Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK, GİRİŞİMCİLİK, MERAK VE KEŞFETME ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 1440 - 1454, 10.06.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1164998

Öz

Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin yenilikçilik, girişimcilik, merak ve keşfetme özellikleri ve bu özellikler arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte yapılan araştırmanın evrenini, Karadeniz bölgesinde bir üniversitenin Hemşirelik Bölümü'nde öğrenim gören 3. ve 4. sınıfta kayıtlı toplam 250 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden 236 öğrenci oluşturmuştur. Veriler “Kişisel Bilgi Formu, Bireysel Yenilikçilik Ölçeği, Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği, Merak ve Keşfetme Envanteri-II” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada, herhangi bir kulübe üye olan, girişimci/yenilikçi faaliyette bulunan, yenilikçilik konusunda eğitim alan, sağlık ya da hemşirelik alanında yenilikçi uygulamaları takip eden, yenilikçi ürün geliştirme fikri olan, gelecekte hemşirelik dışında bir sektörde ya da özel sektörde çalışmak isteyen, eğitimine devam etmeyi düşünen öğrencilerin merak ve yenilikçilik düzeyleri daha yüksekti (p<0.05). Öğrencilerin Merak ve Keşfetme Envanteri-II puanları ile Bireysel Yenilikçilik Ölçeği puanları arasında zayıf düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki vardı (p<0.01). Hemşirelik öğrencilerinin merak, keşfetme, yenilikçilik ve girişimcilik özelliklerinin orta düzeyde ve yeniliklere karşı sorgulayıcı oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin merak ve keşfetme düzeyleri arttıkça yenilikçilik düzeyleri artmıştır.

Kaynakça

  • Acun, N., Kapıkıran, Ş. ve Kabasakal, Z. (2013). Merak ve keşfetme ölçeği II: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 16 (31), 74-85.
  • Ağ, C. ve Balcı, O. (2018). Psikolojik örgütsel sermayenin merak ve keşfetme ile ilişkisi: Bir bilişim sektörü örneği. International Social Sciences Studies Journal, 4(24), 5173-5180.
  • Aluş Y. (2015). Kültürel ve toplumsal gerçekliğimiz açısından aile anlayışlarının ve Türk ailesinin değerlendirmesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 15-24.
  • Arslan, H. ve Şener, D. K. (2012). Hemşirelikte yeni ve önemli bir kavram: Girişimcilik. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(2), 140-145.
  • Atasoy, I. ve Aktaş, A. B. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik algısına cinsiyet ve diğer faktörlerin etkisi. Journal of Academic Research in Nursing, 6(1), 80-88.
  • Bahar, A., Güler, E. K., Arslan, M., İnem, A. B. veÇimen, Z. S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinde girişimcilik düzeyi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 529-534.
  • Baltacı, N. ve Deniz, H. T. (2022). Hemşirelik öğrencilerine verilen girişimcilik ve yenilikçilik dersinin etkinliği: Yarı deneysel bir çalışma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(2), 472-483.
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 139-148. doi: 10.17681/hsp.349105.
  • Dolu, İ. Ç., Temucin, E. D. Ve Özkan, H. A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri ile bazı ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11(2), 293-315.
  • Düzgün A. (2022). Z kuşağının kişilik özellikleri ile liderlik tarzı beklentisi arasındaki ilişki. Erciyes Akademi, 36(1), 408-431. doi: 10.48070/erciyesakademi.1077762
  • Elgin, K. H. ve Bergero, C. (2015). Technology and the bedside nurse: an exploration and review of implications for practice. The Nursing Clinics of North America, 50(2), 227-239. doi: 10.1016/j.cnur.2015.02.001
  • Erol, Ö., Yacan, L., Hayta, R., Şahin, İ. ve Yağcı, M. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin yenilikçilik özellikleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 15(3), 142-146.
  • Ertuğ, N. ve Kaya, H. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(3), 192-197.
  • Hurt, H. T., Joseph, K. Ve Cook, C. D. (1977). Scales for the measurement of innovativeness. Human Communication Research, 4(1), 58-65.
  • International Council of Nurses (ICN). (2009). Delivering quality, serving communities: Nurses leading care innovations. Geneva, Switzerland: International Council of Nurses (Erişim tarihi: 10.08.2022). http://www.farmerhealth.org.au/sites/default/files/2009_International_Nurses_Day_PDF_437kb.pdf
  • International Council of Nurses (ICN). (2012). Nurses creating opportunities as entrepreneurs and intrapreneurs. Geneva, Switzerland: International Council of Nurses (Erişim tarihi: 10.08.2022). https://www.icn.ch/sites/default/files/inline-files/2012_Handbook_entrepreneurial_practice_eng.pdf
  • İncik, E. Y. ve Uzun, N. B. (2017). Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 471-485.
  • Kartal, H. ve Kantek, F. (2018). Hemşirelikte inovasyon örnekleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(5), 57-63. doi: 10.5222/SHYD.2018.057
  • Kemer, A. S. ve Altuntaş, S. (2017). Bireysel yenilikçilik ölçeğinin hemşireliğe uyarlanması: Türkçe geçerlik-güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(1), 52-61. doi: 10.5222/HEAD.2017.052
  • Kılavuz, F. ve Karabağ Aydın, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel girişimcilik algıları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 7(3), 240-248. doi: 10.31125/hunhemsire.834097
  • Olokundun, M., Moses, C. L., Iyiola, O., Ibidunni, A., Augusta, A. ve Fred, P. (2017). Perceptions of students on entrepreneurship curriculum contents and openmindedness: Implications for business idea generation of Nigerian University students. Academy of Entrepreneurship Journal, 23, 1-10.
  • Özen, N., Özkaptan, B. B., Akyar, İ. ve Terzioğlu, F. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(2), 120-127.
  • Özgül, E. ve Yücel, E. (2018). Girişimcilik merakı ile yenilikçilik arasındaki ilişkide girişimcilik öz-yeterliliğinin aracılık rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(31), 331-353.
  • Savcı, C. ve Akıncı, A. Ç. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özellikleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri: tanımlayıcı araştırma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(1), 83-93, doi: 10.5336/Nurses.2021-82452
  • Şahin, E., Ogut, Y. ve Tel Aydın, H. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik ve bireysel yenilikçilik eğilimlerinin belirlenmesi. Health Sciences Student Journal, 1(1), 7-14.
  • Tarhan, M. ve Dogan, P. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik davranışları ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 51-58. doi: 10.17681/hsp.339991
  • Uluturk A. S. (2021). Öğrencilerin girişimcilik eğilimi üzerinde aile etkisinin çok yönlü frekans tabloları analiziyle belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi, 71(1), 103-131. doi: 10.26650/ISTJECON2021-915975
  • Utli, H. ve Vural Doğru, B. (2018). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 23-32.
  • Yalçın, S. U., Özaslan Z., Şahin, E. Ş., Alptekin, H. M., Erdoğan, B. ve Er, R. A. (2019). Hemşire adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri: nitel bir çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 55-63.
  • Yanıkkerem, E. ve Karakuş Selçuk, A. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik eğilimi ve sosyal medya bağımlılığını etkileyen faktörler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1),15-30.
  • Yıldırım, H. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı ile merak ve keşfetme düzeyleri arasındaki ilişki, II. Uluslararası Sağlıkta Yapay Zeka Kongresi, İzmir, 16-18 Nisan 2021, 1(2), 95. ISBN:978-605-69730-2-4.
  • Ye, S., Ng, T. K., Yim, K. H. ve Wang, J. (2015). Validation of the Curiosity and Exploration Inventory-II (CEI-II) among Chinese University students in Hong Kong. Journal of Personality Assessment, 97(4), 403-10. doi: 10.1080/00223891.2015.1013546.
  • Yüksel, H., Cevher, E. ve Yüksel, M. (2015). Öğrencilerin girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 143-156.

Analysis of Individual Innovativeness, Entrepreneurship, Curiosity and Exploration Characteristics of Nursing Students

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 1440 - 1454, 10.06.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1164998

Öz

This study has been conducted to determine the innovativeness, entrepreneurship, curiosity and exploration characteristics of nursing students and the relationship between these characteristics. The population of this descriptive type conducted study is consisted of 250 students in third and fourth years in the nursing department of a university in Black Sea region. Sample of the study consisted of 236 students who agreed to participate in the study. The data have been collected with “Personal Information Form, Individual Innovativeness Scale, Individual Entrepreneurship Perception Scale, Curiosity and Exploration Inventory-II”. In the study, students; who were members of a club, who engaged in entrepreneurial/innovative activities, who received training on innovativeness, who were following innovative practices in health or nursing, who had ideas to develop innovative products, who wanted to work in a sector other than nursing or in private sector and who thought about continuing their education had higher curiosity and innovativeness levels (p<0.05). There was a weak and positive significant correlation between students’ Curiosity and Exploration Inventory-II and Individual Innovativeness Scale scores (p<0.01). It has been determined that nursing students had moderate levels of curiosity, exploration, innovativeness and entrepreneurship characteristics and they were questioning about innovations. The students’ innovativeness levels increased as their curiosity and exploration levels increased.

Kaynakça

  • Acun, N., Kapıkıran, Ş. ve Kabasakal, Z. (2013). Merak ve keşfetme ölçeği II: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 16 (31), 74-85.
  • Ağ, C. ve Balcı, O. (2018). Psikolojik örgütsel sermayenin merak ve keşfetme ile ilişkisi: Bir bilişim sektörü örneği. International Social Sciences Studies Journal, 4(24), 5173-5180.
  • Aluş Y. (2015). Kültürel ve toplumsal gerçekliğimiz açısından aile anlayışlarının ve Türk ailesinin değerlendirmesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 15-24.
  • Arslan, H. ve Şener, D. K. (2012). Hemşirelikte yeni ve önemli bir kavram: Girişimcilik. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(2), 140-145.
  • Atasoy, I. ve Aktaş, A. B. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik algısına cinsiyet ve diğer faktörlerin etkisi. Journal of Academic Research in Nursing, 6(1), 80-88.
  • Bahar, A., Güler, E. K., Arslan, M., İnem, A. B. veÇimen, Z. S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinde girişimcilik düzeyi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 529-534.
  • Baltacı, N. ve Deniz, H. T. (2022). Hemşirelik öğrencilerine verilen girişimcilik ve yenilikçilik dersinin etkinliği: Yarı deneysel bir çalışma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(2), 472-483.
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 139-148. doi: 10.17681/hsp.349105.
  • Dolu, İ. Ç., Temucin, E. D. Ve Özkan, H. A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri ile bazı ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11(2), 293-315.
  • Düzgün A. (2022). Z kuşağının kişilik özellikleri ile liderlik tarzı beklentisi arasındaki ilişki. Erciyes Akademi, 36(1), 408-431. doi: 10.48070/erciyesakademi.1077762
  • Elgin, K. H. ve Bergero, C. (2015). Technology and the bedside nurse: an exploration and review of implications for practice. The Nursing Clinics of North America, 50(2), 227-239. doi: 10.1016/j.cnur.2015.02.001
  • Erol, Ö., Yacan, L., Hayta, R., Şahin, İ. ve Yağcı, M. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin yenilikçilik özellikleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 15(3), 142-146.
  • Ertuğ, N. ve Kaya, H. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(3), 192-197.
  • Hurt, H. T., Joseph, K. Ve Cook, C. D. (1977). Scales for the measurement of innovativeness. Human Communication Research, 4(1), 58-65.
  • International Council of Nurses (ICN). (2009). Delivering quality, serving communities: Nurses leading care innovations. Geneva, Switzerland: International Council of Nurses (Erişim tarihi: 10.08.2022). http://www.farmerhealth.org.au/sites/default/files/2009_International_Nurses_Day_PDF_437kb.pdf
  • International Council of Nurses (ICN). (2012). Nurses creating opportunities as entrepreneurs and intrapreneurs. Geneva, Switzerland: International Council of Nurses (Erişim tarihi: 10.08.2022). https://www.icn.ch/sites/default/files/inline-files/2012_Handbook_entrepreneurial_practice_eng.pdf
  • İncik, E. Y. ve Uzun, N. B. (2017). Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 471-485.
  • Kartal, H. ve Kantek, F. (2018). Hemşirelikte inovasyon örnekleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(5), 57-63. doi: 10.5222/SHYD.2018.057
  • Kemer, A. S. ve Altuntaş, S. (2017). Bireysel yenilikçilik ölçeğinin hemşireliğe uyarlanması: Türkçe geçerlik-güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(1), 52-61. doi: 10.5222/HEAD.2017.052
  • Kılavuz, F. ve Karabağ Aydın, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel girişimcilik algıları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 7(3), 240-248. doi: 10.31125/hunhemsire.834097
  • Olokundun, M., Moses, C. L., Iyiola, O., Ibidunni, A., Augusta, A. ve Fred, P. (2017). Perceptions of students on entrepreneurship curriculum contents and openmindedness: Implications for business idea generation of Nigerian University students. Academy of Entrepreneurship Journal, 23, 1-10.
  • Özen, N., Özkaptan, B. B., Akyar, İ. ve Terzioğlu, F. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(2), 120-127.
  • Özgül, E. ve Yücel, E. (2018). Girişimcilik merakı ile yenilikçilik arasındaki ilişkide girişimcilik öz-yeterliliğinin aracılık rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(31), 331-353.
  • Savcı, C. ve Akıncı, A. Ç. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özellikleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri: tanımlayıcı araştırma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(1), 83-93, doi: 10.5336/Nurses.2021-82452
  • Şahin, E., Ogut, Y. ve Tel Aydın, H. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik ve bireysel yenilikçilik eğilimlerinin belirlenmesi. Health Sciences Student Journal, 1(1), 7-14.
  • Tarhan, M. ve Dogan, P. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik davranışları ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 51-58. doi: 10.17681/hsp.339991
  • Uluturk A. S. (2021). Öğrencilerin girişimcilik eğilimi üzerinde aile etkisinin çok yönlü frekans tabloları analiziyle belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi, 71(1), 103-131. doi: 10.26650/ISTJECON2021-915975
  • Utli, H. ve Vural Doğru, B. (2018). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 23-32.
  • Yalçın, S. U., Özaslan Z., Şahin, E. Ş., Alptekin, H. M., Erdoğan, B. ve Er, R. A. (2019). Hemşire adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri: nitel bir çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 55-63.
  • Yanıkkerem, E. ve Karakuş Selçuk, A. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik eğilimi ve sosyal medya bağımlılığını etkileyen faktörler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1),15-30.
  • Yıldırım, H. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı ile merak ve keşfetme düzeyleri arasındaki ilişki, II. Uluslararası Sağlıkta Yapay Zeka Kongresi, İzmir, 16-18 Nisan 2021, 1(2), 95. ISBN:978-605-69730-2-4.
  • Ye, S., Ng, T. K., Yim, K. H. ve Wang, J. (2015). Validation of the Curiosity and Exploration Inventory-II (CEI-II) among Chinese University students in Hong Kong. Journal of Personality Assessment, 97(4), 403-10. doi: 10.1080/00223891.2015.1013546.
  • Yüksel, H., Cevher, E. ve Yüksel, M. (2015). Öğrencilerin girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 143-156.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nazlı Baltacı 0000-0001-8582-6300

Nihal Ünaldı Baydın 0000-0002-5074-6922

Erken Görünüm Tarihi 2 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 20 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baltacı, N., & Ünaldı Baydın, N. (2023). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK, GİRİŞİMCİLİK, MERAK VE KEŞFETME ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1440-1454. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1164998