Amaç: Bu çalışmada, COVID-19 pandemi sürecinde Türkiye’de yaşayan annelerde sağlık okuryazarlığının ebeveynlik stresine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Kesitsel tasarımdaki araştırmada 0-17 yaş arası çocuğa sahip 353 anne, Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ve Anne-Baba Stres Ölçeği ile taranmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan annelerin yaş ortalaması 26.75 olup %64.6’sının pandemi sürecinde çocuğu/çocukları ile yeterince vakit geçirdiği, %31.7’sinin pandemi sürecinde çocuğu/çocukları ile ilişkisinin etkilendiği bulunmuştur. Çalışmada annelerin yüksek sağlık okuryazarlık düzeyine ve ebeveynlik stresine sahip olduğu bulunmuştur. Annelerin sağlık okuryazarlığı ve alt boyut puanlarının ebeveynlik stresi ile orta düzeyde negatif yönde ilişkili olduğu saptanmıştır. Ek olarak COVID-19 pandemisi sürecinde annelerin ebeveynlik stresi arttıkça çocuğu/çocukları ile vakit geçirme sıklığı azalmakta ve çocuğu/çocukları ile olan ilişkileri olumsuz etkilenmektedir.
Sonuç ve Öneriler: COVID-19 pandemisi sürecinde sağlık okuryazarlığı yüksek olan annelerde ebeveynlik stres düzeyi daha düşüktür. Pandemi sürecinde annelerde ebeveynlik stresinin artması çocukla vakit geçirme sıklığını azaltmakta ve anne-çocuk ilişkisini olumsuz etkilenmektedir. Çalışma sonuçları doğrultusunda annelerin sağlık okuryazarlık düzeylerini geliştirici, ebeveynlik streslerini azaltıcı programların düzenlenmesi önerilmektedir. Bu programların çocuk sağlığının korunmasına katkı sağlayacağı beklenmektedir.
YOK
YOK
YOK
Purpose: This study aimed to determine the correlation between the health literacy of mothers and parental stress during the COVID-19 pandemic in Turkey.
Method: In a cross sectional study, the researchers screened 353 mothers with children aged 0 year to 17 years using the Health Literacy Scale and the Parental Stress Scale.
Results: Mean age of the mothers who took part in the study was 26.75 years. Of the mothers, 64.6% spent adequate time with their children and 31.7% stated that the pandemic had affected their relationship with their children. The study found that the mothers had a high level of health literacy and parental stress. The health literacy and subscale scores of the mothers related to parental stress were found to be moderately negative. In addition, as parental stress of the mothers increased during the COVID-19 pandemic, the frequency of spending time with their children decreased and their relationship with their children was negatively affected.
Conclusion and Recommendation: During the COVID-19 pandemic, the mothers with a higher level of health literacy had a lower level of parental stress. The increase in parental stress in the mothers during the pandemic reduced the frequency of spending time with their children and negatively affected the mother-child relationship. In line with the results of the study, the researchers recommended to organize programs that might improve the health literacy level of mothers and reduce parental stress. It is expected that these programs will contribute to the protection of children’s health.
YOK
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | YOK |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 14 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.