Amaç: Koklear implantlı çocuklarda dil becerilerinin alt bileşenlerini değerlendirmek ve erken tanı ve müdahalenin önemini vurgulamak bu çalışmanın temel amacıdır.
Materyal ve metot: Bu çalışmaya 48 ile 107 ay (n = 70) arasında yaşları olan koklear implantlı çocuklar dahil edilmiştir. Çocuklar tanı-müdahale zamanlamalarına göre 6 aydan önce işitme cihazı kullananlar ve işitsel rehabilitasyona başlayanlar ve 24 aydan önce koklear implantasyon geçirenler (erken grup) ile 6 aydan sonra işitme cihazı ve rehabilitasyon başlangıç yaşı olup, 24 aydan sonra koklear implantasyon geçirenler (geç grup) olmak üzere iki gruba ayrıldı. Dil alt bileşen becerilerini ve işitsel algıyı değerlendirmek için “Türkçe Okul Çağı Dil Gelişimi Testi” ve “Konuşma Seslerini Tanıma Testi” nin Türkçe versiyonu kullanılmıştır.
Bulgular: Erken gruptaki çocuklar dile ilişkin tüm alt testlerde geç gruptaki çocuklara göre daha iyi performans göstermiştir. Ayrıca; konuşma seslerini tanıma becerileri ile kelime tanımlama, fonemik analiz ve artikülasyon becerileri arasında istatistiksel olarak pozitif korelasyonlar bulunmuştur.
Sonuç: Bu çalışma, işitme kaybı için erken tanı-müdahalenin önemini ve koklear implantın asıl başarısının dilin tüm bileşenlerinde olması gerektiğini göstermektedir.
Aim: To evaluate sub-components of language skills in children with cochlear implant and to emphasize the importance of early diagnosis and intervention.
Methods: Cochlear implanted children aged 48 to 107 months (n = 70) were included in this study. The children were divided into two groups based on their diagnosis-intervention timing: those who used hearing aids and were enrolled in auditory rehabilitation before 6 months, as well as those who had cochlear implants before 24 months, were in the early group, while the others were in the late group. The Turkish versions of the “Test of Language Development Primary Fourth Edition (TOLD-P: 4)” and the “Phoneme Recognition Test (PRT)” were used to assess language sub-component skills.
Results: The early group's language performance was considerably higher than the late group's. The statistically positive correlations between PRT and Word Identification, Phonemic Analysis, Articulation tests were found.
Conclusion: This study demonstrates the importance of early diagnosis-intervention for hearing loss and that the main success of cochlear implant should be in all components of language.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Odyoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3 |