Amaç: Disleksi, genel olarak zekâ düzeyi normal olmasına rağmen çeşitli öğrenme sorunları yaşayan kişileri tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Bu çalışmanın amacı disleksi tanısı almış çocukların duyusal işlemleme becerileri ile yönetici işlevleri arasındaki ilişkiyi incelemekti. Yöntem: Çalışmada 6-11 yaş aralığında bulunan disleksi tanısı olan 15 çocuğun annesi yer aldı. Çocukların duyusal işlemleme becerileri Dunn Duyu Profili ile Yönetici işlevlere yönelik davranışlar Yönetici İşlev Davranışlarını Derecelendirme Ölçeği-Anne Baba Formu (YİDDÖ-ABF) ile değerlendirildi. Bulgular: Çocukların yaş ortalaması 7,93±1,62 yıl idi. Çocukların %26,7’si (n=4) kız, %73,3’ü (n=11) erkek idi. Dokunma duyusu işlemlemesinde problem yaşayan çocukların yönetici işlevlerinin daha düşük olduğu bulunmuştur (p<0,05). İşitsel işlemleme, görsel işlemleme, vestibüler işlemleme, çoklu duyusal işlemleme alanlarında problem yaşayan çocukların bu alanlarda problem yaşamayan çocuklara göre yönetici işlevlerinde istatistiki olarak bir farklılık saptanmamıştır (p>0,05). Sonuç: Çalışmamızın sonucunda dokunma duyusunun işlemlemesinde problem yaşayan çocukların yönetici işlev davranışlarında daha fazla problem yaşadıkları bulunmuştur. Ancak diğer duyusal işlemleme alanlarının yönetici işlemleme becerileri üzerine olumsuz bir etkisi gözlenmemiştir. Disleksili çocuklarda yönetici işlevlerde yaşanan problemlerin nedenini anlamak önemlidir. Disleksili çocuklarla çalışan ergoterapistler özellikle dokunma duyusunun işlemlenmesine ait yaşanan zorlukların yönetici işlevler için belirleyici bir faktör olduğunu göz önünde bulundurmalıdırlar.
Bulunmamaktadır.
Purpose: Dyslexia is a term used to describe people who are generally of normal intelligence, but who have various learning problems. The aim of this study was to examine the relationship between sensory processing skills and executive functions of children diagnosed with dyslexia. Methods: The mothers of 15 children aged 6-11 years with dyslexia were included in the study. The children's sensory processing skills were evaluated with the Dunn Sensory Profile and the behaviors towards executive functions using the Behavior Rating Inventory of Executive Function -Parent Form (BRIEF). Results: The mean age of the children was 7.93±1.62 years. Of the children, 26.7% (n=4) were female and 73.3% (n=11) were male. It was found that the executive functions of the children who had problems in the sense of tactile processing were lower (p<0.05). There was no statistically significant difference in executive functions of children who had problems in auditory processing, visual processing, vestibular processing, and multi-sensory processing compared to children who did not have problems in these sub-headings (p>0.05). Conclusion: As a result of our study, it was found that children who have problems in tactile processing have more problems in executive functioning behaviors. However, no negative effect of other sensory processing areas on executive processing skills was observed. It is important to understand the cause of the problems experienced in executive functions in children with dyslexia. Occupational therapists working with dyslexic children should consider that difficulties particularly in tactile processing are a determining factor for executive functions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1 |