Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Ahlaki Duyarlılıklarının İncelenmesi / The Moral Sensibility of Nursing Students

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 24 - 30, 04.02.2018
https://doi.org/10.17681/hsp.319379

Öz



Amaç:
Araştırma,
hemşirelik öğrencilerinin ahlaki duyarlılıklarının belirlenmesi amacıyla
tanımlayıcı olarak yapılmıştır. 
Yöntem:
Araştırmanın
evrenini 2015–2016 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Adıyaman Üniversitesi
Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde her sınıfın temel meslek derslerine
kayıtlı 322 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından bilgilendirildikten
sonra kendi isteği ile araştırmaya katılmayı kabul eden ve Ahlaki Duyarlılık
Anketini tam olarak dolduran 281 öğrenci araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Araştırmada
veriler Tanıtıcı Özellikler Formu ve Ahlaki Duyarlılık Anketi kullanılarak
toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde Mann-Whitney U testi,
Kruskal-Wallis testi, ortalama, minumum, maksimum ve yüzdelik hesaplarından
yararlanılmıştır. 
Bulgular:
Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre hemşirelik öğrencilerin anket puan ortalamalarının 124.20
± 31.40 olduğu saptanmıştır. Ayrıca araştırmada elde edilen sonuçlara göre,
ahlaki duyarlılık anketi ile öğrencilerin sınıfları,
sosyo-ekonomik düzeyleri, hemşirelik bölümünden memnuniyetleri, etik dersi alma
ve etikle ilgili yayın takip etme durumları, etik ikilem yaşama durumları
arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır. 
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin
ahlaki duyarlılığının artırılması ve dolayısıyla etik sorunları tanıma ve
çözümünün sağlanabilmesi için, mezuniyet öncesi ve sonrası etiğe ilişkin eğitim
programlarının düzenlenmesi önemlidir.



Kaynakça

  • 1. Özcan M, Akpınar A, Ergin AB. Personal and professional values grading among midwifery students. Nurs Ethics, 2012; 19:3 399–407.
  • 2. Aydın İp. Yönetsel mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegem Yayıncılık 2012.
  • 3. Babadağ, K. Hemşirelikte etik. Hemşirelikte Etik Bülteni, 1991; 19:5 5-9.
  • 4. Redman BK, Fry S. Nurses’ ethical conflicts: what ıs really known about them, Nursing Ethics, 2000; 7:4 360-366.
  • 5. Kim YS, Park JW, Son YJ. A Longitudinal Study on the Development of Moral Judgement in Korean Nursing Students. Nursing Ethics, 2004; 11:3 254-265.
  • 6. Halstead J. Taylor MJ. Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education, 2000; 30:2 169-202.
  • 7. Akbaş O. Değer eğitimi akınlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 2008; 6:16 9-25.
  • 8. Lickona T. Educating for character (How our schools can teach respect and resposibility). New York: Bantam Books 1992.
  • 9. Kirschenbaum, H. 100 ways to enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allyn&Bacon Company 1995.
  • 10. Dewey, J. Okulda ahlak eğitimi. (çev: A.Ferhan Oğuzkan). 1959, www.dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/496/5860.pdf
  • 11. İz FB, Özsoy SA. Kohlberg’in bilişsel ahlak gelişimi kuramına göre hemşire öğrencilerin ahlaki yargı yeteneklerinin belirlenmesi. [Yayınlanmamış doktora tezi] İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2009.
  • 12. Sanchez, TR. Heroes, Values, and Transcending Time: Using Trade Books to Teach Values. 1998, www.eric.ed.gov , ERİC Document No: ED 426 923.
  • 13. Çiftçi N. Almanya ve Türkiye’deki lise öğrencilerinin ahlaki yargı yeteneklerinin karşılaştırılması.[Yayınlanmamış doktora tezi] İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2001.
  • 14. Çırak KG. Üniversite öğrencilerinin ahlaki yargı yetenekleri ve ahlaki yargı yetenekleri ile kendini gerçekleştirme düzeylerinin karşılaştırılması. [Yüksek lisans tezi] Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2006.
  • 15. Rushton CH, Scanlon,C. When values conflict with obligations: safeguards for nurses, Pediatric Nursing, 1995; 21 260-268.
  • 16. Katsuhara Y. What moral requirements cause ethical dilemmas among nurse executives. Academy of Nursing Science, 2005; 23:3 1-10.
  • 17. Keskin G,Yıldırım GÖ. Hemşirelerin Kişisel Değerlerinin ve İş Doyumlarının İncelenmesi, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006; 22:1 119-133.
  • 18. Nathaniel KA. Moral Reckogning in nursing, Western Journal of Nursing Research, 2006; 28:4 419-438.
  • 19. Tosun H. Sağlık bakım uygulamalarında deneyimlenen etik ikilemlere karşı hekim ve hemşirelerin etik duyarlılıklarının belirlenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2005.
  • 20. Eraydın Ş, Albayrak K. Hemşirelik öğrencilerinin kişisel değerleri ve etik duyarlılıklarının incelenmesi (2015). 15.Ulusal Hemşirelik Öğrencisi Kongresi.
  • 21. Selçuk TK, Demir C. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin etik duyarlılık düzeyi ve etkileyen etmenler (2015). 15.Ulusal Hemşirelik Öğrencisi Kongresi.
  • 22. Lutzen K, Evertson M, Nordin C. Moral sensitivity in psychıatrıc practice. Nursing Ethics, 1997; 52 76-81.
  • 23. Pekcan HS. Yalova ili ve çevresinde görev yapan hekimlerin ve hemşirelerin etik duyarlılıkları. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul:Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2007.
  • 24. Dikmen Y. Yoğun bakım hemşirelerinde etik duyarlılığın incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2013; 2:1 1-7.
  • 25. Tazegün A. Çocuk hemşirelerinin etik duyarlılık düzeyleri ve etkileyen faktörler. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2013.
  • 26. Gül Ş, Duru G, Kahraman B, Büken N. Etik dersi alan ve almayan hemşirelik öğrencilerinin etik karar verebilme düzeylerinin incelenmesi. Hemar-G, 2013; 1 23-31.
  • 27. Başak T, Uzun Ş, Arslan F. Yoğun bakım hemşirelerinin etik duyarlılıklarının incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 52 76-81.
  • 28. Haigh C, Johnson M. Attitudes and values of nurse educators. An international survey. International Journal of Nursing Education Scholarship, 2007;4:1 520-533.
  • 29. Görgülü RS, Dinç L. Ethics in Turkish nursing education programs. Nursing Ethics, 2007; 14:6 741-52.

The Moral Sensibility of Nursing Students

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 24 - 30, 04.02.2018
https://doi.org/10.17681/hsp.319379

Öz

Purpose:This study is carried out as
a descriptive study to determine the
Moral
Sensibility of nursing students.
 
Method:The
population of study consist 264 nursing students who enrolled in vocational
courses during the spring semester at Adiyaman University School of Health Sciences
Nursing Department.
The study was carried out with 281 nursing students who
were informed by researcher voluntarily participated and completely filled the
Moral Sensibility Scale.
Data was collected by Demographical
Characterics Form and Moral Sensibility Scale.
Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis, Median and Percentages were used
for analysis. 
Results:
According to findings from study, the average scores of the students were found
124.20 ± 31.40.
Students'
class, socio-,economic status, satisfaction from nursing department, taking of
etic lesson and following of publications related etics have
statistical significance between Moral Sensibility Scale. Conclusion:
In order to increase the level of moral sensibility of
nurses and thus to recognize and solve ethical problems, it is suggested to
plan undergraduate and postgraduate education programs.





Kaynakça

  • 1. Özcan M, Akpınar A, Ergin AB. Personal and professional values grading among midwifery students. Nurs Ethics, 2012; 19:3 399–407.
  • 2. Aydın İp. Yönetsel mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegem Yayıncılık 2012.
  • 3. Babadağ, K. Hemşirelikte etik. Hemşirelikte Etik Bülteni, 1991; 19:5 5-9.
  • 4. Redman BK, Fry S. Nurses’ ethical conflicts: what ıs really known about them, Nursing Ethics, 2000; 7:4 360-366.
  • 5. Kim YS, Park JW, Son YJ. A Longitudinal Study on the Development of Moral Judgement in Korean Nursing Students. Nursing Ethics, 2004; 11:3 254-265.
  • 6. Halstead J. Taylor MJ. Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education, 2000; 30:2 169-202.
  • 7. Akbaş O. Değer eğitimi akınlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 2008; 6:16 9-25.
  • 8. Lickona T. Educating for character (How our schools can teach respect and resposibility). New York: Bantam Books 1992.
  • 9. Kirschenbaum, H. 100 ways to enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allyn&Bacon Company 1995.
  • 10. Dewey, J. Okulda ahlak eğitimi. (çev: A.Ferhan Oğuzkan). 1959, www.dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/496/5860.pdf
  • 11. İz FB, Özsoy SA. Kohlberg’in bilişsel ahlak gelişimi kuramına göre hemşire öğrencilerin ahlaki yargı yeteneklerinin belirlenmesi. [Yayınlanmamış doktora tezi] İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2009.
  • 12. Sanchez, TR. Heroes, Values, and Transcending Time: Using Trade Books to Teach Values. 1998, www.eric.ed.gov , ERİC Document No: ED 426 923.
  • 13. Çiftçi N. Almanya ve Türkiye’deki lise öğrencilerinin ahlaki yargı yeteneklerinin karşılaştırılması.[Yayınlanmamış doktora tezi] İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2001.
  • 14. Çırak KG. Üniversite öğrencilerinin ahlaki yargı yetenekleri ve ahlaki yargı yetenekleri ile kendini gerçekleştirme düzeylerinin karşılaştırılması. [Yüksek lisans tezi] Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2006.
  • 15. Rushton CH, Scanlon,C. When values conflict with obligations: safeguards for nurses, Pediatric Nursing, 1995; 21 260-268.
  • 16. Katsuhara Y. What moral requirements cause ethical dilemmas among nurse executives. Academy of Nursing Science, 2005; 23:3 1-10.
  • 17. Keskin G,Yıldırım GÖ. Hemşirelerin Kişisel Değerlerinin ve İş Doyumlarının İncelenmesi, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006; 22:1 119-133.
  • 18. Nathaniel KA. Moral Reckogning in nursing, Western Journal of Nursing Research, 2006; 28:4 419-438.
  • 19. Tosun H. Sağlık bakım uygulamalarında deneyimlenen etik ikilemlere karşı hekim ve hemşirelerin etik duyarlılıklarının belirlenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2005.
  • 20. Eraydın Ş, Albayrak K. Hemşirelik öğrencilerinin kişisel değerleri ve etik duyarlılıklarının incelenmesi (2015). 15.Ulusal Hemşirelik Öğrencisi Kongresi.
  • 21. Selçuk TK, Demir C. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin etik duyarlılık düzeyi ve etkileyen etmenler (2015). 15.Ulusal Hemşirelik Öğrencisi Kongresi.
  • 22. Lutzen K, Evertson M, Nordin C. Moral sensitivity in psychıatrıc practice. Nursing Ethics, 1997; 52 76-81.
  • 23. Pekcan HS. Yalova ili ve çevresinde görev yapan hekimlerin ve hemşirelerin etik duyarlılıkları. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul:Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2007.
  • 24. Dikmen Y. Yoğun bakım hemşirelerinde etik duyarlılığın incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2013; 2:1 1-7.
  • 25. Tazegün A. Çocuk hemşirelerinin etik duyarlılık düzeyleri ve etkileyen faktörler. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2013.
  • 26. Gül Ş, Duru G, Kahraman B, Büken N. Etik dersi alan ve almayan hemşirelik öğrencilerinin etik karar verebilme düzeylerinin incelenmesi. Hemar-G, 2013; 1 23-31.
  • 27. Başak T, Uzun Ş, Arslan F. Yoğun bakım hemşirelerinin etik duyarlılıklarının incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 52 76-81.
  • 28. Haigh C, Johnson M. Attitudes and values of nurse educators. An international survey. International Journal of Nursing Education Scholarship, 2007;4:1 520-533.
  • 29. Görgülü RS, Dinç L. Ethics in Turkish nursing education programs. Nursing Ethics, 2007; 14:6 741-52.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Türkan Karaca 0000-0002-8603-5460

Yayımlanma Tarihi 4 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaca, T. (2018). The Moral Sensibility of Nursing Students. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 24-30. https://doi.org/10.17681/hsp.319379
AMA Karaca T. The Moral Sensibility of Nursing Students. HSP. Şubat 2018;5(1):24-30. doi:10.17681/hsp.319379
Chicago Karaca, Türkan. “The Moral Sensibility of Nursing Students”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 5, sy. 1 (Şubat 2018): 24-30. https://doi.org/10.17681/hsp.319379.
EndNote Karaca T (01 Şubat 2018) The Moral Sensibility of Nursing Students. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 5 1 24–30.
IEEE T. Karaca, “The Moral Sensibility of Nursing Students”, HSP, c. 5, sy. 1, ss. 24–30, 2018, doi: 10.17681/hsp.319379.
ISNAD Karaca, Türkan. “The Moral Sensibility of Nursing Students”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 5/1 (Şubat 2018), 24-30. https://doi.org/10.17681/hsp.319379.
JAMA Karaca T. The Moral Sensibility of Nursing Students. HSP. 2018;5:24–30.
MLA Karaca, Türkan. “The Moral Sensibility of Nursing Students”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 5, sy. 1, 2018, ss. 24-30, doi:10.17681/hsp.319379.
Vancouver Karaca T. The Moral Sensibility of Nursing Students. HSP. 2018;5(1):24-30.

Cited By

The Moral Sensitivity of Nursing and Midwifery Students
Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi
Pervin Şahiner
https://doi.org/10.30934/kusbed.522406