BibTex RIS Kaynak Göster

Patient Safety Climate Perceptions of Healthcare Staff and Reporting of Medication Errors

Yıl 2014, Sayı: 2, 152 - 157, 01.06.2014

Öz

Purpose: Improving the culture of safety within health care is an essential component of preventing or reducing errors. Using the Safety Climate Survey, an organization can gain information about the safety perceptions of staffs and management’s commitment to safety. So; weak points of patient safety implementations can be detected. The study was planned in a public hospital to explore patient safety perceptions of staff.Materials and Methods: The safety climate survey submitted to healthcare staff. The questionnaire had 24 question and survey was scored on a 5-point Likert type scale. Results: The overall mean of the survey was 3.6, the safety climate mean was 3.4. The receiving appropriate feedback about performance had the lowest score: 2,8. ‘Briefing personnel before the start of a shift were common here’’ was the highest score:4,4. The 75.5% of staff believed that most adverse events occur as a result of multiple system failures, and were not attributable to one individual’s actions score:3,8 Encouragement of error reporting was found to be highly correlated wtih receiving appropriate feedback about performance and knowing the proper channels to direct questions regarding patient safety p

Kaynakça

  • Akgün S., Al-Assaf AF. Sağlık kuruluşunda Hasta Güvenliği Anlayışını nasıl oluşturabiliriz? Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi. 2007; 3 : 42-47.
  • Institute of Medicine: To err is human: Building a safer health system, National Academies Press, Washington, DC. 2000.
  • Institute of Medicine: Crossing the quality chiasm: A new health system for the 21st century, National Academies Press, Washington, DC. 2001.
  • Akalın E.H. “Hasta Güvenliği Kültürü: Nasıl Geliştirebiliriz”. ANKEM. 2004; 18(2):12-13.
  • Akalın E. Çakmakçı M. Hemşirelikte Hasta Güvenliği. Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya kitabında. Füsun Sayek TTB Raporları / Kitapları. 1.baskı. Ankara Türk Tabipler birliği Yayınları 2011; 36-42.
  • Akalın E. “Yoğun Bakım Ünitelerinde Hasta Güvenliği”, Yoğun Bakım Dergisi. 2005; 5(3):141-146.
  • Dursun S,Bayram N, Aytaç S. Hasta Güvenliği Kültürü Üzerine Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Dergisi. 2010;8(1):1 -14.
  • Altındiş S. Sağlık hizmetlerinde olay raporlama ve hasta güvenliğine etkileri Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi. 2010; 1: 17-32.
  • Ovalı F. Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi . 2010; 1:33-44.
  • Budak M . Hasta Güvenliği Kültürü. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Platformu Dergisi. Sayı 2008; 7:20
  • Flin R, C Burns, K Mearns, S Yule, E M Robertson . Measuring safety climate in health care. Qual Saf Health Care; 2006; 15: 109-115.
  • Tak B. Sağlık hizmetlerinde kalitenin ana unsuru olarak hasta güvenliği sistemlerinin oluşturulması: hastaneler için bir yol haritası önerisi. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi 2010;1: 72-114.
  • Wolf ZR, Serembus J. Responses and Concerns of Healthcare providers to Medication Errors, Clin Nurse Spec. 2000;14 (6): 278-287.
  • Şerifoğlu U.K ve Sungur E. Kazaların Habercileri: Kaza habercisi olayların yönetimi ve Sağlık & Güvenlik Kültürü İlişkisi. IV. İş Sağlığı ve Güvenliği Kongresi Bildirileri. 20-21 Nisan 2007, MMO yayınları. Yayın No: E/2007/424, Adana. 2007.
  • Tütüncü Ö, Küçükusta D, Yağcı K. Toplam Kalite Yönetimi Kapsamında Hasta Güvenliği Kültürü ve Bir Ölçme Aracı. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2007; 9 (1)
  • Yıldırım Özlem. Akreditasyon ve Hasta Güvenliği, SB diyalog. TC. Sağlık Bakanlığı Yayın Organı. 2005;15: 34-38.
  • Gökdoğan F, Yorgun S. Sağlık hizmetlerinde hasta güvenliği ve hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010; 13: 2.53
  • Flemıng M, Wentzell N. “Patient Safety Culture Improvement Tool: Development and Guidelines for Use”, Healthcare Quarterly, 2008; 11: 10-15.
  • Pronovost PJ, Weast B, Bishop K . Senior executive adopt-a-work unit: A model for safety improvement, Jt Comm J Qual. 2004; 30: 59-68
  • Çakır A., Tütütncü O “İzmir İli Hastanelerinde Hasta Güvenliği Algısı”, Uluslar arası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi, 19-21 Mart Antalya, Bildiriler Kitabı, Cilt I,2009.
  • Bodur S, Filiz E. “Validity and reliability of Turkish version of “Hospital. Survey on Patient Safety Culture” and perception of patient safety in public hospitals in Turkey”, BMC Health Services Research, 2010;10:28.
  • Bodur S., Filiz E. “A survey on patient safety culture in primary healthcare services in Turkey”, International Journal for Quality in Health Care. 2009; 21( 5): 348–355.
  • Tütüncü Ö, Küçükusta D . Hastanelerde Hasta Güvenliği Kültürü ve İzmir İli uygulaması, 4. Ulusal Sağlık Kuruluşları Yönetimi Kongresi, Fethiye, Muğla, Nisan. 2006
  • Tütüncü Ö, Küçükusta D. “Hasta Güvenliği Kültürü ve Hemşireliğe Yönelik Bir Uygulama”, Hastane Yönetimi Dergisi 2006(b);10 (2), 61-68
  • Tütüncü Ö, Küçükusta D., “Tedarik Zinciri Entegrasyonu ve Hasta Güvenliği İlişkisinin Analizi”, İşletme Fakültesi Dergisi, 2008;9(1) :93-106.

Sağlık Çalışanlarının Hasta Güvenliği İklimi Algıları ve Tıbbı Hataların Raporlanmasını

Yıl 2014, Sayı: 2, 152 - 157, 01.06.2014

Öz

Amaç: Sağlık bakımında güvenlik kültürünün geliştirilmesi tıbbi hataların önlenmesi ya da azaltılmasının önemli bir bileşenidir. “Güvenlik İklimi Anketi” uygulanarak, bir organizasyonda çalışanların güvenlik algıları ve yönetimin güvenlik bağlılığı hakkında bilgi edinilebilir. Böylece güvenlik uygulamalarında zayıf noktalar tesbit edilebilir. Bu çalışma bir devlet hastanesi çalışanlarının hasta güvenlik algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Sağlık çalışanlarına ‘’Güvenlik İklimi’’ anketi uygulanmıştır. Anket 24 soru içermekte olup, sonuçlar 5’li Likert skoru ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Anketin ortalama Likert skoru 3.6, güvenlik iklimi ortalaması ise 3.4 bulunmuştur.. Nöbet değişimlerinden önce “hasta teslimleri” yapılır ifadesi en yüksek skora 4.4 sahipti. Performansın geri bildirimi en düşük skora 2.8 sahipti.. Çalışanların %75.5’i yaşanan olumsuz olayların çok sayıda sistem hatası olduğu ve bireylere mal edilemeyeceğini düşünmektedir. Hasta güvenliği ile ilgili uygun kanalların bilinmesi ve performans hakkında geri bildirim yapılması hata raporlamayı motive eden bağımsız faktörler olarak bulunmuştur p

Kaynakça

  • Akgün S., Al-Assaf AF. Sağlık kuruluşunda Hasta Güvenliği Anlayışını nasıl oluşturabiliriz? Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi. 2007; 3 : 42-47.
  • Institute of Medicine: To err is human: Building a safer health system, National Academies Press, Washington, DC. 2000.
  • Institute of Medicine: Crossing the quality chiasm: A new health system for the 21st century, National Academies Press, Washington, DC. 2001.
  • Akalın E.H. “Hasta Güvenliği Kültürü: Nasıl Geliştirebiliriz”. ANKEM. 2004; 18(2):12-13.
  • Akalın E. Çakmakçı M. Hemşirelikte Hasta Güvenliği. Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya kitabında. Füsun Sayek TTB Raporları / Kitapları. 1.baskı. Ankara Türk Tabipler birliği Yayınları 2011; 36-42.
  • Akalın E. “Yoğun Bakım Ünitelerinde Hasta Güvenliği”, Yoğun Bakım Dergisi. 2005; 5(3):141-146.
  • Dursun S,Bayram N, Aytaç S. Hasta Güvenliği Kültürü Üzerine Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Dergisi. 2010;8(1):1 -14.
  • Altındiş S. Sağlık hizmetlerinde olay raporlama ve hasta güvenliğine etkileri Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi. 2010; 1: 17-32.
  • Ovalı F. Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi . 2010; 1:33-44.
  • Budak M . Hasta Güvenliği Kültürü. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Platformu Dergisi. Sayı 2008; 7:20
  • Flin R, C Burns, K Mearns, S Yule, E M Robertson . Measuring safety climate in health care. Qual Saf Health Care; 2006; 15: 109-115.
  • Tak B. Sağlık hizmetlerinde kalitenin ana unsuru olarak hasta güvenliği sistemlerinin oluşturulması: hastaneler için bir yol haritası önerisi. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi 2010;1: 72-114.
  • Wolf ZR, Serembus J. Responses and Concerns of Healthcare providers to Medication Errors, Clin Nurse Spec. 2000;14 (6): 278-287.
  • Şerifoğlu U.K ve Sungur E. Kazaların Habercileri: Kaza habercisi olayların yönetimi ve Sağlık & Güvenlik Kültürü İlişkisi. IV. İş Sağlığı ve Güvenliği Kongresi Bildirileri. 20-21 Nisan 2007, MMO yayınları. Yayın No: E/2007/424, Adana. 2007.
  • Tütüncü Ö, Küçükusta D, Yağcı K. Toplam Kalite Yönetimi Kapsamında Hasta Güvenliği Kültürü ve Bir Ölçme Aracı. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2007; 9 (1)
  • Yıldırım Özlem. Akreditasyon ve Hasta Güvenliği, SB diyalog. TC. Sağlık Bakanlığı Yayın Organı. 2005;15: 34-38.
  • Gökdoğan F, Yorgun S. Sağlık hizmetlerinde hasta güvenliği ve hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010; 13: 2.53
  • Flemıng M, Wentzell N. “Patient Safety Culture Improvement Tool: Development and Guidelines for Use”, Healthcare Quarterly, 2008; 11: 10-15.
  • Pronovost PJ, Weast B, Bishop K . Senior executive adopt-a-work unit: A model for safety improvement, Jt Comm J Qual. 2004; 30: 59-68
  • Çakır A., Tütütncü O “İzmir İli Hastanelerinde Hasta Güvenliği Algısı”, Uluslar arası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi, 19-21 Mart Antalya, Bildiriler Kitabı, Cilt I,2009.
  • Bodur S, Filiz E. “Validity and reliability of Turkish version of “Hospital. Survey on Patient Safety Culture” and perception of patient safety in public hospitals in Turkey”, BMC Health Services Research, 2010;10:28.
  • Bodur S., Filiz E. “A survey on patient safety culture in primary healthcare services in Turkey”, International Journal for Quality in Health Care. 2009; 21( 5): 348–355.
  • Tütüncü Ö, Küçükusta D . Hastanelerde Hasta Güvenliği Kültürü ve İzmir İli uygulaması, 4. Ulusal Sağlık Kuruluşları Yönetimi Kongresi, Fethiye, Muğla, Nisan. 2006
  • Tütüncü Ö, Küçükusta D. “Hasta Güvenliği Kültürü ve Hemşireliğe Yönelik Bir Uygulama”, Hastane Yönetimi Dergisi 2006(b);10 (2), 61-68
  • Tütüncü Ö, Küçükusta D., “Tedarik Zinciri Entegrasyonu ve Hasta Güvenliği İlişkisinin Analizi”, İşletme Fakültesi Dergisi, 2008;9(1) :93-106.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fisun Vural

Seval Çiftçi

Şükran Fil

Ayşe Aydın

Birol Vural

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014Sayı: 2

Kaynak Göster

EndNote Vural F, Çiftçi S, Fil Ş, Aydın A, Vural B (01 Haziran 2014) Sağlık Çalışanlarının Hasta Güvenliği İklimi Algıları ve Tıbbı Hataların Raporlanmasını. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2 152–157.