Objective: The aim of the study was to evaluate the relationship between quality of healthcare and hospital information management system HIMS in the perspective of health professionals and patient registry officers in a private hospital. Material and Methods: In this cross-sectional study, 118 health professionals 75 nurses and 43 physicians and 58 patient registry officers were selected from the same private hospital. Data was collected by two structured questionnaires.Results: “The electronic health record EHR provides an accurate summary view about the situation of patients” and “Nursing information is easily accessible and readable” in nurses, “The EHR provides me appropriate feedback about the tasks it performs” and “HIMS helps to monitor reception of orders and instructions I have given to the nursing staff” in physicians and “HIMS improves my productivity”, “HIMS improves patient safety” and “HIMS meets my operational needs” in patient registry officers’ group were found to be predictive factors for improving the quality of healthcare services. Conclusion: Consequently, different items were found to be predictive factors for the improving in the quality of healthcare according to the participating groups
hospital information management system physician nurse patient registry officer quality
Amaç: Bu araştırmanın amacı özel bir hastanede çalışan sağlık profesyonelleri ve hasta kayıt çalışanları perspektifinden sağlık hizmetleri kalitesi ve hastane bilgi yönetimi sistemi HBYS arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir. Gereç ve Yöntemler: Bu kesitsel çalışmaya aynı özel hastanede çalışan 118 sağlık profesyoneli 75 hemşire ve 43 hekim ve 58 hasta kayıt çalışanı katılmıştır. Veriler yapılandırılmış bir anket formu ile toplanmıştır. Bulgular: Hemşireler için “Elektronik sağlık kaydı hastaların durumu hakkında genel bir bakış sağlar” ve “Hemşirelik hizmetleri kayıtları kolayca okunabilir ve ulaşılabilirdir” ifadeleri; hekimler için, “Elektronik sağlık kaydı hasta ile ilgili yapılan işlemler hakkında uygun geribildirimler sağlar” ve “Hastane bilgi sistemi hemşirelere verilen orderların takip edilmesine yardımcı olur” ifadeleri; hasta kayıt çalışanları için ise “Hastane bilgi sistemi çalışma verimliliğimi arttırır”, “Hastane bilgi sistemi hasta güvenliğini arttırır” ve “Hastane bilgi sistemi çalışma ihtiyaçlarını hızlıca karşılar” ifadeleri sağlık hizmetleri kalitesini artıran prediktif faktörler olarak tespit edilmiştir. Sonuç: Sonuç olarak, araştırmaya katılan her üç grup için sağlık hizmetleri kalitesinin artırılması için HBYS ile ilişkili prediktif faktörler birbirinden farklıdır
hastane bilgi yönetimi sistemi hekim hemşire hasta hasta kayıt çalışanı kalite
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014Sayı: 1 |