Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of The Relationship Between Self-Confidence Levels and Professional Attitudes Among Nursing Department Students

Year 2024, , 62 - 73, 31.01.2024
https://doi.org/10.31067/acusaglik.1290237

Abstract

Purpose: The aim of this study was to investigate the relationship between self-confidence levels and professional attitudes of nursing students.
Material and Method: The descriptive and correlational study was conducted with 533 nursing students at the Faculty of Health Sciences Nursing Department of Kafkas University between October 10 and November 5, 2022. Data collection tools were created on the internet using Google Forms and a link was created online. Data were collected using the "Identification Characteristics Question Form", "Self-Confidence Scale", and "Attitude Scale towards Nursing Profession", and analyzed by utilizing the IBM SPSS Statistics 28 package program.
Results: The mean self-confidence score of nursing students participating in the study was 113.23 ± 28.40 and the mean attitude score towards the nursing profession was 153.93 ± 24.87. The Pearson correlation coefficient between the self-confidence scale scores and attitude scale scores towards the nursing profession of nursing students participating in the study was found to be 0.394.
Conclusion: As a result, it was determined that nursing students participating in the study had moderate self-confidence and positive professional attitudes. In addition, a statistically significant moderate positive correlation was found between nursing students' self-confidence and their attitudes towards the nursing profession (p<0,05).

References

  • 1. Gürsu O and Önce Özokudan FS. Ergenlerde dindarlık, narsizm ve özgüven. Turkish Academic Research Review. 2019;4:439-54.
  • 2. Eryetiş M. Meslek seçimi ve mesleki rehberlik. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2016;44:0-0.
  • 3. Çiftçi GE, Bülbül SF, Muluk NB, et al. Sağlık Bilimleri Fakültesini tercih eden öğrenciler, üniversite ve meslek tercihlerinde etkili olan etkenler (Kırıkkale Üniversitesi örneği). Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi. 2011;22:151-60.
  • 4. Mai BH, Ho TMY, Nguyen TTT, et al. Attitudes and perceptions towards nursing profession among nursing students at Hue University of Medicine and Pharmacy. Journal of problem-based learning. 2018;5:55-62.
  • 5. Özveren H, Gülnar E and Özden D. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turkish Journal of Clinics and Laboratory. 2017;8:57-64.
  • 6. Kaya M and Nazıroğlu B. Din görevlilerinin mesleki tutum ve motivasyon düzeylerini etkileyen bazı faktörler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2008;26:25-53. 7. Güven ŞD. Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumlarının belirlenmesi: Nevşehir ili örneği. Turk J Clin Lab. 2019;1:6-11.
  • 8. Solomon Y, Beker J and Belachew T. Professionalism and its predictors among nurses working in Jimma Zone Public Hospitals, South West Ethiopia. Journal of Nursing and Care. 2015;5:1-9.
  • 9. Rekisso AD, Mengistu Z and Wurjine TH. Nurses' attitudes towards the nursing profession and associated factors in selected public hospitals, Addis Ababa, Ethiopia, 2021: a cross-sectional study. BMC Nurs. 2022;21:1-9. DOİ: 10.1186/s12912-022-00808-2. 10. Zencir G and Eşer İ. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirelik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye örneği. DEUHFED. 2016;9:30-7.
  • 11. Çalışkan E, Kargın M and Ersöğütçü F. Hemşirelik öğrencilerinde Covid-19 korkusu ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum arasındaki ilişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2021;30:170-80.
  • 12. Seval M and Sönmez M. Hemşirelik öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve imaj algıları arasındaki ilişki. Sağlık Akademisi Kastamonu (SAK). 2020;5:19-35.
  • 13. Kılavuz F and Karabağ Aydın A. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel girişimcilik algıları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2020;7:240-8.
  • 14. Tarhan G, Kılıç D and Yıldız E. Hemşirelerin mesleğe yönelik tutumları ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi. 2016;58:411-6.
  • 15. Yazıcıoğlu İ. Hemşirelik öğrencilerinin Covıd-19 salgınında yaşadıkları korku ile hemşirelik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2020.
  • 16. Akın A. Öz-Güven Ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007;7:167-76.
  • 17. İpek Coban G and Kasikci M. Development of the attitude scale for nursing profession. International Journal of Nursing Practice. 2011;17:518-24.
  • 18. Lundberg KM. Promoting self-confidence in clinical nursing students. Nurse educator. 2008;33:86-9.
  • 19. Ghofrani Kelishami F, Sadooghiasl A, Izadi A, et al. The relationship between self-confidence of nursing students and their attidue towards a nursing career. I.J.N.R. 2018;12:58-64.
  • 20. Gencer N. İmam hatip lisesi öğrencilerinin özgüven düzeyleri hakkında nicel bir analiz. Bilimname XL. 2019;4:407-40.
  • 21. Twenge JM and Campbell WK. Self-esteem and socioeconomic status: a meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review. 2002;6:59-71.
  • 22. Zeren F and Köşgeroğlu N. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin hemşirelik mesleğine yansımaları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9:293-9. 23. Bölükbaş N. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2018;1:10-17.
  • 24. Olğun S and Adıbelli D. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;11:55-60.
  • 25. Kukulu K, Korukçu O, Özdemir Y, et al. Self-confidence, gender and academic achievement of undergraduate nursing students. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2013; 20:330-5. DOİ: 10.1111/j.1365-2850.2012.01924.x.
  • 26. Yalnızoğlu Çaka S, Topal S, Karakaya Suzan Ö, et al. Hemşirelik öğrencilerin sağlık algısı ile özgüvenleri arasındaki ilişki. Journal of Human Rhythm. 2017;3:198-203. 27. Eraydın Ş and Karagözoğlu Ş. Investigation of self-compassion, self-confidence and submissive behaviors of nursing students studying in different curriculums. Nurse Educ Today. 2017;54:44-50.
  • 28. Safaa RM, Karima HA, Salwa AM, et al. Nursing students’ attitudes toward nursing profession and ıts relation to study adjustment. İjnd. 2019;9:09-16.
Year 2024, , 62 - 73, 31.01.2024
https://doi.org/10.31067/acusaglik.1290237

Abstract

References

  • 1. Gürsu O and Önce Özokudan FS. Ergenlerde dindarlık, narsizm ve özgüven. Turkish Academic Research Review. 2019;4:439-54.
  • 2. Eryetiş M. Meslek seçimi ve mesleki rehberlik. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2016;44:0-0.
  • 3. Çiftçi GE, Bülbül SF, Muluk NB, et al. Sağlık Bilimleri Fakültesini tercih eden öğrenciler, üniversite ve meslek tercihlerinde etkili olan etkenler (Kırıkkale Üniversitesi örneği). Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi. 2011;22:151-60.
  • 4. Mai BH, Ho TMY, Nguyen TTT, et al. Attitudes and perceptions towards nursing profession among nursing students at Hue University of Medicine and Pharmacy. Journal of problem-based learning. 2018;5:55-62.
  • 5. Özveren H, Gülnar E and Özden D. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turkish Journal of Clinics and Laboratory. 2017;8:57-64.
  • 6. Kaya M and Nazıroğlu B. Din görevlilerinin mesleki tutum ve motivasyon düzeylerini etkileyen bazı faktörler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2008;26:25-53. 7. Güven ŞD. Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumlarının belirlenmesi: Nevşehir ili örneği. Turk J Clin Lab. 2019;1:6-11.
  • 8. Solomon Y, Beker J and Belachew T. Professionalism and its predictors among nurses working in Jimma Zone Public Hospitals, South West Ethiopia. Journal of Nursing and Care. 2015;5:1-9.
  • 9. Rekisso AD, Mengistu Z and Wurjine TH. Nurses' attitudes towards the nursing profession and associated factors in selected public hospitals, Addis Ababa, Ethiopia, 2021: a cross-sectional study. BMC Nurs. 2022;21:1-9. DOİ: 10.1186/s12912-022-00808-2. 10. Zencir G and Eşer İ. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirelik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye örneği. DEUHFED. 2016;9:30-7.
  • 11. Çalışkan E, Kargın M and Ersöğütçü F. Hemşirelik öğrencilerinde Covid-19 korkusu ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum arasındaki ilişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2021;30:170-80.
  • 12. Seval M and Sönmez M. Hemşirelik öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve imaj algıları arasındaki ilişki. Sağlık Akademisi Kastamonu (SAK). 2020;5:19-35.
  • 13. Kılavuz F and Karabağ Aydın A. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel girişimcilik algıları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2020;7:240-8.
  • 14. Tarhan G, Kılıç D and Yıldız E. Hemşirelerin mesleğe yönelik tutumları ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi. 2016;58:411-6.
  • 15. Yazıcıoğlu İ. Hemşirelik öğrencilerinin Covıd-19 salgınında yaşadıkları korku ile hemşirelik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2020.
  • 16. Akın A. Öz-Güven Ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007;7:167-76.
  • 17. İpek Coban G and Kasikci M. Development of the attitude scale for nursing profession. International Journal of Nursing Practice. 2011;17:518-24.
  • 18. Lundberg KM. Promoting self-confidence in clinical nursing students. Nurse educator. 2008;33:86-9.
  • 19. Ghofrani Kelishami F, Sadooghiasl A, Izadi A, et al. The relationship between self-confidence of nursing students and their attidue towards a nursing career. I.J.N.R. 2018;12:58-64.
  • 20. Gencer N. İmam hatip lisesi öğrencilerinin özgüven düzeyleri hakkında nicel bir analiz. Bilimname XL. 2019;4:407-40.
  • 21. Twenge JM and Campbell WK. Self-esteem and socioeconomic status: a meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review. 2002;6:59-71.
  • 22. Zeren F and Köşgeroğlu N. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin hemşirelik mesleğine yansımaları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9:293-9. 23. Bölükbaş N. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2018;1:10-17.
  • 24. Olğun S and Adıbelli D. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;11:55-60.
  • 25. Kukulu K, Korukçu O, Özdemir Y, et al. Self-confidence, gender and academic achievement of undergraduate nursing students. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2013; 20:330-5. DOİ: 10.1111/j.1365-2850.2012.01924.x.
  • 26. Yalnızoğlu Çaka S, Topal S, Karakaya Suzan Ö, et al. Hemşirelik öğrencilerin sağlık algısı ile özgüvenleri arasındaki ilişki. Journal of Human Rhythm. 2017;3:198-203. 27. Eraydın Ş and Karagözoğlu Ş. Investigation of self-compassion, self-confidence and submissive behaviors of nursing students studying in different curriculums. Nurse Educ Today. 2017;54:44-50.
  • 28. Safaa RM, Karima HA, Salwa AM, et al. Nursing students’ attitudes toward nursing profession and ıts relation to study adjustment. İjnd. 2019;9:09-16.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Şenay Cinemre 0000-0002-9923-3546

Rukiye Türk 0000-0002-1424-1564

Publication Date January 31, 2024
Submission Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2024

Cite

EndNote Cinemre Ş, Türk R (January 1, 2024) Investigation of The Relationship Between Self-Confidence Levels and Professional Attitudes Among Nursing Department Students. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15 1 62–73.