Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 334 - 341, 30.05.2022
https://doi.org/10.31020/mutftd.988631

Öz

Amaç: Bu araştırma, gebelerin batıl inançlarının değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, Mayıs 2018–Ocak 2019 tarihleri arasında Manavgat Devlet Hastanesi kadın doğum polikliniklerine ve NST birimine antenatal bakım almak için gelen 350 gebe ile yürütülmüştür. Veriler; kişisel bilgi formu ve batıl inanç ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; yüzdelik dağılımlar, ortalama, t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Gebelerin batıl inanç ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması 35.64±11.23 olarak bulunmuştur. Gebelerin yaş, çalışma durumu, aile tipi, ekonomik durum ve gebelik sayısı ile batıl inanç ölçeği puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur (p>0.05). Araştırmada gebelerin eğitim durumları ve yaşadığı yer ile batıl inanç ölçeği puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Gebelerin batıl inanç ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalamalarına göre batıl inançlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Gebelerin yaş, çalışma durumu, aile tipi, ekonomik durum ve gebelik sayısının batıl inanç ölçeği puan ortalamalarını etkilemediği ancak eğitim ve yaşadığı yerin puan ortalamalarını etkilediği bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Çalışmaya katkı veren hastaneye ve gebelere teşekkür ederiz

Kaynakça

  • 1. Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 15. Baskı. Ankara, Ziraat Grup Matbaacılık. 2016.
  • 2. Şahin H, ve ark. Gebelerin inanışları: Besin seçimi bebeğin cinsiyetini ve fiziksel özelliklerini etkiler mi? T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Eğitim - Kültür ve Araştırma Dergisi 2009;5(19):41-51.
  • 3. Sis Çelik A, Çapık A, Engin R. Erzurum’da gebelik ve doğum sonu dönemde yapılan geleneksel uygulamaların belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(4):262-267.
  • 4. Arısoy A, Canbulat N, Ayhan F. Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakımında uyguladıkları geleneksel yöntemler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 17(1):23-31.
  • 5. Koyun A, ve ark. Kadınların gebelik, doğum ve yenidoğan bakımına ilişkin geleneksel inanç ve uygulamaları. Aile ve Toplum 2010;6(22):57-64.
  • 6. Bilgiç D, Demirel G, Dağlar G. Gebelerin gebelik dönemine ve doğuma ilişkin mitlerinin belirlenmesi. Zeynep Kamil Tıp Bülteni 2018;49(3):59-64.
  • 7. Çarıkçı MY. Kadınların gebelik, doğum ve doğum sonu dönem bakımına yönelik geleneksel uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Haliç Üniversitesi. 2012.
  • 8. Özgüven N. Batıl inançların yenilikçilikteki rolünün analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2013;27(3):111-124.
  • 9. Akın A, ve ark. Development and validation superstitious beliefs scale. 2.Internationel Conference on Ethics Education. 2014.
  • 10. Tunçel C. Cinsiyet, meslek grubu, yaş ve eğitim düzeyi değişkenlerinin bireylerin batıl inançlara sahip olma düzeyleri üzerindeki etkileri. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Başkent Üniversitesi. 2013.
  • 11. Erbil N, Sağlam G. Gebelikte bebeğin cinsiyetini belirleme ve tahmin etmeye ilişkin geleneksel inanç, uygulamalar ve bazı sosyo-demografik özelliklerle ilişkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2010;7(1):348-359.
  • 12. Yalçın H, Kocak N. Gebelikle ilgili geleneksel inanç ve uygulamalar ve karaman örneği. Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergisi 2013;6(1):18-34.
  • 13. Sever M. Türk halk inançlarında ve halk hekimliği uygulamalarında meyve. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi 2004;16:96-109.
  • 14. Sakar T. Lohusaların gebelik, doğum ve doğum sonrası bakıma ilişkin fonksiyonel olmayan inanç ve uygulamaların değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi. 2015.
  • 15. Huque M, Chowdhury A H. A scale to measure superstition. Journel of Social Sciences 2007;3(1):18-23.
  • 16. Yalçın H. Gebelik, doğum, lohusalık ve bebek bakımına ilişkin geleneksel uygulamalar (Karaman örneği). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2012;55:19-31.
  • 17. Işık MT, Akçınar M, Kadıoğlu S. Mersin ilinde gebelik, doğum ve loğusalık dönemlerinde anneye ve yenidoğana yönelik geleneksel uygulamalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2010;7(1):64-84.
  • 18. Sancak Ş, Alver M. Cinsiyet tahminine dayalı inanış ve uygulamalara yönelik bir değerlendirme: Alman kültüründe ve Türk kültüründe Karadeniz örneği. Karadeniz Araştırmaları Dergisi 2011;30:143-155.
  • 19. Sinanoğlu AF, Sinanoğlu A. 21. Yüzyıl Malatya’sında batıl inançlar. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi 2012;31:239-257.
  • 20. Köse A, Ayten A. Batıl inanç ve davranışlar üzerine pisikososyolojik bir analiz. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 2009;9(3):46-70.
  • 21. Arslan M. Kişilerin batıl inanç kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi 2004;2(6):9-34.

Evaluation of Superstitious Beliefs of Pregnant Women Applying to a State Hospital

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 334 - 341, 30.05.2022
https://doi.org/10.31020/mutftd.988631

Öz

Objective: This study was carried out as a descriptive study in order to evaluate the superstitious beliefs of pregnant women.
Material and Method: The study was carried out in Manavgat State Hospital NST unit-Obstetrics and Gynecology Department between May 2018-January 2019 with 350 pregnant women who came for NST unit and outpatient clinics for antenatal care. The data were collected by using the personal information form, and superstition beliefs scale. Percentage of distributions, mean, t test and One Way Anova analysis were used for evaluating the data.
Results: Findings The mean total score of the pregnant women from superstition beliefs scale was 35.64 ± 11.23. The difference between the age, employment status, family type, economic status, number of pregnancies and superstition beliefs scale mean scores of pregnant women were not found to be statistically significant (p>0.05). In the study, it was determined that the difference between the educational status and the place of pregnant and the mean scores of pregnant women from superstition beliefs scale was statistically significant (p <0.05).
Conclusion: It was determined that the superstitious beliefs of the pregnant women were at medium level according to the mean total score obtained from superstition beliefs scale. It was found that age, working status, type of family, economic status and number of pregnancies did not affect the mean score of the pregnant women, but it affected the mean score of education and place of life.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 15. Baskı. Ankara, Ziraat Grup Matbaacılık. 2016.
  • 2. Şahin H, ve ark. Gebelerin inanışları: Besin seçimi bebeğin cinsiyetini ve fiziksel özelliklerini etkiler mi? T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Eğitim - Kültür ve Araştırma Dergisi 2009;5(19):41-51.
  • 3. Sis Çelik A, Çapık A, Engin R. Erzurum’da gebelik ve doğum sonu dönemde yapılan geleneksel uygulamaların belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(4):262-267.
  • 4. Arısoy A, Canbulat N, Ayhan F. Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakımında uyguladıkları geleneksel yöntemler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 17(1):23-31.
  • 5. Koyun A, ve ark. Kadınların gebelik, doğum ve yenidoğan bakımına ilişkin geleneksel inanç ve uygulamaları. Aile ve Toplum 2010;6(22):57-64.
  • 6. Bilgiç D, Demirel G, Dağlar G. Gebelerin gebelik dönemine ve doğuma ilişkin mitlerinin belirlenmesi. Zeynep Kamil Tıp Bülteni 2018;49(3):59-64.
  • 7. Çarıkçı MY. Kadınların gebelik, doğum ve doğum sonu dönem bakımına yönelik geleneksel uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Haliç Üniversitesi. 2012.
  • 8. Özgüven N. Batıl inançların yenilikçilikteki rolünün analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2013;27(3):111-124.
  • 9. Akın A, ve ark. Development and validation superstitious beliefs scale. 2.Internationel Conference on Ethics Education. 2014.
  • 10. Tunçel C. Cinsiyet, meslek grubu, yaş ve eğitim düzeyi değişkenlerinin bireylerin batıl inançlara sahip olma düzeyleri üzerindeki etkileri. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Başkent Üniversitesi. 2013.
  • 11. Erbil N, Sağlam G. Gebelikte bebeğin cinsiyetini belirleme ve tahmin etmeye ilişkin geleneksel inanç, uygulamalar ve bazı sosyo-demografik özelliklerle ilişkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2010;7(1):348-359.
  • 12. Yalçın H, Kocak N. Gebelikle ilgili geleneksel inanç ve uygulamalar ve karaman örneği. Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergisi 2013;6(1):18-34.
  • 13. Sever M. Türk halk inançlarında ve halk hekimliği uygulamalarında meyve. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi 2004;16:96-109.
  • 14. Sakar T. Lohusaların gebelik, doğum ve doğum sonrası bakıma ilişkin fonksiyonel olmayan inanç ve uygulamaların değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi. 2015.
  • 15. Huque M, Chowdhury A H. A scale to measure superstition. Journel of Social Sciences 2007;3(1):18-23.
  • 16. Yalçın H. Gebelik, doğum, lohusalık ve bebek bakımına ilişkin geleneksel uygulamalar (Karaman örneği). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2012;55:19-31.
  • 17. Işık MT, Akçınar M, Kadıoğlu S. Mersin ilinde gebelik, doğum ve loğusalık dönemlerinde anneye ve yenidoğana yönelik geleneksel uygulamalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2010;7(1):64-84.
  • 18. Sancak Ş, Alver M. Cinsiyet tahminine dayalı inanış ve uygulamalara yönelik bir değerlendirme: Alman kültüründe ve Türk kültüründe Karadeniz örneği. Karadeniz Araştırmaları Dergisi 2011;30:143-155.
  • 19. Sinanoğlu AF, Sinanoğlu A. 21. Yüzyıl Malatya’sında batıl inançlar. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi 2012;31:239-257.
  • 20. Köse A, Ayten A. Batıl inanç ve davranışlar üzerine pisikososyolojik bir analiz. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 2009;9(3):46-70.
  • 21. Arslan M. Kişilerin batıl inanç kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi 2004;2(6):9-34.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşen Çelik Gökkaya 0000-0003-3715-2887

Hava Özkan 0000-0001-7314-0934

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 25 Mayıs 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik Gökkaya, A., & Özkan, H. (2022). Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 12(2), 334-341. https://doi.org/10.31020/mutftd.988631
AMA Çelik Gökkaya A, Özkan H. Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Mayıs 2022;12(2):334-341. doi:10.31020/mutftd.988631
Chicago Çelik Gökkaya, Ayşen, ve Hava Özkan. “Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 12, sy. 2 (Mayıs 2022): 334-41. https://doi.org/10.31020/mutftd.988631.
EndNote Çelik Gökkaya A, Özkan H (01 Mayıs 2022) Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 12 2 334–341.
IEEE A. Çelik Gökkaya ve H. Özkan, “Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 12, sy. 2, ss. 334–341, 2022, doi: 10.31020/mutftd.988631.
ISNAD Çelik Gökkaya, Ayşen - Özkan, Hava. “Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 12/2 (Mayıs 2022), 334-341. https://doi.org/10.31020/mutftd.988631.
JAMA Çelik Gökkaya A, Özkan H. Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2022;12:334–341.
MLA Çelik Gökkaya, Ayşen ve Hava Özkan. “Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 12, sy. 2, 2022, ss. 334-41, doi:10.31020/mutftd.988631.
Vancouver Çelik Gökkaya A, Özkan H. Bir Devlet Hastanesine Başvuran Gebelerin Batıl İnançlarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2022;12(2):334-41.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin