Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 33 - 39, 07.04.2021

Öz

Kaynakça

  • REFERENCES 1. Taşkıran Ç.A. Birinci Basamakta Çalışan Hekim, Ebe Ve Hemşirelerin Kadına Yönelik Aile İçi Şiddeti Tanıma Ve Bildirim Konusundaki Tutum Ve Davranışları. Pamukkale Üniversitesi Açık Erişim Arşivi, 2015. http://acikerisim pau.edu.tr/Erişim tarihi: 31.10.2019
  • 2. Akgün R., Şahin H. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin kadına yönelik şiddetin belirtilerini tanımaları üzerine bir araştırma. Adli Bilimler Dergisi. 2017; 16(1):7-13.
  • 3. Şahin D. Effects of violence on women’s health and nursing approaches. J Nurs Res Pract. 2017;1(1): 03-04.
  • 4. Kadın statüsü genel müdürlüğü. “Türkiye’de Kadına yönelik aile içi şiddet araştırması”. 2014. http://kadininstatusu.aile.gov.tr/data/542950d5369dc32358ee2bba/ANA%20Rapor.pdf
  • 5. Avrupa insan hakları teknik raporu. Violence against women: an EU- wide survey. 2014. E.T.: 13.01.2019 https://fra.europa.eu/en/publication/2014/violence-against-women-eu-wide-survey-main-results-report
  • 6. Sharma KK.,Vatsa M., Kalaivan M., Bhardwaj DN. Knowledge, attitude, practice and learning needs of nursing personnel related to domestic violence against women: a facility based cross sectional survey. Int J Community Med Public Health. 2018; 5(3):996-1003.
  • 7. Bahadır Yılmaz, E. The Effectiveness of a Gender Equality Course in Changing Under Graduate Midwifery Students' Attitudes towards Domestic Violence and Gender Roles. Cent Eur J Nurs Midw.2018; 9(2):840–847. DOI: 10.15452/CEJNM.2018.09.0013.
  • 8. Kaplan S, Komürcü N. Evaluation of effectiveness of health services training given with different methods in combating of intimate partner violence against women:A pilot study. J Fam Viol; 2017, 32:69-77.
  • 9. Üstüner A. Hemşı̇relı̇k Ve Ebelı̇k Öğrencı̇lerı̇nı̇n Kadına Yönelı̇k Şı̇ddetı̇ Tanımaya Yönelı̇k Bı̇lgı̇ Düzeylerı̇. T.C. İstı̇nye Ünı̇versı̇tesı̇ Sağlık Bı̇lı̇mlerı̇ Enstı̇tüsü Doğum Ve Kadın Hastalıkları Hemşı̇relı̇ğı̇ Anabı̇lı̇m Dalı. Yüksek Lisans Tezi. 2020. İstanbul.
  • 10. Süt H.K., Akyüz P. Hemşire ve ebelerin kadına yönelik şiddet belirtilerini tanımaya ilişkin bilgi düzeyleri. JACSD, 2016; 6: 1-15.
  • 11. Tambağ, T.,Turan, Z. Ability of Nursing Students to Recognize Signs of Violence Against Women. International Journal of Nursing Knowledge, 2014; 26(3),107- 112.
  • 12. Zacharoula A., Michalis R, Dimitrios T, Anastasios M, Zacharias Z, Kyriakos K et al. The phenomenon of women abuse: attitudes and perceptions of health professionals working in health care centers in the prefecture of Lasithi, Crete, Grece. 2008. HSJ; 2:33-40.
  • 13. Çatak A.T. Birinci basamakta çalışan hekim, ebe ve hemşirelerin kadına yönelik aile içi şiddeti tanıma ve bildirim konusundaki tutum ve davranışları. 2015. Pamukkkale Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi. Denizli.
  • 14. Durmaz H., Korkmaz T. Okanlı A. Hemşirelerin Şiddete Maruz Kalma Durumları Ve Kadına Yönelik Şiddet Belirtilerini Tanıma Düzeyleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 2016;7:1-18.
  • 15. Şahin E, Güngör İ.S İlk ve acil yardım öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2020; 3(2), 114-124. DOI: 10.38108/ouhcd.785559.
  • 16. Arabacı L.B. The scale development related knowledge level of Turkish Nurses and midwives on recognition of violence against women. Sağlık ve Toplum Dergisi. 2006; 16(2):101-112.
  • 17. Connor PD, Nouer SS, Speck PM, Mackey SN, Tipton NG. Nurs- ing students and intimate partner violence education: im- proving and integrating knowledge into health care curricula. J Prof Nurs 2013;29:233–9.
  • 18. Beccaria G, Beccaria L, Dawson R, Gorman D, Harris JA, Hos- sain D. Nursing student's perceptions and understanding of intimate partner violence. Nurse Educ Today 2013;33:907–11.
  • 19. Doran F, Hutchinson M. Student nurses' knowledge and attitudes towards domestic violence: results of survey highlight need for continued attention to undergraduate curriculum. J Clin Nurs 2017;26:2286–96.
  • 20. Sis Çelik A, Aydın A. The effect of a course on violence against women on the attitudes of student midwives and nurses to- wards domestic violence against women, their occupational roles in addressing violence, and their abilities to recognize the signs of violence. Perspect Psychiatr Care 2019;55:210–7. 21. Gürkan Ö.C. Aile içi şiddet dersinin hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddet belirtilerini tanıma ve şiddete karşı tutumlarına etkisi . DOI: 10.14744/phd.2019.82712 J Psychiatric Nurs 2020;11(1):57-63
  • 22. Şahin E., Yeşilçınar İ. ve Geriş R. Ebelik Öğrencilerinin Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumları ve Etkileyen Faktörler, Life Sciences (NWSALS), 2019; 14(4):84- 93. DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.4.4B0028.
  • 23. Kara P , Akçayüzlü Ö, Gür A.Ö, Nazik E. Sağlık Çalışanlarının Kadına Yönelik Şiddeti Tanımalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 2018; 8(3): 115-122.
  • 24. Banerjee A, Agrawal S. Perception of Violence Against Women Among Future Health Professionals in an Industrial Township. Ind Psychiatry J. 2010; 19(2):90‐93.
  • 25. Crombie N, Hooker L, Reisenhofer S. Nurse and Midwifery Education and Intimate Partner Violence: A Scoping Review. J Clin Nurs. 2016; Vol:26, pg:2100‐2125. https://doi.org/10. 1111/jocn.13376.
  • 26. Kodan Çetinkaya, S. Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne, 2013; 1 (2), s.21-43.
  • 27. Kaplan S, Akalın A. Pınar G, Yılmazer T. Hemsirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi siddet ve aile içi siddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Saglık Bilimleri Fakültesi Hemsirelik E-Dergisi 2014; 2(1):26-35.
  • 28. Dağlar G, Bilgiç D, Demirel G. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumları, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 10(4), 220-228.
  • 29. Sabancıoğulları S, Pınar Ş. Nursing and Midwifery Students’ Attitudes towards Violence against Women and Recognizing Signs of Violence against Women. International Journal of Caring Sciences. 2019; Volume 12, 3.
  • 30. Sis Çelik, A, Türkoğlu N, Ejder A.S, Aydin A, Pasinlioğlu T. The effect of Education Given to Midwifes and Nurses on Their Attitudes of Domestic Violence Against Women. J Health Sci Prof. 2015; 2(2):138‐ 148. https://doi.org/10.17681/hsp.37772.
  • 31. Bradbury-Jones C, Broadhurst K. Are we failing to prepare nursing and midwifery students to deal with donestic abuse? Findings from a qualitative study. JAN; 2015; 71:2062-72. DOI:10.1111/JAN.12666
  • 32. Kıyak S, Akın B. Hemşire ve Ebelerin Kadına Yönelik Şiddet Konusunda Bilgi ve Tutumları. HEMAR-G 2010;2:5-16.

DETERMINATION OF THE LEVELS OF RECOGNIZING THE SIGNS OF VIOLENCE AGAINST WOMEN OF SCHOOL OF HEALTH STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 33 - 39, 07.04.2021

Öz

Aim: It is to determine the level of recognition of the signs of violence against women of health school students.
Method: Our study is cross-sectional descriptive. The population of the study consisted of 170 nursing and emergency relief and disaster management (Ayay) students studying in the 2016-2017 academic year, while the sample was 140 students. The data were collected using the Personal Information Form and the "The Scale Of Recognizing The Signs Of Violence Against Women Of Nurse, Midwifery And Doctors” (SRSVAWNMD). Mean, standard deviation, percentage distribution, Mann Whitney U test and ANOVA were used to analyze the data.
Results: Participating students of 106 were studying in the nursing department and 34 were in the Emergency Relief and Disaster Management department. The total scale score was 18.90 ± 2.99. According to gender, women's physical (p = 0.001), emotional (p = 0.045) violence symptoms sub-scale and total scale scores (p = 0.001) were found to be significantly higher than male students. There was no statistically significant difference between the total score of the scale according to the training, witnessing violence against women or departments (p> 0.05).
Conclusion: The level of defining the signs of violence against women of health school students was found to be insufficient. It has been suggested to include the issue of violence and the roles of healthcare professionals in the curriculum.

Kaynakça

  • REFERENCES 1. Taşkıran Ç.A. Birinci Basamakta Çalışan Hekim, Ebe Ve Hemşirelerin Kadına Yönelik Aile İçi Şiddeti Tanıma Ve Bildirim Konusundaki Tutum Ve Davranışları. Pamukkale Üniversitesi Açık Erişim Arşivi, 2015. http://acikerisim pau.edu.tr/Erişim tarihi: 31.10.2019
  • 2. Akgün R., Şahin H. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin kadına yönelik şiddetin belirtilerini tanımaları üzerine bir araştırma. Adli Bilimler Dergisi. 2017; 16(1):7-13.
  • 3. Şahin D. Effects of violence on women’s health and nursing approaches. J Nurs Res Pract. 2017;1(1): 03-04.
  • 4. Kadın statüsü genel müdürlüğü. “Türkiye’de Kadına yönelik aile içi şiddet araştırması”. 2014. http://kadininstatusu.aile.gov.tr/data/542950d5369dc32358ee2bba/ANA%20Rapor.pdf
  • 5. Avrupa insan hakları teknik raporu. Violence against women: an EU- wide survey. 2014. E.T.: 13.01.2019 https://fra.europa.eu/en/publication/2014/violence-against-women-eu-wide-survey-main-results-report
  • 6. Sharma KK.,Vatsa M., Kalaivan M., Bhardwaj DN. Knowledge, attitude, practice and learning needs of nursing personnel related to domestic violence against women: a facility based cross sectional survey. Int J Community Med Public Health. 2018; 5(3):996-1003.
  • 7. Bahadır Yılmaz, E. The Effectiveness of a Gender Equality Course in Changing Under Graduate Midwifery Students' Attitudes towards Domestic Violence and Gender Roles. Cent Eur J Nurs Midw.2018; 9(2):840–847. DOI: 10.15452/CEJNM.2018.09.0013.
  • 8. Kaplan S, Komürcü N. Evaluation of effectiveness of health services training given with different methods in combating of intimate partner violence against women:A pilot study. J Fam Viol; 2017, 32:69-77.
  • 9. Üstüner A. Hemşı̇relı̇k Ve Ebelı̇k Öğrencı̇lerı̇nı̇n Kadına Yönelı̇k Şı̇ddetı̇ Tanımaya Yönelı̇k Bı̇lgı̇ Düzeylerı̇. T.C. İstı̇nye Ünı̇versı̇tesı̇ Sağlık Bı̇lı̇mlerı̇ Enstı̇tüsü Doğum Ve Kadın Hastalıkları Hemşı̇relı̇ğı̇ Anabı̇lı̇m Dalı. Yüksek Lisans Tezi. 2020. İstanbul.
  • 10. Süt H.K., Akyüz P. Hemşire ve ebelerin kadına yönelik şiddet belirtilerini tanımaya ilişkin bilgi düzeyleri. JACSD, 2016; 6: 1-15.
  • 11. Tambağ, T.,Turan, Z. Ability of Nursing Students to Recognize Signs of Violence Against Women. International Journal of Nursing Knowledge, 2014; 26(3),107- 112.
  • 12. Zacharoula A., Michalis R, Dimitrios T, Anastasios M, Zacharias Z, Kyriakos K et al. The phenomenon of women abuse: attitudes and perceptions of health professionals working in health care centers in the prefecture of Lasithi, Crete, Grece. 2008. HSJ; 2:33-40.
  • 13. Çatak A.T. Birinci basamakta çalışan hekim, ebe ve hemşirelerin kadına yönelik aile içi şiddeti tanıma ve bildirim konusundaki tutum ve davranışları. 2015. Pamukkkale Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi. Denizli.
  • 14. Durmaz H., Korkmaz T. Okanlı A. Hemşirelerin Şiddete Maruz Kalma Durumları Ve Kadına Yönelik Şiddet Belirtilerini Tanıma Düzeyleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 2016;7:1-18.
  • 15. Şahin E, Güngör İ.S İlk ve acil yardım öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2020; 3(2), 114-124. DOI: 10.38108/ouhcd.785559.
  • 16. Arabacı L.B. The scale development related knowledge level of Turkish Nurses and midwives on recognition of violence against women. Sağlık ve Toplum Dergisi. 2006; 16(2):101-112.
  • 17. Connor PD, Nouer SS, Speck PM, Mackey SN, Tipton NG. Nurs- ing students and intimate partner violence education: im- proving and integrating knowledge into health care curricula. J Prof Nurs 2013;29:233–9.
  • 18. Beccaria G, Beccaria L, Dawson R, Gorman D, Harris JA, Hos- sain D. Nursing student's perceptions and understanding of intimate partner violence. Nurse Educ Today 2013;33:907–11.
  • 19. Doran F, Hutchinson M. Student nurses' knowledge and attitudes towards domestic violence: results of survey highlight need for continued attention to undergraduate curriculum. J Clin Nurs 2017;26:2286–96.
  • 20. Sis Çelik A, Aydın A. The effect of a course on violence against women on the attitudes of student midwives and nurses to- wards domestic violence against women, their occupational roles in addressing violence, and their abilities to recognize the signs of violence. Perspect Psychiatr Care 2019;55:210–7. 21. Gürkan Ö.C. Aile içi şiddet dersinin hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddet belirtilerini tanıma ve şiddete karşı tutumlarına etkisi . DOI: 10.14744/phd.2019.82712 J Psychiatric Nurs 2020;11(1):57-63
  • 22. Şahin E., Yeşilçınar İ. ve Geriş R. Ebelik Öğrencilerinin Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumları ve Etkileyen Faktörler, Life Sciences (NWSALS), 2019; 14(4):84- 93. DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.4.4B0028.
  • 23. Kara P , Akçayüzlü Ö, Gür A.Ö, Nazik E. Sağlık Çalışanlarının Kadına Yönelik Şiddeti Tanımalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 2018; 8(3): 115-122.
  • 24. Banerjee A, Agrawal S. Perception of Violence Against Women Among Future Health Professionals in an Industrial Township. Ind Psychiatry J. 2010; 19(2):90‐93.
  • 25. Crombie N, Hooker L, Reisenhofer S. Nurse and Midwifery Education and Intimate Partner Violence: A Scoping Review. J Clin Nurs. 2016; Vol:26, pg:2100‐2125. https://doi.org/10. 1111/jocn.13376.
  • 26. Kodan Çetinkaya, S. Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne, 2013; 1 (2), s.21-43.
  • 27. Kaplan S, Akalın A. Pınar G, Yılmazer T. Hemsirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi siddet ve aile içi siddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Saglık Bilimleri Fakültesi Hemsirelik E-Dergisi 2014; 2(1):26-35.
  • 28. Dağlar G, Bilgiç D, Demirel G. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumları, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 10(4), 220-228.
  • 29. Sabancıoğulları S, Pınar Ş. Nursing and Midwifery Students’ Attitudes towards Violence against Women and Recognizing Signs of Violence against Women. International Journal of Caring Sciences. 2019; Volume 12, 3.
  • 30. Sis Çelik, A, Türkoğlu N, Ejder A.S, Aydin A, Pasinlioğlu T. The effect of Education Given to Midwifes and Nurses on Their Attitudes of Domestic Violence Against Women. J Health Sci Prof. 2015; 2(2):138‐ 148. https://doi.org/10.17681/hsp.37772.
  • 31. Bradbury-Jones C, Broadhurst K. Are we failing to prepare nursing and midwifery students to deal with donestic abuse? Findings from a qualitative study. JAN; 2015; 71:2062-72. DOI:10.1111/JAN.12666
  • 32. Kıyak S, Akın B. Hemşire ve Ebelerin Kadına Yönelik Şiddet Konusunda Bilgi ve Tutumları. HEMAR-G 2010;2:5-16.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Ceylan 0000-0001-6423-6010

Yayımlanma Tarihi 7 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceylan, H. (2021). DETERMINATION OF THE LEVELS OF RECOGNIZING THE SIGNS OF VIOLENCE AGAINST WOMEN OF SCHOOL OF HEALTH STUDENTS. Turkish Journal of Health Science and Life, 4(1), 33-39.