Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Occupational Health and Safety Course on Awareness in Associate Degree Programs; Istanbul Aydın University Case

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 175 - 181, 31.12.2021
https://doi.org/10.33720/kisgd.1011869

Öz

This study is carried out to determine the awareness of associate degree students studying at Istanbul Aydın University Anadolu Bil Vocational School, according to their status of taking OHS course, and the impact of taking occupational health and safety courses. Moreover, the demographic information of the participants and their awareness are also compared. The study is conducted using the quantitative research method. The participants of the research are the students studying at Istanbul Aydın University Anadolu Bil Vocational School. The sample of the research consists of 315 students. The survey contains 14 questions. SPSS(24) program is used for statistical analysis in the evaluation of the findings obtained in the study. Kolmogrov-Smirnov test of normality is employed to check whether the variables are normally distributed. Since the p value is 0,00 < 0,05, non-parametric statistical tests are applied in the study. The Mann Whitney-U Test, which is a non-parametric alternative to the independent groups t-test, is utilized to compare the data of two independent groups; In the comparison of data belonging to more than two independent groups, Kruskal Wallis One-way Analysis of Variance, which is a non-parametric alternative to one-way analysis of variance, is applied. As a result of the analysis, a significant relationship is found between the OHS awareness of the participants according to gender, the program they studied and their occupational health and safety status. In addition, it is determined that enrolling to OHS courses has a significant effect of 69% on the total variance.

Kaynakça

  • Serin, G., & Çuhadar, M. T. (2015). İş Güvenliği ve Sağlığı Yönetim Sistemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi, 44-49.
  • Cooper, M. D. (2000). Towards a model of safety culture. Safety Science, 111-136.
  • Horozoğlu, K. (2017). İş Kazalarının İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Analizi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 265-281.
  • Heinrich, H. W. (1959). Industrial Accident Prevention, A Scientic Approach (4 b.). NewYork: McGraw-Hill book company.
  • Kılkış, İ., & Demir, S. (2012). İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Verme Yükümlülüğü. Çalışma İlişkileri Dergisi, 23-47.
  • Rusu-Zagar, G., Iorga, I., Anghel, S. O., & Rusu-Zagar, C. (2013). Occupational Safety and Health in National Education. Procedia Scial Behavioral Sciences, 833-837.
  • Ofluoğlu, G., Buzkan, S., & Pulat, Ö. (2012). Davranış Değiştirme Odaklı İş Sağlığı ve İş Güvenliği Eğitimi. Kamu-İş Dergisi, 114.
  • Merdin, E., & Aygün, S. (2019). Merdin, Elif, and Sezgin Aygün. "Meslek Yüksekokulu. International Journal of Innovative Approaches in Science Research, 3, 9-19.
  • Ceylan, H. (tarih yok). Türkiyede'ki İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges, 94-104.
  • Sarıkaya, M., Güllü, A., & Seyman, M. N. (2009). Meslek Yüksekokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitiminin Verilmesinin Önemi (Kırıkkale Meslek Yüksekokulu Örneği). TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3), 327-332.
  • Küçükoğlu, M. (2018). Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Bölümlerinde Eğitim Gören Öğrencilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Bilincinin Analizi: Kilis Örneği. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Fen Bilimleri Estitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Gregory, W. C., & Dale, I. F. (2009). Nonparametric Statistics for Non‐Statisticians:A Step-by-Step Approach. A John Wiley & Sons, Inc., Publication.
  • Field, A. (2009). SPSS, Discovering Statistics Using. London: Sage Publications Ltd.
  • Özgüler, A. T., & Koca, T. (2013). Meslek Yüksekokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitiminin Gerekliliği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 16.
  • Topçuoğlu, H., & Özdemir, Ş. (2007). İş Sağlığı ve Güvenliğinde Davranış. Mühendis ve Makina, 10-15.
  • Yavuz, Ş., & Gür, B. (2019). Ön Lisan ve Lisans Öğrencilerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Bilinci Düzeylerinin İncelenmesi. International Journal of Politics and Security, 19-29.
  • Zeynep, A. (2021). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ve Bu Eğitimin Çevre Sağlığı Farkındalığına Etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 261-283.
  • Tirakioğulları, Ö. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve Güvenliği Açısından Güvenlik Kültürlerinin İncelenmesi. 84. Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi.

Önlisans Programlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Dersinin Farkındalık Üzerindeki Etkisi; İstanbul Aydın Üniversitesi Örneği

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 175 - 181, 31.12.2021
https://doi.org/10.33720/kisgd.1011869

Öz

Bu çalışma, İstanbul Aydın Üniversitesi Anadolu Bil Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören ön lisans öğrencilerinin öğrenim gördükleri programlarda İSG dersi alma ve almama durumlarına göre farkındalıklarının ve iş sağlığı ve güvenliği dersi almanın farkındalığa etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. Ayrıca katılımcıların demografik bilgileri ile farkındalıkları da karşılaştırılmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul Aydın Üniversitesi Anadolu Bil Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi 315 öğrenciden oluşmaktadır. Anket 14 ifadeden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen bulguların değerlendirilmesinde, istatistiksel analizler için SPSS(24) programı kullanılmıştır. Değişkenlerin normal dağılıp dağılmadığının kontrol edilmesi için Kolmogrov- Smirnov normallik testi uygulanmıştır. p değeri 0,00 < 0,05 olduğundan araştırmada parametrik olmayan istatistiksel testler kullanılmıştır. İki bağımsız gruba ait verilerin karşılaştırılmasında bağımsız gruplar t-testinin parametrik olmayan alternatifi olan Mann Whitney-U Testi; ikiden fazla bağımsız gruba ait verilerin karşılaştırılmasında da tek yönlü varyans analizinin parametrik olmayan alternatifi olan Kruskal Wallis Tek yönlü Varyans analizi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet, öğrenim gördükleri program ve iş sağlığı ve güvenliği dersi alma durumlarına göre katılımcıların İSG farkındalıkları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca İSG dersi alma durumunun toplam varyansa etkisi %69 olarak büyük bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Serin, G., & Çuhadar, M. T. (2015). İş Güvenliği ve Sağlığı Yönetim Sistemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi, 44-49.
  • Cooper, M. D. (2000). Towards a model of safety culture. Safety Science, 111-136.
  • Horozoğlu, K. (2017). İş Kazalarının İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Analizi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 265-281.
  • Heinrich, H. W. (1959). Industrial Accident Prevention, A Scientic Approach (4 b.). NewYork: McGraw-Hill book company.
  • Kılkış, İ., & Demir, S. (2012). İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Verme Yükümlülüğü. Çalışma İlişkileri Dergisi, 23-47.
  • Rusu-Zagar, G., Iorga, I., Anghel, S. O., & Rusu-Zagar, C. (2013). Occupational Safety and Health in National Education. Procedia Scial Behavioral Sciences, 833-837.
  • Ofluoğlu, G., Buzkan, S., & Pulat, Ö. (2012). Davranış Değiştirme Odaklı İş Sağlığı ve İş Güvenliği Eğitimi. Kamu-İş Dergisi, 114.
  • Merdin, E., & Aygün, S. (2019). Merdin, Elif, and Sezgin Aygün. "Meslek Yüksekokulu. International Journal of Innovative Approaches in Science Research, 3, 9-19.
  • Ceylan, H. (tarih yok). Türkiyede'ki İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges, 94-104.
  • Sarıkaya, M., Güllü, A., & Seyman, M. N. (2009). Meslek Yüksekokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitiminin Verilmesinin Önemi (Kırıkkale Meslek Yüksekokulu Örneği). TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3), 327-332.
  • Küçükoğlu, M. (2018). Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Bölümlerinde Eğitim Gören Öğrencilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Bilincinin Analizi: Kilis Örneği. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Fen Bilimleri Estitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Gregory, W. C., & Dale, I. F. (2009). Nonparametric Statistics for Non‐Statisticians:A Step-by-Step Approach. A John Wiley & Sons, Inc., Publication.
  • Field, A. (2009). SPSS, Discovering Statistics Using. London: Sage Publications Ltd.
  • Özgüler, A. T., & Koca, T. (2013). Meslek Yüksekokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitiminin Gerekliliği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 16.
  • Topçuoğlu, H., & Özdemir, Ş. (2007). İş Sağlığı ve Güvenliğinde Davranış. Mühendis ve Makina, 10-15.
  • Yavuz, Ş., & Gür, B. (2019). Ön Lisan ve Lisans Öğrencilerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Bilinci Düzeylerinin İncelenmesi. International Journal of Politics and Security, 19-29.
  • Zeynep, A. (2021). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri ve Bu Eğitimin Çevre Sağlığı Farkındalığına Etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 261-283.
  • Tirakioğulları, Ö. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve Güvenliği Açısından Güvenlik Kültürlerinin İncelenmesi. 84. Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İş Sağlığı ve Güvenliği
Yazarlar

Şahin Altuntaş 0000-0002-8542-5045

Emine Can 0000-0003-1192-2994

Erhan Öztürk 0000-0002-5221-9843

Emin Tarakçı 0000-0002-0926-3152

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

IEEE Ş. Altuntaş, E. Can, E. Öztürk, ve E. Tarakçı, “Önlisans Programlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Dersinin Farkındalık Üzerindeki Etkisi; İstanbul Aydın Üniversitesi Örneği”, kisgd, c. 5, sy. 3, ss. 175–181, 2021, doi: 10.33720/kisgd.1011869.