Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YETİŞKİN BİREYLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞININ ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER VE BESİN TÜKETİMİ İLE İLİŞKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 3, 255 - 269, 30.12.2022

Öz

Amaç: Sosyal medya bağımlılığı bireylerin sağlığını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu çalışmada yetişkin bireylerde sosyal medya bağımlılığının antropometrik ölçümler ve besin tüketimi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu kesitsel çalışma Samsun ilinde yaşayan, çalışmaya katılmaya gönüllü 388’i erkek ve 417’si kadın toplamda 805 yetişkin birey ile yürütülmüştür. Antropometrik ölçümleri yapılan bireylerin sosyal medya bağımlılıklarının değerlendirilmesinde Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği, besin tüketimlerinin tespitinde 24 saatlik geriye dönük besin tüketim kaydı kullanılmıştır. Çalışmanın verileri SPSS 26.0 versiyonu kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Çalışmadan elde edilen bulgulara bakıldığında, sosyal medya bağımlılığı arttıkça bel/kalça oranı ve beden kütle indeksi ölçümlerinin buna bağlı olarak arttığı ancak boyun çevresinin ise azaldığı belirlenmiştir (p<0.05). Alınan enerji miktarının erkeklerde sanal tolerans puanı ile, kadınlarda sosyal medya bağımlılığı ve sanal tolerans puanı ile arasında pozitif ilişki saptanmıştır (p<0.05). Karbonhidrat alımına bakıldığında, karbonhidrat (g) miktarının sanal tolerans puanı ile pozitif ilişkili olduğu görülmüştür (p<0.05). Bununla birlikte, diyetin antioksidan kapasitesi ve C vitamini alımının sosyal medya bağımlılığı ile negatif ilişkili olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuç: Uzun süre sosyal medyada vakit geçirmek bireylerin sağlıksız beslenmelerine ve obeziteye neden olabilir. Bu durumda bireylerin gün içinde daha aktif olması ve sosyal medya kullanma süresini azaltması yoğun enerji, karbonhidrat ve yağ içeren besinlerden uzak durmasına, sebze ve meyve tüketiminin artmasına, sağlıklı beden ölçülerinin sürdürülmesine yardımcı olabilir.

Kaynakça

  • Referans1. Aghasi, M., Matinfar, A., Golzarand, M., Salari-Moghaddam, A., & Ebrahimpour-Koujan, S. (2020). Internet use in relation to overweight and obesity: A systematic review and meta-analysis of cross-sectional studies. Advances in Nutrition, 11(2), 349-356.
  • Referans2. Alley, S., Wellens, P., Schoeppe, S., de Vries, H., Rebar, A. L., Short, C. E., . . . Vandelanotte, C. (2016). Impact of increasing social media use on sitting time and body mass index. Health Promotion Journal of Australia, 28(2), 91-95.
  • Referans3. Bahadır, M. (2019). Obezite ve Hafif Şişmanlığın Değerlendirilmesinde Vücut Cüssesinin önemi.
  • Referans4. Bickham, D. S., Blood, E. A., Walls, C. E., Shrier, L. A., & Rich, M. (2013). Characteristics of screen media use associated with higher BMI in young adolescents. Pediatrics, 131(5), 935-941.
  • Referans5. Bozkuş, Y., Altuğ, K., Kırnap, N., İyidir, Ö. T., Aycan, Ç., Alparslan, S., Tütüncü, N. B. (2020). Genç Erişkinlerde İnternet Kullanma Alışkanlıklarının Beslenme Durumu ve Antropometrik Ölçümlere Etkisi. Akdeniz Tıp Dergisi, 6(3), 491-498.
  • Referans6. Bülbül, A. Doğuer, Ç. (2021). Yetişkinlerde hedonik açlık durumunun sosyal medya bağımlılığı ve obezite ile ilişkisinin araştırılması. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi(16), 87-97.
  • Referans7. Carr, C. T., Hayes, R. A. (2015). Social media: Defining, developing, and divining. Atlantic journal of communication, 23(1), 46-65.
  • Referans8. Çakmak, S., Tanrıöver, Ö. (2022). Is obesity and body perception disturbance related to social media addiction among university students? Journal of American College Health, 1-8.
  • Referans9. Dol, K. S. (2016). Fatigue and pain related to internet usage among university students. Journal of physical therapy science, 28(4), 1233-1237.
  • Referans10. Güçlü, S., Tabak, R. S., Tütüncü, İ., & Yılmaz, F. (2016). İnternet Bağimliliği: Gerçekten Obeziteye Neden Olur mu? International Peer-Reviewed Journal of Nutrition Research(7).
  • Referans11. Hawkins, L. K., Farrow, C., & Thomas, J. M. (2020). Do perceived norms of social media users’ eating habits and preferences predict our own food consumption and BMI? Appetite, 149, 104611.
  • Referans12. Johnson, S. L., Boles, R. E., & Burger, K. S. (2014). Using participant hedonic ratings of food images to construct data driven food groupings. Appetite, 79, 189-196.
  • Referans13. Kim, J. H., Lau, C., Cheuk, K. K., Kan, P., Hui, H. L., & Griffiths, S. M. (2010). Brief report: predictors of heavy Internet use and associations with health‐promoting and health risk behaviors among Hong Kong university students. Journal of adolescence, 33(1), 215-220.
  • Referans14. Li, M., Deng, Y., Ren, Y., Guo, S., & He, X. (2014). Obesity status of middle school students in Xiangtan and its relationship with Internet addiction. Obesity, 22(2), 482-487.
  • Referans15. Mahmood, W. F. F. W., Rosli, A. N. A. (2020). The effects of viewing food images on social media on sweetness perception of university students. International journal of allied health sciences, 4(3), 1252-1261.
  • Referans16. Pelletier, J. E., Graham, D. J., & Laska, M. N. (2014). Social norms and dietary behaviors among young adults. American journal of health behavior, 38(1), 144-152.
  • Referans17. Sezgin, A. C. (2014). Meyve, sebze ve sağlımız (Fruit, vegetable and our health). About Thıs Journal, 46, 46.
  • Referans18. Social, D.-W. A. (2022, 26.01.2022). Digital 2022 Global Overview Report. Retrieved from https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/.
  • Referans19. Şahin, C, Yağcı, M. (2017). Sosyal Medya Bağimliliği Ölçeği-Yetişkin Formu: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalişmasi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 523-538.
  • Referans20. Tazeoğlu, A. Bozdoğan, F. B. K. (2022). The effect of watching food videos on social media on increased appetite and food consumption. Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria, 42(2).
  • Referans21. Türkiye İstatistik Kurumu, (2021). 2021 yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçları. Retrieved from TÜİK haber bülteni: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437
  • Referans22. Wieland, D. M. (2005). Computer addiction: implications for nursing psychotherapy practice. Perspectives in psychiatric care, 41(4), 153-161.
  • Referans23. World Health Organization. Obesity and overweight. Retrieved from https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood_what/en/.
  • Referans24. Zivnuska, S., Carlson, J. R., Carlson, D. S., Harris, R. B., & Harris, K. J. (2019). Social media addiction and social media reactions: The implications for job performance. The Journal of social psychology, 159(6), 746-760.

EVALUATION OF THE RELATIONSHIP OF SOCIAL MEDIA ADDICTION WITH ANTHROPOMETRIC MEASUREMENTS AND FOOD CONSUMPTION IN ADULT INDIVIDUALS

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 3, 255 - 269, 30.12.2022

Öz

Purpose: Social media addiction significantly affects the health of individuals. In this study, it was aimed to evaluate the relationship between anthropometric measurements of social media addiction and food consumption in adults.
Method: This cross-sectional study was conducted with 805 adult individuals, 388 men and 417 women, living in Samsun and volunteering to participate in the study. Social Media Addiction Scale was used to evaluate the social media addictions of individuals whose anthropometric measurements were made, and a 24-hour retrospective food consumption record was used to determine their food consumption. The data of the study were analyzed using SPSS version 26.0.
Results: Considering the findings obtained from the study, it was determined that as social media addiction increased, waist/hip ratio and BMI measurements increased accordingly, but neck circumference decreased (p<0.05). A positive correlation was found between the amount of energy received and the virtual tolerance score in men, and the social media addiction and virtual tolerance score in women (p<0.05). When carbohydrate intake is considered, it was observed that the amount of carbohydrate (g) was positively related to the virtual tolerance score (p<0.05). However, it was determined that the antioxidant capacity of the diet and the intake of vitamin C were negatively related to social media addiction (p<0.05).
Conclusion: Spending time on social media for a long time can cause individuals to have an unhealthy diet and obesity. In this case, individuals being more active during the day and reducing the time they use social media can help them stay away from foods containing intense energy, carbohydrates and fats, increase the consumption of vegetables and fruits, and maintain healthy body measurements.

Kaynakça

  • Referans1. Aghasi, M., Matinfar, A., Golzarand, M., Salari-Moghaddam, A., & Ebrahimpour-Koujan, S. (2020). Internet use in relation to overweight and obesity: A systematic review and meta-analysis of cross-sectional studies. Advances in Nutrition, 11(2), 349-356.
  • Referans2. Alley, S., Wellens, P., Schoeppe, S., de Vries, H., Rebar, A. L., Short, C. E., . . . Vandelanotte, C. (2016). Impact of increasing social media use on sitting time and body mass index. Health Promotion Journal of Australia, 28(2), 91-95.
  • Referans3. Bahadır, M. (2019). Obezite ve Hafif Şişmanlığın Değerlendirilmesinde Vücut Cüssesinin önemi.
  • Referans4. Bickham, D. S., Blood, E. A., Walls, C. E., Shrier, L. A., & Rich, M. (2013). Characteristics of screen media use associated with higher BMI in young adolescents. Pediatrics, 131(5), 935-941.
  • Referans5. Bozkuş, Y., Altuğ, K., Kırnap, N., İyidir, Ö. T., Aycan, Ç., Alparslan, S., Tütüncü, N. B. (2020). Genç Erişkinlerde İnternet Kullanma Alışkanlıklarının Beslenme Durumu ve Antropometrik Ölçümlere Etkisi. Akdeniz Tıp Dergisi, 6(3), 491-498.
  • Referans6. Bülbül, A. Doğuer, Ç. (2021). Yetişkinlerde hedonik açlık durumunun sosyal medya bağımlılığı ve obezite ile ilişkisinin araştırılması. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi(16), 87-97.
  • Referans7. Carr, C. T., Hayes, R. A. (2015). Social media: Defining, developing, and divining. Atlantic journal of communication, 23(1), 46-65.
  • Referans8. Çakmak, S., Tanrıöver, Ö. (2022). Is obesity and body perception disturbance related to social media addiction among university students? Journal of American College Health, 1-8.
  • Referans9. Dol, K. S. (2016). Fatigue and pain related to internet usage among university students. Journal of physical therapy science, 28(4), 1233-1237.
  • Referans10. Güçlü, S., Tabak, R. S., Tütüncü, İ., & Yılmaz, F. (2016). İnternet Bağimliliği: Gerçekten Obeziteye Neden Olur mu? International Peer-Reviewed Journal of Nutrition Research(7).
  • Referans11. Hawkins, L. K., Farrow, C., & Thomas, J. M. (2020). Do perceived norms of social media users’ eating habits and preferences predict our own food consumption and BMI? Appetite, 149, 104611.
  • Referans12. Johnson, S. L., Boles, R. E., & Burger, K. S. (2014). Using participant hedonic ratings of food images to construct data driven food groupings. Appetite, 79, 189-196.
  • Referans13. Kim, J. H., Lau, C., Cheuk, K. K., Kan, P., Hui, H. L., & Griffiths, S. M. (2010). Brief report: predictors of heavy Internet use and associations with health‐promoting and health risk behaviors among Hong Kong university students. Journal of adolescence, 33(1), 215-220.
  • Referans14. Li, M., Deng, Y., Ren, Y., Guo, S., & He, X. (2014). Obesity status of middle school students in Xiangtan and its relationship with Internet addiction. Obesity, 22(2), 482-487.
  • Referans15. Mahmood, W. F. F. W., Rosli, A. N. A. (2020). The effects of viewing food images on social media on sweetness perception of university students. International journal of allied health sciences, 4(3), 1252-1261.
  • Referans16. Pelletier, J. E., Graham, D. J., & Laska, M. N. (2014). Social norms and dietary behaviors among young adults. American journal of health behavior, 38(1), 144-152.
  • Referans17. Sezgin, A. C. (2014). Meyve, sebze ve sağlımız (Fruit, vegetable and our health). About Thıs Journal, 46, 46.
  • Referans18. Social, D.-W. A. (2022, 26.01.2022). Digital 2022 Global Overview Report. Retrieved from https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/.
  • Referans19. Şahin, C, Yağcı, M. (2017). Sosyal Medya Bağimliliği Ölçeği-Yetişkin Formu: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalişmasi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 523-538.
  • Referans20. Tazeoğlu, A. Bozdoğan, F. B. K. (2022). The effect of watching food videos on social media on increased appetite and food consumption. Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria, 42(2).
  • Referans21. Türkiye İstatistik Kurumu, (2021). 2021 yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçları. Retrieved from TÜİK haber bülteni: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437
  • Referans22. Wieland, D. M. (2005). Computer addiction: implications for nursing psychotherapy practice. Perspectives in psychiatric care, 41(4), 153-161.
  • Referans23. World Health Organization. Obesity and overweight. Retrieved from https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood_what/en/.
  • Referans24. Zivnuska, S., Carlson, J. R., Carlson, D. S., Harris, R. B., & Harris, K. J. (2019). Social media addiction and social media reactions: The implications for job performance. The Journal of social psychology, 159(6), 746-760.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beslenme ve Diyetetik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevtap Küçükcankurtaran 0000-0003-4524-8205

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2022
Kabul Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Küçükcankurtaran, S. (2022). YETİŞKİN BİREYLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞININ ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER VE BESİN TÜKETİMİ İLE İLİŞKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Selçuk Sağlık Dergisi, 3(3), 255-269.