Purpose: The purpose of this study is to determine the attitudes and behaviors of nursing students towards care focused nursepatient interaction.Material and Methods: The descriptive study was conducted with second-year nursing students between 14 and 31 December 2015. While the population of the study consisted of students studying in three branches, the sample consisted of the students who were voluntary to participate in the study. Information form and the “Caring Nurse-Patient Interaction Scale” were used to collect the data. The data were analyzed through the SPSS program and by using number, percentage, mean, standard deviation, t-test, and Kruskal-Wallis KW .Results: When examining the mean scores obtained by the students from the Caring Nurse-Patient Interaction Scale, it was determined that the mean score of “importance” was 295.48±49.64, the mean score of “competence” was 252.75±49.05, and the mean score of “feasibility” was 250.45±50.04. While the highest score obtained by the students from “importance”, “competence” and “feasibility” subscales was observed in the subscale of “requirements”, the lowest score was observed in the subscale of “problem-solving”. When examining total mean scores of the scale based on socio-demographic characteristics, it was determined that there was no correlation between age and the importance, competence and feasibility subscales of the caring nurse-patient interaction; and that there was a significant difference between the mean scores of the importance subscale and gender; between the mean scores of the importance subscale and having difficulties in patient relations; and between the mean scores of the importance and competence subscales and social activities.Conclusion: It was found that the students had positive attitudes and behaviors toward the caring nurse-patient interactions. It was determined that the students who were female, did not experience any problem in communication with patients, and considered the status of social activity sufficient; had more positive attitudes and behaviors
Nurse patient relationship nursing care nursing students attitude
Amaç: Bu çalışmada öğrenci hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta arasındaki iletişimine yönelik tutum ve davranışlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırma 14–31 Aralık 2015 tarihleri arasında ikinci sınıf hemşirelik öğrencileri ile tanımlayıcı olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini üç şubede öğrenim gören öğrenciler, örneklemini ise araştırmaya katılmaya gönüllü 176 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında tanıtıcı form ve “Bakım Odaklı Hemşire Hasta Etkileşimi Ölçeği” kullanıldı. Veriler SPSS programı ile sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, t-test ve KW testleri kullanılarak değerlendirildi.Bulgular: Öğrencilerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşim ölçek puan ortalamaları incelendiğinde; “önemlilik” puan ortalaması 295,48±49,64, yeterlilik puan ortalaması 252,75±49,05, uygulanabilirlik puan ortalaması 250,45±50,04 olarak belirlendi. Öğrencilerin ölçeğin önemlilik, yeterlilik ve uygulanabilirlik boyutundan aldığı en yüksek puanın “gereksinimler” alt boyutunun olduğu, en düşük puanın ise “sorun çözme” alt boyutunun olduğu belirlendi. Sosyo-demografik özelliklere göre ölçek toplam puan ortalamaları incelendiğinde; yaş ile bakım odaklı hasta-hemşire etkileşimin önemlilik, yeterlilik ve uygulanabilirlik boyutu arasında ilişki olmadığı, cinsiyete göre önemlilik boyutu; hasta ile ilişkilerinde güçlük yaşama durumuna göre önemlilik boyutu; sosyal etkinlik durumuna göre önemlilik ve yeterlilik boyutu puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu belirlendi.Sonuç: Öğrencilerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimlerine yönelik tutum ve davranışlarının olumlu yönde olduğu belirlendi. Cinsiyeti kadın olan, hasta ile iletişimde sorun yaşamayan ve sosyal etkinlik durumunu yeterli bulan öğrencilerin tutum ve davranışlarının daha olumlu olduğu belirlendi
Hemşire hasta ilişkisi hemşirelik bakımı hemşirelik öğrencileri tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Sayı: 3 |