Objective: The aim of the study described here was to identify stress factors among students enrolled on their first restorative dentistry clinical course.Patients and Methods: The study group consisted of 39 fourth-year undergraduate students enrolled on a restorative dentistry clinical course for the first time for the academic year 2017–2018. The students were surveyed using a modified version of the dental environmental stress DES survey.Results: A total of 32 students out of 39 filled and returned questionnaires in the study, a response rate of 82.1 percent. The major causes of stress among dental students are, “worries about fulfilling the requirements for graduation” 90.6% , “fear of failing the course or year” 90.6% and stressors related to the treatment of patients including “patients being late or not showing up for their appointments” 96.9% and “fear of dealing with patients who have not disclosed the existence of a contagious disease” 83.6% .Conclusions: The findings of this study show a considerable degree of stress amongst students enrolled on a restorative dentistry clinical course for the first time. Possible strategies for reducing stress among students in dental education at Biruni University should be considered
Amaç: Bu çalışmanın amacı, ilk kez restoratif diş hekimliği kliniğinde çalışan öğrencilerde strese sebep olan faktörlerin tespit edilmesidir. Hastalar ve Yöntem: Çalışmaya, 2017-2018 akademik yılı sırasında ilk kez restoratif diş hekimliği klinik dersini alan 39 dördüncü sınıf öğrenci dâhil edilmiştir. Öğrenciler ile, modifiye dental çevre stresi anketi ile anket düzenlenmiştir. Bulgular: Toplamda 39 öğrencinin 32’i anketi doldurmuştur. Dönüş oranı yüzde 82.1’dir. Diş hekimliği öğrencilerinde strese en çok neden olan başlıca sebepler, mezuniyet şartlarını tamamlama konusundaki endişeler %90.6 , dersten kalma veya yıl kaybetme korkusu %90.6 and hastaların randevularına geçmesi veya gelmemesi %96.9 ve bulaşıcı hastalığını belirtmen hasta tedavisi yapma %83.6 gibi hasta tedavisi ile ilgili stres kaynaklarıdır. Sonuçlar: Bu çalışmanın bulgularına göre, ilk kez restoratif diş hekimliği kliniğine başlayan öğrenciler arasında önemli oranda strese sahip olduğunu göstermektedir. Biruni Üniversitesi’nde diş hekimliği eğitiminde öğrencilerdeki stresin azaltılması için olası stratejilerin gözden geçirilmesi gerekir
Stres diş hekimliği öğrencileri restoratif diş hekimliği eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Sayı: 4 |