Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kalça ve Diz Artroplastisi Uygulanan Hastaların Bakımına Yönelik Hemşirelik Eğitiminde Kullanılan Kavram Haritası ve Geleneksel Yöntemin Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi Düzeyine Etkisi: Randomize Kontrollü Çalışma

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 100 - 112, 31.12.2023

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, kalça ve diz artroplastisi uygulanan hastaların tedavi ve bakımlarını planlayan hemşirelik öğrencilerinin eğitiminde kullanılan iki yöntem (kavram haritası ve geleneksel anlatım) ile verilen eğitimlerin bilgi düzeyi üzerine etkisini belirlemektir.
Yöntem: Çalışma randomize kontrollü ön-son test müdahale çalışması tasarımında yürütülmüştür. Müdahalesel tasarımda yürütülen araştırma verileri Şubat-Mayıs 2018 tarihleri arasında elde edilmiştir. Kalça ve diz artroplastisi uygulanan hastaların tedavi ve bakım konulu eğitim, müdahale grubuna kavram haritası yöntemi ile kontrol grubuna geleneksel yöntemle verilmiştir. 52 müdahale grubu, 56 kontrol grubu öğrencisi ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırma verileri; araştırmacılar tarafından oluşturulan öğrencilerin sosyodemografik özellikler formu, kalça ve diz artroplasti eğitim soruları ile kavram haritası yöntemi ve geleneksel eğitim yöntemine ilişkin görüş soruları ile toplanmıştır.
Bulgular: Eğitim öncesi (I. ölçüm) geleneksel yöntemle eğitim alan hemşirelik öğrencilerinin (46,4±15,7) kavram haritası yöntemi ile eğitim alan hemşirelik öğrencilerine göre (53,2±11,7) daha düşük puan aldıkları belirlenmiştir. Eğitimden hemen sonra yapılan II. ölçümde de bilgi puanları arasında fark yokken, bir ay sonra gerçekleştirilen III. ölçümde müdahale ve kontrol grubu arasında anlamlı fark bulunmuştur.
Uygulamada Kullanım: Kavram haritası yöntemi kullanılarak verilen eğitimlerin öğrencilerin teorik bilgileri hatırlama ve kullanma açısından olumlu yönde etkilediğinden kavram haritası yöntemi hemşirelik öğrencilerinin teorik ve pratik eğitiminde kullanılabilir. Kavram haritası yöntemi, öğrencilerin öğrenmeyi derinleştirmelerine, bilgiler arasında güçlü bağlantı kurmalarına ve karmaşık bilgileri daha kolay anlamalarına ve teorik bilgilerini klinik hemşirelik becerilerine dönüştürmede yardımcı olabilir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Ahmed, A. I., & Mohamed, R. A. (2019). Undergraduate nursing students’ experience in studying evidence-based practice by application of concept map. American Journal of Nursing Research, 7(4), 437-44. https://doi.org/10.12691/ajnr-7-4-5.
  • Aliyari, S., Pishgooie, A. H., Abdi, A., Mazhari, M. S., & Nazari, M. R. (2019). Comparing two teaching methods based on concept map and lecture on the level of learning in basic life support. Nurse education in practice, 38, 40–44. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.05.008
  • Atay, S., Karabacak, Ü. ( 2012). Care plans using concept maps and their effects on the critical thinking dispositions of nursing students. International Journal of Nursing Practice, 18 (3), 233-239. https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2012.02034.x.
  • Bayındır, S.K., Göriş, S,, Korkmaz, Z., Bilgi, N. (2015). Kavram haritası ile kronik böbrek yetmezliği (kby) vaka sunumu. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 (3),152-155.
  • Bilik, Ö., Kankaya, E.A., Deveci, Z. (2020). Effects of web-based concept mapping education on students' concept mapping and critical thinking skills: A double blind, randomized, controlled study. Nurse education today, 86, 104312. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104312.
  • Boutron, I., Altman, D. G., Moher, D., Schulz, K. F., Ravaud, P., & CONSORT NPT Group (2017). CONSORT statement for randomized trials of nonpharmacologic treatments: a 2017 update and a consort extension for nonpharmacologic trial abstracts. Annals of internal medicine, 167(1), 40–47. https://doi.org/10.7326/M17-0046.
  • Breytenbach, C., Ten Ham-Baloyi, W., & Jordan, P. J. (2017). An integrative literature review of evidence-based teaching strategies for nurse educators. Nursing education perspectives, 38(4), 193–197. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000000181
  • Bulut, H., Güler, S., Kalkan, N., Yücel, B.O., Irmak, B., Emre, N.Y. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama öncesi yapılan interaktif vaka tartışmalarına ilişkin görüşleri. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4 (3), 382-392.
  • Chen, S. L., Liang, T., Lee, M. L., & Liao, I. C. (2011). Effects of concept map teaching on students' critical thinking and approach to learning and studying. The Journal of nursing education, 50(8), 466–469. https://doi.org/10.3928/01484834-20110415-06.
  • Damar, H.T., Bilik, Ö. (2014). Roy Uyum Modeli’ne temellendirilmiş total diz protezi ameliyatına hazırlık programı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7 (4),321-329.
  • Dil, S., Özkan, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerine kendini tanıma ve iletişim yönetimi dersinde uygulanan interaktif öğretim stratejilerin etkinliği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 843-862.
  • Dil, S., Öz, F. (2014). Hemşirelik öğretiminde bir Strateji: kavram haritasının Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1 (1), 81–89.
  • Eisenmann N. (2021). An innovative clinical concept map to promote clinical judgment in nursing students. The Journal of nursing education, 60(3), 143–149. https://doi.org/10.3928/01484834-20210222-04
  • Erdem, E., Efe, Y.S., Başdaş, Ö., Bayat, M., Korkmaz, Z., Uslu, N. (2017). hemşirelik öğrencilerinde kavram haritasinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 26 (2),147-152.
  • Filiz, N.Y., Dikmen, Y. (2017). Hemşirelik eğitiminde aktif öğrenme yöntemlerinin kullanımı: jigsaw tekniği. Journal of Human Rhythm, 3 (3), 145-150.
  • Filson R, Mori C, Ribsam V, Holtz L, Bodden J, Coppola C, Erickson K, Gabbert T. (2018). best practice guideline total knee replacement (arthroplasty). https://www.lifespan.org/sites/default/files/lifespan-files/images/centers/total-joint-center/best-practice-guideline-for-total-knee-replacement-final-naon.pdf. (Erişim Tarihi: 11.02.2023).
  • Fontalis, A., Epinette, J. A., Thaler, M., Zagra, L., Khanduja, V., & Haddad, F. S. (2021). Advances and innovations in total hip arthroplasty. SICOT-J, 7, 26. https://doi.org/10.1051/sicotj/2021025
  • Harpaz, I., Balik, C., & Ehrenfeld, M. (2004). Concept mapping: an educational strategy for advancing nursing education. Nursing forum, 39(2), 27–36. https://doi.org/10.1111/j.0029-6473.2004.00027.x
  • Harrison, S., & Gibbons, C. (2013). Nursing student perceptions of concept maps: from theory to practice. Nursing education perspectives, 34(6), 395–399. https://doi.org/10.5480/10-465
  • Herrero-Sánchez, M. D., García-Iñigo, M.delC., Nuño-Beato-Redondo, B. S., Fernández-de-Las-Peñas, C., & Alburquerque-Sendín, F. (2014). Association between ongoing pain intensity, health-related quality of life, disability and quality of sleep in elderly people with total knee arthroplasty. Ciencia & saude coletiva, 19(6), 1881–1888. https://doi.org/10.1590/1413-81232014196.04632013
  • Hsu, L., & Hsieh, S. I. (2005). Concept maps as an assessment tool in a nursing course. Journal of professional nursing : official journal of the American Association of Colleges of Nursing, 21(3), 141–149. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2005.04.006
  • Jaafarpour, M., Aazami, S., & Mozafari, M. (2016). Does concept mapping enhance learning outcome of nursing students?. Nurse education today, 36, 129–132. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.08.029
  • Kaddoura, M., Van-Dyke, O., & Yang, Q. (2016). Impact of a concept map teaching approach on nursing students' critical thinking skills. Nursing & health sciences, 18(3), 350–354. https://doi.org/10.1111/nhs.12277.
  • Machado, C. T., & Carvalho, A. A. (2020). Concept mapping: Benefits and challenges in higher education. The Journal of Continuing Higher Education, 68(1), 38-53.
  • Masror Roudsari, D., Feizi, S., & Maghsudlu, M. (2021). Nurses' hemovigilance knowledge and performance after teach-back, concept map, and lecture: A quasi-experimental study. Heliyon, 7(1), e05982. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e05982.
  • Mete S, Uysal N (2010). Hemşirelik mesleksel beceri laboratuvarındaki psikomotor beceri eğitiminin öğrenci ve eğiticiler tarafından değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12 (2), 28-38.
  • Odreman, H. A., & Clyens, D. (2020). Concept Mapping During Simulation Debriefing to Encourage Active Learning, Critical Thinking, and Connections to Clinical Concepts. Nursing education perspectives, 41(1), 37–38. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000000445
  • Sarmasoğlu Ş, Dinç L, Elçin M.(2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi,13 (2),107-115.
  • Savcı, A., Bilik, Ö. (2015). Hemşirelik bakımı ile modelin buluşması: total diz protezi uygulanan hastalarda roy uyum modeline göre yapılandırılmış sürekli bakım. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8 (2),145-154.
  • Tuna, A. (2017). Hemşirelik öğretiminde kullanılan kavram haritası ve video çekme yöntemlerine yönelik öğrencilerin memnuniyeti. insan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (3),1863-1875.
  • Wahl, S. E., & Thompson, A. M. (2013). Concept mapping in a critical care orientation program: a pilot study to develop critical thinking and decision-making skills in novice nurses. Journal of continuing education in nursing, 44(10), 455–460. https://doi.org/10.3928/00220124-20130916-79.
  • Yang, Q. F., Lin, Z. M., Yang, S., Wang, P. K., Chen, R., & Wang, J. (2021). Incidence and Risk Factors of In-Hospital Prosthesis-Related Complications Following Total Knee Arthroplasty: A Retrospective Nationwide Inpatient Sample Database Study. Orthopaedic surgery, 13(5), 1579–1586. https://doi.org/10.1111/os.13008.

Comparison of Concept Map And Traditional Method in Nursing Education: Randomized Controlled Trial

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 100 - 112, 31.12.2023

Öz

Background: In order to fulfill their professional roles and responsibilities, nurses should increase the quality of nursing education with an intellectual perspective by constantly learning, updating their existing knowledge, following innovations. Objective: The aim of this study is to determine the effect of training given with two methods (concept map and traditional expression) used in the education of nursing students who plan the treatment and care of patients who underwent hip and knee arthroplasty on the level of knowledge.
Methods: The study was conducted in a randomized controlled pre-post test intervention study design. Research data conducted in the interventional design were obtained between February and May 2018. It was given to the intervention group by the concept map method and to the control group by the traditional method. The study was completed with 52 intervention group and 56 control group students. Data were collected with sociodemographic characteristics form, hip and knee arthroplasty training questions, concept map method and opinion questions regarding the traditional training method.
Results: It was determined that the group that received education with the traditional method (46,4±15,7) before the education (measurement I) scored lower than the group that received the education with the concept map method (53,2±11,7). II, which was held immediately after the training. A significant difference was found between the experimental and control groups in the measurement. III.
Use in Practice: Since the trainings given using the concept map method positively affect the students in terms of recall and use of theoretical knowledge, the concept map method can be used in the theoretical and practical education of nursing students. Concept map methods can help students deepen learning, make strong connections between information, and understand complex information more easily, and transform their theoretical knowledge into clinical nursing skills.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Ahmed, A. I., & Mohamed, R. A. (2019). Undergraduate nursing students’ experience in studying evidence-based practice by application of concept map. American Journal of Nursing Research, 7(4), 437-44. https://doi.org/10.12691/ajnr-7-4-5.
  • Aliyari, S., Pishgooie, A. H., Abdi, A., Mazhari, M. S., & Nazari, M. R. (2019). Comparing two teaching methods based on concept map and lecture on the level of learning in basic life support. Nurse education in practice, 38, 40–44. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.05.008
  • Atay, S., Karabacak, Ü. ( 2012). Care plans using concept maps and their effects on the critical thinking dispositions of nursing students. International Journal of Nursing Practice, 18 (3), 233-239. https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2012.02034.x.
  • Bayındır, S.K., Göriş, S,, Korkmaz, Z., Bilgi, N. (2015). Kavram haritası ile kronik böbrek yetmezliği (kby) vaka sunumu. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 (3),152-155.
  • Bilik, Ö., Kankaya, E.A., Deveci, Z. (2020). Effects of web-based concept mapping education on students' concept mapping and critical thinking skills: A double blind, randomized, controlled study. Nurse education today, 86, 104312. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104312.
  • Boutron, I., Altman, D. G., Moher, D., Schulz, K. F., Ravaud, P., & CONSORT NPT Group (2017). CONSORT statement for randomized trials of nonpharmacologic treatments: a 2017 update and a consort extension for nonpharmacologic trial abstracts. Annals of internal medicine, 167(1), 40–47. https://doi.org/10.7326/M17-0046.
  • Breytenbach, C., Ten Ham-Baloyi, W., & Jordan, P. J. (2017). An integrative literature review of evidence-based teaching strategies for nurse educators. Nursing education perspectives, 38(4), 193–197. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000000181
  • Bulut, H., Güler, S., Kalkan, N., Yücel, B.O., Irmak, B., Emre, N.Y. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama öncesi yapılan interaktif vaka tartışmalarına ilişkin görüşleri. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4 (3), 382-392.
  • Chen, S. L., Liang, T., Lee, M. L., & Liao, I. C. (2011). Effects of concept map teaching on students' critical thinking and approach to learning and studying. The Journal of nursing education, 50(8), 466–469. https://doi.org/10.3928/01484834-20110415-06.
  • Damar, H.T., Bilik, Ö. (2014). Roy Uyum Modeli’ne temellendirilmiş total diz protezi ameliyatına hazırlık programı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7 (4),321-329.
  • Dil, S., Özkan, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerine kendini tanıma ve iletişim yönetimi dersinde uygulanan interaktif öğretim stratejilerin etkinliği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 843-862.
  • Dil, S., Öz, F. (2014). Hemşirelik öğretiminde bir Strateji: kavram haritasının Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1 (1), 81–89.
  • Eisenmann N. (2021). An innovative clinical concept map to promote clinical judgment in nursing students. The Journal of nursing education, 60(3), 143–149. https://doi.org/10.3928/01484834-20210222-04
  • Erdem, E., Efe, Y.S., Başdaş, Ö., Bayat, M., Korkmaz, Z., Uslu, N. (2017). hemşirelik öğrencilerinde kavram haritasinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 26 (2),147-152.
  • Filiz, N.Y., Dikmen, Y. (2017). Hemşirelik eğitiminde aktif öğrenme yöntemlerinin kullanımı: jigsaw tekniği. Journal of Human Rhythm, 3 (3), 145-150.
  • Filson R, Mori C, Ribsam V, Holtz L, Bodden J, Coppola C, Erickson K, Gabbert T. (2018). best practice guideline total knee replacement (arthroplasty). https://www.lifespan.org/sites/default/files/lifespan-files/images/centers/total-joint-center/best-practice-guideline-for-total-knee-replacement-final-naon.pdf. (Erişim Tarihi: 11.02.2023).
  • Fontalis, A., Epinette, J. A., Thaler, M., Zagra, L., Khanduja, V., & Haddad, F. S. (2021). Advances and innovations in total hip arthroplasty. SICOT-J, 7, 26. https://doi.org/10.1051/sicotj/2021025
  • Harpaz, I., Balik, C., & Ehrenfeld, M. (2004). Concept mapping: an educational strategy for advancing nursing education. Nursing forum, 39(2), 27–36. https://doi.org/10.1111/j.0029-6473.2004.00027.x
  • Harrison, S., & Gibbons, C. (2013). Nursing student perceptions of concept maps: from theory to practice. Nursing education perspectives, 34(6), 395–399. https://doi.org/10.5480/10-465
  • Herrero-Sánchez, M. D., García-Iñigo, M.delC., Nuño-Beato-Redondo, B. S., Fernández-de-Las-Peñas, C., & Alburquerque-Sendín, F. (2014). Association between ongoing pain intensity, health-related quality of life, disability and quality of sleep in elderly people with total knee arthroplasty. Ciencia & saude coletiva, 19(6), 1881–1888. https://doi.org/10.1590/1413-81232014196.04632013
  • Hsu, L., & Hsieh, S. I. (2005). Concept maps as an assessment tool in a nursing course. Journal of professional nursing : official journal of the American Association of Colleges of Nursing, 21(3), 141–149. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2005.04.006
  • Jaafarpour, M., Aazami, S., & Mozafari, M. (2016). Does concept mapping enhance learning outcome of nursing students?. Nurse education today, 36, 129–132. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.08.029
  • Kaddoura, M., Van-Dyke, O., & Yang, Q. (2016). Impact of a concept map teaching approach on nursing students' critical thinking skills. Nursing & health sciences, 18(3), 350–354. https://doi.org/10.1111/nhs.12277.
  • Machado, C. T., & Carvalho, A. A. (2020). Concept mapping: Benefits and challenges in higher education. The Journal of Continuing Higher Education, 68(1), 38-53.
  • Masror Roudsari, D., Feizi, S., & Maghsudlu, M. (2021). Nurses' hemovigilance knowledge and performance after teach-back, concept map, and lecture: A quasi-experimental study. Heliyon, 7(1), e05982. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e05982.
  • Mete S, Uysal N (2010). Hemşirelik mesleksel beceri laboratuvarındaki psikomotor beceri eğitiminin öğrenci ve eğiticiler tarafından değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12 (2), 28-38.
  • Odreman, H. A., & Clyens, D. (2020). Concept Mapping During Simulation Debriefing to Encourage Active Learning, Critical Thinking, and Connections to Clinical Concepts. Nursing education perspectives, 41(1), 37–38. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000000445
  • Sarmasoğlu Ş, Dinç L, Elçin M.(2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi,13 (2),107-115.
  • Savcı, A., Bilik, Ö. (2015). Hemşirelik bakımı ile modelin buluşması: total diz protezi uygulanan hastalarda roy uyum modeline göre yapılandırılmış sürekli bakım. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8 (2),145-154.
  • Tuna, A. (2017). Hemşirelik öğretiminde kullanılan kavram haritası ve video çekme yöntemlerine yönelik öğrencilerin memnuniyeti. insan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (3),1863-1875.
  • Wahl, S. E., & Thompson, A. M. (2013). Concept mapping in a critical care orientation program: a pilot study to develop critical thinking and decision-making skills in novice nurses. Journal of continuing education in nursing, 44(10), 455–460. https://doi.org/10.3928/00220124-20130916-79.
  • Yang, Q. F., Lin, Z. M., Yang, S., Wang, P. K., Chen, R., & Wang, J. (2021). Incidence and Risk Factors of In-Hospital Prosthesis-Related Complications Following Total Knee Arthroplasty: A Retrospective Nationwide Inpatient Sample Database Study. Orthopaedic surgery, 13(5), 1579–1586. https://doi.org/10.1111/os.13008.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melike Durmaz 0000-0002-6028-5592

Saide Faydalı 0000-0001-7923-689X

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Durmaz, M., & Faydalı, S. (2023). Kalça ve Diz Artroplastisi Uygulanan Hastaların Bakımına Yönelik Hemşirelik Eğitiminde Kullanılan Kavram Haritası ve Geleneksel Yöntemin Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi Düzeyine Etkisi: Randomize Kontrollü Çalışma. Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 100-112.

Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.