Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Üniversitedeki Öğrencilerin Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalıkları

Yıl 2023, Cilt: 45 Sayı: 4, 471 - 479, 20.07.2023
https://doi.org/10.20515/otd.1278028

Öz

İklim değişikliği çağımızın en önemli sorunları arasında yer almaktadır. Bu çalışmada bir üniversitedeki öğrencilerin küresel iklim değişikliğine yönelik farkındalık düzeyleri ve bu farkındalık düzeylerinin sosyo-demografik özelliklerine göre değişkenliği incelenmiştir. Kesitsel tipteki bu araştırma orantılı tabakalı örnekleme ile belirlenen ve Giresun Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde 2022-2023 döneminde öğrenim gören 789 (%88,15) lisans öğrencisinde yapılmıştır. Çalışmada Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalık Ölçeği (KİD) ile öğrencilerin farkındalık düzeyi değerlendirilmiştir. Student t ve Kruskal Wallis testleri kullanılarak analizler yapılmıştır. Çalışma grubunun %58,6’sı kadın ve yaş ortalaması 21,36±2,47’dir. Öğrencilerin farkındalık düzeyleri orta düzeyde tespit edilmiştir. Alt boyutlar incelendiğinde en düşük farkındalık küresel organizasyonlar ve anlaşmalar (%45,5) ile küresel iklim değişikliğini ortaya çıkaran sebepler (%32,3) boyutlarında saptanmıştır. Ölçek alt boyutlarında üniversite öğrencilerinin cinsiyet, gelir algısı ve fakültelerine göre farkındalık düzeylerinde anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. İklim değişikliği farkındalığının artırılmasına yönelik projeler geliştirilmesi ve iklim değişikliğinin olumsuz etkilerin azaltılmasında sürdürülebilir kalkınma amaçlarından olan ‘nitelikli eğitimin’ sağlanması için üniversitelerde eğitim müfredatlarının iklim değişikliğine duyarlı hale getirilmesi gerekmektedir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

Çalışmamızda anketleri doldurarak bilimsel araştırmamıza katkı sağlayan sevgili Giresun Üniversitesi öğrencilerine şükranlarımızı sunarız.

Kaynakça

  • 1. World Economic Forum. The Global Risks Report 2021, 16th Edition-Insight Report. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2021 Erişim 20.01.2023.
  • 2. T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Meteroloji Genel Müdürlüğü. İklim Değişikliği Ve Mevcut Durum. https://www.mgm.gov.tr/iklim/iklim-degisikligi.aspx Erişim 20.01.2023.
  • 3. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-i/ Erişim 20.01.2023
  • 4. National Aeronautics and Space Administration (NASA): Climate Change and Global Warming. https://climate.nasa.gov// Erişim 25.01.2023.
  • 5. Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). Küresel İklim Değişikliğinin Etkilerinin En Aza İndirilmesi, Kuraklıkla Mücadele Ve Su Kaynaklarının Verimli Kullanılması İçin Alınması Gereken Tedbirlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu Raporu, 2021. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/handle/11543/3198 Erişim 25.01.2023.
  • 6. 29 Ekim 2021 tarihli 31643 sayılı T.C. Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/10/20211029.pdf Erişim 25.01.2023.
  • 7. T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı. Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişlikliği Eylem Planı 2011-2023. https://webdosya.csb.gov.tr/db/iklim/banner/banner591.pdf Erişim 25.01.2023.
  • 8. Thackeray, S.J., Robinson, S.A., & Long S. Civil disobedience movements such as School Strike for the Climate are raising public awareness of the climate change emergency. Glob Chang Biol. 2020; 26:1042-1044.
  • 9. Emecen, Y., Erdem, N., İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalığın Üniversite Öğrencisi Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2022;6:206–24.
  • 10. Gülsoy, E., Korkmaz, M., Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri. Turkish Journal of Forestry. 2020;21:428–37.
  • 11. Deniz, M., İnel, Y., & Sezer, A,. Awareness Scale Of University Students About Global Climate Change. Int J Geogr Geogr Educ. 2021;43:252–64.
  • 12. Ergin, A., Akbay, B., Özdemir, C., Uzun, S.U., Tıp fakültesi öğrencilerinin küresel ısınma ve sağlığa etkileri ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Pamukkale Tıp Dergisi. 2017;10:172–80.
  • 13. Küçük Biçer, B., Acar Vaizoğlu, S., Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015;30–43.
  • 14. Durkaya, B., Durkaya, A., Küresel Isınma Farkındalığı Bartın Üniversitesi Öğrencileri Örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi. 2018;20(1):128–44.
  • 15. Şenel, H., Güngör, B., Üniversite Öğrencilerinin Küresel Isınma Hakkındaki Bilgilerinin ve Kavram Yanılgılarının Tespiti. Education Sciences. 2009;4:1207–25.
  • 16. Oluk, E.A., Oluk, S., Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Sera Etkisi, Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algılarının Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007;22:45–53.
  • 17. Wang, B., Shen, Y., Jin, Y., Measurement of public awareness of climate change in China : based on a national survey with 4,025 samples. Chinese J Popul Resour Environ. 2017;15(4):285-291.
  • 18. Lujala, P., Lein, H., Rød, J.K., Climate change, natural hazards, and risk perception : the role of proximity and personal experience. Int J Justice Sustain. 2015;20:489–509.
  • 19. Atik, A.D., Doğan, Y., Lise Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliği Hakkında Görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences. 2019;3:84–100.
  • 20. Salimoğlu, S., Çağatay, H.T., Akdur R., Bir grup üniversite öğrencisinin çevreye yönelik davranışlarının ve küresel iklim değişikliği farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. 6. Uluslararası 24. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi. 2022;593.
  • 21. Tok, G., Cebesoy, Ü.B., Bilican, K., Sınıf Öğretmeni Adaylarının İklim Değişikliği Farkındalıklarının İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi. 2017;8:23–36.

Global Climate Change Awareness of Students at a University

Yıl 2023, Cilt: 45 Sayı: 4, 471 - 479, 20.07.2023
https://doi.org/10.20515/otd.1278028

Öz

Climate change is among the most important problems of our age. In this study, the awareness levels of students at a university towards global climate change and the variability of these awareness levels according to their socio-demographic characteristics were investigated. This cross-sectional study was conducted on 789 (88.15%) undergraduate students studying at different faculties of Giresun University, determined by proportional stratified sampling, in the 2022-2023 period. In the study, the awareness level of the students was evaluated with the Global Climate Change Awareness Scale (KID). Statistical analyzes were performed using Student's t and Kruskal Wallis tests. 58.6% of the study group was female and the mean age was 21.36±2.47. Awareness levels of the students were determined at medium level. When the sub-dimensions were examined, the lowest awareness was found in the dimensions of global organizations and agreements (45.5%) and the causes of global climate change (32.3%). In the sub-dimensions of the scale, it was determined that there were significant differences in the awareness levels of university students according to gender, income perception and faculties. In order to develop projects to increase awareness of climate change and to reduce the negative effects of climate change, education curricula in universities should be made sensitive to climate change in order to provide 'quality education' which is one of the sustainable development goals.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • 1. World Economic Forum. The Global Risks Report 2021, 16th Edition-Insight Report. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2021 Erişim 20.01.2023.
  • 2. T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Meteroloji Genel Müdürlüğü. İklim Değişikliği Ve Mevcut Durum. https://www.mgm.gov.tr/iklim/iklim-degisikligi.aspx Erişim 20.01.2023.
  • 3. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-i/ Erişim 20.01.2023
  • 4. National Aeronautics and Space Administration (NASA): Climate Change and Global Warming. https://climate.nasa.gov// Erişim 25.01.2023.
  • 5. Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). Küresel İklim Değişikliğinin Etkilerinin En Aza İndirilmesi, Kuraklıkla Mücadele Ve Su Kaynaklarının Verimli Kullanılması İçin Alınması Gereken Tedbirlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu Raporu, 2021. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/handle/11543/3198 Erişim 25.01.2023.
  • 6. 29 Ekim 2021 tarihli 31643 sayılı T.C. Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/10/20211029.pdf Erişim 25.01.2023.
  • 7. T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı. Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişlikliği Eylem Planı 2011-2023. https://webdosya.csb.gov.tr/db/iklim/banner/banner591.pdf Erişim 25.01.2023.
  • 8. Thackeray, S.J., Robinson, S.A., & Long S. Civil disobedience movements such as School Strike for the Climate are raising public awareness of the climate change emergency. Glob Chang Biol. 2020; 26:1042-1044.
  • 9. Emecen, Y., Erdem, N., İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalığın Üniversite Öğrencisi Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2022;6:206–24.
  • 10. Gülsoy, E., Korkmaz, M., Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri. Turkish Journal of Forestry. 2020;21:428–37.
  • 11. Deniz, M., İnel, Y., & Sezer, A,. Awareness Scale Of University Students About Global Climate Change. Int J Geogr Geogr Educ. 2021;43:252–64.
  • 12. Ergin, A., Akbay, B., Özdemir, C., Uzun, S.U., Tıp fakültesi öğrencilerinin küresel ısınma ve sağlığa etkileri ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Pamukkale Tıp Dergisi. 2017;10:172–80.
  • 13. Küçük Biçer, B., Acar Vaizoğlu, S., Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma / İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015;30–43.
  • 14. Durkaya, B., Durkaya, A., Küresel Isınma Farkındalığı Bartın Üniversitesi Öğrencileri Örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi. 2018;20(1):128–44.
  • 15. Şenel, H., Güngör, B., Üniversite Öğrencilerinin Küresel Isınma Hakkındaki Bilgilerinin ve Kavram Yanılgılarının Tespiti. Education Sciences. 2009;4:1207–25.
  • 16. Oluk, E.A., Oluk, S., Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Sera Etkisi, Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algılarının Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007;22:45–53.
  • 17. Wang, B., Shen, Y., Jin, Y., Measurement of public awareness of climate change in China : based on a national survey with 4,025 samples. Chinese J Popul Resour Environ. 2017;15(4):285-291.
  • 18. Lujala, P., Lein, H., Rød, J.K., Climate change, natural hazards, and risk perception : the role of proximity and personal experience. Int J Justice Sustain. 2015;20:489–509.
  • 19. Atik, A.D., Doğan, Y., Lise Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliği Hakkında Görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences. 2019;3:84–100.
  • 20. Salimoğlu, S., Çağatay, H.T., Akdur R., Bir grup üniversite öğrencisinin çevreye yönelik davranışlarının ve küresel iklim değişikliği farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. 6. Uluslararası 24. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi. 2022;593.
  • 21. Tok, G., Cebesoy, Ü.B., Bilican, K., Sınıf Öğretmeni Adaylarının İklim Değişikliği Farkındalıklarının İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi. 2017;8:23–36.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES
Yazarlar

Elif Aylin Yüce Yörük 0000-0001-9970-9455

Ceren Varer Akpınar 0000-0001-8168-6435

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 45 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Yüce Yörük EA, Varer Akpınar C. Bir Üniversitedeki Öğrencilerin Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalıkları. Osmangazi Tıp Dergisi. 2023;45(4):471-9.


13299        13308       13306       13305    13307  1330126978