Purpose: Improving the culture of safety within health care is an essential component of preventing or reducing errors. Using the Safety Climate Survey, an organization can gain information about the safety perceptions of staffs and management’s commitment to safety. So; weak points of patient safety implementations can be detected. The study was planned in a public hospital to explore patient safety perceptions of staff.Materials and Methods: The safety climate survey submitted to healthcare staff. The questionnaire had 24 question and survey was scored on a 5-point Likert type scale. Results: The overall mean of the survey was 3.6, the safety climate mean was 3.4. The receiving appropriate feedback about performance had the lowest score: 2,8. ‘Briefing personnel before the start of a shift were common here’’ was the highest score:4,4. The 75.5% of staff believed that most adverse events occur as a result of multiple system failures, and were not attributable to one individual’s actions score:3,8 Encouragement of error reporting was found to be highly correlated wtih receiving appropriate feedback about performance and knowing the proper channels to direct questions regarding patient safety p
Amaç: Sağlık bakımında güvenlik kültürünün geliştirilmesi tıbbi hataların önlenmesi ya da azaltılmasının önemli bir bileşenidir. “Güvenlik İklimi Anketi” uygulanarak, bir organizasyonda çalışanların güvenlik algıları ve yönetimin güvenlik bağlılığı hakkında bilgi edinilebilir. Böylece güvenlik uygulamalarında zayıf noktalar tesbit edilebilir. Bu çalışma bir devlet hastanesi çalışanlarının hasta güvenlik algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Sağlık çalışanlarına ‘’Güvenlik İklimi’’ anketi uygulanmıştır. Anket 24 soru içermekte olup, sonuçlar 5’li Likert skoru ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Anketin ortalama Likert skoru 3.6, güvenlik iklimi ortalaması ise 3.4 bulunmuştur.. Nöbet değişimlerinden önce “hasta teslimleri” yapılır ifadesi en yüksek skora 4.4 sahipti. Performansın geri bildirimi en düşük skora 2.8 sahipti.. Çalışanların %75.5’i yaşanan olumsuz olayların çok sayıda sistem hatası olduğu ve bireylere mal edilemeyeceğini düşünmektedir. Hasta güvenliği ile ilgili uygun kanalların bilinmesi ve performans hakkında geri bildirim yapılması hata raporlamayı motive eden bağımsız faktörler olarak bulunmuştur p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014Sayı: 2 |