Amaç: Bu araştırma, hemşirelerin tıbbi hatalardaki tutumlarının ve etkileyen faktörlerinincelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma kesitsel olarak planlanmış olup,Türkiye’nin batısında bir devlet hastanesinde çalışan 362 hemşireyle yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında, hemşireleri tanıtıcı bilgi formu ve Tıbbi Hatalarda Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, ortalama, student-t testi, Anova tesi kullanılmıştır. Anova testi sonrası farklılıkları belirlemek için tanımlayıcı post-hoc analiz olarak Games-Howell testi kullanılmıştır.
Bulgular:Çalışmaya dahil edilen hemşirelerin %89,9’u kadın, %60,5’i lisans mezunu ve %59,4’ü 40 ve üzeri yaştadır.Hemşirelerin Tıbbi Hata Tutum ölçeği toplam puan ortalamasının 2,36±0,32, “tıbbi hata algısı” alt boyut puan ortalamasının 3,19±0,71, “tıbbi hataya yaklaşım” alt boyut puan ortalamasının 2,24±0,44, “tıbbi hata nedenleri” alt boyut puan ortalamasının ise 2,25±0,44 olduğu saptanmıştır. Hemşirelerin ölçek toplam, tıbbi hata yaklaşımı ve tıbbi hata nedenleri alt boyut puan ortalamaları düşük bulunurken; sadece tıbbi hata algısı alt boyut puan ortalaması, ortalamanın üzerindebulunmuştur. Cinsiyet, eğitim durumu, çalışılan servis, günlük bakım verilen hasta sayısı ile ölçek toplam puan ortalaması arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur(p<0,05). Alt boyutlardan tıbbi hata algısı alt boyutu ile fazla mesai yapma durumu, tıbbi hataya yaklaşım alt boyutuyla cinsiyet, eğitim durumu, çalıştığı servis, hemşire başına düşen günlük hasta sayısı arasında, tıbbi hata nedenleri alt boyutuyla yaş ve eğitim durumu arasında, anlamlı istatistiksel fark saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç:Tıbbi hatalar, nedenleri ve önlenmesine ilişkin hizmet içi eğitim programlarının düzenlenmesi, hemşire başına düşen hasta sayısının azaltılmasına yönelik önlemlerin alınması, yeni mezun hemşirelere oryantasyon eğitiminde tıbbi hatalar, nedenleri, önlenmesine yönelik eğitim verilmesi önerilebilir.
Objectives:This study was conducted in order to investigate the attitudes of nurses in medical errors and the affecting factors.
Materials-Methods:Research is planned as a cross-sectional working in a state hospital in western Turkey 362 nurses were conducted.Data were collected by using the information form of nurses and the Attitude Scale for Medical Errors. Frequency, mean, student-t test and Anova test were used. The Games-Howell test was used as a descriptive post-hoc analysis to determine differences after the Anova test.
Results:Of the nurses included in the study, 89,9% was female, 60,5% had Bachelor's degree and 59,4%40 years and older. The total score average of the nurses was 2,36±0.32, the medical error perception sub-scale score average was 3,19±0,71, the approach to medical error sub-scale score average was 2,24±0,44, and the medical error causes sub-scale score average was 2,25±0,44. Nurses' total score, medical error causes and approach to medical error sub-scale score averages were found to be low, but their medical error perception sub-scale score average was above average. A significant correlation was found between gender, education status, working service, number of daily patients per nurse and the total score average. Statistically significant relationships were found between medical error perception sub-scale and overtime working status between the approach to medical error sub-scale and gender, education status, service worked, number of daily patients per nurse, and between causes of medical error sub-scale and age and educational status.
Conclusion: İt may be suggested to organize in-service training programs on medical errors, their causes and prevention, to take measures in order to reduce the number of daily patients per nurse, and to provide training for new graduate nurses on medical errors, their causes and prevention in orientation training.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 12 Sayı: 2 |