düzeylerini karşılaştırmak ve
lisans eğitiminin öğrencilerin özgecilik düzeyine etkilerini incelenmek
amacıyla gerçekleştirildi.  



Gereç ve Yöntem: Çalışmaya, Trakya Üniversitesi Fizyoterapi ve
Rehabilitasyon (FTR)  ve Sağlık Yönetimi
(SY) Bölümlerinin tüm sınıflarında eğitim almakta olan 323 öğrenci katıldı. Öğrencilerin
sosyo-demografik bilgileri kayıt edildi. Bireylerin özgecilik düzeyleri
“Özgecilik Ölçeği” kullanılarak değerlendirildi.



Sonuçlar: FTR ve SY öğrencilerinin özgecilik düzeyleri bölümler
arasında sınıflar eşleştirilerek karşılaştırıldığında, birinci sınıflarda “Gönüllü
faaliyetlere katılma, yaşlı/hastalara yapılan yardım, fiziksel güce dayalı
yardım” başlıklarında SY bölümü öğrencilerinin daha yüksek özgecilik
düzeylerine sahip oldukları saptanmıştır (p<.05). Her iki bölümün birinci ve
dördüncü sınıf öğrencilerinin özgecilik düzeyleri kendi aralarında
karşılaştırıldığında, FTR bölümünün dördüncü sınıflarının özgecilik
düzeylerinin yaşlı/hastalara yapılan yardım başlığında birinci sınıflara göre daha
yüksek olduğu saptanmıştır (p<.05).



Tartışma: Çalışmamızda öğrencilerin özgecilik düzeyinin meslek
seçiminde etkili olmayabileceği; ancak özgeciliğin
verilen lisans eğitimi ile değiştirilebileceği görülmüştür. Bu bağlamda, rehabilitasyon
alanında hizmet veren meslek elemanlarının eğitim müfredatlarının, bireylerin
özgecilik düzeylerini arttıracak şekilde planlanmasının önemli olduğu
düşünülmüştür.

Kaynakça

  • Alpar R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • APTA (2003). Professionalism in physical therapy core values. Erişim Tarihi: 02.01.2018. http://www.marquette.edu/physical-therapy/documents/CoreValuesSelf-Assessment.pdf
  • Apak, E., Yılkan, İ., & Erdem, M. (2017). Sosyal hizmet bölümü öğrencileri ile fen bilimleri öğrencilerinin diğerkâmlık düzeylerinin karşılaştırılması: Bingöl Üniversitesi örneği. Akademik Matbuat, 1(1), 75-87.
  • Arpacı, P., & Özmen, D. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin özgecilik ve empatik eğilim düzeyleri ve aralarındaki ilişki. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 11(3), 51-57.
  • Atli, A., & Kaya, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin mesleki kişilik tipleri. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 331-342.
  • Aveto, H.A., Olorunfemi, O.I., & Ajiboye, O.A. (2014). Final year physiotherapy students’ knowledge and perception of professionalism. Nigerian Journal of Medical Rehabilitation, 17(1), 1-17.
  • Byrne, N. (2008). Differences in types and levels of altruism based on gender and program. J Allied Health, 37(1), 22-29.
  • Cevahir, R., Çınar, N., Sözeri, C., Şahin, S., & Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 1-14.
  • Çermik, H., Doğan B. , & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Çimen, M. (2010). Sağlık Yönetimi ve Sağlık Yönetim Eğitimi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 136-139.
  • Gilavand, A. (2016). The comparison of Iranian and foreign students’ motivations to choose dentistry field of study. Int J Pediatr, 4(6), 1993-2010.
  • Győrffy, Z., Birkás, E., & Sándor, I. (2016). Career motivation and burnout among medical students in Hungary - could altruism be a protection factor? BMC Med Educ, 16(182), 1-8.
  • Jack, W. (2005). Purchasing health care services from providers with unknown altruism. Journal of Health Economics, 24(1), 73-93.
  • Liaw, S.Y., Wu, L.T., Holroyd, E., Wang, W., Lopez, V., Lim, S., & Chow, Y.L. (2016). Why not nursing? Factors influencing healthcare career choice among Singaporean students. Int Nurs Rev, 63(4), 530-538.
  • Lucchetti, A.L., Lucchetti, G., de Oliveira, I.N., Moreira-Almeida, A., da Silva Ezequiel, O. (2017). Experiencing aging or demystifying myths? - impact of different "geriatrics and gerontology" teaching strategies in first year medical students. BMC Med Educ, 17(1), 1-9.
  • Maharaj, S. H. (2008). An investigation of the factors affecting the career choice of selected health-care students (physiotherapy, chiropractic, medicine and occupational therapy) in KwaZulu Natal (Doctoral dissertation).
  • Mostert-Wentzel, K., Masenyetse, L.J., Dinat, N., Botha, A., Jonkers, L.D., Oosthuizen, L.C. (2012). Involvement in and views on social responsibility of gauteng members of the South African Society of physiotherapy: A cross-sectional survey. South African Journal of Physiotherapy, 68(1), 22-28.
  • TDK. (2018). Özgecilik. Ankara: Türk Dil Kurumu. Erişim tarihi: 02.01.2018. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=252785
  • Ümmet, D., Halil, E., & Otrar, M. (2013). Özgecilik (Altruism) ölçeği geliştirme çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 301-321.

The Examination of Two Different Health Professions Undergraduate Students’ Altruism Level

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 11 - 16, 16.10.2018
https://doi.org/10.30720/ered.394475

Öz

Aim:
The current study
actualized to compare the altruism level of two professions’ undergraduates students
(Physiotherapy and Rehabilitation and Health Management) who provide different
contributions to the field of health as a rehabilitation and management and to
investigate the effect of undergraduate education on the altruism level of
students.  

Materials
and Methods:
Three hundred
twenty-three students who were attend to all grades of Trakya University
Physiotherapy and Rehabilitation (PT) and Health Management (HM) Departments
participated in the study. Socio-demographic characteristics were recorded.
Altruism level of the individuals were evaluated with “Altruism Scale”.

Results: Altruism level of PT and HM students were compared
between the grades. It was found that first grades HM students had higher altruism
level on “Participation to voluntary activities, helping to elderly/patient
individuals, aids based on physical power” than PT students
(p<.05). Altruism level of PT and FM students were compared
between the first and fourth grades. Fourth grades PT students had higher
altruism level on “Helping to Elderly/Patient Individuals” when compared with
first grades
(p<.05).







Discussion: In the current study, it was found that altruism
level of students may not be a determinant of professional choice; however,
altruism level can be changed with the undergraduate training. In this context,
it is thought that it is important the education curriculums of rehabilitation
professionals should be planned in a way to increase the altruism levels of the
individuals.

Kaynakça

  • Alpar R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • APTA (2003). Professionalism in physical therapy core values. Erişim Tarihi: 02.01.2018. http://www.marquette.edu/physical-therapy/documents/CoreValuesSelf-Assessment.pdf
  • Apak, E., Yılkan, İ., & Erdem, M. (2017). Sosyal hizmet bölümü öğrencileri ile fen bilimleri öğrencilerinin diğerkâmlık düzeylerinin karşılaştırılması: Bingöl Üniversitesi örneği. Akademik Matbuat, 1(1), 75-87.
  • Arpacı, P., & Özmen, D. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin özgecilik ve empatik eğilim düzeyleri ve aralarındaki ilişki. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 11(3), 51-57.
  • Atli, A., & Kaya, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin mesleki kişilik tipleri. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 331-342.
  • Aveto, H.A., Olorunfemi, O.I., & Ajiboye, O.A. (2014). Final year physiotherapy students’ knowledge and perception of professionalism. Nigerian Journal of Medical Rehabilitation, 17(1), 1-17.
  • Byrne, N. (2008). Differences in types and levels of altruism based on gender and program. J Allied Health, 37(1), 22-29.
  • Cevahir, R., Çınar, N., Sözeri, C., Şahin, S., & Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 1-14.
  • Çermik, H., Doğan B. , & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Çimen, M. (2010). Sağlık Yönetimi ve Sağlık Yönetim Eğitimi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 136-139.
  • Gilavand, A. (2016). The comparison of Iranian and foreign students’ motivations to choose dentistry field of study. Int J Pediatr, 4(6), 1993-2010.
  • Győrffy, Z., Birkás, E., & Sándor, I. (2016). Career motivation and burnout among medical students in Hungary - could altruism be a protection factor? BMC Med Educ, 16(182), 1-8.
  • Jack, W. (2005). Purchasing health care services from providers with unknown altruism. Journal of Health Economics, 24(1), 73-93.
  • Liaw, S.Y., Wu, L.T., Holroyd, E., Wang, W., Lopez, V., Lim, S., & Chow, Y.L. (2016). Why not nursing? Factors influencing healthcare career choice among Singaporean students. Int Nurs Rev, 63(4), 530-538.
  • Lucchetti, A.L., Lucchetti, G., de Oliveira, I.N., Moreira-Almeida, A., da Silva Ezequiel, O. (2017). Experiencing aging or demystifying myths? - impact of different "geriatrics and gerontology" teaching strategies in first year medical students. BMC Med Educ, 17(1), 1-9.
  • Maharaj, S. H. (2008). An investigation of the factors affecting the career choice of selected health-care students (physiotherapy, chiropractic, medicine and occupational therapy) in KwaZulu Natal (Doctoral dissertation).
  • Mostert-Wentzel, K., Masenyetse, L.J., Dinat, N., Botha, A., Jonkers, L.D., Oosthuizen, L.C. (2012). Involvement in and views on social responsibility of gauteng members of the South African Society of physiotherapy: A cross-sectional survey. South African Journal of Physiotherapy, 68(1), 22-28.
  • TDK. (2018). Özgecilik. Ankara: Türk Dil Kurumu. Erişim tarihi: 02.01.2018. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=252785
  • Ümmet, D., Halil, E., & Otrar, M. (2013). Özgecilik (Altruism) ölçeği geliştirme çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 301-321.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serkan Pekçetin 0000-0001-5110-633X

Ayla Günal Bu kişi benim 0000-0003-2213-2111

Yayımlanma Tarihi 16 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pekçetin, S., & Günal, A. (2018). İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 7(1), 11-16. https://doi.org/10.30720/ered.394475
AMA Pekçetin S, Günal A. İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. Ekim 2018;7(1):11-16. doi:10.30720/ered.394475
Chicago Pekçetin, Serkan, ve Ayla Günal. “İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 7, sy. 1 (Ekim 2018): 11-16. https://doi.org/10.30720/ered.394475.
EndNote Pekçetin S, Günal A (01 Ekim 2018) İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7 1 11–16.
IEEE S. Pekçetin ve A. Günal, “İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 7, sy. 1, ss. 11–16, 2018, doi: 10.30720/ered.394475.
ISNAD Pekçetin, Serkan - Günal, Ayla. “İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7/1 (Ekim 2018), 11-16. https://doi.org/10.30720/ered.394475.
JAMA Pekçetin S, Günal A. İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;7:11–16.
MLA Pekçetin, Serkan ve Ayla Günal. “İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 7, sy. 1, 2018, ss. 11-16, doi:10.30720/ered.394475.
Vancouver Pekçetin S, Günal A. İki Farklı Sağlık Mesleğinin Lisans Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;7(1):11-6.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1