Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 3, 74 - 83, 08.07.2019

Öz

     Ebelik eğitimi, teorik ve
klinik olmak üzere birbirini tamamlayan iki bölümden oluşmaktadır. Klinik
deneyimleri boyunca yeni bir ortama giren öğrenciler anksiyete ve stres oluşturan
durumlarla baş etmek zorunda kalmaktadır. Klinik uygulamalarda öğrencilerin
yaşadığı stres ve anksiyetenin, öğrenilen bilgilerin uygulamaya aktarılmasında
zorluğa, hata yapma korkusuna ve mesleki yetersizliğe neden olduğu
belirtilmektedir. Bu nedenle eğiticilerin, öğrencilerin öğrenme süreçlerini
anlaması ve pratik uygulamaları klinik ortama nasıl aktaracaklarını bilmesi çok
önemlidir. Buna bağlı olarak, eğiticiler yenilikçi eğitim tekniklerini takip
etmeli ve kliniğe çıkmadan önce öğrencilerin becerilerini güçlendirmelidir.
Literatürde yenilikçi eğitim tekniklerinden biri olan simülasyonun,
öğrencilerin öğrenme yaşantıları ve mesleki becerilerine olumlu yönde katkı
sağladığı belirtilmektedir. Öğrencilere katkı sağlaması nedeniyle simülasyon destekli
ebelik eğitimi modelinin kullanılması, yaygınlaştırılması ve ebelik
bölümlerinin müfredatlarına dahil edilmesi önerilmektedir. Bu derlemenin amacı;
ebe eğitiminde simülasyon kullanımı konusunda farkındalık oluşturmaktır. 

Kaynakça

  • 1. Abrahamson, S., Denson, J.S., and Wolf, R.M., (2004). Effectiveness of A Simulator in Training Anaesthesiology Residents. Qual Saf Health Care, 13(5):395–397. DOI:10.1136/qhc.13.5.395.
  • 2. Aggarwal, R., Mytton, O.T., Derbrew, M., Hananel, D., Heydenburg, M., Issenberg, B., MacAulay, C., Mancini, M.E., Morimoto, T., Soper, N., Ziv, A., and Reznick, R., (2010). Training and Simulation for Patient Safety. Quality and Safety in Health Care, 19(Suppl 22):i34-i43. DOI:10.1136/qshc.2009.038562.
  • 3. Aydın, K.Y. ve Yazıcı, S., (2017). Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. HSP, 4(3):190-195. DOI:10.17681/hsp.328560.
  • 4. Bull, A. and Sweet, L., (2015). Midwifery Students Receiving The New Born At Birth: A Pilot Study of The Impact of Structured Training in Neonatal Resuscitation. Nurse Education in Practice, 15(5):387-392. DOI:10.1016/j.nepr.2015.03.002.
  • 5. Coffey, F., (2015). Learning by Simulation Is It a Useful Tool for Midwifery Education. New Zeal and College of Midwives Journal, (51):30-36. DOI:10.12784/nzcomjnl51.2015.5.30-36.
  • 6. Cohen, S.R., Cragin, L., Wong, B., and Walker, D.M., (2012). Self-Efficacy Change with Lowtech, High-Fidelity Obstetric Simulation Training for Midwives and Nurses in Mexico. Clinical Simulation in Nursing, 8(1):e15-e24. DOI:10.1016/j.ecns.2010.05.004.
  • 7. Crofts, J.F., Barlett, C., Ellis, D., Hunt, L.P., Fox, R., and Draycott, T.J., (2006). Training for Shoulder Dystocia: A Trial of Simulation Using Low-Fidelity an High-Fidelity Mannequins. Obstet Gynecol, 108(6):1477-1485. doi:10.1097/01.AOG.0000246801.45977.c8.
  • 8. Çiçek, Ö.E., (2009). Ebelik Son Sınıf Öğrencilerinin Ebelerin Görev Tanımları ve Yeterlilik Alanlarına Göre Kendilerini Değerlendirmeleri (Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. (Erişim Tarihi: 10.09.2018).
  • 9. Davis, A., (2015). Virtual Reality Simulation: An Innovative Teaching Tool for Dietetics Experiential Education. The Open Nutrition Journal, 9(Suppl 1-M8):65-75. DOI: 10.2174/1876396001509010065.
  • 10. Draycott, T., Sibanda, T., Owen, L., Akande, V., Winter, C., Reading, S., and Whitelaw, A., (2006). Does Training in Obstetric Emergencies Improve Neonatal Outcome. BJOG, 113(2):177-182. DOI:10.1111/j.1471-0528.2006.00800.x.
  • 11. Durmaz, A., Elem, E., Unutkan, A., and Keskin, N., (2017). The Effect of Simulation on Vaginal Delivery Skills and Self Sufficiency Levels. JoCReHeS, 7(2):42-52.
  • 12. Edeer, D.A. and Sarıkaya, A., (2015). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı ve Simülasyon Tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(2):121-125. DOI:10.5222/HEAD.2015.121.
  • 13. Ewertsson, M., Allvin, R., Holmström, I.K., and Blomberg, K., (2015). Walking The Bridge: Nursing Students' Learning in Clinical Skill Laboratories. Nurse Education in Practice, 15(4):277-283. DOI:10.1016/j.nepr.2015.03.006.
  • 14. Gardner, R. and Raemer, DB., (2008). Simulation in Obstetrics and Gynecology. Obstetrics and Gynecology Clinics of North America, 35(1):97–127. DOI:10.1016/j.ogc.2007.12.008. (Erişim Tarihi:10.09.2018).
  • 15. Göktolga, Ü. ve Demir, B., (2010). Kadın Doğum Kliniğinde Simulasyon. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Dergisi, 7(4):256-261.
  • 16. Gürol, A., Akpınar, B.R. ve Apay, E.S., (2016). Simulasyon Uygulamalarının Öğrencilerin Beceri Düzeylerine Etkisi. Kocatepe Tıp Dergisi, 17(3):99-104.
  • 17. Jimenez, C., Navia-Osorio, P., and Vacas Diaz, C., (2010). Stress and Health in Novice and Experienced Nursing Students. Journal of Advanced Nursing, 66(2):442–455. DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05183.x.
  • 18. Maslovitz, S., Barkai, G., Lessing, B.J., Ziv, A., and Many, A., (2007). Recurrent Obstetric Management Mistakes Identified by Simulation. Obstetrics & Gynecology, 109(6):1295-1300. DOI: 10.1097/01.AOG.0000265208.16659.c9.
  • 19. Mert, M., (2015). Postpartum Kanamanın Yönetiminde Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi ve Becerilerinin Geliştirilmesinde Farklı Simülasyon Yöntemlerinin Etkinliğinin Değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • 20. Mıdık, Ö. ve Kartal, M., (2010). Simülasyona Dayalı Tıp Eğitimi. Marmara Medical Journal, 23(3):389-399.
  • 21. Ntlokonkulu, B.Z., Rala, M.N., and Goon, D.T., (2018). Medium-Fidelity Simulation in Clinical Readiness: A Phenomenological Study of Student Midwives Concerning Teamwork. BMC Nursing, 17(31):1-8. DOI:10.1186/s12912-018-0303-1.
  • 22. Ryan, C.A., Walshe, N., Gaffney, R., Shanks, A., Burgoyne, L., and Wiskin, C.M., (2010). Using Standardized Patients to Assess Communication Skills in Medical and Nursing Students. BMC Medical Education, 10(1):1-8. DOI:10.1186/1472-6920-10-24.
  • 23. Sezer, B. ve Elçin, M., (2017). Tıp Eğitiminde Simülasyon. Odabaşı, H.F., Akkoyunlu, B., İşman, A., Eğitim Teknolojileri Okumaları: Sakarya Üniversitesi.
  • 24. Sharif, F. and Masoumi, S., (2005). A Qualitative Study of Nursing Student Experiences of Clinical Practice. BMC Nurs, 4(6):1-7. DOI:10.1186/1472-6955-4-6.
  • 25. Sheu, S., Lin, H.S., and Hwang, S.L., (2002). Perceived Stress and Physio-Psycho-Socialstatus of Nursing Students During The Irinitial Period of Clinical Practice: The Effect of Coping Behaviors. International Journal of Nursing Studies, 39(2):165–175. DOI:10.1016/S0020-7489(01)00016-5.
  • 26. Şendir, M., (2013). Kadın Sağlığı Hemşireliği Eğitiminde Simulasyon Kullanımı. F.N. Hem. Derg, 21(3):205-212.
  • 27. Şendir, M. and Acaroğlu, R., (2008). Reliability and Validity of Turkish Version of Clinical Stress Questionnaire. Nurs Educ Today, 28(6):737-743. DOI:10.1016/j.nedt.2007.11.008.
  • 28. Şenol, Y., Yardım, S. ve Başarıcı, İ., (2014). Öğrencilerin Standart Hasta Uygulaması Hakkındaki Görüşleri̇: Birinci Yıl Sonuçları. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(41):19-26. DOI:10.25282/ted.228747.
  • 29. Tavşanlı, G.N., Kosova, F., Bolsoy, N., Altıparmak, S., Demirci, H., Şen, S., Cambaz Ulaş, S., Çalım, S.İ., Çiçek, Y., Nurseven, Ş.H. ve Bozhan E., (2018). Tam Donanımlı Doğum Simulasyon Sisteminin Öğrencilerin Ders Başarısına ve Problem Çözme Yeteneklerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2):22-27.
  • 30. Türk Dil Kurumu, (2018). Erişim Linki: http://www.tdk.gov.tr/?option=com_karsilik&view=karsilik&kategori1=abecesel&kelime2=. (Erişim Tarihi: 10.09.2018).
  • 31. Türk Ebeler Derneği, (2018). Erişim Linki: http://turkebelerdernegi.org/ebeligin-tarihcesi. (Erişim Tarihi: 10.09.2018).
  • 32. Weller, J.M., (2004). Simulation in Under Graduate Medical Education: Bridging The Gap Between Theory And Practice. Medica Education, 38(1):32-38. DOI:10.1046/j.1365-2923.2004.01739.x.
  • 33. Yılmaz, U.D. ve Sarı, D., (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Psikomotor Beceri Öğretiminde Kullanılan Düşük ve Yüksek Gerçekli Simülasyon Yönteminin Klinik Beceri Düzeyine Etkisine İlişkin Görüşleri. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 10(3):177-187. DOI:10.5336/nurses.2017-58851.
  • 34. Ziv, A., Small, S.D., and Wolpe, R.P., (2000). Patient Safety and Simulation-Based Medical Education. Medical Teacher, 22(5):489-495. DOI:10.1080/01421590050110777.
  • 35. Ziv, A., Wolpe, R.P., Small, S.D., and Glick, S., (2003). Simulation-Based Medical Education: An Ethical Imperative. Academic Medicine, 78(8):783-788.
Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 3, 74 - 83, 08.07.2019

Öz

Kaynakça

  • 1. Abrahamson, S., Denson, J.S., and Wolf, R.M., (2004). Effectiveness of A Simulator in Training Anaesthesiology Residents. Qual Saf Health Care, 13(5):395–397. DOI:10.1136/qhc.13.5.395.
  • 2. Aggarwal, R., Mytton, O.T., Derbrew, M., Hananel, D., Heydenburg, M., Issenberg, B., MacAulay, C., Mancini, M.E., Morimoto, T., Soper, N., Ziv, A., and Reznick, R., (2010). Training and Simulation for Patient Safety. Quality and Safety in Health Care, 19(Suppl 22):i34-i43. DOI:10.1136/qshc.2009.038562.
  • 3. Aydın, K.Y. ve Yazıcı, S., (2017). Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. HSP, 4(3):190-195. DOI:10.17681/hsp.328560.
  • 4. Bull, A. and Sweet, L., (2015). Midwifery Students Receiving The New Born At Birth: A Pilot Study of The Impact of Structured Training in Neonatal Resuscitation. Nurse Education in Practice, 15(5):387-392. DOI:10.1016/j.nepr.2015.03.002.
  • 5. Coffey, F., (2015). Learning by Simulation Is It a Useful Tool for Midwifery Education. New Zeal and College of Midwives Journal, (51):30-36. DOI:10.12784/nzcomjnl51.2015.5.30-36.
  • 6. Cohen, S.R., Cragin, L., Wong, B., and Walker, D.M., (2012). Self-Efficacy Change with Lowtech, High-Fidelity Obstetric Simulation Training for Midwives and Nurses in Mexico. Clinical Simulation in Nursing, 8(1):e15-e24. DOI:10.1016/j.ecns.2010.05.004.
  • 7. Crofts, J.F., Barlett, C., Ellis, D., Hunt, L.P., Fox, R., and Draycott, T.J., (2006). Training for Shoulder Dystocia: A Trial of Simulation Using Low-Fidelity an High-Fidelity Mannequins. Obstet Gynecol, 108(6):1477-1485. doi:10.1097/01.AOG.0000246801.45977.c8.
  • 8. Çiçek, Ö.E., (2009). Ebelik Son Sınıf Öğrencilerinin Ebelerin Görev Tanımları ve Yeterlilik Alanlarına Göre Kendilerini Değerlendirmeleri (Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. (Erişim Tarihi: 10.09.2018).
  • 9. Davis, A., (2015). Virtual Reality Simulation: An Innovative Teaching Tool for Dietetics Experiential Education. The Open Nutrition Journal, 9(Suppl 1-M8):65-75. DOI: 10.2174/1876396001509010065.
  • 10. Draycott, T., Sibanda, T., Owen, L., Akande, V., Winter, C., Reading, S., and Whitelaw, A., (2006). Does Training in Obstetric Emergencies Improve Neonatal Outcome. BJOG, 113(2):177-182. DOI:10.1111/j.1471-0528.2006.00800.x.
  • 11. Durmaz, A., Elem, E., Unutkan, A., and Keskin, N., (2017). The Effect of Simulation on Vaginal Delivery Skills and Self Sufficiency Levels. JoCReHeS, 7(2):42-52.
  • 12. Edeer, D.A. and Sarıkaya, A., (2015). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı ve Simülasyon Tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(2):121-125. DOI:10.5222/HEAD.2015.121.
  • 13. Ewertsson, M., Allvin, R., Holmström, I.K., and Blomberg, K., (2015). Walking The Bridge: Nursing Students' Learning in Clinical Skill Laboratories. Nurse Education in Practice, 15(4):277-283. DOI:10.1016/j.nepr.2015.03.006.
  • 14. Gardner, R. and Raemer, DB., (2008). Simulation in Obstetrics and Gynecology. Obstetrics and Gynecology Clinics of North America, 35(1):97–127. DOI:10.1016/j.ogc.2007.12.008. (Erişim Tarihi:10.09.2018).
  • 15. Göktolga, Ü. ve Demir, B., (2010). Kadın Doğum Kliniğinde Simulasyon. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Dergisi, 7(4):256-261.
  • 16. Gürol, A., Akpınar, B.R. ve Apay, E.S., (2016). Simulasyon Uygulamalarının Öğrencilerin Beceri Düzeylerine Etkisi. Kocatepe Tıp Dergisi, 17(3):99-104.
  • 17. Jimenez, C., Navia-Osorio, P., and Vacas Diaz, C., (2010). Stress and Health in Novice and Experienced Nursing Students. Journal of Advanced Nursing, 66(2):442–455. DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05183.x.
  • 18. Maslovitz, S., Barkai, G., Lessing, B.J., Ziv, A., and Many, A., (2007). Recurrent Obstetric Management Mistakes Identified by Simulation. Obstetrics & Gynecology, 109(6):1295-1300. DOI: 10.1097/01.AOG.0000265208.16659.c9.
  • 19. Mert, M., (2015). Postpartum Kanamanın Yönetiminde Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi ve Becerilerinin Geliştirilmesinde Farklı Simülasyon Yöntemlerinin Etkinliğinin Değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • 20. Mıdık, Ö. ve Kartal, M., (2010). Simülasyona Dayalı Tıp Eğitimi. Marmara Medical Journal, 23(3):389-399.
  • 21. Ntlokonkulu, B.Z., Rala, M.N., and Goon, D.T., (2018). Medium-Fidelity Simulation in Clinical Readiness: A Phenomenological Study of Student Midwives Concerning Teamwork. BMC Nursing, 17(31):1-8. DOI:10.1186/s12912-018-0303-1.
  • 22. Ryan, C.A., Walshe, N., Gaffney, R., Shanks, A., Burgoyne, L., and Wiskin, C.M., (2010). Using Standardized Patients to Assess Communication Skills in Medical and Nursing Students. BMC Medical Education, 10(1):1-8. DOI:10.1186/1472-6920-10-24.
  • 23. Sezer, B. ve Elçin, M., (2017). Tıp Eğitiminde Simülasyon. Odabaşı, H.F., Akkoyunlu, B., İşman, A., Eğitim Teknolojileri Okumaları: Sakarya Üniversitesi.
  • 24. Sharif, F. and Masoumi, S., (2005). A Qualitative Study of Nursing Student Experiences of Clinical Practice. BMC Nurs, 4(6):1-7. DOI:10.1186/1472-6955-4-6.
  • 25. Sheu, S., Lin, H.S., and Hwang, S.L., (2002). Perceived Stress and Physio-Psycho-Socialstatus of Nursing Students During The Irinitial Period of Clinical Practice: The Effect of Coping Behaviors. International Journal of Nursing Studies, 39(2):165–175. DOI:10.1016/S0020-7489(01)00016-5.
  • 26. Şendir, M., (2013). Kadın Sağlığı Hemşireliği Eğitiminde Simulasyon Kullanımı. F.N. Hem. Derg, 21(3):205-212.
  • 27. Şendir, M. and Acaroğlu, R., (2008). Reliability and Validity of Turkish Version of Clinical Stress Questionnaire. Nurs Educ Today, 28(6):737-743. DOI:10.1016/j.nedt.2007.11.008.
  • 28. Şenol, Y., Yardım, S. ve Başarıcı, İ., (2014). Öğrencilerin Standart Hasta Uygulaması Hakkındaki Görüşleri̇: Birinci Yıl Sonuçları. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(41):19-26. DOI:10.25282/ted.228747.
  • 29. Tavşanlı, G.N., Kosova, F., Bolsoy, N., Altıparmak, S., Demirci, H., Şen, S., Cambaz Ulaş, S., Çalım, S.İ., Çiçek, Y., Nurseven, Ş.H. ve Bozhan E., (2018). Tam Donanımlı Doğum Simulasyon Sisteminin Öğrencilerin Ders Başarısına ve Problem Çözme Yeteneklerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2):22-27.
  • 30. Türk Dil Kurumu, (2018). Erişim Linki: http://www.tdk.gov.tr/?option=com_karsilik&view=karsilik&kategori1=abecesel&kelime2=. (Erişim Tarihi: 10.09.2018).
  • 31. Türk Ebeler Derneği, (2018). Erişim Linki: http://turkebelerdernegi.org/ebeligin-tarihcesi. (Erişim Tarihi: 10.09.2018).
  • 32. Weller, J.M., (2004). Simulation in Under Graduate Medical Education: Bridging The Gap Between Theory And Practice. Medica Education, 38(1):32-38. DOI:10.1046/j.1365-2923.2004.01739.x.
  • 33. Yılmaz, U.D. ve Sarı, D., (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Psikomotor Beceri Öğretiminde Kullanılan Düşük ve Yüksek Gerçekli Simülasyon Yönteminin Klinik Beceri Düzeyine Etkisine İlişkin Görüşleri. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 10(3):177-187. DOI:10.5336/nurses.2017-58851.
  • 34. Ziv, A., Small, S.D., and Wolpe, R.P., (2000). Patient Safety and Simulation-Based Medical Education. Medical Teacher, 22(5):489-495. DOI:10.1080/01421590050110777.
  • 35. Ziv, A., Wolpe, R.P., Small, S.D., and Glick, S., (2003). Simulation-Based Medical Education: An Ethical Imperative. Academic Medicine, 78(8):783-788.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hale Uyar Hazar 0000-0002-1236-6929

Sinem Gültekin 0000-0002-3927-0089

Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uyar Hazar, H., & Gültekin, S. (2019). Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Life Sciences, 14(3), 74-83.
AMA Uyar Hazar H, Gültekin S. Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Life Sciences. Temmuz 2019;14(3):74-83.
Chicago Uyar Hazar, Hale, ve Sinem Gültekin. “Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı”. Life Sciences 14, sy. 3 (Temmuz 2019): 74-83.
EndNote Uyar Hazar H, Gültekin S (01 Temmuz 2019) Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Life Sciences 14 3 74–83.
IEEE H. Uyar Hazar ve S. Gültekin, “Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı”, Life Sciences, c. 14, sy. 3, ss. 74–83, 2019.
ISNAD Uyar Hazar, Hale - Gültekin, Sinem. “Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı”. Life Sciences 14/3 (Temmuz 2019), 74-83.
JAMA Uyar Hazar H, Gültekin S. Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Life Sciences. 2019;14:74–83.
MLA Uyar Hazar, Hale ve Sinem Gültekin. “Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı”. Life Sciences, c. 14, sy. 3, 2019, ss. 74-83.
Vancouver Uyar Hazar H, Gültekin S. Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Life Sciences. 2019;14(3):74-83.