Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Physical Examination Experience of Nursing Students: A Qualitative Study

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 1, 108 - 117, 16.12.2020
https://doi.org/10.31067/acusaglik.833035

Öz

Aim: The aim of this study was to determine the experience of nursing students in physical examination.
Materials and Methods: The study was conducted with a total of 10 students studying in a nursing faculty and taking a physical examination course. The data were collected using a semi-structured interview form consisting of 11 questions evaluating students’ experiences in physical examination.
Results: In our study, most of the students defined physical examination as “evaluation of lung sounds” and “evaluation of bowel sounds”. They stated that they pay attention to situations such as explaining and introducing the process before the examination, protecting the privacy and they are not sufficient in physical examination skills and they did not perform a full physical examination before. They reported that they were good at edema assessment, bowel and lung sound listening skills, but bad in the ability to know how to contact the patient. All of the students stated that the gender difference increased the shyness of the patients. Most of the students reported that physical examination works. In the feedback about the course, most of the students suggested that they did not feel theoretically incomplete but they could not apply the theory to practice. In order to solve this problem, they suggested “role play” and “practice on model”.
Conclusion: It was seen that the majority of the students experienced various problems related to physical examination and they made some suggestions for them.

Kaynakça

  • 1. Giddens JF. A Survey of Physical Assessment Techniques Performed by Rns: Lessons for Nursing Education. J Nurse Educ 2007; 46(2): 83-87.
  • 2. Cicolini G, Tomietto M, Simonetti V, Comparcini D., Flacco ME, Carvello M ve ark. Physical assessment techniques performed by Italian registered nurses: a quantitative survey. J Clin Nurs 2015; 24(23-24), 3700-3706.
  • 3. Boztepe H, Terzioğlu F. Hemşirelik Eğitiminde Beceri Değerlendirme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 16(1): 57-64.
  • 4. Cevik B, Uğurlu Z, Akyüz E, Kav S, Ersayın A. Hemşirelerin Fiziksel Değerlendirme Becerileri ve Uygulamaya İlişkin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2018; 5(1): 39-48.
  • 5. Çınar ND, Kuğuoğlu S, Karadakovan A. Kritik Düşünme ve Etik Karar Verme. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım (Geliştirilmiş 3.baskı), Karadakovan A, Eti Aslan F. (eds), Adana, Nobel Kitabevi 2011, sayfa 35-44.
  • 6. Hsu LL, Hsiang HC, Tseng YH, Huang SY, Hsieh SI. Nursing Students' Experiences of Using a Smart Phone Application for a Physical Assessment Course: A Qualitative Study. Jpn J Nurs Sci 2019; 16(2): 115-124.
  • 7. Fennessey A, Wittmann-Price RA. Physical Assessment: A Continuing Need for Clarification. Nurs Forum 2011; 46(1): 45-50.
  • 8. Pickett S. Options for teaching physical assessment skills online for nurse education students. Teaching and Learning in Nursing 2017; 12: 32-34.
  • 9. Hakverdioğlu G, Usta Y. Hemşirelik Süreci, Fiziksel Tanılama, Sık Kullanılan Laboratuar ve Tanı Testleri. İçinde Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (3. basımdan çeviri), Çelik S, Yeşilbalkan ÖU (Çeviri ed.), Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık 2015, sayfa 1-39.
  • 10. Eyüboğlu G, Çalışkan N. Hemşirelerin Fiziksel Muayene Becerilerini Kullanmalarındaki Engeller. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2019; 8(2): 57-61.
  • 11. Secrest JA, Norwood BR, Dumont PM. Physical Assessment Skills: A Descriptive Study of What Is Taught And What Is Practiced. J Prof Nurs 2005; 21(2): 114-118.
  • 12. Birks M, Cant R, James A, Chung C, Davis J. The Use of Physical Assessment Skills by Registered Nurses in Australia: Issues for Nursing Education. Collegian 2013; 20(1): 27-33.
  • 13. Koc Z, Sağlam Z. Determination of Physical Assessment Skills Used by Nurses in Turkey. HealthMED 2012; 6(3): 765–773.
  • 14. Aydın D, Dörtbudak Z. Hemşirelerin Hasta Tanılama Kapsamında Fizik Muayene Bilgi Ve Uygulamaları–Pilot Çalışma. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2004; 1: 29-33.
  • 15. WEB_1. T.C. Sağlık Bakanlığı, Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (19 Nisan 2011). Erişim Tarihi: 18.07.2019.
  • 16. Acaroğlu R, Kaya H. Hemşirelik Tanısının Temelleri. İçinde NANDA International, Inc. Hemşirelik Tanıları: Tanımlar & Sınıflandırma 2015-2017. 13. Basımdan çeviri, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri 2018, sayfa 21-30.
  • 17. İbrahimoğlu Ö, Mersin S, Saray Kılıç H. Hemşirelik Eğitim Müfredatı ve Öğrenme Çıktıları. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi 2019; 9(1): 12-16.
  • 18. Sarıkoç G, Özcan CT, Elçin M. Psikiyatri Hemşireliği Eğitiminde Standart Hasta Uygulamasının Öğrencilerin Klinik Uygulamalarına Etkisi: Öğrenci Görüşleri. Gülhane Tıp Dergisi 2016; 58: 404-410.
  • 19. Tuzcu A. Göç Alan Antalya İlinde Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Olarak ve Uygulama Alanında Göçle Gelen Bireylere Bakım Verirken Yaşadığı Sorunlar. International Journal of Human Sciences 2014; 11(1): 535-550.
  • 20. Türkmen S, Bayraktar T, Arslan G. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Zor Hasta Algısı ve İletişim Becerilerinin Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2017; 4(1): 27-38.
  • 21. Altay B, Öz Ö. Hemşirelik Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Halk Sağlığı Kapsamında Yaptıkları Ev Ziyaretlerinde Karşılaştıkları Güçlükler ve Profesyonel Hemşirelik Rolleri. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 2015; 1(1): 87-98.
  • 22. Aydın MF, Argun MŞ. Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Hastane Uygulamalarından Beklentileri ve Karşılaştıkları Sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 1(4): 209-213.
  • 23. Çevik AB, Demirci A, Güven Z. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Eğitim Sırasında Yaptıkları İlaç Uygulama Hataları ve Tıbbi Hata Farkındalıkları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2015; 6(3): 152-159.
  • 24. Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TAF Prev Med Bull 2013; 12(6): 665-672.
  • 25. Şendir M. Kadın Sağlığı Hemşireliği Eğitiminde Simulasyon Kullanımı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(3): 205-212.
  • 26. Yıldırım A, Şimşek H. Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri. İçinde Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2016, sayfa: 37-64.
  • 27. Douglas C, Windsor C, Lewis P. Too Much Knowledge for a Nurse? Use of Physical Assessment by Final‐Semester Nursing Students. Nurs Health Sci 2015; 17(4): 492-499.
  • 28. Haring CM, Cools BM, van der Meer JW, Postma CT. Student Performance of The General Physical Examination in Internal Medicine: An Observational Study. BMC Med Educ 2014; 14(1): 1-6.
  • 29. Kahraman S. Erkek Öğrenci Hemşirelerin Halk Sağlığı Stajında Yaşadıkları Endişe ve Deneyimler: Şanlıurfa Örneği. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi 2013; 11(3): 207-211.
  • 30. Ergöl Ş, Kürtüncü M. Hemşirelik Öğrencilerinin Uygulama Alanlarında Karşılaştıkları Şiddet. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2013; 3(1): 65-69.
  • 31. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerisi ve Empati Düzeylerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2002; 6(2): 36-41.
  • 32. Acar G, Buldukoğlu K. Öğrencilerin Hastalarla İletişimde Karşılaştıkları Güçlükler ve Zor Hasta Algıları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2016; 7(1): 7-12.
  • 33. Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları ve Verilerin Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016; 3(1): 139-143.
  • 34. Aydın N, Akansel N. Determination of Accuracy of Nursing Diagnoses Used by Nursing Students in Their Nursing Care Plans. International Journal of Caring Sciences 2013; 6(2): 252-257.
  • 35. Türk G, Tuğrul E, Şahbaz M. Determination of Nursing Diagnoses Used by Students in The First Clinical Practice. International Journal of Nursing Knowledge 2013; 24(3): 129-133.
  • 36. Elcigil A, Sarı HY. Determining Problems Experienced by Student Nurses in Their Work with Clinical Educators in Turkey. Nurse Educ Today 2007; 27(5): 491-498.
  • 37. Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L, Boztepe H, Duygulu S, Tuna Z, Akdemir N. Simülasyon Yöntemine İlişkin Hemşirelik Öğrencilerinin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012; 19(1): 16-23.
  • 38. Uslusoy EÇ. Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı: Öğrencilerin Görüşleri. Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 9(2): 13-18.

Hemşirelik Öğrencilerinin Fizik Muayeneye Yönelik Deneyimleri: Nitel Bir Çalışma

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 1, 108 - 117, 16.12.2020
https://doi.org/10.31067/acusaglik.833035

Öz

Amaç: Çalışma hemşirelik öğrencilerinin fizik muayeneye yönelik deneyimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma bir hemşirelik fakültesinde öğrenim görmekte olan ve fizik muayene dersini alan toplam 10 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler fiziksel muayeneye yönelik deneyimlerini değerlendiren 11 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmamızda öğrencilerin çoğu fiziksel muayeneyi “akciğer seslerinin değerlendirilmesi” ve “bağırsak seslerinin değerlendirilmesi” olarak tanımlamışlardır. Fizik muayene yaparken muayene öncesi işlemi açıklama ve kendini tanıtma, mahremiyeti koruma gibi durumlara özen gösterdiklerini, fizik muayene becerilerinde yeterli olmadıklarını ve daha önce tam bir fizik muayene yapmadıklarını ifade etmişlerdir. Ödem değerlendirmesi, bağırsak ve akciğer sesi dinleme becerilerinde iyi, hastayla nasıl iletişime geçileceğini bilme becerilerinde kötü olduklarını bildirmişlerdir. Öğrencilerin hepsi cinsiyet farkının hastaların çekingenliğini artırdığını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin çoğu fizik muayenenin işe yaradığını bildirmişlerdir. Ders ile ilgili geri bildirimlerde ise öğrencilerin çoğu teorik olarak eksik hissetmediklerini, ancak teoriyi uygulamaya yansıtamadıklarını, bu durumun çözümlenmesi için rol play ve maket üzerinde uygulama şeklinde önerilerde bulunmuşlardır.
Sonuç: Öğrencilerin çoğunluğunun fizik muayene ile ilgili çeşitli sorunlar yaşadığı ve bunlara yönelik önerilerin olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • 1. Giddens JF. A Survey of Physical Assessment Techniques Performed by Rns: Lessons for Nursing Education. J Nurse Educ 2007; 46(2): 83-87.
  • 2. Cicolini G, Tomietto M, Simonetti V, Comparcini D., Flacco ME, Carvello M ve ark. Physical assessment techniques performed by Italian registered nurses: a quantitative survey. J Clin Nurs 2015; 24(23-24), 3700-3706.
  • 3. Boztepe H, Terzioğlu F. Hemşirelik Eğitiminde Beceri Değerlendirme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 16(1): 57-64.
  • 4. Cevik B, Uğurlu Z, Akyüz E, Kav S, Ersayın A. Hemşirelerin Fiziksel Değerlendirme Becerileri ve Uygulamaya İlişkin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2018; 5(1): 39-48.
  • 5. Çınar ND, Kuğuoğlu S, Karadakovan A. Kritik Düşünme ve Etik Karar Verme. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım (Geliştirilmiş 3.baskı), Karadakovan A, Eti Aslan F. (eds), Adana, Nobel Kitabevi 2011, sayfa 35-44.
  • 6. Hsu LL, Hsiang HC, Tseng YH, Huang SY, Hsieh SI. Nursing Students' Experiences of Using a Smart Phone Application for a Physical Assessment Course: A Qualitative Study. Jpn J Nurs Sci 2019; 16(2): 115-124.
  • 7. Fennessey A, Wittmann-Price RA. Physical Assessment: A Continuing Need for Clarification. Nurs Forum 2011; 46(1): 45-50.
  • 8. Pickett S. Options for teaching physical assessment skills online for nurse education students. Teaching and Learning in Nursing 2017; 12: 32-34.
  • 9. Hakverdioğlu G, Usta Y. Hemşirelik Süreci, Fiziksel Tanılama, Sık Kullanılan Laboratuar ve Tanı Testleri. İçinde Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (3. basımdan çeviri), Çelik S, Yeşilbalkan ÖU (Çeviri ed.), Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık 2015, sayfa 1-39.
  • 10. Eyüboğlu G, Çalışkan N. Hemşirelerin Fiziksel Muayene Becerilerini Kullanmalarındaki Engeller. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2019; 8(2): 57-61.
  • 11. Secrest JA, Norwood BR, Dumont PM. Physical Assessment Skills: A Descriptive Study of What Is Taught And What Is Practiced. J Prof Nurs 2005; 21(2): 114-118.
  • 12. Birks M, Cant R, James A, Chung C, Davis J. The Use of Physical Assessment Skills by Registered Nurses in Australia: Issues for Nursing Education. Collegian 2013; 20(1): 27-33.
  • 13. Koc Z, Sağlam Z. Determination of Physical Assessment Skills Used by Nurses in Turkey. HealthMED 2012; 6(3): 765–773.
  • 14. Aydın D, Dörtbudak Z. Hemşirelerin Hasta Tanılama Kapsamında Fizik Muayene Bilgi Ve Uygulamaları–Pilot Çalışma. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2004; 1: 29-33.
  • 15. WEB_1. T.C. Sağlık Bakanlığı, Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (19 Nisan 2011). Erişim Tarihi: 18.07.2019.
  • 16. Acaroğlu R, Kaya H. Hemşirelik Tanısının Temelleri. İçinde NANDA International, Inc. Hemşirelik Tanıları: Tanımlar & Sınıflandırma 2015-2017. 13. Basımdan çeviri, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri 2018, sayfa 21-30.
  • 17. İbrahimoğlu Ö, Mersin S, Saray Kılıç H. Hemşirelik Eğitim Müfredatı ve Öğrenme Çıktıları. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi 2019; 9(1): 12-16.
  • 18. Sarıkoç G, Özcan CT, Elçin M. Psikiyatri Hemşireliği Eğitiminde Standart Hasta Uygulamasının Öğrencilerin Klinik Uygulamalarına Etkisi: Öğrenci Görüşleri. Gülhane Tıp Dergisi 2016; 58: 404-410.
  • 19. Tuzcu A. Göç Alan Antalya İlinde Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Olarak ve Uygulama Alanında Göçle Gelen Bireylere Bakım Verirken Yaşadığı Sorunlar. International Journal of Human Sciences 2014; 11(1): 535-550.
  • 20. Türkmen S, Bayraktar T, Arslan G. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Zor Hasta Algısı ve İletişim Becerilerinin Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2017; 4(1): 27-38.
  • 21. Altay B, Öz Ö. Hemşirelik Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Halk Sağlığı Kapsamında Yaptıkları Ev Ziyaretlerinde Karşılaştıkları Güçlükler ve Profesyonel Hemşirelik Rolleri. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 2015; 1(1): 87-98.
  • 22. Aydın MF, Argun MŞ. Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Hastane Uygulamalarından Beklentileri ve Karşılaştıkları Sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 1(4): 209-213.
  • 23. Çevik AB, Demirci A, Güven Z. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Eğitim Sırasında Yaptıkları İlaç Uygulama Hataları ve Tıbbi Hata Farkındalıkları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2015; 6(3): 152-159.
  • 24. Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TAF Prev Med Bull 2013; 12(6): 665-672.
  • 25. Şendir M. Kadın Sağlığı Hemşireliği Eğitiminde Simulasyon Kullanımı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(3): 205-212.
  • 26. Yıldırım A, Şimşek H. Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri. İçinde Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2016, sayfa: 37-64.
  • 27. Douglas C, Windsor C, Lewis P. Too Much Knowledge for a Nurse? Use of Physical Assessment by Final‐Semester Nursing Students. Nurs Health Sci 2015; 17(4): 492-499.
  • 28. Haring CM, Cools BM, van der Meer JW, Postma CT. Student Performance of The General Physical Examination in Internal Medicine: An Observational Study. BMC Med Educ 2014; 14(1): 1-6.
  • 29. Kahraman S. Erkek Öğrenci Hemşirelerin Halk Sağlığı Stajında Yaşadıkları Endişe ve Deneyimler: Şanlıurfa Örneği. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi 2013; 11(3): 207-211.
  • 30. Ergöl Ş, Kürtüncü M. Hemşirelik Öğrencilerinin Uygulama Alanlarında Karşılaştıkları Şiddet. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2013; 3(1): 65-69.
  • 31. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerisi ve Empati Düzeylerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2002; 6(2): 36-41.
  • 32. Acar G, Buldukoğlu K. Öğrencilerin Hastalarla İletişimde Karşılaştıkları Güçlükler ve Zor Hasta Algıları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2016; 7(1): 7-12.
  • 33. Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları ve Verilerin Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016; 3(1): 139-143.
  • 34. Aydın N, Akansel N. Determination of Accuracy of Nursing Diagnoses Used by Nursing Students in Their Nursing Care Plans. International Journal of Caring Sciences 2013; 6(2): 252-257.
  • 35. Türk G, Tuğrul E, Şahbaz M. Determination of Nursing Diagnoses Used by Students in The First Clinical Practice. International Journal of Nursing Knowledge 2013; 24(3): 129-133.
  • 36. Elcigil A, Sarı HY. Determining Problems Experienced by Student Nurses in Their Work with Clinical Educators in Turkey. Nurse Educ Today 2007; 27(5): 491-498.
  • 37. Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L, Boztepe H, Duygulu S, Tuna Z, Akdemir N. Simülasyon Yöntemine İlişkin Hemşirelik Öğrencilerinin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012; 19(1): 16-23.
  • 38. Uslusoy EÇ. Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı: Öğrencilerin Görüşleri. Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 9(2): 13-18.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilara Kunter

Nurdan Gezer

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

EndNote Kunter D, Gezer N (01 Aralık 2020) The Physical Examination Experience of Nursing Students: A Qualitative Study. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12 1 108–117.