Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Hemşirelerin Genel Kliniklerde Konsültasyon-Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliğine Yönelik Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 665 - 672, 15.10.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1206221

Öz

Amaç: Bu araştırma, öğrenci hemşirelerin psikiyatri hemşireliği uygulaması kapsamında genel kliniklerde bakım verdikleri hastalara ilişkin belirledikleri hemşirelik tanılarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Retrospektif tanımlayıcı tipte gerçekleştirilen bu araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümü 2021-2022 eğitim öğretim döneminde, psikiyatri hemşireliği uygulaması dersini alan 75 öğrenci, örneklemi ise uygulama sonunda bakım planı dosyası teslim eden 72 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, öğrencilerin uygulama dersi sonunda teslim ettikleri bakım planları incelenerek toplanmıştır. Hemşirelik tanıları, Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntülerine göre sınıflandırılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri ’ne göre “2015-2017 Kuzey Amerika Hemşirelik Tanıları Birliği (NANDA) hemşirelik tanıları incelendiğinde, 11 örüntüde 49 farklı olmak üzere toplam 495 hemşirelik tanısı saptanmıştır. Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntülerine göre, öğrencilerin %20.4’ü “beslenme-metabolik durum”, %19.6’si “kendini algılama” ve %13.7’si “bilişsel algılama” alanlarında tanı belirlemiştir. Öğrencilerin “inanç ve değerler” alanında hiç tanı belirlemediği saptanmıştır. Öğrencilerin, belirledikleri en yaygın NANDA hemşirelik tanılarının, enfeksiyon riski (%10.3), uyku örüntüsünde bozulma (%8.7), akut ağrı (%8.7), anksiyete (%8.5), düşme riski (%7.7) olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin sıklıkla belirledikleri tanıların bakım verdikleri bireyin fizyolojik alanına ilişkin olduğu, bütüncül hemşirelik bakımı sağlayacak yeterlikte tanı belirleyemedikleri saptanmıştır. Psikiyatri hemşireliği uygulaması kapsamında konsültasyon ve liyezon psikiyatrisi uygulaması yapan öğrencilerin hastaları bütüncül değerlendirebilmeleri açısında vaka çalışmalarının arttırılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

Bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Akdemir N, Bostanoğlu H, Yurtsever S, Kutlutürkan S, Kapucu S, Canlı Özer Z. (2011). Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Tıp Dergisi. 38(1), 57- 65.
  • Aydın N, Akansel N. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences. 6, 252-257.
  • Aydın N, Yılmaz ÜD. (2022). Klinik uygulamadaki öğrencilerin ortopedi hastalarında belirledikleri hemşirelik tanılarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11, 257–263.
  • Bağrıaçık E, Bostanoğlu H. (2022). Determination of nurses’ perceptions of nursing diagnoses. Cyprus Journal of Medical Sciences, 7, 559–564.
  • Basit G. (2020). Bakımın rehberi:hemşirelik süreci. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 2:77-90.
  • Birol, L. (2002). Hemşirelik süreci, hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım (5. baskı). Etki Matbaacılık.
  • Bölükbaş N, Irmak B, Bulut G, Özdemir DA, Bayrak HY. (2020). Öğrencilerin cerrahi hastalıkları hemşireliği yaz stajı dosyalarında belirledikleri hemşirelik tanıları ve girişimlerinin değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1–9.
  • Briskman I, Bar G, Boaz M, Shargorodsky M. (2012). Impact of co-morbid mental illness on the diagnosis and management of patients hospitalized for medical conditions in a general hospital. International Journal of Psychiatry in Medicine, 43(4), 339–348.
  • Dalcalı BK. (2021). Hemşirelik intörn öğrencilerinin hemşirelik sürecini uygulama sırasında yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Health Academy Kastamonu, 6, 92–106.
  • Doenges ME, Moorhouse MF, Murr AC. (2019) Nursing care plans guidelines for ındividualizing client care across the life span. The Nursing Process: Planning Care Using Critical Thinking.F.A. Davis Company.
  • Efil S. (2020). İç Hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin hazırladıkları bakım planlarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12, 398–414.
  • Erdemir F, Türk G. (2021). Hemşirelik tanıları el kitabı. İstanbul Tıp Kitabevleri Ltd Şti.
  • Erden S, Deniz S, Arslan S, Yurtseven Ş. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25, 108–112.
  • Gordon, M. (2004). Diagnostic categories grouped by functional health pattern. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu Kitabı, 1–7.
  • Güner P, Terakye G. (2000). Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4, 9–15.
  • Hong H, Park H, Park J. (2015). Usage patterns of nursing diagnoses among student nurses in psychiatric unit : relation with NANDA and SNOMED CT. Journal of Korean Academy of Psychiatric Mental Health Nursing, 24, 1–11.
  • Karadakovan A, Yeşilbalkan ÖU. (2004). Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları nanda hemşirelik tanılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, 7, 1–7.
  • Keski Ç, Karadağ A. (2010). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 1, 41–52.
  • Keskin AY, Tunç Tuna P, Molu B, Tuna Hİ. (2021). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin verilen vaka ile ilgili hemşirelik tanılarını belirleyebilme becerileri ve etkileyen faktörler. Hastane Öncesi Dergisi, 6, 69–82.
  • Kocaman N. (2005). Konsültasyon Liyezon psikiyatrisi hemşireliği ve rolü nedir? Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8, 107–118.
  • Kocaman N. (2006). Konsültasyon liyezon psikiyatrisi hemşireliği ve genel hastanede psikososyal bakım. Türkiye Klinikleri Journal of Internal Medical Sciences, 2, 97–107.
  • Leslie J. (2018). Employment of the nursing process to facilitate recovery from surgery: a case study. The Online Journal of Issues in Nursing, 23(2),1.
  • Olğun S, Türk G. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde intörn öğrencilerin hemşirelik tanılarını kullanma durumları. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6, 91–97.
  • Özer FG, Kuzu N. (2006). Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve nanda tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22, 69–80.
  • Sabancıoğulları S, Ata E, Kelleci M, Doğan S. (2011). Bir Psikiyatri kliniğinde hemşireler tarafından yapılan hasta bakım planlarının fonksiyonel sağlık örüntüleri modeli ve NANDA tanılarına göre değerlendirilmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2, 117–122.
  • Stein B, Müller MM, Meyer LK, Söllner W. (2019). Psychiatric and psychosomatic consultation liaison services in general hospitals: a systematic review and meta-analysis of effects on symptoms of depression and anxiety. Psychoterapy and Psychosomatics, 1–11. https://doi.org/DOI: 10.1159/000503177
  • Taşdemir G, Kızılkaya M. (2013). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10, 246–257.
  • Uysal N, Gürol Arslan G, Yılmaz İ, Alp FY. (2016). Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2, 139–143.
  • Wu Q, Kling JM. (2016). Depression and the Risk of Myocardial Infarction and Coronary Death: A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. Medicine (Baltimore). 95(6):e2815.
  • Yıldırım S, Şimşek E, Geridönmez K, Basma Ş, Vurak Ü. (2019). Hemşirelerin konsültasyon liyezon psikiyatrisi hemşireliği hakkındaki bilgi ve uygulamalarının incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10, 96–102. https://doi.org/10.14744/phd. 2019.21548

Investigation of Nursing Diagnosis of Student Nurses for Consultation-Liesonal Psychiatric Nursing in General Clinics

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 665 - 672, 15.10.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1206221

Öz

Objective: This study was conducted to examine the nursing diagnoses determined by student nurses in the patients they care for in general clinics within the scope of psychiatric nursing practice.
Methods: The universe of this retrospective descriptive study consisted of 75 students who took the psychiatric nursing practice course of a state university, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing in the 2021-2022 academic year, and the sample consisted of 72 students who submitted a care plan file at the end of the practice. The data were collected by examining the care plans submitted by the students at the end of the practice course. Nursing diagnoses were classified according to Gordon's Functional Health Patterns. Descriptive statistics were used in the analysis of the data.
Results: In the study, according to Gordon's Functional Health Patterns, "When the 2015-2017 North American Nursing Diagnosis Association (NANDA) nursing diagnoses were examined, a total of 495 nursing diagnoses were found, 49 different in 11 patterns. According to Gordon's Functional Health Patterns, 20.4% of students identified diagnoses in "nutrition-metabolic state", 19.6% in "self-perception" and 13.7% in "cognitive perception". It was determined that the students did not identify any diagnosis in the field of "beliefs and values". The most common NANDA nursing diagnoses made by the students were infection risk (10.3%), disruption in sleep patterns (8.7%), acute pain (8.7%), anxiety (8.5%), and risk of falling (7.7%).
Conclusion: It was determined that the diagnoses that the students frequently determined were related to the physiological field of the individual they care for, and they could not identify a diagnosis sufficient to provide holistic nursing care. It is thought that it would be beneficial to increase case studies in order for students who do consultation and liaison psychiatry to evaluate patients holistically within the scope of psychiatric nursing practice.

Kaynakça

  • Akdemir N, Bostanoğlu H, Yurtsever S, Kutlutürkan S, Kapucu S, Canlı Özer Z. (2011). Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Tıp Dergisi. 38(1), 57- 65.
  • Aydın N, Akansel N. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences. 6, 252-257.
  • Aydın N, Yılmaz ÜD. (2022). Klinik uygulamadaki öğrencilerin ortopedi hastalarında belirledikleri hemşirelik tanılarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11, 257–263.
  • Bağrıaçık E, Bostanoğlu H. (2022). Determination of nurses’ perceptions of nursing diagnoses. Cyprus Journal of Medical Sciences, 7, 559–564.
  • Basit G. (2020). Bakımın rehberi:hemşirelik süreci. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 2:77-90.
  • Birol, L. (2002). Hemşirelik süreci, hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım (5. baskı). Etki Matbaacılık.
  • Bölükbaş N, Irmak B, Bulut G, Özdemir DA, Bayrak HY. (2020). Öğrencilerin cerrahi hastalıkları hemşireliği yaz stajı dosyalarında belirledikleri hemşirelik tanıları ve girişimlerinin değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1–9.
  • Briskman I, Bar G, Boaz M, Shargorodsky M. (2012). Impact of co-morbid mental illness on the diagnosis and management of patients hospitalized for medical conditions in a general hospital. International Journal of Psychiatry in Medicine, 43(4), 339–348.
  • Dalcalı BK. (2021). Hemşirelik intörn öğrencilerinin hemşirelik sürecini uygulama sırasında yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Health Academy Kastamonu, 6, 92–106.
  • Doenges ME, Moorhouse MF, Murr AC. (2019) Nursing care plans guidelines for ındividualizing client care across the life span. The Nursing Process: Planning Care Using Critical Thinking.F.A. Davis Company.
  • Efil S. (2020). İç Hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin hazırladıkları bakım planlarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12, 398–414.
  • Erdemir F, Türk G. (2021). Hemşirelik tanıları el kitabı. İstanbul Tıp Kitabevleri Ltd Şti.
  • Erden S, Deniz S, Arslan S, Yurtseven Ş. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25, 108–112.
  • Gordon, M. (2004). Diagnostic categories grouped by functional health pattern. Hemşirelik Sınıflama Sistemleri Sempozyumu Kitabı, 1–7.
  • Güner P, Terakye G. (2000). Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4, 9–15.
  • Hong H, Park H, Park J. (2015). Usage patterns of nursing diagnoses among student nurses in psychiatric unit : relation with NANDA and SNOMED CT. Journal of Korean Academy of Psychiatric Mental Health Nursing, 24, 1–11.
  • Karadakovan A, Yeşilbalkan ÖU. (2004). Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları nanda hemşirelik tanılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, 7, 1–7.
  • Keski Ç, Karadağ A. (2010). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 1, 41–52.
  • Keskin AY, Tunç Tuna P, Molu B, Tuna Hİ. (2021). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin verilen vaka ile ilgili hemşirelik tanılarını belirleyebilme becerileri ve etkileyen faktörler. Hastane Öncesi Dergisi, 6, 69–82.
  • Kocaman N. (2005). Konsültasyon Liyezon psikiyatrisi hemşireliği ve rolü nedir? Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8, 107–118.
  • Kocaman N. (2006). Konsültasyon liyezon psikiyatrisi hemşireliği ve genel hastanede psikososyal bakım. Türkiye Klinikleri Journal of Internal Medical Sciences, 2, 97–107.
  • Leslie J. (2018). Employment of the nursing process to facilitate recovery from surgery: a case study. The Online Journal of Issues in Nursing, 23(2),1.
  • Olğun S, Türk G. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde intörn öğrencilerin hemşirelik tanılarını kullanma durumları. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6, 91–97.
  • Özer FG, Kuzu N. (2006). Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve nanda tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22, 69–80.
  • Sabancıoğulları S, Ata E, Kelleci M, Doğan S. (2011). Bir Psikiyatri kliniğinde hemşireler tarafından yapılan hasta bakım planlarının fonksiyonel sağlık örüntüleri modeli ve NANDA tanılarına göre değerlendirilmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2, 117–122.
  • Stein B, Müller MM, Meyer LK, Söllner W. (2019). Psychiatric and psychosomatic consultation liaison services in general hospitals: a systematic review and meta-analysis of effects on symptoms of depression and anxiety. Psychoterapy and Psychosomatics, 1–11. https://doi.org/DOI: 10.1159/000503177
  • Taşdemir G, Kızılkaya M. (2013). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10, 246–257.
  • Uysal N, Gürol Arslan G, Yılmaz İ, Alp FY. (2016). Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2, 139–143.
  • Wu Q, Kling JM. (2016). Depression and the Risk of Myocardial Infarction and Coronary Death: A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. Medicine (Baltimore). 95(6):e2815.
  • Yıldırım S, Şimşek E, Geridönmez K, Basma Ş, Vurak Ü. (2019). Hemşirelerin konsültasyon liyezon psikiyatrisi hemşireliği hakkındaki bilgi ve uygulamalarının incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10, 96–102. https://doi.org/10.14744/phd. 2019.21548
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Elif Deniz Kaçmaz 0000-0001-7630-3532

Pınar Tektaş 0000-0002-0694-2782

Erken Görünüm Tarihi 15 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kaçmaz, E. D., & Tektaş, P. (2023). Öğrenci Hemşirelerin Genel Kliniklerde Konsültasyon-Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliğine Yönelik Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının İncelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 6(3), 665-672. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1206221